Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:34:58
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans GJ
Vandaag om 16:32:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by  (gelezen 72195 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #30 Gepost op: 18 november 2015, 15:45:45 »
Nu eens opzoek naar software waarmee ik (relatieve) afstanden kan meten in foto's zodat ik een vooraanzichtfoto kan omzetten naar maten. Gelukkig weet ik de afstand tussen de spoorstaven dus aan de hand daarvan kan ik de rest dan weer terug rekeningen.

Over de vervolgbeslissing: uittekenen op papier of in CAD gaan we ook maar eens nadenken. Het eerste kan ik, het tweede wordt (alweer) een steile leercurve indien ik dat ga doen

Mogelijk kan sketchup je helpen. http://www.sketchup.com/ of http://www.sketchup.nl


Jeroen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #31 Gepost op: 18 november 2015, 18:12:42 »
Google Earth heeft een afstandsmeter die je prima kunt gebruiken.
Werkt tot op de centimeter.

Hoofdstructuur opmeten, daaruit de rest afleiden.
Hetzelfde wat je al doet met die spoorstaven, maar net iets nauwkeuriger.

Trouwens,
bij die betonnen bakken komt het toch niet op de halve inch aan?

gtz
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Jeroen

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #33 Gepost op: 18 november 2015, 22:54:06 »
Paul als je een lesje Autocad wil je hebt mijn nummer ;D

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2015, 00:04:07 »
Google Earth heeft een afstandsmeter die je prima kunt gebruiken.
Werkt tot op de centimeter.

Hoofdstructuur opmeten, daaruit de rest afleiden.
Hetzelfde wat je al doet met die spoorstaven, maar net iets nauwkeuriger.

Trouwens,
bij die betonnen bakken komt het toch niet op de halve inch aan?

Zoals je ziet heb ik de (hoofd)afmetingen voor het bovenaanzicht als opgemeten in Google Earth. Die wil ik afronden naar halve meters. Verder heb ik 1-2 fotos van de voor(of achter)kant en die kan ik refereren aan de 1435 tussen de beide spoorstaven. Dus daar kan ik de hoofdmaten voor de voor- en achterkant uithalen.

En verder, zoals de houtspecht al zei (en een paar anderen): "niet te moeilijk doen en GAAN. Als de verhoudingen maar kloppen". Daar de houtspecht of en toe ook wel eens iets tonenswaardigs neerzet zal ik dat advies maar opvolgen en eens wat gaan frotten met karton en mesje  :P

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2015, 00:13:12 »
http://xrailfan.com/trains/x/trowbrdg.html

Deze levert deze op:



en



En als ik me niet erg vergis in het perspectief zie ik vooraan op de foto het wissel liggen.

Dan blijf ik verbaast over de configuratie. Het tweede spoor in de richting Trowbridge naar Lansing heeft mbt de bekolingstoren geen nut. Bij deze (sporen)lay-out staat hooguit de caboose onder de bekolingstoren en gebruik je feitelijk maar twee sporen (Lansing naar Trowbridge) voor het bekolen van loc's

Maar even goed: bedankt voor deze mij onbekende pagina  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2015, 10:35:25 »
Interressante dingen! Weet je ook of die kolenbunkers langs/over de lijn alleen door bepaalde maatschappijen werden gebruikt? Als ik zo vlug door jouw linkjes klik lijken ze voornamelijk in ex-Pennsylvania Railroad (PRR) en ex-New York Central (NYC) territorium te liggen. Dat waren de twee grote maatschappijen in het noord-oosten van de VS (grofweg tussen New York en Illinois).

In het westen van de VS (tegenwoordig UP en BNSF territorium) heb ik die kolentorens nog nooit gezien, dus of ik heb niet goed gekeken omdat ze in het bos staan of de spoorwegmaatschappijen deden het kolen verversen daar anders. De twee eerder genoemde maatschappijen in het noordoosten van de VS (PRR en NYC) stonden bekend om hun winstgevendheid voor de oorlog. Ze hadden een relatief klein netwerk, maar vervoerden in verhouding veel goederen en personen. Dus ik denk dat het juist drukke trajecten waren. Anders bouw je ook niet zo'n extra installatie (de locs moeten zowiezo ergens in depot zijn, dus die kolentorens zijn extra). Weet je wanneer die dingen gebouwd zijn? Het beton doet jaren '20 of '30 vermoeden, dus de hoogtijdagen van de spoorwegen in de VS met druk verkeer en snelle express diensten in concurrentie met andere maatschappijen.

Kan het zijn dat bepaalde locomotieven zo ontworpen waren om onderweg extra kolen te nemen zonder as te hoeven lozen?

Maar even je hele bericht geciteerd omdat de vragen d'r her en der in staan.

