Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50

Auteur Topic: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?  (gelezen 20172 keer)

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
« Gepost op: 16 October 2015, 18:32:28 »
Beste mensen,

De meeste van jullie weten dat ik (nog) geen treinen en/of baan heb, maar ik begin mij onderhand er een beetjein te verdiepen.
Het volgende: Ik ben electronisch totaal een superleek, ik ben blij dat ik een lichtbol in een fitting kan draaien, bij wijze van spreken dan.
Heb al wat op Google gezocht en hier op het forum, maarrr abacadabra.

Ik heb de volgende vragen:
1. Ik heb begrepen dat locs met wisselstroom niet op gelijkstroom kunnen rijden en visa versa?

2. soms zie ik bij wagons staan gelijkstroom of wisselstroom, houdt dit dan in dat dit geld voor bijvoorbeeld de verlichting in een wagon. Elke andere wagon kan toch op elke rails rijden?

3. Analoog of digitaal? Digitaal is toch het besturen met de computer? Is dan analoog met een gewone transformator?

4. Ik las dat gelijkstroom het meest gebruikt wordt (verbeter mij als dit niet zo is). Moet ik dan ook nog rekening houden met het soort rails?

Voor de kenners onder jullie misschien simpele vragen, dus geef mij dan ook maar simpele antwoorden  ;D

Als er meer dingen zijn waarop ik moet letten..... graag een aanvulling.

Tot zover alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 17 October 2015, 09:29:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2015, 18:51:40 »
Ha Peter,

Praat op eurospoor even met je standgenoten   ;) daar kan je wel wat informatie krijgen.  ;D

Groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 16 October 2015, 18:58:48 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2015, 18:53:25 »
Meneer, u zit hier verkeerd, dit is een forum voor treintjesliefhebbers  ;D ;D ;D ;D (ik hoop dat je m'n sarcasme begrijpt)

1. Dat klopt.

2. Voor rijtuigen betekent wisselstroom of gelijkstroom dat de assen wisselstroom of gelijkstroom 'geöriënteerd' zijn. Bij wisselstroom zal er tussen de wielen geen isolatie zitten, daar deze dezelfde spanning voeren. Bij gelijkstroom zit er uiteraard wel een isolatie tussen. Ook hier kan je dus niet zonder meer uitwisselen.

3. Digitaal is niet persé met een computer besturen. Dat kun je bijna zo gek maken als je wil: volledig PC-gestuurd met bezetmelding en dergelijke, met de hand bestuurd met een regelaar die het digitale signaal regelt terwijl de computer de seinen doet, of alles nog 'ouderwets' met schakelaars om de wissels en seinen te bedienen, terwijl je wel digitaal de locs en zo regelt. Het maakt bijna niet uit. In ieder geval is een simpele analoge baan, die op het oog prima te overzien is, altijd gemakkelijk te digitaliseren, waarbij je altijd weer een stap verder kunt gaan (eerst digitaal rijden, dan eventueel een wissel hier of daar digitaal aansturen, uiteindelijk besluiten dat de computer het van je over kan nemen en bezetmelding en dergelijke installeren... ga zo maar door)

4. Gelijkstroom lijkt mij voor jou als meestermodelbouwer de enige keus ;) . Er zijn enorm veel fabrikanten voor rails. Roco, Fleischmann, Tillig, Peco, het is allemaal twee-rail (gelijkstroom dus).
Er zullen vast andere fabrikanten voor drie-rail rails bestaan, maar veel lees ik er niet over.

Wat betreft digitaal of niet: je kunt altijd analoog beginnen. Kleine baantjes bouw je zonder problemen om naar digitaal.
Maar, ga eerst maar eens bedenken welke fantastische gebouwen er allemaal moeten komen ;) Jouw kennende blijft er voor rails dan weinig plaats over.

