Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met Chinese decoders?  (gelezen 20489 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #60 Gepost op: 09 December 2018, 14:58:27 »
BEMF is de lastregeling. In de beschrijving/handleiding die ik bezit is CV61de enige CV die daar iets mee te maken heeft. Het kan zijn dat er in de afgelopen 2 jaar het een en ander is verandert. Maar dat weet ik dus niet.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #61 Gepost op: 09 December 2018, 15:56:54 »
Het voornaamste probleem met de Lima "pannenkoekmotor" is het moeilijk op gang komen. Waarom? Misschien weet Klaas het  :)
"Weten" is een groot woord. Maar ik heb wel een idee. Het anker van zo'n pannekoekmotor heeft een vrij grote diameter, en dat gaat samen met een vrij laag toerental. Daardoor is de tijd dat een ankerpool blijft kleven langer dan bij een slankere motor. Hij heeft daardoor meer pep nodig om los te komen en eenmaal los gaat hij er dan als een speer vandoor.

Dat lage toerental kun je ook afleiden uit de vertraging van de tandwielen. Ik heb van mijn Roco 1200 tandjes zitten tellen en dan kom ik op een vertraging van 1:7,2. Dat is aanmerkelijk sneller dan een loc met wormoverbrenging, die zitten al gauw op een vertraging van 1:20.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6210
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #62 Gepost op: 09 December 2018, 16:14:29 »
Aannemelijke verklaring Klaas.
Ook de precisie van de overbrenging kan meespelen. Oude Fleischmanns met vergelijkbare aandrijving doen het altijd.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #63 Gepost op: 09 December 2018, 18:46:37 »
Net nog even zitten pielen. maakt niet uit op welke waarde ik CV5 zet, maximum snelheid blijft onveranderd. Zowel op 255, 20 als op 128. De reden dat de loc soms het langzamer optrekken overslaat lijkt aan slecht contact met de rails te liggen (wat bij Lima nogal eens voorkomt). na een onderbreking gaat de loc er gewoon vandoor op de ingestelde snelheid in plaats van weer langzaam op te trekken.

Wat de Lima motor en eigenschappen betreft: er zijn verschillende Lima 'pannenkoeken' :





In de 'Hema' periode zat er een anker in met koperen lamellen op de collector (links op de foto). Toen Lima beter zijn best ging doen (Mat.'46 en mooiere 1300en met gebruinde wielen en metalen panto's) kwam er een anker in met zilverkleurige lamellen (midden en rechts). Deze hadden wat grotere 'haken' aan het anker waardoor de afstand tussen de polen kleiner werd. Dit ging ankerkleef iets tegen (ongeveer hetzelfde idee als als bij getordeerde ankers bij Roco en machima, afstand tussen de polen verminderen) en zorgde voor een iets betere loop. Ook werden de tandwielen verbeterd waardoor deze beter in elkaar grepen zodat er geen Jif/Cif truukje nodig was voor soepele tandwielen (zelf nooit gedaan maar sommigen lieten de oude tandwielen even inlopen met Cif er tussen zodat ze iets op elkaar insleten zodat het beter liep, daarna natuurlijk schoonmaken en invetten).

Ik heb mij lam gezocht naar een anker uit de allerlaatste serie pannenkoeken, deze had tussen de lamellen nog kleine SMD condensatoren op de collector gesoldeerd. Ik kan deze echter niet vinden en ben vergeten waar deze oorspronkelijk in zat. Ik denk in de NS/Cargo 1220 of zo. Ik denk niet dat deze veel beter reed. Ik denk ook niet dat er veel verschil zat in het middelste anker en de rechter. Misschien een ander/efficienter productie proces?

Nog even terug 'on topic': mijn ervaring met Chinese decoders is dus niet heel positief. Je krijgt waar je voor betaalt: niet heel erg veel. Zodra ik ergens een betere decoder tegenkom soldeer ik de Lais weer los en probeer ik een andere.

Vriendelijke groet,

Robert

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Iemand ervaring met Chinese decoders?
« Reactie #64 Gepost op: 14 December 2018, 13:17:30 »
Even los van de bovenstaande posts, ik heb van lais alleen de functie decoders aangeschaft.
Die werken gewoon prima om bijvoorbeeld een stuurstand van wisselende front/sluit verlichting, bestuurderscabine verlichting en of interieurverlichting te voorzien.
Werkt bij mij allemaal nog leuk, ook na 2 jaar nog.
Wat kosten die dingen; net geen 9 euro en bij ieder volgend exemplaar komt er 10 cent verzendkosten bij de standaard 3,65. Dus bundelen loont.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC