Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 12:28:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19338 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #15 Gepost op: 28 September 2015, 14:53:12 »
en hij vertrouwt duidelijk heel nadrukkelijk op decodercv's en niet op mechanica. Soms kom je daarmee weg, meestal niet.
Maar goed, hier een filmpje dat vrij duidelijk is:
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/21793566841/in/dateposted/

en zodat duidelijk is waar we het technisch over hebben, het binnenwerk van betreffend apparaat:

wormoverbrenging, dus als de motor als de stroom wegvalt meteen stilstaat staan de wielen ook stil. Tis echt het vliewiel in actie.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #16 Gepost op: 28 September 2015, 15:25:04 »
Rare test.  :D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #17 Gepost op: 28 September 2015, 15:29:54 »
tapijtrijden kan ook op zeil...  ;D maar in het kader van niets in de mouwen niets in de zakken is het wel lekker duidelijk. Die bonk aan het eind is wel veelzeggend, kreng had nog wel verder door gewild maar kwam een kastdeur tegen.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #18 Gepost op: 28 September 2015, 17:58:21 »
Ik had ooit een V200 van Trix, waarin ik een Faulhaber-setje van Verbeck had gebouwd. Verbeck leverde toen ook elektronica om het afremmen vanwege gloeilampjes tegen te gaan.

Als je over beroerde aandrijvingen wilt spreken, dan was het indertijd wel van Trix (in de jaren '70). Nul komma nul uitloop. Schuiven over de rails bij stroomuitval. Maar met die Verbeck had ie analoog een uitloop van wel 60cm. En dat terwijl de wormoverbrenging gewoon was blijven zitten.

Groet, Bas

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 September 2015, 18:44:31 »
Het zal in het beste geval een paar mm tot 1 cm zijn. Het vliegwiel zal de motor hoogstens 1 rotatie meer geven of af laten maken. Inderdaad genoeg om een dipje in de toevoer op te vangen, meer niet. Tot zover ben ik het met je eens. Heel simpel uit te testen... rijden en dan de spanning van de baan gooien. Je zal zien dat de lok echt geen halve meter door blijft rijden maar vrijwel meteen stopt. Als ie verder doorschiet dan een paar cm komt dat door de massa van de lok of trein zelf ;D

Zou ook niet best zijn als je digitaal rijd, als het vliegwiel zo'n enorm effect had; dan kun je niet meer vertrouwen op cv3 en cv4 ;)

@Jowi ....The proof of the pudding is in eating... zo luidt het Engelse spreekwoord.

Voor deze gelegenheid heb ik mijn analoge Roco NS 1100 van de eerste generatie van stal gehaald. De loc is uitgerust met een Verbeck aandrijving en uitloopmodule om de rem effecten van de verlichting te elimineren. De 1331 klokanker motor is voorzien van één vliegwiel en drijft de wormtandwielen in de beide draaistellen aan. Ondanks het feit dat de uitloopmodule de railspanning met circa 1 Volt verlaagt heeft de loc bij 12 volt een uitloop van meer dan 15 cm. De diameter van het vliegwiel (niet de massa) heeft overigens de grootste invloed op de uitloop.

Vervolgens heb  ik de Verbeck aandrijving voor de Roco NS Sik (eerste generatie) getest. Verbeck heeft hier een compleet nieuwe aandrijving geconstrueerd. Ondanks het feit dat er metalen (rechte) tandwielen gebruikt zijn is de aandrijving fluisterstil.

Samen met de metalen kap biedt deze 84 gram zware aandrijving een hoog eigen gewicht zodat er geen antislipbanden nodig zijn. De uitloop van de aandrijving alleen is bij 12 volt ruim 12 cm; bij 4 volt heeft de aandrijving nog een uitloop van 2 cm. 

Ik heb geen ervaringen met klokanker motoren met (sound) decoder. Mijn ervaringen in het analoge gebied - zowel voor smalspoor als normaalspoor - zijn echter uitnemend.

Rob

jowi

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 September 2015, 19:18:19 »
Haal het vliegwiel er af, en je ziet dezelfde resulaten.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #21 Gepost op: 28 September 2015, 21:06:24 »
Mijn ervaringen in het analoge gebied - zowel voor smalspoor als normaalspoor - zijn echter uitnemend.
Zie ook mijn verhaal over de Trix V200.

Maar....
naderhand heb ik in de Trix V200 een setje van SB ingebouwd met snaaraandrijving (de Verbeckmotor had het begeven, met de Trix loc als waarschijnlijke veroorzaker, en Verbeck zelf ging failliet). Toen geen superuitloop meer. Maar ik sluit niet uit dat dat mede een gevolg geweest is van de inbouw van een decoder.
Ook mijn BR78 met SB-maxon heeft nauwelijks uitloop. Maar ook daar zit een decoder in en zonder decoder (en zonder verlichting) heb ik 'm nooit getest.

Op grond van mijn ervaringen met verwacht ik nu voor mijn BR44 geen wonderen. Vanwege de decoder, maar vooral omdat het maar een minimotortje met een navenant klein vliegwiel. Veel kleiner dan de Verbeck in de V200 indertijd.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #22 Gepost op: 28 September 2015, 21:31:53 »
Hier dan wat vorderingen.

Alle weer te monteren onderdelen staan op de foto. Maar eerst zagen en frezen natuurlijk.
By the way.
Het staat zo simpel in de handleiding: tandwielen verwijderen. Maar hoe dan? Bij het afnemen van de kap zetten ze er nog bij dat je 3 schroeven moet lossen, alsof M* dat al niet aangegeven had.
Maar goed het is gelukt. Geeft ook wel weer voldoening.

Hier heb ik het messing vulstuk van SB alvast op z'n plek gelegd. Tot dat niveau moet de rode motoromhulling eraf gezaagd en gefreesd.
Zeer tot mijn geluk hoeven de wielen er niet af. Dat scheelt weer kwarteren.
Volgens de handleiding moet het frame onder het vulstuk van verf worden ontdaan, om een massaverbinding tot stand te brengen. Geen idee waarom dat nodig zou zijn. Vervolgens staat er dat het vulstuk op het frame moet worden gelijmd. Weg masaverbinding. Of zouden ze bedoelen dat de lijmlaag niet houdt op de verflaag?

Wat op dit schoteltje ligt kan allemaal weg. Wat een smeerboel, die oude open motoren (maar die onverwoestbare oude techniek heeft ook z'n charme).

Binnenkort zagen en freezen.
Wordt vervolgd.

Groet, Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 September 2015, 21:47:14 »
Je kunt een mooie klokankermotor kopen en in je lok inbouwen, maar als de lok van zichzelf (scheve wielen, kromme assen, rotte tandwielen of wat dan ook) beroerd loopt, verander je daar met alleen het inbouwen van een klokankermotor niks aan.

Diverse loks van mijn lokomotievenpark hebben in plaats van de originele motor een Faulhaber ingebouwd gekregen, hetzij eentje van Verbeck (is die failliet gegaan of gewoon gestopt?), hetzij eentje van SB-Modellbau.
In alle gevallen heb ik, tegelijk met de nieuwe motor, ook de worm- en tandwielen (weet ik, een worm is geen wormwiel) vervangen èn de lok gecontroleerd op een absoluut soepele "loop".

De topper is daarbij mijn BR 94, voordat er een decoder werd ingebouwd had deze vanuit Vmax een uitloop van bijna een meter; tussen motor en assen een worm/tandwieloverbrenging.
Nu, met decoder, loopt het machientje nog honderd procent perfect. Echter, hoe het na de decoderinbouw met de "uitloop" is gesteld, heb ik nooit getest.

Misschien moest ik dat maar eens een keertje gaan doen, ben ineens wel benieuwd eigenlijk.  :D

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #24 Gepost op: 28 September 2015, 22:19:57 »
Die 44er van mij loopt (liep) heel behoorlijk. Ik ga er vanuit dat dit met de Maxon zal verbeteren.

