Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?  (gelezen 20204 keer)

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
« Reactie #30 Gepost op: 19 October 2015, 15:46:06 »
Oké, ook dat neem ik weer mee  (y) Kan ik later ook weer gebruiken al die termen, schrijf ze allemaal op  ;D
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 19 October 2015, 16:53:52 »
Even een voorbeeldplaatje van een "sleper":

Links de onderkant van een willekeurige loc voor 2-rail gelijkstroom, rechts een loc met "sleper" (of "ski") dus voor 3-rail wisselstroom

(bron: http://members.casema.nl/m.schulte/benelux.htm )

Boran

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 19 October 2015, 17:08:40 »
Hallo Peter,

Gezien de fantastische gebouwen die je maakt en je scherpe oog voor detail, stel ik me voor dat de keuze van de rails voor jouw van essentieel belang is. Ik meng me dan ook heel voorzichtig in de discussie. Inderdaad, je hebt 2L en 3L railsystemen, beide met hun specifieke eigenschappen. Je vindt genoeg discussiemateriaal tussen de voor- en tegenstanders op dit forum. Als ik toch een voorstel mag doen, kies dan voor rails met de code 75. De mooiste rails, worden naar mijn bescheiden mening, geleverd door Tillig en "Mein Gleis" gebaseerd op de rails van Peco door Weinert. Mooi gedetailleerde bielzen (tijdperk 2-5), railstoelen en wisseltongen. Ook een groot voordeel zijn wisselafbuigingen met een grote radius van 4360 mm. Weinert levert ook bouwpakketten voor wissels en flexrails. Inderdaad, dit spul is iets duurder ;D Als je baan niet te groot wordt, dan kun je misschien beter gaan voor kwaliteit dan kwantiteit. In 3L kun je de rails van Weinert aanpassen door het inbouwen van de puko's. Ga op Eurospoor eens alle banen bekijken en let vooral op de inbouw van de rails en wissels door de verschillende modelbouwers.

Groetjes,
Rob

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 19 October 2015, 18:34:06 »
Timo: Hier komt weer een leek-opmerking, een ski  ??? is dat zo ’sleep’ding wat je heel vroeger ook bij Trix-Express had? Die zaten ook in het midden geloof ik.
v
Niet helemaal, Trix-Express had korte slepertjes op zowel de middenrail als op de buitenrail (of op beide buitenrails voor 2-rail Trix-Express-International) en Märklín heeft een lange sleper die daardoor op een ski lijkt, vandaar dat die ook wel gekscherend 'ski' wordt genoemd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #34 Gepost op: 19 October 2015, 22:44:17 »
Bij een ander heel oud merkloos wagonnetje zat dat ’schijfje’ niet, maar ik zag dat de wielen van plastc zijn.... klieko ?
Mag, hoeft niet. Van menig 'oud merkloos wagonnetje' zijn de wielen wel te vervangen. Misschien niet altijd even makkelijk, maar losse assen (gelijkstroom of wisselstroom) kun je bij de gemiddelde modelbouwzaak krijgen. Op die manier zijn ook oudere modellen van betere wielen te voorzien (plastic heeft een lagere weerstand én die wielen zijn nog wel eens krom)

@ Robville: Kijk, code 75, ik wist het niet meer, maar dat wou ik ook zeggen ;) Gezien de hoge graad van detail van de gebouwen, zou ik inderdaad niet voor iets anders kiezen.

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #35 Gepost op: 20 October 2015, 03:06:51 »
Als je voor exact en detaillering gaat ben ik het met bijna alle voorgangers eens, zelfs de minder genuanceerde, en alle minder inhoudelijk correcte opmerkingen.

Als je zoals ik liever puzzelt, is code 100 rails mooi genoeg. Sommigen gaat het om het rijden, sommigen om het totaalbeeld, sommigen om de scenery, sommigen om puzzels op te lossen.

Je kunt met deze hobbies veel kanten op.
Analoog AC of DC of beide, 2-rail, 3-rail of beide, of alle zes samen. ( ;D )

Als je zakt met het profiel naar Code 75 dan houd je veel minder mogelijkheden (minder merken, leveranciers) over, of je moet asjes vervangen (want waar een wil is, is een weg). 

Wat echt mooi is, is schaars. En heeft wellicht de toekomst.
Het voordeel van beginnen met niets is, dat je alle keus hebt.

Ik wens je veel succes met je uiteindelijke beslissing.

Voor de duidelijkheid:
Ik rijd 2+3-rail analoog gelijkstroom op Code 100 rails.
Mijn Marklin 3-rail loks rijden analoog op gelijkstroom (met sleper)
over o.a. peco en piko wissels.
Dat kan ook zonder puko's en slepers want het zijn toevallig allemaal E-loks.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #36 Gepost op: 20 October 2015, 09:44:30 »
Als je zakt met het profiel naar Code 75 dan houd je veel minder mogelijkheden (minder merken, leveranciers) over, of je moet asjes vervangen (want waar een wil is, is een weg).
Alleen de 3-rail modellen vallen af, vanwege te hoge flenzen. Maar alle 2-rail modellen die voldoen aan de Morop normen rijden probleemloos op code 75.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Boran

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 20 October 2015, 11:02:25 »
In principe zijn er geen beperkingen in de keuze van het rollende materieel wat betreft het 2L systeem bij “Mein Gleis” (Peco). Dit systeem is geschikt voor de volgende normen: NEM 310, RP 25 en RP 25 finescale. 

Zelf ben ik al ruim 50 jaar actief als Märklin-rijder (K-rails). De rails die ik gebruik zijn de originele Märklin k-rails, code 100, aangevuld met de wissels gemaakt door Weichen-Walter op basis van de Märklin geometrie. Zelf vind ik deze code 100 niet fijn genoeg.   De laatste tijd koop ik ook wisselstroom locs van o.a. ACME. Bij deze locs wordt het draaistel waaronder de sleper is gemonteerd opgetild bij het passeren van de wissel. Kennelijk is er te weinig speling voor de sleper om mee te veren. Ook ESU locs geven problemen bij de wissels. Het draaistel met de sleper loopt vast op het hartstuk van de wissel! Als je kiest voor 3L, zit je in principe vast gebakken aan het rollende materieel van Märklin als je tenminste probleemloos wilt rijden. De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met gemodificeerde rails van “Mein Gleis”. Waarom? Inderdaad, de te hoge puko’s met name bij de k-wissels en de niet al te fraaie detaillering van de rails. Als het rollende materieel  van Märklin na 1990 is gekocht, dan kun je zelfs op Code 75 rijden.

Zelfs heb ik overwogen over te stappen naar 2L. Afgezien van de reeds afgebouwde modulen en spiralen en de grote hoeveelheid  locs en wagons heb ik besloten hiervan af te zien.

Toch lijkt mij de keuze voor het 2L systeem qua detaillering en gebruiksmogelijkheden voor de hand te liggen. Zeker, als je zou gaan rijden met Nederlands materiaal. Toch zijn er geen garanties, immers de praktijk is vaak weerbarstig.

Groetjes,
Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 20 October 2015, 11:55:04 »
In principe zijn er geen beperkingen in de keuze van het rollende materieel wat betreft het 2L systeem bij “Mein Gleis” (Peco).
Mein Gleis is van Weinert. Weliswaar ook code 75, maar niet van Peco

Citaat
Als het rollende materieel  van Märklin na 1990 is gekocht, dan kun je zelfs op Code 75 rijden.
Wat is er dan veranderd? Bij Märklin zijn de flenzen 1,35 mm hoog, en dat is volgens mij altijd zo geweest.
De vrije ruimte bij code 75 is 1,35 mm, dus eigenlijk is er niet echt ruimte over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #39 Gepost op: 20 October 2015, 12:14:14 »
Beste allemaal:

Na het lezen van de reacties en wat speurwerk op het net, ga ik kiezen voor 2-rail gelijkstroom, althans dit is nu het uitgangspunt.

Dan komt de keuze van de rails. Ik lees vooral code 75 (Peco) voor ook een realistiche beeld (vind ik inderdaad belangrijk). Maar nu zie ik allemaal kreten van NEM 310, RP 25 en RP 25 finescale, Morop normen  ??? Natuurlijk heb ik ook dit weer op het net gezocht, maar..... ???
Zijn deze normen terug te vinden op de verpakking van het rollend materieel?

Als ik het nu op mijn manier stel: Ik kies voor code 75 en zou daar bijvoorbeeld de volgende merken op willen laten rijden, zowel locs als wagens, kunnen dan Roco, Fleischmann, Rivarossi, Artitec, Piko, om er een paar te noemen, ’probleemloos’, hierop rijden?

