Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
  

Auteur Topic: Rocrail gebruikersgroep  (gelezen 27328 keer)

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #60 Gepost op: 09 september 2020, 16:23:51 »
Bedankt voor de reacties. Bij het laden van de DCCmonitor krijg ik een foutmelding. Waar kan ik die monitor van Ruud de Boer vinden? Als ik de MM iets langer ingedrukt houd dan reageert de Mardec wel, de ene keer gaat de led meteen aan en reageert de servo het volgende moment blijf de led uit en na een poosje(1 sec) knippert de led en reageert de servo.
Hieronder de foutmelding.


PeterC

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #61 Gepost op: 09 september 2020, 16:34:53 »
Peter,

Je moet ook de upload tool gebruiken om de monitor te laden.
Staat allemaal op je bureaublad als het goed is.
Dan heb je de library niet nodig.
Monitor van Ruud:
https://app.box.com/s/yvqfy1hk7kx02t34m2hk79uzpd7pky63

mvg
Nico

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #62 Gepost op: 09 september 2020, 21:46:32 »
Bedankt weer voor het reageren. Dat van die upload had ik eigenlijk moeten weten. Ik zie dat ik nog een kleine schakeling moet maken voor die DCC sniffer. Ik moet nog wel die opto aanschaffen. Zodra ik wat kan meten meld ik me weer.

PeterC

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #63 Gepost op: 09 september 2020, 21:57:21 »
Citaat
Ik zie dat ik nog een kleine schakeling moet maken voor die DCC sniffer
Dat zit toch al op het DCC shield en de DCCNext.
Je hoeft de .ino alleen maar te uploaden vanuit de Arduino IDE. Gebruik de Serial monitor voor de output
Mijn monitor kun je met de Update tool doen. Gebruik dan Putty voor de output.

Nico

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #64 Gepost op: 14 september 2020, 11:29:27 »
Ik heb de Dcc monitor gebruikt en het blijkt dat, als ik de mm gebruik, niet altijd het signaal door komt, dus ik moet soms een paar keer drukken voordat het signaal op het scherm verschijnt.

PeterC

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #65 Gepost op: 14 september 2020, 12:46:22 »
Citaat
De servo wordt gevoed met de 5V van het Mardec shield
Ik zou de servo aansluiten op een eigen voeding van 5V en niet die van het shield gebruiken.

Helpt het als je de toets van de MM een seconde langer ingedrukt houdt i.p.v. meerdere keren drukken?

Mvg
Nico

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #66 Gepost op: 14 september 2020, 14:17:34 »
Ik heb het nog eens aangesloten en ik krijg nu de volgende meldingen te zien.


Zo vaak heb ik heus niet op de knop gedrukt.
De servo is nu niet aangesloten omdat ik de Mardec nu als dcc monitor gebruik.

PeterC

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #67 Gepost op: 17 september 2020, 20:12:59 »
Kan iemand hier iets over zeggen waar ik moet zoeken of wat ik nu het beste kan doen om de servo goed te laten werken met Rocrail en Mardec?

PeterC

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #68 Gepost op: 18 september 2020, 10:07:40 »
Hallo Peter,

Wat ik eigenlijk wil weten: laat de monitor wat zien voor ieder adres dat je verstuurt of gebeurt er soms ook niets. Want dat is toch je probleem?
Als er soms geen reactie is, maakt het dan verschil als je de toets wat langer indrukt. Zie je dan wel alles.

Mvg
Nico

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #69 Gepost op: 18 september 2020, 13:52:33 »
Hoi Nico,

Het gebeurd voor elk adres, heb er nu 3 geprobeerd. Soms wel meteen een reactie als ik de muis indruk, meestal niet dan moet ik een aantal keren de muis indrukken. Als ik de muis ingedrukt houd ook dan komt er soms geen reactie, na zo'n 5 seconden, en soms komt er dus wel een reactie binnen die tijd. Wat mij nu wel opgevallen is dat als ik omschakel naar een ander adres en ik een mededeling op het DCC-scherm krijg, ik nog eerst het vorige adres te zien krijg en daarna het ingedrukte adres. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk verwoord, anders kan ik wel een scherm afdruk plaatsen.

PeterC

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #70 Gepost op: 18 september 2020, 15:55:58 »
De monitor laat pas iets zien als het adres of het databit verandert.
Dan laat hij inderdaad het vorige adres en databit nog een keer zien en hoe vaak dat 'gezien' is.
Daarna pas het nieuwe adres met databit.
Bij iedere keer indrukken en weer los laten is er een wissel van databit en eventueel ook adres.

Citaat
meestal niet dan moet ik een aantal keren de muis indrukken
Daarmee zeg je dus dat het vaker niet goed gaat dan dat het wel goed gaat.
En ook dat langer indrukken kennelijk niet uitmaakt.

Een zinnige verklaring heb ik daar niet voor.

Nico

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #71 Gepost op: 18 september 2020, 18:21:46 »
Of het hier van toepassing is ik niet (zeker) maar een verminking van het DCC-signaal kan zoiets ook veroorzaken. Lang geleden ooit een DCC-interface voor de HCC!m gemaakt en de gebruikte optocoupler en bijbehorende pullup lieten weinig over van het oorspronkelijk symmetrische signaal. Tijdens één van de HCC-dagen (long, long time ago) net zo lang zitten tweaken tot ik het op 800ns perfect had en omdat het veel toleranter mocht was de uiteindelijke pullup ééntje uit de E12-reeks.
Maar, dat was andere optocoupler dan die op de Mardec of DCCnext dus niet 1:1 te gebruiken als test.

De 6N137 heeft een digitale uitgang, dus als er iets verminkt wordt dan is óf je pullup geen 10k, of het komt al verstoord binnen.
Lastig meten, maar met een 4-kanaals oscilloscoop is het wel in beeld te brengen: 2 kanalen voor het DCC-signaal (en dan A-B) en één kanaal voor de uitgang van de 6N137. Van de week nog zitten meten aan een H-brug die sluiting leek te veroorzaken dus op het 3e kanaal de spanning over de meetweerstand zichtbaar gemaakt.
Helaas niet iets wat je even opzet; tijd is momenteel mijn grote gebrek (I ordered some spare time but it is still in backorder)...

Groetjes,
Daan

Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #72 Gepost op: 18 september 2020, 19:49:21 »
Nico en Daan,

Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat er geen eenvoudige oplossing voor is. IK vogel nog wat verder.

PeterC

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #73 Gepost op: 19 september 2020, 11:55:22 »
Jammer dat ik dit draadje nu pas open. Ik ben geen gebruiker van Rocrail, vandaar.

Maar het geschetste probleem is identiek aan een probleem waar ik zelf een paar jaar geleden tegen aan liep toen ik een Arduino het DCC signaal liet verwerken. Overigens ben ik ook geen gebruiker van de Mardec, maar heb ik zelf een schets geschreven met behulp van de DCC_decoder bibliotheek. Als DCC interface gebruik ik het schema van Dave Falkenburg met een 6N137.
Mijn probleem was dat het redelijk goed werkte zolang er geen locs reden op de baan. Op het moment dat er gereden werd, miste de Arduino veel van de DCC wissel commando's, die moesten dan vaak meerdere keren herhaald worden voor er iets reageerde. Uiteindelijk na veel puzzelen en monitoring, was de oplossing betrekkelijk simpel en had te maken met een kleine wijziging in de DCC_Decoder bibliotheek.
Het probleem wordt m.i.z. veroorzaakt door korte verstoringen (spikes) op het DCC signaal. In het DCC signaal is een blok van minimaal 58mS een 1 en een blok van >= 100mS een 0. De DCC_decoder bibliotheek werkt met interrups op de flanken van de blokgolf. Dus iedere keer dat het signaal verandert wordt een interrupt gegenereerd. Als nu de tijd tussen twee interrupts kleiner dan 100mS is, wordt een 1 waarde opgeslagen, anders een 0 waarde. Dit was de kern van het probleem. Als de blok door een spike kort vervormd wordt, reageert de Arduino met een interrupt waardoor het DCC pakket onherkenbaar wordt.
Mijn oplossing was om een kleine wijziging in de DCC_decoder bibliotheek te maken en niet alleen te testen op de 100mS,  maar ook te testen op een minimum tijd tussen twee interrupts. Als dat korter is dan een bepaalde periode (ik heb dat nu op 35mS staan) dan doe ik niets met het betreffende interrupt.

Deze wijziging heeft voor mij het probleem volledig opgelost.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 19 september 2020, 12:04:05 door meino. Reden: Spelfouten »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #74 Gepost op: 19 september 2020, 12:58:01 »
Ik heb net even de MARDECpin.ino gedownload en daaruit blijkt dat de Mardec ook de DCC_decoder bibliotheek gebruikt. Dus je zou de standaard DCC_decoder bibliotheek eens kunnen vervangen door mijn variant om te kijken of het in jouw situatie ook iets uitmaakt. Laat me maar even via een pb weten of je dat wilt zodat ik weet waar ik het zip bestandje naar toe moet sturen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg