Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by  (gelezen 72268 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2015, 23:22:54 »
WV biedt natuurlijk wel hele  mooie scenery mogelijkheden.
Uitgestrekte bossen op heuvels, loom meanderende rivieren een niveautje onder de spoorbaan.
Een zootje deer hunters in het bos.
En (ja, wat stond er in mijn baan ook weer op de scheiding?)...
Moonshiners!

howdy
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2015, 23:42:31 »
Ik zal wel eens wat screenshots maken van de diverse locaties waar de nog overgebleven coalingtowers nog staan. Maar minstens de helft voldoet aan "certified middle of nowhere"

Soms echt in de middle of nowhere, maar soms ook wel in de buurt van een stad, maar toch in de een boomrijke omgeving. De meest vindbare (Dekalb) staat wel in een redelijk stadse omgeving, maar degene bij Lansing staat midden tussen de bomen hoewel de stad vlak bij is.

Zodra ik het lijstje een soort van compleet heb zal ik wel eens gaan zitten voor een overzichtje. Inmiddels sluit ik niet uit dat ik misschien toch wel voor een goede benadering van de werkelijkheid ga.

Punt is wel dat de rest allemaal zelfgebouwd moet worden en Dekalb als kit verkrijgbaar is ..........

http://www.micronart.com/2028dekalbtower.html

Kortom ........ het gaat bijna lijken op keuzestress  :D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2015, 00:01:01 »
Lijkt me allemaal goed te krabbelbouwen. Allemaal rechte vlakken. Easy.
En een leuk stukkie natuur er omheen... dit kan erg leuk worden.

howdy
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:24:50 »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #19 Gepost op: 17 november 2015, 21:33:45 »
Soms leiden zaken ineens hun eigen leven.

Krijg ik vanuit de USA ineens een Walthers coaling tower voor $ 30,-- (excl. verzendkosten) aangeboden.

Niet precies het model dat ik nu op het oog heb, maar ..........

Verder aanzienlijk goedkoper dan de $ 148,-- van de Dekalb coaling tower

Toch maar eens kijken wat de verzendkosten gaan worden .....  ???

Welke ik wel in gedachten heb .....









Mooi in de bossen en begrensd door twee bruggen ....





Een mogelijk nadeel ....... d'r is al iemand in h0 mee bezig, maar ........ dat is in diezelfde USA

Trowbridge - Lansing
« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 12:44:02 door guest7823 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #20 Gepost op: 17 november 2015, 22:14:28 »
Nou en? Styreen kopen en hup hup, bouwen! Mooi ding man!

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #21 Gepost op: 17 november 2015, 22:34:57 »
Wat ik nog niet helemaal snap is hoe e.a. nu zat qua sporen. Er is niet zo veel lengte beschikbaar tussen de twee bruggen en die lijken toch altijd gewoon tweesporig te zijn geweest als ik naar de brughoofden en omgeving kijk:



Brug oostzijde




Brug westzijde




Overzicht

Omdat ik het niet voor elkaar kreeg in Google Earth de afstand te meten maar even naar Google Maps gegaan en ......



Daar staan dus ineens extra sporen ingetekend, die inmiddels dus zijn opgebroken




Afstand tussen de bruggen dus zo goed als één mijl.




Met dus hier nog even de locatie van de coaltower ingetekend. Daarmee snap ik de sporen lay-out van west naar oost. Maar blijft het me dus een raadsel in de richting oost naar west  :-\

Maar voor een BNLS module is het allemaal wel erg mooi  (y)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #22 Gepost op: 17 november 2015, 22:53:56 »
Geen idee wat je bedoelt.  ??? Als je van west naar oost snapt, wat is er dan omgekeerd niet te snappen?  ???

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #23 Gepost op: 17 november 2015, 23:29:52 »
Het hele gedoe rond een bekoling op de hofdlijn snapt Kniesoor niet (helemaal).