Ik ben niet echt de persoon die asjes gaat verwisselen/bewerken/vervangen. Laat ik het heel simpel zeggen: De treinen zijn eigenlijk een ondergeschikt onderdeel van het geheel wat ik voor ogen heb. Of is dit te simpel gebracht? Kom maar op.... ;D

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 October 2015, 12:28:54 »
Eind jaren zeventig zijn een paar belangrijke normen vastgelegd door Morop, een soort van Europees modelspoorverband. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de railhoogte in relatie tot de flenzen. Niet alle fabrikanten reageerden onmiddelijk. Roco heeft altijd volgens die normen geproduceerd, Fleischmann ging gelijk over, maar bij Lima of Märklin tweerail duurde het langer. Ga er maar vanuit dat alle tweerailmodellen na 1990 geproduceerd over Weinert of Peco code 75 kunnen rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Boran

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 20 October 2015, 12:30:24 »
Citaat
Mein Gleis is van Weinert. Weliswaar ook code 75, maar niet van Peco

Klopt, het is een uitbreiding op het Peco- railsysteem ....

Citaat
Wat is er dan veranderd? Bij Märklin zijn de flenzen 1,35 mm hoog, en dat is volgens mij altijd zo geweest.
De vrije ruimte bij code 75 is 1,35 mm, dus eigenlijk is er niet echt ruimte over.

Je moet het in de dikte van de wielen zoeken ...

Peter,

Als de treinen een ondergeschikt onderdeel zijn van het geheel, kies dan voor, in jouw ogen het mooiste 2 L railmateriaal voor je sporenplan. De invulling van je rollend materieel kan altijd nog. De mogelijkheden zijn enorm. Wel zou ik alvast een keuze maken voor de aansturing van de baan  ;D Immers bij de bouw moet je rekening houden welk systeem (analoog/digitaal) je gaat gebruiken. Als je kiest voor digitaal is het zinvol om bv blokken in de baan aan te brengen ???

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 20 October 2015, 12:41:36 door RobVille »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 October 2015, 12:51:50 »

Als je kiest voor digitaal is het zinvol om bv blokken in de baan aan te brengen ???

Groetjes,
Rob

Dit klopt dan weer niet helemaal. Of het zinvol is om blokken in je baan aan te brengen hangt niet samen met digitaal rijden. Wel met automatisch rijden. In dat geval zijn blokken wel handig (onmisbaar) maar dat geld dan weer voor zowel digitaal als analoog.

Als je de treinen met een handregelaar wilt bedienen en niets wilt automatiseren dan zijn blokken niet nodig. Gewoon 2 draden naar de rails en rijden. Een trein kan dan overal stil gezet worden en met een ander door verder gereden worden.

Wel is het zo dat, mocht je in de toekomst ooit automatisch willen gaan rijden dan is het handig om de blokken gelijk voor te bereiden. Maar zelfs dat is niet noodzakelijk.

Roelco

Boran

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 20 October 2015, 13:04:48 »
Citaat
Dit klopt dan weer niet helemaal. Of het zinvol is om blokken in je baan aan te brengen hangt niet samen met digitaal rijden. Wel met automatisch rijden.

Correct.

Toen ik dit opschreef, dacht ik, in mijn geval, aan digitalisering van mijn baan in combinatie met een software programma (iTrain).

Groetjes,
Rob

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #44 Gepost op: 20 October 2015, 13:25:42 »
Heren, weer bedankt voor de snelle reacties  (y)
Zoals ik er nu over denk, zal het voor mij voldoen met analoog, handmatig, daar ik niet echt een supergroot banenplan wil maken, waarop de treinen bijvoorbeeld op tijd moeten gaan rijden/stoppen. Gewoon een leuk sfeertje creëren, waarbij dan ook nog wat treinen kunnen rijden.

Mijn kleinzoon, sinds deze week ook op dit forum met de naam Boaz, hij is nog geen 2 jaar oud hoor  ;D ,mag later de spulletjes van opa hebben (als hij het dan nog leuk vind) en dan zal het in die tijd ongetwijfeld digitaal worden, maar dat is dan weer zijn probleem  ;)

Voor mij gaat het er nu om, om als het ware een groot diorama te gaan maken, waarop ik ook mijn bouwwerken kwijt kan, maar dat er, om het geheel compleet te maken, ook beweging dmv treinen op komt. De groote van dit diorama, doet nu nog niet terzake. Eerst maar eens verdiepen in deze materie en niets overhaasten. Oftewel: ’Geduld is een schone zaak’

Ik sta as weekend ook op de beurs, bij Beneluxspoor en hoop tussendoor wat voorbeelden te kunnen zien en meer informatie te vergaren.
Maar ik ben nu al, dankzij jullie, een heel stuk verder  (y)

Mijn ander bouwwerken
of mijn website