Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door phdirk
Vandaag om 16:59:24
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 16:50:28
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
  

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19708 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #75 Gepost op: 19 October 2015, 11:25:06 »
Ik bedoel het wormwiel wegschuiven , om de assen vrij te kunnen draaien

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #76 Gepost op: 19 October 2015, 11:36:13 »
even qua zoeken waar het geluid m in zit, varieert het met de omwenteling van de wielen of is het constant?

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #77 Gepost op: 19 October 2015, 12:01:14 »
Je tandwielen zitten links. Als je het geluid alleen hoort als de loc in een linker bocht zit, dan lijkt het mij dat je het bij de tandwielen moet zoeken.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #78 Gepost op: 19 October 2015, 13:15:47 »
@ jerry
Ik snap het. Maar 't is niet nodig.
Zou bovendien heel lastig zijn, want tegelijkertijd moet ie dan ook draaien.
In dat geval haal ik liever de motor eraf.

@ Floris
Het is constant.

@ Erik
Na het draaipunt in het frame (tussen as 3 en 4) verplaatsen de tandwielen zich naar rechts. Op het draaipunt bevinden zich dus tandwielen aan weerszijden.
Het is echter wel aannemelijk dat het geluid links zit omdat daar het meeste is gebeurd.
Maar inmiddels moet ik een beetje voorzichtig zijn met aannames. Ik zat er al zo vaak naast met m'n veronderstellingen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #79 Gepost op: 19 October 2015, 15:22:41 »
klopt, storingszoeken is zoeken en niet aannemen, daar gaat het altijd fout. Maar goed, constant geluid dus, dat niet optreedt als de loc over recht spoor gaat? Moet je kunnen vinden door de tender op een stukkie spoor te zetten, stroom erop en dan gewoon aan het locframe peuteren terwijl het draait tot de brom tevoorschijn komt. Kan zijn dat de flens aanloopt tegen een tandwiel als een as in zn uiterste stand opzij geschoven wordt in een bocht, of het zit m in de knik in het frame... alle assen dus eens terwijl ze draaien wat naar links en naar rechts duwen, knik in het frame een beetje buiten, ook naar boven en naar beneden als dat kan, zo moet je op een gegeven moment de omstandigheden voor de brom kunnen vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7757
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #80 Gepost op: 19 October 2015, 17:31:52 »
Ook even de spoorbreedte (of -wijdte, in ieder geval de ruimte tussen de wielen... :) ) controleren. Laatst kwam ik er na 2 dagen pas achter dat één wiel van m'n 50er niet goed op de as zat waardoor hij op een driewegwissel ontspoorde. Maar dat was gelijk de oorzaak van rare geluiden die ik verder niet kon thuisbrengen. En ook van het niet-goed-ingrijpen van wat tandwielen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26835
    • Pagina van klaas
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #81 Gepost op: 19 October 2015, 18:05:04 »
Ook even de spoorbreedte (of -wijdte, in ieder geval de ruimte tussen de wielen... :) ) controleren.
De afstand tussen de wielen heet de speermaat of de back-to-back maat. In de Morop normen wordt die maat aangegeven met B.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #82 Gepost op: 19 October 2015, 23:38:56 »
klopt, storingszoeken is zoeken en niet aannemen, daar gaat het altijd fout. 
Dat het fout gaat bij aannemen in plaats van (...)zoeken, geldt niet alleen in dit verband.....
Interessant.

Ik ben dus op mijn manier op zoek gegaan.
Ja, Reinoud, de maat tussen de wielen had ik al eerder gecheckt. (Goeie tip). Maar ik had toen geen belangrijke afwijking geconstateerd. De tussenmaat aan de middelste as was een fractie kleiner.

Bij mijn nieuwe "onderzoek" leek het erop dat het tandwiel van de middelste as het frame raakt als je de loc in bogen duwt. En o ja natuurlijk, ik had al eerder aan die middelste as zitten draaien. Bij het verdraaien was de tussenmaat van de wielen natuurlijk ook per ongeluk iets gewijzigd.
Vervolgens die tussenmaat maar eens vergroot (zonder op de normen te letten, Klaas). Iets te groot helaas. Dus weer een beetje terug. Dat lukt niet zonder te draaien en daarmee was m'n kwartering weer naar de mallemoer.
Toen ik die hersteld had bleek de loc te ontsporen in krappe bogen. Eigenlijk logisch, want de tussenruimte op zo'n 3e as moet eerder wat kleiner dan groter zijn dan die van de buitenassen.

Kortom, het werd allemaal alleen maar erger en erger. Waar ben ik aan begonnen.

Uiteindelijk blijkt de loc toch redelijk vergevingsgezind.
Na een hoop getest met de kwartering en de tussenmaat van de wielen loopt ie nu weer soepel. Toch wel een beetje opgelucht.

Als ik de loc zonder kap onder spanning op het spoor zet en de tender fixeer dan kunnen de wielen probleemloos draaien. De "brom" is dan op sommige plekken in de baan waarneembaar. Op die plekken resoneren de wielen van de voorste assen op het spoor. Ter plekke ligt het spoor kennelijk niet geheel in 1 vlak. Ik zal het spoor eens laten schouwen want ik kan het zelf niet waarnemen. ;)
Het kan zijn dat het vooral aan de loc zelf ligt. Misschien dat het frame niet 100% zuiver horizontaal scharniert? Of dat de loc geen of onvoldoende speling heeft om niet los te komen bij kleine oneffenheden?
Wat ik in ieder geval wel weet is dat de loc voor de ombouw ook al rukbewegingen maakte om de verticale as in krappe bogen naar links (en niet in bogen naar rechts).
Ik vraag me daarom af of ik de plaatselijke brom ooit afdoende kan elimineren. Voor zover ik nu kan zien zijn er geen schurende of ratelende tandwielen in het geding. Dan is het ook niet schadelijk voor de loc.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #83 Gepost op: 22 October 2015, 10:17:44 »
En dan nog een foto bij daglicht.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #84 Gepost op: 30 July 2016, 22:57:05 »
Ik vraag me daarom af of ik de plaatselijke brom ooit afdoende kan elimineren. Voor zover ik nu kan zien zijn er geen schurende of ratelende tandwielen in het geding.
Bij het verwisselen van een anti-slipbandje ben ik na maanden, min of meer bij toeval, de oorzaak van de "brom" tegengekomen.

Uiteindelijk bleek de motoras toch nog lichtjes tegen de kolom van de kap aan te lopen. Omdat het frame beweegbaar is ten opzichte van de kap, liet het geluid zich niet permanent horen.
Nou had ik eerder al materiaal weggefreesd van die kolom, maar niet precies op de juiste hoogte. (Verkeerd gemeten indertijd)

Met een beetje extra frezen (en dan op de goede hoogte) is het euvel nu opgelost. :)

Groet, Bas

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #85 Gepost op: 31 July 2016, 20:59:54 »
Even een zijdelings vraagje over deze Hamo BR 044:

Kan deze loc zonder over de bielsen te ratelen, op Roco-line rail (code 83) rijden?


Groeten,
Jean

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #86 Gepost op: 01 August 2016, 09:50:13 »
De loc loopt probleemloos op Peco code 75, profilelhoogte 1,9mm.

Roco code 83, profielhoogte 2,1mm, is dan vrijwel zeker ook geen probleem.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #87 Gepost op: 01 August 2016, 10:21:48 »
Ik zou het toch even proberen, die roco-rails is zo geconstrueerd dat alles dat ook maar een haar groter is dan nem meteen ratelt.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
    • Richie's homepage
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #88 Gepost op: 01 August 2016, 11:14:11 »
En anders kun je de wielen afdraaien. Heb ik met een oude Roco VT11.5 ook gedaan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #89 Gepost op: 01 August 2016, 14:39:44 »
uiteraard. Prik op de motor slijpschijf tegen die flenzen...  :angel: NIET VAN DAT BENAUWDE.