Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
Silvolde
Vandaag
om 19:42:31
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
14
Omlaag
Auteur
Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by (gelezen 77695 keer)
Beached
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #45 Gepost op:
23 November 2015, 22:59:27 »
Om verder te borduren op de theorieen voor het gebruik van een bekolingsinstallatie in "the middle of nowhere", ik heb niet veel kennis van locomotiefbouw in de USA, maar als locs een aslade met pneumatische "hopper" deuren hebben is de aslade binnen enkele tellen leeg. (al in gebruik in NZ in de jaren '30) Met een valrooster of een "rocking grate" hoeft het vuur schoon maken ook niet gek lang te duren. Met een beetje teamwork (de een neemt water, de andere maakt het vuur schoon) en een strategisch geplaatste askuil zou een dergelijke pitstop in 10 minuten mogelijk zijn.
mvg,
Rick
guest7823
Gast
«
Reactie #46 Gepost op:
23 November 2015, 23:15:04 »
Rick,
Bedankt voor je meedenken
. Het is inderdaad niet zo zeer de lokkant waar ik mee zit, maar meer de baankant. Waren er askuilen of niet ..... daar kan ik niets over vinden. Askuilen moet je ook legen en daar heb je ook hardware voor nodig en daar zou mogelijkerwijs ook nog iets van te zien moeten zijn
KJB
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
«
Reactie #47 Gepost op:
29 November 2015, 21:56:08 »
Leuk project! Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat worden. Alhoewel ik niet erg Amerikaans georiënteerd ben qua, nja, veel😄
Wat betreft aanschaffen uit de States, dit doe ik regelmatig met kleding en eventuele andere snuisterijen. Ik doe dit via een Nederlander die in, naar ik vermoed, New Jersey woont. Tot drie producten doet hij er ongeveer 10 euro bij het bedrag in dollars bovenop ($ 10,- wordt dan € 20,-). Pin me er niet op vast, aangezien de verzendkosten aardig zijn gestegen daar (maar op kleding in ieder geval nog zeker lonen). Het lijkt duur, maar dit bedrag is inclusief verzending en (bijna) geen extra kosten bij de douane mbt inklaring en dergelijke.
Mocht je nog vragen hebben kun je altijd nog even pb'tje sturen!
Klaas Johannes
Bert van Gelder
«
Reactie #48 Gepost op:
29 November 2015, 22:09:53 »
Paul,
Wat een lelijk ding. Kun je nou echt niet wat mooiers bedenken??
Gr, Bert
guest7823
Gast
«
Reactie #49 Gepost op:
29 November 2015, 23:30:41 »
Soms zijn dingen zo lelijk, dat het weer mooi wordt ;-)
Tapatalk time of the day :-)
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #50 Gepost op:
11 December 2015, 20:32:04 »
Hoi Paul,
Is
dit
niet iets voor je?
Groet,
Michel
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
guest7823
Gast
«
Reactie #51 Gepost op:
12 December 2015, 16:49:59 »
http://thenarch.com/products/somerville-junction-n
Thx, ga ik over doordenken
Simplex
«
Reactie #52 Gepost op:
12 December 2015, 18:05:09 »
Iedere keer als je topic titel voorbij zie komen, schiet meteen
Wasted sunsets van Deep Purple door mijn hoofd. Niet vervelend hoor.
https://m.youtube.com/watch?v=7-eGYwNrCcY
Mvh Steef
guest7823
Gast
«
Reactie #53 Gepost op:
03 January 2016, 13:55:48 »
Her en der vandaan wat studie materiaal gevonden.
Hoewel het me nog niet helemaal duidelijk is qua hoe en wat weet ik in ieder geval dat de meeste coaltowers zowel kolen als zand bevatten en dat er tegelijkertijd meestal ook water werd ingenomen.