Mijn 78er liep voor de ombouw als een krant met een pokkeherrie. Gedurende de ombouw kon je ook zien dat het frame niet geheel recht stond.
Niettemin loopt ie sinds ombouw heel behoorlijk. Ik ben af van dat afschuwelijke motorgeluid. De overbrenging laat zich nog wel wat (teveel) horen.

Heb jij de wielen van je 94er weer moeten kwarteren? Dat lijkt me een helse klus voor een 5-asser. En dat je hem dan weer zo mooi lopend gekregen hebt. Mooi werk!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2015, 22:31:48 »
Citaat
Heb jij de wielen van je 94er ..... mooi lopend gekregen hebt. Mooi werk!

Dat is teveel eer. Hoewel er wel wat freeswerk aan was (oude motorbevestiging weghalen), hoefden voor die ombouw de assen niet gedemonteerd te worden, dus ook de wielen bleven gewoon zitten.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #26 Gepost op: 28 September 2015, 23:30:29 »

Maar....
naderhand heb ik in de Trix V200 een setje van SB ingebouwd met snaaraandrijving (de Verbeckmotor had het begeven, met de Trix loc als waarschijnlijke veroorzaker, en Verbeck zelf ging failliet). Toen geen superuitloop meer.
De truc om een vliegwiel effectief te maken is om te zorgen dat er vooral "hoog" in de aandrijving (bij de motor dus, die snel loopt en waar een vliegwiel dus veel energie kan opslaan) weinig wrijving zit. Een vliegwiel levert maar heel weinig koppel maar door genoeg toeren heeft het wel effect. Een snaartje aan de motor is zo'n (ten opzichte van zo'n klein motortje en vliegwiel) een enorm dik zompig dempend ding, dat vraagt flink wat koppel om rond te zeulen, je vliegwielwerking kun je dan meteen wel vergeten. Heb eens een piko Köf 1 omgebouwd met een klokankermotor met heel beroerd slecht gebalanceerd vliegwiel, met snaartje (originele constructie) geen uitloop, snaartje vervangen door tandwielen (rotklus, maar goed) en ineens naast een enorm geraas (snaartje maakt geen herrie en dempte het gerammel van het ongebalanceerde vliegwiel aardig, was met tandwielen wel anders) en bruikbare uitloop, analoog was er best goed mee te rijden. Digitaal was een ander verhaal wegens de erg haperige stroomafname van zo'n klein licht ding. (overigens is er afgelopen terug naar toen aardig wat gerangeerd met dat locje, ik geloof niet in wondermiddelen maar ATF doet aardig wat er beloofd wordt)

@Bas: kaal maken voor het lijmen is zeker een goed idee (op verf lijmen -> verf komt met lijm en al los). Heeft lijkt mij niks met contact te maken.

@jowi: als ik gelegenheid heb maak ik morgen wel een filmpje van een trein waar zo'n zelfde motor in zit, ook wormoverbrenging maar zonder vliegwiel. spoiler alert: nee, je ziet niet dezelfde resultaten.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 23:53:23 door Floris Dilz »

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 September 2015, 11:25:34 »

Diverse loks van mijn lokomotievenpark hebben in plaats van de originele motor een Faulhaber ingebouwd gekregen, hetzij eentje van Verbeck (is die failliet gegaan of gewoon gestopt?)

Ludwig Verbeck is medio 1998 door een ernstige ziekte getroffen die hem noopte zijn activiteiten te beëindigen. Het omvangrijke nummerschildprogramma is door Martin Knaden overgenomen.

Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 September 2015, 12:58:39 »

En een deel van de aandrijvingen is in het programma van SB Modellbau terecht gekomen.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 13:21:18 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 September 2015, 13:17:38 »
Ja, en ook Weinert heeft het één en ander overgenomen. Maar de reden waarom Verbeck ermee stopte, heb ik op de één of andere manier niet meegekregen destijds.