Mijn kennis over de operationele kant van stoom in de USA is beperkt, maar met wat ik nu aan informatie boven tafel heb kunnen halen gevoegd bij wat ik over stoom weet vanuit de UK/DE/NL kant de volgende punten:

  • De betonnen bekolingstorens zijn, met  name, gebouwd in de jaren 20 -30
  • de bekolingstorens over de hoofdsporen heen waren een aanvulling op het "standaard proces" met de depots
  • de bekolingstorens staan, naar ik inschat, op die plaatsen waar kolen in bovengemiddelde mate gebruikt worden, d.w.z. de tender gaat vaker dan 2-3 keer per dag leeg. Dit gebeurd o.a. op plaatsen waarbij lange / steile hellingen aanwezig zijn
  • De bekolingstorens die er nu nog staan, staan op plaatsen waar het hoofdspoor nog in gebruik is en waar ze verder "niet in de weg" staan. Het slopen kost tijd en levert een onderbreking van de dienstuitvoering op. Daar goed beton het eeuwige leven heeft: why bother"
  • Betonnen bekolingstorens zijn op veel meer plaatsen overeind gebleven, denk aan de oude standaard depots, om dezelfde primaire reden die voor de installaties over in gebruik zijnd hoofdspoor gelden: "why bother" Dit geldt dus met name op plaatsen waar je aan ruimte geen gebrek hebt. Houten en stalen bekolingsinstallaties zullen bijna allemaal verdwenen zijn. Hout omdat het gewoon niet zo lang mee gaat en de stalen niet omdat die een te hoge rest waarde hadden.
  • Op mijn zoektocht ben ik enkel over het hoofdspoor geplaatste bekolingstorens tegen gekomen in een beperkt geografisch gebied. Dat wil niet zeggen dat ze er elders niet waren, maar het kan zijn dat ik dan domweg op een andere (mijn onbekende) term zou moeten zoeken. Mijn vermoeden is echter dat je relatief lange stevige hellingen nodig hebt om deze installaties te rechtvaardigen. Maar die zijn dus inderdaad op meer plaatsen te vinden dan die ik nu ontdekt heb.
  • Het moeten schoonmaken van je vuur en leeghalen van asla heeft met name te maken met het soort kolen wat je stookt en weing met het ontwerp van de stoomloc. D'r zijn kolen die as en slakloos verbranden, maar .... meestal werden loc's gestookt met datgene wat het goedkoopste verkrijgbaar was waarbij de kwaliteit van ondergeschikt belang was. Kortom het zou kunnen dat je streken had waar lokaal goedkoop slak en asloze kolen verkrijgbaar was, maar zelfs dan nog .... als je kolen verbrand in een dusdanige hoeveelheid dat je onderweg op deze manier extra kolen nodig hebt, dan heb je wel erg "schone" kolen nodig. (Ik heb levendige herinneringen aan het schoonmaken van de vuren van QJ's boven aan de JingPeng pas en de immer opschuivende asberg ;D)
  • Je moet rekenen dat je water 2-3-4 keer zo hard verbruikt als kolen. Dwz op een, volle, tender voorraad kolen moet je 2-3-4 keer water nemen. Londen -Schotland ging op een tender kolen, maar met meerdere keren waternemen dmv "troughs"

Tot zo ver even wat antwoorden en gedachtenspinsels

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #37 Gepost op: 19 november 2015, 13:11:22 »
Ook wel ERG mooi .............

Prichard, Railpictures

Prichard, Google maps

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #38 Gepost op: 19 november 2015, 16:00:12 »


foto: Rob Ball

Dit is dus gewoon lomp groot  ;D















Torendiameter lijkt 18 meter te zijn  :o
« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 16:21:12 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2015, 18:10:42 »
Wat een gaaf ding! En ook goed zelf te bouwen.
Weet je zeker dat hij niet van de NASA is?  8)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2015, 18:20:54 »
Keuze stress  >:(

Qua module is Lansing beter te doen, begrenst door twee bruggen, maar de vormgeving van de toren van Prichard ..........

Keuzes, keuzes, keuzes .....  :P

OK ik geef het toe ... ik zit ook te denken of ik het zo kan maken dat ik e.a. zo kan maken dat ik domweg op enig moment gewoon de toren vervang  :-\

En, oh ja, die messing kit van Dekalb is ook erg mooi

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2015, 18:25:20 »
Paul na lang zoeken een foto gevonden met een stomer onder de lansing chute

Kijk even op deze pagina en selecteer de  3de foto   op de 12de rij.
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2015, 18:47:30 »
wederom thx.

Inmiddels ook een tweetal boeken gevonden





guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2015, 21:53:51 »
Een beetje zitten tekenen, meten en rekenen:





  • 31,7 meter overall breed
  • 31,7 meter hoog
  • 19 meter tussen de poten
  • 7,8 meter boven spoor

Kortom, leuk "lomp groot"  ;D

En ....... e.a. lijkt ook redelijk te kloppen met wat ik uit Google Earth heb kunnen halen  (y)
« Laatst bewerkt op: 23 november 2015, 21:55:47 door guest7823 »