EDIT: vergat ik de link naar de encyclopedie. Hoewel ze naar mijn mening nogal hard gaan in delen van de beschrijving, kan het je misschien verder helpen.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Baanbesturing
« Laatst bewerkt op: 16 October 2015, 18:55:15 door Menno »

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2015, 18:58:50 »
Hallo.
Omdat je leek bent, zoals jezelf zegt ga ik uit van standaard materiaal en materieel.

1 De enige die wisselstroom hanteert is marklin, de rest gelijkstroom.
Op marklin rijden alleen marklinlocomotieven
Op de gelijkstroombanen(roco fleischman enz.) rijden alle gelijkstroomlocomotieven en wagens (en de hamo marklin)

2 op gelijkstroom moet je rijden met gelijkstroom wagens(assen). Anders krijg je kortsluiting via de as
  Bij marklin kunnen alle assen tenzij je detectie via de assen regelt.

3 ik ben zelf analoog rijder maar digitaal heb je veel meer nogelijkheden

4 gelijkstroom is het meest gangbaar

iets duidelijker , hoop ik

Wisselstroom is eigenlijk alleen bij marklin.  Is onverwoestbaar en erg bedrijfszeker.
gelijkstroom is bij alle andere merken en geeft meer keuze en werkt ook goed bij deskundig gebruik en onderhoud

Kies bij gelijkstroom voor een goed merk als roco of fleischmann verlaat je niet op dat goedkope spul.
geeft alleen verdriet.
Koop ook, zeker als leek, geen marktplaatspartij op.
Spul is afgeragd en elektrisch meestal aan een opknapbeurt toe.
Als je nieuw koopt heb je wat moois en kun je geleidelijk uitbreiden.
De meeste goede modelspoorzaken verzenden tegenwoordig en zijn over het algemeen betrouwbaar.

groeten jandcargo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2015, 19:02:17 »
Om te beginnen moet je weten dat de termen wisselstroom en gelijkstroom onterecht worden gebruikt. Met wisselstroom (of AC) wordt het 3-rail systeem bedoeld zoals dat door Märklin wordt toegepast, omdat Märklin in het analoge tijdperk op wisselstroom reed.

Met gelijkstroom (of DC) wordt het 2-rail systeem bedoeld zoals dat door de meeste andere merken wordt toegepast (Fleischmann, Trix, Roco, Piko, Mehano en nog meer). En dat komt omdat die merken in het analoge tijdperk op gelijkstroom reden.

Het verschil tusen "wisselstroomwagens" en "gelijkstroomwagens" zit in de wielen. Bij het 3-rail systeem zijn de wielen elektrisch met elkaar verbonden, bij het 2-rail systeem zijn ze van elkaar geïsoleerd omdat je anders kortsluiting krijgt. Een "wisselstroomwagen" kan dus niet op een "gelijkstroombaan" rijden.

In het digitale tijdperk zijn de termen wisselstroom en gelijkstroom misleidend. Digitale spanning staat altijd "aan" zodat b.v. lampen in de locs en rijtuigen blijven branden, ook als de trein stilstaat. Digitale spanning is een blokvormige spanning waarin een code verwerkt zit, die aan elke loc vertelt wat hij moet doen.
Rijden met een computer is niet nodig, ook bij digitaal kun je handmatig rijden. Net zoals je bij analoog ook computergestuurd kunt rijden, hoewel dat niet veel voorkomt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 October 2015, 19:04:58 »
1. Ik heb begrepen dat locs met wisselstroom niet op gelijkstroom kunnen rijden en visa versa?
Elektrisch gezien kunnen de wisselstroommotoren prima op gelijkspanning werken. Probleem is dat dit vaak ook samen gaat met 3-rail. Zie het dus meer als een 2-rail of 3-rail keuze. Of de stuurstroom dan gelijkspanning of wisselspanning is hoort gewoon bij de keuze.

En als je echt wil zijn modellen vaak wel om te bouwen.