De askuilen lagen in ieder geval niet op de zelfde plaats. Waar die wel lagen is me niet helemaal duidelijk, echter ik vermoed dat hiervoor de loc (en/of trein) nog een keer verplaatst werd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de asla voldoende capaciteit heeft gehad voor twee tendervullingen. Ook lijkt het me toch erg waarschijnlijk dat het vuur schoon gemaakt moest worden. Dit is iets wat ik nog wil uitzoeken, al speelt dat vooralsnog nog geen rol bij het tijdsbeeld wat ik initieel wil gaan uitbeelden
Het lijkt er op dat je drie soorten bekolingsplaatsen had:
- depot
- symmetrisch in vlak land, dwz gebruikt in beide richtingen
- asymmetrisch in hellingrijk gebied, dwz maar een kant op gebruikt (helling op)
Lansing en Prichard lijkt de asymmetrische variant te zijn op basis van het mij nu bekende sporenplan en de omgeving. Dit n.a.v. plaats toren t.o.v. (tweesporige) bruggen
guest7823
Gast
«
Reactie #54 Gepost op:
12 January 2016, 23:29:21 »
Goed ........... uithuilen en opnieuw beginnen.
Het viersporige demotraject voor de diverse railhoogten heeft z'n functie gehad. Op zich had ik de bak kunnen handhaven maar de andere twee bakken die ik heb, hebben / krijgen een tijdelijke andere functie en komen voorlopig niet beschikbaar.
Dus ........ raggen
Lekker inspuiten met water en Dreft
Goed laten intrekken
De code 40 rail heb ik er heelhuids afgekregen, dwz, letterlijk de rail. Dat is ook gelukt bij de code 55 en code 80. Maar of ik de moeite ga nemen die helemaal te ontdoen van ballast en lijmresten .....
Een onverwacht voordeel van de schuimmatten van
www.rubbermagazijn.nl
blijkt te zijn dat wanneer je e.a. op hout lijmt de zaak relatief makkelijk los laat van elkaar wanneer je het nat maakt met water en Dreft
. Kortom: die constructie hou ik d'r in
Voorwaarts .........
Moet nog wel even de bakbodem licht schuren en de zijgaten even groot genoeg maken voor de Leen / st00mboy modificatie. Maar dat moet wegens het tijdstip en de lieve vrede met de buren maar even wachten tot de volgende keer.
It giet oan
guest7823
Gast
«
Reactie #55 Gepost op:
13 January 2016, 17:34:46 »
Ik bedacht me ineens dat je bij Google Earth ook oudere satellietfoto's kon bekijken. En dat leverde dit op:
1994
Het lijkt of je viersporen kan zien en ook de wissels in de beide hoofdsporen
1998
Behalve de hoofd(midden)sporen weinig te zien. al zie je wel wat op de plek waar ik het aftakkende wissel zou verwachten naar het kolen(ontlaad)spoor. Vers afgegraven ballast van het verwijderde wissel ??
2005
Met een beetje goede wil zijn de vierhoofdsporen en de wissels te zien, maar of dat klopt ....
2005, augustus
Kan d'r geen chocolade van maken
2005, november
Mijn inschatting is dat de nevensporen er nog liggen, maar indien iemand het tegendeel kan aantonen ....
2005, december
2006, augustus
Ik ben geneigd op het bovenste spoor een opgestelde trein te zien
2007
Op de rest van de foto zijn verderop de nevensporen nog zichtbaar
2011, juni
2011, oktober
Hier is duidelijk te zien dat de nevensporen verwijderd zijn
2013, april
Hoewel de nevensporen verwijderd zijn ligt het aftakkende wissel in het bovenste spoor er nog wel in. Het wissel in het onderste spoor is al verdwenen
2015, juli
De meeste recente foto op Google Earth. Hier is ook het wissel in het bovenste spoor verdwenen
«
Laatst bewerkt op: 13 January 2016, 17:36:45 door guest7823
»
Marc tramt
«
Reactie #56 Gepost op:
13 January 2016, 17:57:37 »
Als je maar graag genoeg wilt kun je er van alles in zien.
Eigenlijk zoek je fotos uit de steenkolentijd, toen deze nog werden afgedrukt op fotopapier. Digitale foto's, tsssss.... Dat kan ècht niet.
Had het zelf ook al eens bekeken maar dacht dat je dat zelf ook wel had gedaan....
Inderdaad 4 sporen, maar ben wel héél benieuwd naar foto's met stoomlocs. Heb je die al gevonden?
Ook mooi om de verschillen in jaargetijde te zien, en wat dat doet met de bomen.
No dress rehearsel, this is our life.
guest7823
Gast
«
Reactie #57 Gepost op:
13 January 2016, 18:20:55 »
Mee eens. Maar wel is dus duidelijk dat de viersporen er redelijk lang geleden hebben. Die zijn dus ergens tussen 2007 en 2011 verwijderd.
En ja ik ben dus ook erg benieuwd naar foto's uit de stoomtijd. Ik weet inmiddels dat er bij de coaltowers kolen, water en zand in een stop werd bijgevuld. Wat ik dus nog niet heb gevonden is hoe het ging met het legen van de asla. Het kan bijna niet anders dan dat de asla geleegd werd. Indien je er een volle tender doorheen gestookt hebt zit ook de asla behoorlijk vol. In ieder geval te vol om er nog een volledige tender bij te kunnen hebben. Waarom: het is altijd al lastig om de asla dusdanig te ontwerpen dat je en voldoende opslagcapaciteit hebt om de as op te vangen en dat je voldoende ruimte tussen as en rooster overhoudt om voldoende doorstroomopening over te houden voor de aanvoer van verbrandingslucht.
Als ik naar het sporen verloop kijk zie ik weinig ruimte (qua onderlinge spoorafstand) voor slakkenliften. En bij een kolenvoorraad als wat er in deze toren gaat, gaat het om teveel slak om met de hand af te voeren. Kortom: ik snap het nog niet helemaal. Ook is de afstand van kolentoren naar wissels beperkt. Er is maar zeer weinig ruimte tussen daar waar de loc van kolen voorzien werd en waar de asla geleegd werd indien dat na de kolentoren gebeurde. Zeker omdat je dus ook een opstelspoor nodig hebt voor de wagens waarin de as afgevoerd werd. Het zou dus hooguit kunnen dat het slakkenstorten voor de kolentoren gebeurde.
Wat ik ook een beetje mis is de ruimte voor het kolenspoor. De brug links is tweesporig (en zo te zien altijd zo geweest) en het viaduct rechts lijkt viersporig. Maar gegeven de grote van de bunker zou ik een langer kolenspoor verwachten dan wat ik tussen de brug / wissels en het viaduct kwijt kan. Het zou kunnen dat er aan de landzijde van de viaductstaanders nog net ruimte genoeg is voor een spoor, maar dat kan ik uit de mij nu ter beschikking staande foto's slecht afleiden. Maar helemaal onlogisch zou dat niet zijn, zeker omdat (indien dat net gepast zou hebben) er dan aan de andere kant ook nog ruimte genoeg zou zijn voor een slakkenspoor. Het viaduct en landhoofden lijken namelijk symmetrisch
Dat gaat me er niet van weerhouden om de zaak alvast neer te gaan zetten in de post-stoom jaren. Maar ik overweeg ernstig om op enig moment de module om te bouwen naar de stoomtijd. En dan is het wel handig om te weten hoe ze het kunstje flikte.
En ja die bomen..... ik speel met de gedachten om ook de bomen aan de voorkant van de baan (uitneembaar) redelijk dicht op elkaar te zetten. dus dat je vanuit de voorkant van de bak echt door de bomen naar de kolentoren kijkt. Of ik daar diepte genoeg voor heb en of dat gaat werken ......
Marc tramt
«
Reactie #58 Gepost op:
13 January 2016, 19:26:55 »
Kende je
dit
filmpje al Paul? Op zich niet zo interesant maar aan het begin zie je nog een sporenvariant; twee sporen met een aftakkend wissel maar zonder derde spoor.
No dress rehearsel, this is our life.
guest7823
Gast
«
Reactie #59 Gepost op:
13 January 2016, 19:40:46 »
THANKS
Nee, die kende ik nog niet. Had er, in alle eerlijkheid, nooit aan gedacht om jijbuis te doorzoeken.
Dit past dus bij het plaatje uit 2013. Maar veel belangrijker: ik kan hier details op zien die ik op foto's en Google Earth niet kon zien. Bij voorbeeld het feit dat de poten dus open zijn aan de binnenkant. Enkel dat de kant aan de kolenlosplaats wel dicht is tgv deze losplaatsbehuizing. Verder dat conveyorbehuizing dus niet in dezelfde diagonaal verder loopt tot aan de grond, maar na de losplaats verticaal naar beneden gaat.
Opnieuw: THANKS
Een blije Kniesoor
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8