Het idee is dat een loc onderweg, aan de trein vastgekoppeld, voorzien wordt van extra kolen.Van west naar oost snap ik dat in deze configuratie. Maar van oost naar west gaat dat dus niet omdat je dan de hele boel blokkeerd. Het zou kunnen zijn dat de bekoling enkel gedaan werd in de rijrichting west -> oost en dat het in de andere richting niet nodig was.

Voor een 20NU uitvoering is de rest niet zo interessant, maar in de 1950-60 variant is het interessant wat er verder om zo'n bekolingsinstallatie heen zat. Er moeten in ieder geval waterkolomen bij gezeten hebben (water gaat eerder op als kolen, dus kolen bijvullen is ook water bijvullen). Verder vermoed ik dat er ook slakkenputten bij hebben gezeten. Tegen de tijd dat je een tender vol kolen heb leeg gestookt is je vuur ook wel aan een schoonmaakbeurt toe. Al met al ben je met e.a. tenminste een goed half uur bezig, zo niet langer. Al die tijd blokkeer je dus een spoor en in dit geval dus ook met een trein aan je loc. In de richting oost -> west gaat dat dus niet omdat je dan met je trein op het oostelijke tweesporige deel staat.

Hoewel ik initieel 20NU wil gaan uitbeelden lijkt het me wel leuk om op enig moment ook 1950-60 te gaan uitbeelden, dwz nadat stoom was opgeheven, maar bijna alles er nog wel lag.

Tenslotte zou ik dan in de derde fase e.a. kunnen uitbeelden in de tijd dat er dus ook nog stoom reed.

Maar Kniesoor begrijpt gewoon graag hoe e.a. zat en dat doe ik dus op dit moment nog niet  :-\

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #24 Gepost op: 18 november 2015, 00:13:22 »
Paul, misschien helpt deze site wat?

http://www.railfanguides.us/mi/lansing/ naar nummer 10 scrollen

Deze site had je al eerder gepost. Staat ook een verhaaltje over Lansing op:

http://www.michiganrailroads.com/RRHX/CoalFacilities/GTWLansing.htm
« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 00:34:14 door Jeronimos. Reden: toevoeging link »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2015, 00:42:56 »
Jeroen,

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog niet alle links die ik inmiddels gevonden heb ook al hier geplaatst heb. De link die jij gevonden hebt was ik al wel tegengekomen maar had die dus nog niet hier geplaatst. Maar even goed bedankt  (y).

Ik heb net een paar andere locaties bekeken en er zijn er een paar die, net als Lansing, a-symetrisch zijn, d.w.z. eigenlijk maar goed te gebruiken in een richting. Mijn huidige vermoeden is dat die gebruiksrichting dan "heuvel op" zal zijn. D.w.z. de richting waarin de loc aanzienlijk moet trekken. De andere kant op zal dan heuvel af zijn en daarmee maar zeer beperkt kolen gebruiken.

Op zich vind ik "onderweg bekolen" een vreemd concept. Kennelijk zijn er dan toch redenen op het zo te doen en niet een gewoon depot waarbij de loc van de trein af gaat en er een andere (reeds bevoorraadde) loc voor gaat. Sommige coaltowers liggen echt in de "middle of nowhere" en er zijn daar omheen echt geen sporen te vinden (of zelfs maar de ruimte) voor een depot. Aan de andere kant Lansing (en Dekalb) liggen bij redelijk grote plaatsen in het geval van Lansing is er (relatief) dichtbij zelfs een gewoon depot geweest. Waarom dan de loc "voor de trein" bekolen en niet in een depot of gewoon loc wissel.

