Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:41:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met Chinese decoders?  (gelezen 20267 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #60 Gepost op: 09 December 2018, 14:58:27 »
BEMF is de lastregeling. In de beschrijving/handleiding die ik bezit is CV61de enige CV die daar iets mee te maken heeft. Het kan zijn dat er in de afgelopen 2 jaar het een en ander is verandert. Maar dat weet ik dus niet.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #61 Gepost op: 09 December 2018, 15:56:54 »
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het  :)
"Weten" is een groot woord. Maar ik heb wel een idee. Het anker van zo'n pannekoekmotor heeft een vrij grote diameter, en dat gaat samen met een vrij laag toerental. Daardoor is de tijd dat een ankerpool blijft kleven langer dan bij een slankere motor. Hij heeft daardoor meer pep nodig om los te komen en eenmaal los gaat hij er dan als een speer vandoor.

Dat lage toerental kun je ook afleiden uit de vertraging van de tandwielen. Ik heb van mijn Roco 1200 tandjes zitten tellen en dan kom ik op een vertraging van 1:7,2. Dat is aanmerkelijk sneller dan een loc met wormoverbrenging, die zitten al gauw op een vertraging van 1:20.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #62 Gepost op: 09 December 2018, 16:14:29 »
Aannemelijke verklaring Klaas.
Ook de precisie van de overbrenging kan meespelen. Oude Fleischmanns met vergelijkbare aandrijving doen het altijd.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #63 Gepost op: 09 December 2018, 18:46:37 »
Net nog even zitten pielen. maakt niet uit op welke waarde ik CV5 zet, maximum snelheid blijft onveranderd. Zowel op 255, 20 als op 128. De reden dat de loc soms het langzamer optrekken overslaat lijkt aan slecht contact met de rails te liggen (wat bij Lima nogal eens voorkomt). na een onderbreking gaat de loc er gewoon vandoor op de ingestelde snelheid in plaats van weer langzaam op te trekken.

Wat de Lima motor en eigenschappen betreft: er zijn verschillende Lima 'pannenkoeken' :





In de 'Hema' periode zat er een anker in met koperen lamellen op de collector (links op de foto). Toen Lima beter zijn best ging doen (Mat.'46 en mooiere 1300en met gebruinde wielen en metalen panto's) kwam er een anker in met zilverkleurige lamellen (midden en rechts). Deze hadden wat grotere 'haken' aan het anker waardoor de afstand tussen de polen kleiner werd. Dit ging ankerkleef iets tegen (ongeveer hetzelfde idee als als bij getordeerde ankers bij Roco en machima, afstand tussen de polen verminderen) en zorgde voor een iets betere loop. Ook werden de tandwielen verbeterd waardoor deze beter in elkaar grepen zodat er geen Jif/Cif truukje nodig was voor soepele tandwielen (zelf nooit gedaan maar sommigen lieten de oude tandwielen even inlopen met Cif er tussen zodat ze iets op elkaar insleten zodat het beter liep, daarna natuurlijk schoonmaken en invetten).

Ik heb mij lam gezocht naar een anker uit de allerlaatste serie pannenkoeken, deze had tussen de lamellen nog kleine SMD condensatoren op de collector gesoldeerd. Ik kan deze echter niet vinden en ben vergeten waar deze oorspronkelijk in zat. Ik denk in de NS/Cargo 1220 of zo. Ik denk niet dat deze veel beter reed. Ik denk ook niet dat er veel verschil zat in het middelste anker en de rechter. Misschien een ander/efficienter productie proces?

Nog even terug 'on topic': mijn ervaring met Chinese decoders is dus niet heel positief. Je krijgt waar je voor betaalt: niet heel erg veel. Zodra ik ergens een betere decoder tegenkom soldeer ik de Lais weer los en probeer ik een andere.

Vriendelijke groet,

Robert

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #64 Gepost op: 14 December 2018, 13:17:30 »
Even los van de bovenstaande posts, ik heb van lais alleen de functie decoders aangeschaft.
Die werken gewoon prima om bijvoorbeeld een stuurstand van wisselende front/sluit verlichting, bestuurderscabine verlichting en of interieurverlichting te voorzien.
Werkt bij mij allemaal nog leuk, ook na 2 jaar nog.
Wat kosten die dingen; net geen 9 euro en bij ieder volgend exemplaar komt er 10 cent verzendkosten bij de standaard 3,65. Dus bundelen loont.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC