Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Rocrail gebruikersgroep  (gelezen 27136 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Rocrail gebruikersgroep
« Gepost op: 11 oktober 2015, 15:40:30 »
Sinds een paar maanden gebruik ik Rocrail in combinatie met een Intellibox. Met hulp van de Rocrail-wiki en het Rocrail-forum kan ik nu mijn treinen (handmatig) aansturen en de wissels bedienen.

Ondanks de uitgebreide NL-beginnershandleiding en de nog uitgebreidere (meertalige) wiki vind ik het wel lastig om een stap verder te komen (met name door de omvang van de wiki en de taal). Denk daarbij aan: aanpassen max-snelheid per loc, aanpassen optreksnelheid, automatisch stoppen in een blok etc. Wanneer ik een vraag stel op het (Duitse) Rocrailforum word ik heel snel en ook goed geholpen maar de taalbarrière maakt het toch wel erg lastig. Verder moet ik ook wel een 'drempel' overwinnen om een vraag te stellen want ik voel me daar echt een beginnende beginner.
Bovendien leer ik meer van het zien hoe iets moet, dan het lezen, proberen te begrijpen en  uitproberen.

Wellicht zijn er meer gebruikers van Rocrail die tegen hetzelfde aanlopen of ervaren gebruikers die 'on site'  ervaringen willen delen. Zou wel makkelijk zijn als dat enigszins in de buurt is (ik woon zelf in Twente). Verder kunnen we met z'n allen misschien het NL-Rocrail-forum weer wat nieuw leven inblazen. Of misschien per maand, kwartaal, jaar als gebruikersgroep bij elkaar komen om ervaringen uit te wisselen.

Afijn, misschien zijn er nog wel andere ideeën. Ik zie wel wat de reacties zijn.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2015, 18:49:45 »
Ik wil eigenlijk ook gaan beginnen met deze software maar begrijp er nog niet veel van.
Ik heb wel ervaring met koploper, maar dit werkt weer heel anders naar mijn idee.
Ik heb sinds kort een z21 en die zou prima met rocrail moeten werken. Ben wel benieuwd naar andere gebruikerservaring met rocrail.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2015, 20:13:06 »
Rocrail werkt prima met de z21. Die heb ik eerst ook aangesloten gehad maar vooral mijn oudere locs gaven op bepaalde plekken teveel storingen (stroom werd uitgeschakeld op de z21) zodat ik toch maar weer terug ben gegaan naar mijn Intellibox.
Om te beginnen kun je wellicht deze video bekijken (in het Duits): https://www.youtube.com/watch?v=--OI_NWpfug
En ook de stap-voor-stap handleiding kan je een eind op weg helpen; die kun je hier vinden: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dutch&DokuWiki=0fbb17af2774b91ff803941f225219e4
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2015, 20:24:16 »
Hoi.

Rvooyen vd Rocrail forum hier.
Ik ben een redelijk ervaren Rocrail gebruiker en ben overgestapt van Koploper.  Er zijn er veel meer denk ik.
Rocrail forum is ook in het Engels en in het Nederlands, daarin stel ik ook mijn vragen.
Hoewel mijn baan in opbouw is kan ik ook demos geven denk ik. Ben wel een 3railer dus hardware vragen bij de 2railers binnen Rocrail stellen.

Een gg is een goed idee. Ben benieuwd of er belangstelling voor is.

Groeten,

Robert

Verstuurd vanaf mijn GT-S7275R met Tapatalk

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2018, 08:37:07 »
Uit nieuwsgierigheid ben ik deze week gaan spelen met RocRail. Niet erg populair bij BNLS. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat deze draad al heel lang geen bezoekers heeft gehad. Vandaar deze “reanimatie”-poging.

Waar de aandacht veelal gericht is op Koploper, en de laatste tijd iTrain of Traincontroller, is RocRail duidelijk achtergebleven. Het had en heeft de reputatie moeilijk te zijn; kent gebruikers die veelal 3-rail rijden, en is tamelijk Duits georiënteerd.

Maar... het is net als Koploper gratis en wordt in tegenstelling tot de laatste wel onderhouden en steeds vernieuwd. En dat was voor mij een uitdaging. Zou het ingezet kunnen worden als aanvulling op de EMV Kinderprojecten? Daar maken we met succes gebruik van de combinatie DR5000, Traincontroller en Smarthand. Maar hoewel Traincontroller erg eenvoudig is, en intuïtief in gebruik, is het ook meteen een duur programma. Voor kinderen die enthousiast zijn, toch snel een brug te ver om het thuis te gebruiken.

Tot mijn verbazing heb ik deze week RocRail redelijk snel aan de praat gekregen. De DR5000 is met een LAN kabel én een USB gekoppeld aan de PC met RocRail. Op mijn iPhone staan de beide versies van de Z21 App van Roco, en deze zijn via WiFi verbonden met de DR5000. En dat draait prima. Allemaal erg prettig zelfs.

Maar het ging niet zonder slag of stoot. De handleidingen zijn m.i. het zwakke punt. Teveel geschreven vanuit een technische invalshoek, soms incompleet of juist weer veel te veel details. Voor hulp is er het RocRail forum. Dat is zonder meer erg goed, maar enkel in Engels of Duits, en niet in het Nederlands beschikbaar.

Daar waar ik er echt niet uitkwam, kreeg ik antwoord van Nederlandse gebruikers die óók actief bleken op BNLS. Dus een extra argument om het draadje hier nieuw leven in te blazen.

Ik heb al gelezen dat sommigen problemen hebben met het koppelen en inregelen van wissels en/of Mardec. Dus alvast op voorhand, wie wil helpen. 😀

Gr, Hans

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2018, 09:08:19 »
Ook ik heb recent wat gespeeld met Rocrail en ben er positief over.

Op dit moment heb ik geen vaste baan, maar ben ik mij aan het orienteren op de techniek voor een nog te ontwerpen baan. Een testpendelbaantje is in wording. Ik beschik al langer over een multimouse met ExpressnetLI en heb recent een Z21 aangeschaft. De laatste aanschaf was ook de reden om eens naar Rocrail te kijken, gezien de eenvoudige koppeling via het netwerk tussen pc en centrale die dan mogelijkwordt. Verder heb ik, na een gesprekje met Nico op Eurospoor 2016, ook de Mardec aangeschaft en ontdekt en recent een ArCoMoRa loconet bezetmelder met Okkies voor het pendelbaantje. Super spullen en prijstechnisch zeer toegankelijk.

Niets staat dus het verdiepen van de kennis van Rocrail in de weg en een groep enthousiaste Nederlandse gebruikers kan daar zeker in ondersteunen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2018, 10:09:08 »
Ik ben een jaartje of 5 aan het stoeien met RocRail. Ik ben nu zover dat ik handmatig, half automatisch en volautomatisch kan rijden met als het moet 10 locs tegelijk.

Het NL forum van RocRail blijft misschien wel wat achter bij het Duitse of het Engelse maar er zitten wel een paar kanjers op. Ik ben eigenlijk altijd binnen een snelle tijd geholpen.

Mijn ervaring is dat het vooral belangrijk is om te proberen te begrijpen wat je aan het doen bent met RocRail. Een duidelijk idee over een baanplan en weten waar je bezetmelders en blokken in wilt richten. Begin vooral met een oefenbaantje volgens de handleiding van RocRail.

Ik ben er van overtuigd dat ik nog geen 20% van de functies van RocRail gebruik maar ik sta iedere keer weer versteld van de schijnbaar onuitputtelijke mogelijkheden. Daarnaast is er ieder dag (!!!) een update beschikbaar.

RocRail is ontwikkeld door een Nederlander die in Duitsland woont. Mooi om te zien dat er zelfs Duitse gebruikers zijn die in het Nederlandse forum meedoen om problemen op te lossen. De taalbarriere is dan opeens niet meer zo'n probleem.

Ik woon in de buurt van Nijmegen en zou graag meedoen met een gebruikersgroep RocRail.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Rocrail gebruikersgroep ? HCC Modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2018, 10:49:24 »
Alle,

of er een gebruikersgroep is van RocRail gebruikers weet ik niet.

Veel gebruikers van RocRail, iTrain, Koploper en andere programma's kun je treffen bij de HCC modelbaan.
Daar zijn vaak operationele baantjes opgesteld, waarop met de verschillende programma's wordt gereden.

Volgende bijeenkomst is op 10 maart in Houten, tegelijk met de beurs.

Groet, Willem.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2018, 10:54:20 »
@Willem,

Het gaat mij niet om een groep die in het echt bij elkaar komt. Ik dacht meer aan een forumgroeo op BNLS. En daar bleek al een draadje voor te zijn.

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2018, 11:09:35 »
Ik vind het prima om hier via het forum informatie uit te wisselen en elkaar op weg te helpen maar het Rocrail forum blijft voor mij toch wel de weg om bij te blijven in de ontwikkeling en het oplossen van problemen.

Ter illustratie bijgaand een filmpje van mijn eerste baan met Rocrail en een ORD-3 booster van Peter Giling. Dit is 6 jaar geleden:
https://youtu.be/LsSs9064Uso

Albert.