2. soms zie ik bij wagons staan gelijkstroom of wisselstroom, houdt dit dan in dat dit geld voor bijvoorbeeld de verlichting in een wagon. Elke andere wagon kan toch op elke rails rijden?
Ook voor de verlichting zal het weinig uitmaken of het gelijkspanning of wisselspanning is. Wel is er een verschil in de assen. De assen die Marklin gebruikt (aangeduid met wisselspanning) zijn iets hoger en breder (of was het nu smaller...) Het vrschil is maar klein maar dit kan net het verschil maken tussen goed over wissels willen gaan of niet. Ook zijn de assen wij 3-rail )meestal) aan elkaar verbonden en maken dus kortsluiting op een 2-rail baan.

Voor verlichting is er bij Marklin (wisselspanning) natuurlijk ook een sleper (of ski) nodig om te werken.

3. Analoog of digitaal? Digitaal is toch het besturen met de computer? Is dan analoog met een gewone transformator?
Nee, vaak wordt digitaal en besturen met de computer wel in een adem door genoemd maar het is niet hetzelfde! Digitaal gaat er alleen om dat elke loc een adres krijgt. Hierdoor mag op de hele baan dezelfde (digitale) spanning staan en kan je toch individueel locs besturen. Dus ook als ze naast elkaar staan. Ook kan je extra functies in een loc inbouwen (licht dat brandt ongeacht de snelheid (dus ook bij stilstand), schakelbare rangeerverlichting, automatische koppelingen, rook (afhankelijk van de snelheid), geluid en er zijn zelfs modellen met bedienbare deuren of pantograven). Regelen kan je nog steeds met een (hand)regelaar zoals je dat bij analoog deed. De wissels houdt je dan net als je bij analoog zou doen.

Computerbesturing bouwt hier weer op verder. Dan geef je ook je wissels een decoder en laat je de computer weten waar elke trein is. Dit moet je net leuk vinden en is wel duurder (meer componenten) maar je kan dan wel automatisch of half automatisch (bijvoorbeeld automatisch op de hoofdbaan en zelf rijden ernaast) rijden.

Als ik nu zou beginnen zou ik zeker dat digitaal doen. Rijgedrag is beter, je bent niet zo moeilijk aan het doen met duizenden secties om met meerdere treinen te kunnen rijden en je hebt extra functies tot je beschikking.

4. Ik las dat gelijkstroom het meest gebruikt wordt (verbeter mij als dit niet zo is). Moet ik dan ook nog rekening houden met het soort rails?
Weer bedoel je eigenlijk 2-rail ;) Ja, dat is de meest gebruikte soort. Grofweg kan je alle 2-rail rails en materieel door elkaar gebruiken. Enige is dat er een paar soorten railstaafhoogtes zijn en daarbij behorende assen (flenzen). Zie de encyclopedie. Vooral oud materieel heeft nogal eens te hoge flenzen en gaat ratelen op de lage spoorstaven. Maar modern materieel heeft eigenlijk geen enkel probleem met code 83. En te hoge assen kan je vaak wel vervangen voor lagere of ze (laten) afdraaien.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 October 2015, 19:10:39 »
Op marklin rijden alleen marklinlocomotieven
Nouw nee  ;) Eigenlijk maken alle andere merken tegenwoordig ook wel een 3-rail (juiste term ipv wisselspanning) uitvoering van hun model. Maar die is vaak wel duurder. Ook ben je voor rails zo'n beetje verplicht bij Marklin te kopen omdat er weinig andere opties zijn.

Timo

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #7 Gepost op: 16 October 2015, 19:56:54 »
Dag allemaal,

Wat een informatie! En zo snel. Ik ga het eens allemaal rustig doornemen, ook de links die er bij zitten.
Maar er zijn mij nu al een paar dingen goed duidelijk, dank jullie wel!

Toch maar alvast een nieuw leek-vraag: hoe kun je aan de assen zien of ze voor wissel- of gelijkstroom zijn? Ik heb nog een paar oude wagonnetjes, maar natuurlijk zonder gegevens, vandaar deze vraag.

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 October 2015, 20:18:54 »
Met een multimeter. Als je ze dor kunt piepen zijn ze voor 3-rail. Of op de Ohm stand, krijg je een waarde in beeld zijn ze 3-rail. Verandert het display niet zijn ze gescheiden en dus 2-rail. 

Andere optie, misschien wat crude, zet ze op een 2-rail baan. Heb je dan kortsluiting waren ze duidelijk voor 3-rail...

Timo

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2015, 20:59:37 »
Peter aan de treintjes ;D ;D leuk man (y)
Have fun every day, before you know it's..........

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2015, 23:10:52 »
Hoi,

Aan de as/wielen kun je het ook zien als je goed kijkt.
Bij gelijkstroomwielen zit er een klein kunststofbusje op de overgang van het wiel en de as.
Vaak staat toch op de wagens ergens het merk.
Alleen als er marklin staat is het wisselstroom; de rest is gelijkstroom

succes jandcargo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 16 October 2015, 23:37:41 »
Toch maar alvast een nieuw leek-vraag: hoe kun je aan de assen zien of ze voor wissel- of gelijkstroom zijn?
Je bedoelt: of ze voor 3-rail of voor 2-rail zijn. ;D
Zoals gezegd kun je het zien aan de isolatiebusjes die wel of niet aanwezig zijn. En als je er wat meer in geoefend bent kun je het aan de afmetingen en vorm van de flenzen zien. Flenzen voor 3-rail zijn wat lomper.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 October 2015, 23:54:27 »
Peter

Alles is waar wat hier staat. Maar kom anders op eurospoor bij mij langs bij de testbaan. Daar hebben we 3 rail en 2 rail rails. Dan kan ik je ook wat dingen laten zien en wordt eea meteen duidelijk.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 October 2015, 06:33:10 »
Het is ook nogal een onderwerp. Slechts twee bijdragen mijnerzijds.

Digitaal betekent in de kern alleen maar dat iedere lok echt onafhankelijk van de rest kan worden bestuurd. Dat wordt bereikt met digitale techniek. Die digitale techniek heeft dan nog leuke bijkomende voordelen, zoals verlichting die echt aan en uit kan worden gezet en goed instelbare rijeigenschappen. Heel wat mensen rijden digitaal nog gewoon met de hand. Automatiseren met een computer is bij digitaal wel gemakkelijker dan analoog en dan krijg je dat grotere groepen het gaan proberen ook. Maar het is dus zeker geen noodzaak en ook niet de kern van digitaal.

Persoonlijk vind ik dat er bij drierail of tweerail maar één doorslaggevend kenmerk is en dat is het uiterlijk van de rails. Bij drierail zit je vrijwel vast aan het vrij grove railassortiment van Märklin. Een drierailwissel is functioneel een wissel, maar lijkt verder niet erg op het grote voorbeeld. Bij tweerail kan je kiezen uit minstens een tiental railassortimenten en als je goed zoekt nog veel meer. Daarbij rails die zeker zo robuust en grof is als Märklinrails, maar ook veel natuurgetrouwer railmateriaal van bijvoorbeeld Roco, Peco, Tillig of Weinert (in oplopende natuurgetrouwheid).

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Maar als ik je op basis van je bijdragen aan dit forum zo inschat, lijkt tweerail digitaal me een goed advies. En dan met fraai railmateriaal met lage profielen, slanke wissels die waar mogelijk zijn gemaakt naar het grote voorbeeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #14 Gepost op: 17 October 2015, 09:36:03 »
Beste mensen, wederom hartelijk bedankt voor jullie bijdrage. Geweldig!

Martijn: Ik kom zeker even babbelen op Eurospoor. 1 op 1 is waarschijnlijk nog duidelijker  (y)

Ik denk ook, dat het uiterlijk van de rails, bij mij zeker gaat meespelen en het gaat in eerste instantie niet om een super grote baan.
Want ik moet inderdaad wel mijn bouwwerken er op kwijt. ;D

Nogmaals, tot zover bedankt en tot op Eurospoor, waar ik mij laat verrassen door jullie raad en daad  :)

Mijn ander bouwwerken
of mijn website