Op zich, het bekolen (en waternemen, maar dat kan eventueel tegelijkertijd) is relatief vlug gedaan. Dat is binnen 5 minuten wel gedaan. Dus zelfs als je kolen en water apart doet ben je in tussen de tien minuten en een kwartiertje wel klaar. Daarmee ben je dus sneller klaar dan loc van de trein af en een andere er voor (als het depot niet vlak bij het wisselpunt ligt). Maar wanneer je er een tender vol kolen doorheen hebt gejaagd is je vuur vaak ook niet al te best meer, tenzij je hele goede kolen hebt en dat was nu ook weer niet te vaak het geval. Zodra je je vuur moet gaan schoonmaken ben je wel even bezig.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #26 Gepost op: 18 november 2015, 12:43:00 »
Maar eens even tijdens een PC installatie probleem afwachting wat zitten meten in Google Earth (nadat ik ontdekt had hoe dat kon :-[ )




























Nu eens opzoek naar software waarmee ik (relatieve) afstanden kan meten in foto's zodat ik een vooraanzichtfoto kan omzetten naar maten. Gelukkig weet ik de afstand tussen de spoorstaven dus aan de hand daarvan kan ik de rest dan weer terug rekeningen.

Over de vervolgbeslissing: uittekenen op papier of in CAD gaan we ook maar eens nadenken. Het eerste kan ik, het tweede wordt (alweer) een steile leercurve indien ik dat ga doen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #27 Gepost op: 18 november 2015, 12:57:11 »
Leuk om te volgen Paul.  (y)
Ik had al eens zitten Google'n op de nut/noodzaak/gebruik van de kolenbunkers maar toen kwam ik op Amerikaanse fora jouw naam ook al tegen.  ;D.   Ben wel benieuwd.
Zou me kunnen voorstellen dat in de USA de treinfrequenties niet zo hoog zijn en dat een loc voor de trein laten, desnoods een uur op de hoofdbaan (met passeerspoor weliswaar), goedkoper was dan loc wisselen. Verhoudingen tussen kosten van manuren, materieel en verbruiksgoederen lagen toen ook wezenlijk andes dan tegenwoordig.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #28 Gepost op: 18 november 2015, 13:30:01 »
Dat van die, mogelijk,  lagere frequentie had ik me niet gerealiseerd. Dank hier voor.

Blijft het feit dat op sommige plaatsen de lay-out niet bi-directioneel is. Maar goed dat valt dus mogelijk te verklaren vanuit het hoogte profiel van de betreffende lijnen.

Ik heb dus wel het e.a. kunnen vinden mbt de nog bestaande torens maar eigenlijk niets over hoe ze daadwerkelijk gebruikt werden in de stoomtijd en dat is iets waar ik wel benieuwd naar ben. Misschien dat ik daar een bericht richting Model Railroad oid aan ga wijden


Tapatalk time of the day :-)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #29 Gepost op: 18 november 2015, 14:11:47 »
Interressante dingen! Weet je ook of die kolenbunkers langs/over de lijn alleen door bepaalde maatschappijen werden gebruikt? Als ik zo vlug door jouw linkjes klik lijken ze voornamelijk in ex-Pennsylvania Railroad (PRR) en ex-New York Central (NYC) territorium te liggen. Dat waren de twee grote maatschappijen in het noord-oosten van de VS (grofweg tussen New York en Illinois).

In het westen van de VS (tegenwoordig UP en BNSF territorium) heb ik die kolentorens nog nooit gezien, dus of ik heb niet goed gekeken omdat ze in het bos staan of de spoorwegmaatschappijen deden het kolen verversen daar anders. De twee eerder genoemde maatschappijen in het noordoosten van de VS (PRR en NYC) stonden bekend om hun winstgevendheid voor de oorlog. Ze hadden een relatief klein netwerk, maar vervoerden in verhouding veel goederen en personen. Dus ik denk dat het juist drukke trajecten waren. Anders bouw je ook niet zo'n extra installatie (de locs moeten zowiezo ergens in depot zijn, dus die kolentorens zijn extra). Weet je wanneer die dingen gebouwd zijn? Het beton doet jaren '20 of '30 vermoeden, dus de hoogtijdagen van de spoorwegen in de VS met druk verkeer en snelle express diensten in concurrentie met andere maatschappijen.

Kan het zijn dat bepaalde locomotieven zo ontworpen waren om onderweg extra kolen te nemen zonder as te hoeven lozen?