Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met Chinese decoders?  (gelezen 19095 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2016, 18:13:44 »
Ik kon het niet laten om twee van die decoders te bestellen. Ze zijn heel basic met een paar leuke plusjes. De H0 decoders hebben allemaal aux1 (groen) en aux2 (violet). Daarnaast de mogelijkheid voor functiemapping en nog verschillende lichteffecten. De snelheidsregeling is instelbaar met naar keuze een start snelheid, midden snelheid en max snelheid (een instelbare curve dus) of door ingave van een 28 staps snelheidstabel. De instelling volgens de curve verliep schokkerig maar na instelling van de optrekvertraging loopt hij als een zonnetje. Ook de instelling van de 28 stappen werkt prima en kan je dus de curve helemaal aanpassen aan de motor. De lastregeling werkt ook prima. Deze is overigens ook uit te zetten.

Je kan de functieuitgangen instellen zodat ze actief zijn als de locomotief vooruit en/of achteruit rijdt. Stilstand is niet te kiezen dus je kan de decoder niet zodanig programmeren dat bijvoorbeeld het cabinelicht aangaat als de locomotief stil staat. Ik heb de programmering zowel op het programmeerspoor als op het hoofdspoor gedaan met een intellibox en dat werkt prima.


Ik heb de decoder overigens getest in een naar gelijkstroom omgebouwde Märklin motorpost. Ik zal daar nog eens een verslagje van maken.

gr. Frits
Groet Frits

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2016, 19:41:17 »

Heb er net ook een aantal bestelt.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2016, 19:58:29 »
Het is rommel, heb een 21MTC uitgebreid getest en het doet niet wat het moet doen: netjes rijden.

Motor regeling is vast ingebakken en niet te tunen. Maximum snelheid is niet omlaag te krijgen en op sommige decoderstappen schiet de lok vooruit. Met een Faulhaber is helemaal niet te rijden. Als de motorregeling uit gezet is rijdt het beter maar dan heb je geen cruise control.

Functiemappen werkt wel prima met instelbare effecten. Programmeren kan met elke DCC centrale of een LokProgrammer. En eventueel ook via POM op de baan.

Heb getest in een Trix 1200 (Faulhaber) en een Elotrack 1505 (standaard 5 polige middenmotor), 2-rail en uiteraard DCC.

Op z'n best hou je van je €12 investering er een nette functie decoder aan over. ;)





De blauwe en zwarte draad die je ziet geeft de mogelijkheid de decoder met een capaciteit te bufferen maar dat heb ik niet nodig en dus ook niet getest.
 
Gr, Ben.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2016, 20:08:29 »
Citaat
Maximum snelheid is niet omlaag te krijgen

De max snelheid is instelbaar met cv5. Staat standaard op 0. 0 en 255 is max speed. Bij 200 is de snelheid zo'n 20% langzamer.

Wat ik wel had was dat de locomotief zo'n 10cm wegschoot bij inschakelen van de IB. Door de DC optie uit te zetten is dat probleem over.
Ik herken de problemen niet maar zal de decoder ook eens in andere locomotieven steken.

Mocht je hem overigens als funktiedecoder willen gebruiken dan moet (mag) je een weerstand van 560ohm/0.25W op de motoraansluitingen aansluiten om er voor te zorgen dat je de decoder kan programmeren.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2016, 20:15:15 door Fritsprt »
Groet Frits

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2016, 19:27:09 »
Da's bekend Frits. Maar bij mijn exemplaar werkt het niet, de decoder is niet op lage snelheid te krijgen. En ik ben niet de enige dus het is niet exemplarisch. ;)

Gr, Ben.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2016, 19:43:34 »
Zoals Wesley in oktober al schreef, alle waarde naar zijn geld.

