Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 12:28:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45

Auteur Topic: Iemand ervaring met Chinese decoders?  (gelezen 20262 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #45 Gepost op: 08 December 2018, 23:35:42 »
Maar een LoPi 4 in een oude Lima vind ik ook zonde en de LoPi basic/standaard vind ik niet zo veel goedkoper dan een normale LoPi 4.
Ik vind dit een rare gedachtegang. Dus een oude Lima is het niet waard om er een goede decoder in te zetten? Dan kan je het ding net zo goed in de kliko gooien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 08 December 2018, 23:53:04 »
Helemaal met Klaas eens !

Wiebe

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #47 Gepost op: 09 December 2018, 01:49:20 »
Hoi.

Een decoder van 25 euro verknippen voor een oude beschadigde loc die waarschijnlijk nog geen 20 euro waard is vind ik zonde. Waarom is dit raar? Ik heb een mooie Roco 1600 met LoPi 4 en had nog een oude Lima 1600 liggen (ooit gekregen van Snieklaas toen die nog op mijn oom leek) en het leek me wel geinig om deze ook weer eens te laten rijden. Dan ga ik niet een LoPi 4 of andere decoder bestellen of uit een andere loc peuteren om hem in een Lima te solderen (moet ik dus het stekkertje er af knippen) als ik ook nog een Lais heb liggen. Ik moet nu eenmaal keuzes maken en kan mijn geld maar één keer uitgeven. Als ik weer eens wat geld over heb koop ik wel weer wat ESU decoders maar dan stop ik deze in 'serieuze' treinen.

Ik snap dat sommigen de hobby heel serieus nemen en minder serieuze dingen in kliko's gooien, maar in mijn oude treinen die ik niet weg wil gooien (heb ook nog mijn oude Lima 1220 waar ik een andere vage decoder in heb geprakt, rijdt prima maar ik heb niet eenzelfde decoder liggen) doe ik gewoon wat ik over heb. De restanten uit mijn snotneus tijd zijn immers niet meer echt 'nodig' maar wel geinig. Als ik 2e hands een 'serieus' model koop waar al een decoder in zit dan vervang ik deze voor een ESU. Oude decoder gaat het recycle bakje in voor dit soort projectjes. Dit keer dus een Lais omdat ik deze al eerder geprobeerd had en deze niet kon temmen en intussen deze tips in dit draadje had gevonden. Met deze tips hielp het ook niet en vandaar mijn vraag alhier.

Excuses als ik mensen teleurstel dat ik mijn mooiere modellen voortrek :P Het is maar hobby voor mij.

Mvg,

Robert

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 09 December 2018, 03:04:26 »
Groot gelijk hoor Robert.
Ik heb ook nog een 1220 liggen met Plan E's. Ziet er natuurlijk niet uit en past totaal niet op mijn Oostenrijkse baan, maar weg doen nee nooit, was m'n eerste echte trein ;D
Ik zou alleen wel die Chinese rookgenerators uhh decoders in de kliko kieperen, rotzooi is het. Maar dat is mijn mening, er schijnen mensen wel blij mee te zijn. Ik zelf zou er zo'n goedkope Uhlenbrock van 15 euro in solderen, die hebben perfecte rijeigenschappen in die oude Lima's.
Eddy

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 09 December 2018, 09:15:59 »
Een decoder van 25 euro verknippen voor een oude beschadigde loc die waarschijnlijk nog geen 20 euro waard is vind ik zonde. Waarom is dit raar?
Wat ik raar vind is dat je de prijs van de decoder gaat afwegen tegen de waarde van de loc. Je hebt een loc en die wil je digitaal goed laten rijden. Je schrijft zelf dat je de loc niet goed getemd krijgt. Je houdt een goedkope loc die nog steeds brak rijdt. Dan is die goedkope decoder toch ook weggegooid geld?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 09 December 2018, 10:46:09 »
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het  :)
De Tams is een goede goedkope decoder met "kickstart" optie. Die moet voor de 1220 wel voldoen.
Mijn 1220, ook mijn eerste, blijft gewoon origineel analoog overigens.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 09 December 2018, 10:54:22 »
Wil je de Lima pannenkoekmotor goed laten rijden, dan heb je eigenlijk juist een goed instelbare decoder nodig.

De motor heeft een driepolig anker en laat zich op lage snelheid wat minder nauwkeurig regelen dan een vijfpoler. Maar het probleem is vooral dat de tolerantie in de onderdelen zo groot is, dat de overbrenging zelf de nodige weerstand biedt bij het op gang komen. Maar je kan geluk hebben. Er zijn Lima motoren die opvallend soepel lopen. Bij grote toleranties kan het weleens net optimaal zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 December 2018, 11:04:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 09 December 2018, 11:03:28 »
Kan de Tams ook dacht ik.
Mijn locs (geen pannenkoeken) doen het prima met CV2 en CV5 alleen overigens.
Maar het ging hier over de Lais en die zijn niet zo fraai te regelen?
Nah, nieuwsgierig geworden moet ik ook maar eens zo'n ding hebben  :)
« Laatst bewerkt op: 09 December 2018, 11:06:09 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 09 December 2018, 11:06:56 »
Wat ik ervan lees heeft het verder afregelen van een Lais juist bij kwalitatief wat mindere motoren geen merkbaar effect.

meino

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 December 2018, 11:30:57 »
Ik heb in berichten 40 en 42 al eens gereageerd. Ik heb zelf 3 Lais decoders in gebruik, weliswaar niet met een Lima, ze werken. Wel heb ik gemerkt, sinds ik met koploper werk dat de lage snelheids stappen niet goed werken omdat de snelheid dan alleen bij de oneven snelheids stap toeneemt. Ook bij de hogere stappen (vanaf stap10-14) is er wel verschil, maar dat is niet gelijkmatig. Ik heb zelf met andere decoders gekeken of het rijden met 128 stappen beter was, maar ik kon eigenlijk geen verschil detecteren tussen 28 stappen of 128 stappen. Dat kan te maken hebben met de aansturing, Lokmaus R3 en Koploper die waarschijnlijk intern met 28 stappen werken. Dus werk ik alleen met 28 stappen.

Iets anders, er wordt al gerefereerd aan de originele Lima motor. Ik heb een Lima mat46 rondrijden. Op volle snelheid rijdt dat goed, alleen langzaam moeizaam. Verder het geluid was dat van een roestige koffiemolen. Ik kwam een tijd geleden deze site tegen http://www.diesel-trains.co.uk/, die verkopen voor een luttle bedrag complete motor vervangingen. Ik heb de BoBo versie aangeschaft en de originele Lima motor daarmee vervangen. Dat gaf een enorme verbetering. De Mat46 rijdt nu zacht knorrend over de baan en rijdt ook prima langzaam. Ik kan dat echt aanraden als je met originele Lima's wilt rijden.

Groet Meino

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #55 Gepost op: 09 December 2018, 12:41:27 »
Dank allen voor de reacties maar het topic ging over de decoder :P Waarom kan ik de maximum snelheid niet instellen?

Nog even voor de duidelijkheid: deze decoders komen uit mijn bakje met decoders die ik uit andere locs heb gesloopt en  vervangen met een ESU. Ik heb deze (Lais) decoders dus over en heb er niks voor betaald en is dus geen weggegooid geld. Ik haak alleen maar in op het hele v erhaal waarom ze niet goed te programmeren zijn. Als ik de maximum snelheid wat kan temmen dan ben ik al tevreden.

Mijn Lima 1220 rijdt met de originele motor eigenlijk best goed. Het is ook eigenlijk niet mijn oude Hema locje (die is idd een keer in een kliko beland) maar een vervanger met iets nieuwere uitvoering. De oude motor ankers hebben iets kleinere polen en de nieuwere iets 'langere'. Dit helpt een beetje tegen ankerkleef. Ook zijn de tandwielen beter bij deze uitvoering. Verder kleinere koppelingen en donkere/gebruineerde wielen en geel aangezette handrails. De kleur geel is ook iets beter, niet zo typerend donker geel als de Hema versie. De decoder die ik er in geprakt heb lijkt op een Lenz.

Ik ben ook bekend met de vervangingsmotoren. Maar het topic was niet 'Hoe redt ik een Lima van de kliko' maar 'Ervaring met Chinese decoders'  ;D Ik besloot ook maar eens weer een Lais te testen. Dat hij in een Lima zit is bijzaak.

Wie weet hoe ik de maximum snelheid goed aan kan passen? Deze staat nu op 60 (ook bij uitlezen) en ik merk geen verschil :-X

Mvg,

Robert

henk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 09 December 2018, 12:49:46 »
Kan de cruise control uit?
CV61 op 0 zie ik. Als de maximum snelheid zich dan wel laat terugschroeven, dan weet je dat de selfadjusting motorregeling self adjusting bagger is.  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 December 2018, 13:00:31 door henk »

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #57 Gepost op: 09 December 2018, 12:56:31 »
Heb er z'n zes stuks bij mijzelf en anderen gemonteerd in Marklin Loc's.
De motor instellingen waren voor mij problematisch. Er rijden nog twee stuks rond de anderen zijn nu als functie decoder in gebruik.
Leuk experiment maar er (te) veel tijd ingestoken bestel ze niet meer blijf dus bij ESU.
Duurder maar m.i. beter en makkelijker.
Heb er nog twee nieuwe liggen, iemand interesse?

groet
Harald

meino

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 December 2018, 13:48:02 »
@henk
Citaat
CV61 op 0 zie ik. Als de maximum snelheid zich dan wel laat terugschroeven, dan weet je dat de selfadjusting motorregeling self adjusting bagger is.
CV61 moet op 1 staan. CV61 controlleert de werking van BEMF, als deze CV op 0 staat werkt de hele snelheidscontrole niet. Let ook even op de zetting van CV10, als daar niet 0 instaat, dan is dat de snelheidsstap waarop BEMF afgeschakeld wordt en de snelheid ook niet meer gecontroleerd wordt.

@Biesje
Citaat
Wie weet hoe ik de maximum snelheid goed aan kan passen? Deze staat nu op 60 (ook bij uitlezen) en ik merk geen verschil :-X
Afgezien van wat ik hier boven gezegd heb, weet ik dat de Lais decoder bij de lagere snelheden niet lekker werkt. Die waarde van 60 (maximum is 255) is erg laag. Ik heb een Roco 1000 en 2200 rondrijden, bij deze staat CV5 op 176-180, dat werkt goed. Wel heb ik CV6 op 0 staan zodat er geen middensnelheid op gegeven is. Wat gebeurd er als je CV5 op een hogere waarde (bijv 128-176) zet?

Groet Meino

henk

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 09 December 2018, 14:31:15 »
@henkCV61 moet op 1 staan. CV61 controlleert de werking van BEMF, als deze CV op 0 staat werkt de hele snelheidscontrole niet.

Ik lees uit de handleiding dat bij cv61 op 0 alleen de lastregeling niet werkt. Een matige lastregeling kan bij sommige motoren tot gevolg hebben dat de maximumsnelheid niet behoorlijk is in te stellen. Vandaar mijn suggestie om ter diagnose de lastregeling eens uit te zetten.