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2018, 11:35:23 »
Ik ben nog niet zo lang 'actief' bezig met modelspoor. Ik heb na 20 jaar stilstand afgelopen najaar weer geïnvesteerd in de hobby, oa. de aanschaf van de z21 met de wlan router.. Ik heb nu een testbaantje liggen, een dubbele ovaal, om de weer even het 'gevoel' te krijgen. Plannen voor de echte baan zijn klaar, alleen de ruimte is er nog niet geschikt voor...
Op een gegeven moment heb ik gekeken naar de mogelijkheden om de baan te besturen via de pc. Er zijn natuurlijk diverse programma's die dit kunnen, maar omdat Rocrail en gratis, en zonder extra componenten met de z21 kan worden gekoppeld was dat mijn eerste keuze.
Het programma heeft heel veel in zijn mars, alleen de start was niet 'vlekkeloos'. Tenminste bij mij, en een modelspoorvriend van mij ook niet. Je moet vooral in het begin de juiste stappen doorlopen om het goed aan de praat te krijgen. De handleiding is, zoals hier al eerder gezegd, niet altijd even helder, maar met goed lezen kom je er absoluut wel uit. Als het niet werkt, dan heb je toch zelf iets verkeerd gedaan. Dit geldt natuurlijk voor ieder programma! Als eenmaal het programma is ingericht zoals het moet, kun je de baan tekenen met alle wissels, seinen en bezetmelders. Als je de adressering goed hebt, functioneert het gewoon. Rocrail draait bij mij stabiel. Er is zeer veel mogelijk en inderdaad, je gebruikt lang niet alle mogelijkheden!
Ook op het forum is de ondersteuning goed, heb er al diverse vragen gesteld en ook antwoord gekregen.
Op dit moment rijden de treinen foutloos hun rondjes, op de kleine baan kunnen tot 5 treinen automatisch rijden.
Naast Rocrail, heb ik ook iTrain geïnstalleerd. Grafisch is iTrain vele malen mooier, en het ook hier heb je veel functies. Vooral met een proeflicentie kun je even goed kijken/proberen hoe alles werkt en wat je er mee kan doen. Maar ook hier geldt dat je de handleiding goed door moet lezen om alles goed in te richten. Eigenwijs als ik was heb ik dat natuurlijk niet gedaan.... Als je die 2 programma's met elkaar vergelijkt zijn ze qua leercurve bijna identiek. Je moet je er gewoon even in verdiepen en dan functioneert het gewoon.

Ik denk dat het goed is om ook hier informatie met elkaar te delen over Rocrail, mede omdat er hier niet zoveel gebruikers zijn, en onbekend maakt ook een beetje onbemind, wat absoluut jammer is!

FokkeB

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2018, 11:41:20 »
@Albert,

Ik snap je opmerking. Laat deze draad dan een brug slaan tussen de minder technisch aangelegde gebruikers en de echte experts.😀 Zeker voor kinderen is BNLS laagdrempeligger.

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2018, 11:55:06 »
Laat deze draad dan een brug slaan tussen de minder technisch aangelegde gebruikers en de echte experts.

Helemaal mee eens. Ik beschouw mezelf niet als expert. Meer als 'in het land der blinden is éénoog koning  ;)'

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2018, 13:01:34 »
Ik tel in de gauwigheid 9 RocRail gebruikers die tot nu toe gereageerd hebben. Als we alleen al met die 9 gebruikers op het RocRail forum lezen en schrijven dan blazen we in ieder geval dat forum weer nieuw leven in.

idee ?

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2018, 17:16:59 »
Nu het hier weer over Rocrail gaat, wil ik ook wel even meedoen.  :)

Ik rij 3-rail met Koploper. Als centrale gebruik ik DDW.
Beide programma's staan op één PC. De opdrachten van Koploper worden door DDW vertaald
in een digitaal signaal en op de seriële poort van de PC gezet en daarnaar versterkt op de baan gezet.
Op deze manier worden de decoders voor locs, wissels en seinen aangestuurd. Terugmelding gebeurt via de
parallelle poort van de PC en via DDW ingelezen in Koploper. Dit alles werkt prima en zonder vertraging.

Ben sinds kort ook met Rocrail in de weer om te zien of dit programma meer biedt als Koploper.
Ik ben zover dat aansturing met DDW via de serieel poort werkt en er handmatig met treinen kan worden gereden.
Ook de wisselaansturingen doen het goed.

Wat alleen niet werkt zijn de terugmeldingen, er komt niets door in Rocrail.
De handleidingen op het forum bieden mij geen oplossingen, DDW met het SRCP-protocol wordt wel door
Rocrail ondersteund. Wie heeft er tips?
vr. groet,  Hans