En wat bij onze zuiderburen op het modelspoormagazine forum ook al geschreven werd. Voor een paar euro extra heb je een ESU functiedecoder met veel meer mogelijkheden.
Gr.
Eric

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2016, 00:35:01 »
't zijn prima functie decoders, maar de motor instellingen........ik begin er niet eens aan.
Je leest zoveel narigheid.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Roel

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2016, 23:39:33 »
Ook ik heb onlangs 2 decoders laten komen.
Ze kwamen zeer snel na bestellen via een adres in Dresden !
Het bleken V 3 decoders te zijn.
Ingeprikt in een BR 189 van Piko.
Alles geprobeerd om de TGV snelheid omlaag te krijgen; ook de "bokkensprong" bij stap 17 kreeg ik er niet uit.
Ik werd er niet goed van, maar ben eruit:
in twincenter de lok op 128 stappen*) gezet en toen de CV waarden opnieuw ingegeven.
Nu ging het wel, lok loopt netjes op een topsnelheid zoals ik die wil.
Het ijken met Koploper ging ook goed; Koploper maakt er zelf 28 stappen van.
Wat ik er nog uit wil hebben is dat de lok soms licht schokt.
Wellicht weet iemand daar een oplossing voor.
*) mijn TC kwam overigens maar tot 126 stappen !

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2016, 00:01:29 »
*) mijn TC kwam overigens maar tot 126 stappen !
Maar je vergeet iets  ;) Stap 0 is natuurlijk ook een stap (en die heb je ook in beide richtingen), dan zit je al op 127. En dan heb je nog de 128e stap, de noodstop ;D.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2016, 10:14:27 »
Interessant! Goedkope decoders. Maar ja ze moeten het ook goed doen. Hou me op de hoogte van hoe ze presteren.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2016, 12:08:07 »
Ik heb er 5 in gebruik in combinatie met Rocrail en OpenDCC. Ik heb de eerste 2 nog voor 9 Dollar gekocht. Inmiddels zijn ze duurder. Toegegeven, ze zijn wat bewerkelijker in programmeren maar veel van de hier opgesomde problemen herken ik niet.
Ik heb met andere decoders ook wisselende ervaringen zoals 2 Lenz decoders die niet meer te programmeren zijn.

En laten we wel zijn. Het feit dat deze uit China komen onderscheidt ze waarschijnlijk niet van andere merken die ook allemaal in China geproduceerd worden 😄 maar door Europese firma geïmporteerd worden.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2016, 12:53:52 »
Waar ze geproduceerd worden doet dan ook niet echt ter zake. Wie ze ontworpen heeft en wie de firmware schrijft is van belang ;D

Zelf voel ik niet meer zo veel voor goedkope loc decoders. De hoeveelheid werk die ESU bijvoorbeeld in een Lopi 4 heeft gestopt is super! De rijeigenschappen maar zeker ook alle toeters en bellen zoals het functiemappen, geweldig :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2016, 13:41:21 »
Ik heb ook een aantal van die Chinese decoders gekocht om te proberen. En ze doen wat ze moeten doen. Ik herken de problemen die genoemd worden niet en ook de uitgangen kan je mappen zodat je rijrichting afhankelijke verlichting kan maken. Echter ik heb mij zelf de vraag gesteld of ik deze decoders wel moet blijven kopen. Het schijnt zo te zijn dat het een gekraakte decoder van Train Control Systems (TCS) is. Ik moet toegeven dat hij er akelig veel op lijkt en het programmeren van dat Chinese ding gaat prima met de TCS handleiding.

gr. Frits
Groet Frits

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2016, 17:39:01 »
Ik heb er zelf ook meerdere (LaisDCC) en herken de problemen ook niet, m.i. zijn het gewoon goeie budget decoders, een Esu is zeker beter maar kost ook ongeveer 2x zoveel geld.
De op 1 na goedkoopste decoder (Uhlenbrock 76320) kost 2 euro meer, heeft minder functies en laat (vaak) de lampen branden van de loks bij het opstarten van de baan (bekend probleem)

Mark

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Iemand ervaring met chinese decoders?
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2018, 19:31:15 »
Bij de buren (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59894.0) is ook een draadje met de LaisDCC decoder met zowel positief als negatief, over het programmeren en de rijeigenschappen.

Ik vraag me nu af of dit te herleiden is naar het land waar se gemaakt zijn.

CV60 (alleen leesbaar) land van herkomst:
   1 = China
   2 = Hongkong
   3 = Vietnam
   4 = Filippijnen
   5 = Malaysia

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *