Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Waar is dit?  (gelezen 49791 keer)

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #225 Gepost op: 25 februari 2018, 22:38:44 »
Ik kan helaas geen plaatjes verkleinen anders had ik wat meer geplaatst.
Deze Intercity! komt van Valencia en zit in de boog bij Alcala de Xivert/Alcossobre. Ze is onderweg naar Barcelona. Volgende stop is Benicarlo

Joost Boudewijns maakte dit verslag en staat hier ergens op Bnls

Spanje is een divers land met zeer uiteenlopende culturen, talen, eetgewoonten en klimaten.
Het land is op te delen in 17 autonome regio's en 2 autonome steden, Ceuta en Melilla(Beide omringd door Marokko). Andalusië • Aragón • Asturië • Balearen • Baskenland • Canarische Eilanden • Cantabrië • Castilië-La Mancha • Castilië en León • Catalonië • Extremadura • Galicië • La Rioja • Madrid • Murcia • Navarra • Valencia.
Naast het Castiliaans zoals de Spaanse taal officieel heet worden er nog diverse andere talen gesproken, resp.; Catalaans, Baskisch, Asturisch, Galicisch, Aragonees, Aranees en Valencià.
Het land heeft een oppervlakte van 505.992 km² en telt 46.661.950 inwoners. Nu we ongeveer een idee hebben hoe het land eruit ziet gaan we wat dieper in op de Spoorwegen, oftewel Ferrocarril in het Spaans.

Spoorwegen Algemeen
Al zou je het niet zeggen maar spoorwegen in Spanje zijn een voorbeeld voor Europa. Een moderne vloot, snelle verbindingen en een hele goede service. Administrador de Infraestructuras Ferroviarias oftewel ADIF is de verantwoordelijke voor de voor de spoorweg infrastructuur. Dat zijn dus de stations, seinen, het spoor enz. Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, afgekort RENFE, is de nationale spoorwegmaatschappij van Spanje. RENFE exploiteert zowel goederen- als passagierstreinen. De passagierstreinen van RENFE worden geëxploiteerd door de volgende bedrijfsonderdelen:
▪   Alta Velocidad Española, kortweg AVE: hogesnelheidstreinen(hieronder vallen ook: Alvia en Avant treinen)
▪   Larga Distancia: treinen over lange afstanden, waaronder Talgo-treinen, nachttreinen en andere lange afstand treinen.
▪   Media Distancia: regionale treinen.
▪   Cercanías: voorstad treinen. In Barcelona wordt de Catalaanse naam Rodalies gebruikt.
Het Spaanse netwerk is vooral bekend vanwege de spoorbreedte. Het normale netwerkt maakt gebruik van een spoorbreedte van 1668 mm oftewel Iberisch Breedspoor. Echter, de nieuwe AVE lijnen worden aangelegd met 1435 mm normaalspoor.
Madrid is het centrum van de verbindingen. De stations Puerta de Atocha en Chamartin verwerken jaarlijks bijna 100.000.000 reizigers. Deze stations zijn momenteel alleen verbonden via Iberisch breedspoor voor de lokale treinen. Men bouwt momenteel een tunnel voor de AVE treinen zodat beide stations begin en eindpunten kunnen zijn voor alle AVE lijnen:
▪   Madrid-Sevilla
▪   Córdoba-Málaga
▪   Madrid-Zaragoza-Barcelona
▪   Zaragoza-Huesca
▪   Madrid-Segovia-Valladolid
▪   Madrid-Levante-Valencia

Renfe Integria
Integria is de industriële divisie die zich bezig houdt met:
▪   Onderhoud
▪   Revisie
▪   Ontwerp van treinen en infrastructuur
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EnMfEvI4FpI

Treintype ‘s
Elke soort trein heeft in Spanje een aparte merknaam. Zoals AVE een naam is en Estrella. Hier ga ik nu wat dieper op in en laat per treintype de verbindingen zien.

Diurno
Helaas slechts nog 1 verbinding. Een getrokken trein tussen:
▪   Bilbao en Salamanca.

Estrella
Een getrokken trein, rijdt alleen nachttreinen. Helaas ook slechts enkele verbindingen, resp.:
▪   Costa Brava Madrid-Chamartín <> Portbou/Cerbere
▪   Picasso Bilbao-Abando <> Málaga-María Zambrano
 


Alaris(HST)
Gereden met treinstellen van het type 490
 
Op de trajecten:
▪   Madrid <> Valencia - Castellón


Altaria
Zijn getrokken dagtreinen met een talgo compositie. Doet momenteel dienst op de lijnen:
▪   Madrid <> Algeciras
▪   Madrid <> Granada
▪   Madrid <> Cartagena
▪   Madrid <> Murcia
 


Alvia(HST)
Een bijzonder treintype, deze hogesnelheidstreinen rijden namelijk op zowel Iberisch als normaalspoor. De treinstellen kunnen dus hun spoorbreedte aanpassen. Daarover later meer. Dit treintype wordt met 2 soorten materieel gereden. Op de lijnen:
▪   Madrid <> Pamplona
▪   Madrid <> Logroño
▪   Madrid <> Hendaya
▪   Madrid <> Irún
▪   Barcelona <> Vigo
Met de Renfe 120
 

En op de lijnen:
▪   Madrid <> Gijon
▪   Madrid <> Santander
▪   Madrid <> Bilbao
▪   Madrid <> Hendaya
▪   Alicante <> Gijon
▪   Alicante <> Santander
▪   Madrid <> Alicante
▪   Madrid <> Cádiz
▪   Madrid <> Huelva
▪   Madrid <> Leon
Met Renfe 130
 


Arco
Een getrokken trein met een snelheid van 200 km/h. De trein bestaat uit een lok uit de 252 serie met aangepaste B11x-10200 rijtuigen. Ook hier slechts nog 1 verbinding overgebleven.
De García Lorca verbindt Barcelona met Granada in 11 uur en 32 minuten.
 


AVE
De wereldtentoonstelling van 1992 in Sevilla was de aanleiding voor Spanje om mee te doen met het Europese hogesnelheidsnet. De Renfe bouwde een verbinding tussen hoofdstad Madrid en Expostad Sevilla van 574 kilometer lang. De spoorweg werd op 19 april 1992 geopend. Doorgaande treinen leggen de afstand af in 2 uur en 15 minuten.
In tegenstelling tot de overige Spaanse spoorlijnen, die als breedspoor zijn aangelegd, zijn de lijnen uitgevoerd in normaalspoor. Het spreekt vanzelf dat dit voor internationale verbindingen belangrijk is. Voor de treinbeheersing is gekozen voor het Duitse systeem LZB.
AVE oftewel Alta Velocidad Española. Het paradepaardje van Spanje en de Renfe.
Een netwerk dat continue in ontwikkeling is. In de periode 2012/2013 worden de volgende lijnen opgeleverd:
▪   Sevilla - Cádiz
▪   Madrid - Jaén
▪   Barcelona - Franse Grens
▪   Madrid - Alicante
▪   Valencia - Alicante
▪   Madrid - Extremadura - Lisboa

Verbindingen vandaag de dag
Madrid-Puerta de Atocha - Sevilla-Santa Justa wordt uitgevoerd met materieel uit de 100 serie. Dit was de allereerste serie AVE treinstellen in Spanje
 
Pato oftewel eend in het Spaans. Dit treinstel serie 102/112 voert die AVE diensten uit op de lijnen:
▪   Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
▪   Madrid - Segovia - Valladolid
▪   Madrid - Zaragoza - Huesca
 
Een voor ons enigszins bekend treinstel is de AVE 103. Soortgelijk aan onze ICE 3. Dit treinstel, 1 van de nieuwste binnen de AVE vloot voert diensten uit op de lijnen:
▪   Madrid-Puerta de Atocha - Barcelona-Sants
▪   Barcelona-Sants - Málaga-Mª Zambrano
▪   Barcelona-Sants - Zaragoza-Delicias
▪   Barcelona-Sants - Sevilla-Santa Justa
▪   Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
 

Euromed
Een HST verbinding via het Iberische breedspoor. De treinstellen uit de 101 serie zijn gelijk aan de 100 serie op 1 ding na. Waar de 100 serie voor AVE gebruik normaalspoor is beschikt de 101 serie over Iberisch breedspoor bogies. De Euromed rijdt alleen op de verbinding Barcelona - Valencia - Alicante.
 

Talgo
Hier is Spanje binnen spoorweg minnend Europa bekend om. Naast de Altaria zijn er ook gewone Talgo verbindingen.
▪   „Catalán Talgo” Barcelona - Montpellier
▪   „Mare Nostrum” Lorca-Sutullena - Montpellier
▪   Barcelona - Lorca
▪   Barcelona - Murcia
▪   Madrid - A Coruña
▪   Madrid - Almería
 

Avant
Avant is een redelijk nieuwe naam tussen de treinen. Avant, Alta Velocidad Media Distancia is een hogesnelheid verbinding over korte afstanden. Begonnen werd met de verbinding Sevilla <> Córdoba. Na groot succes bestaat het Avant netwerk vandaag de dag uit:
▪   Madrid - Ciudad Real - Puertollano
▪   Madrid - Toledo
▪   Málaga - Córdoba - Sevilla
▪   Madrid - Segovia - Valladolid
▪   Calatayud - Zaragoza
▪   Barcelona - Lleida
Gereden wordt met materiaal uit de 121 en 104 serie.
 
Nieuw voor de Avant verbindingen zijn de treinstellen uit de 114 serie. De treinstellen zijn zo goed als allemaal geleverd maar nog niet in dienst. Er wordt nog uitvoerig getest enz. met de treinstellen. Ook deze treinstellen zijn herkenbaar. Het is namelijk sterk verwant met de ETR 610.
 

Trenhotel
Trenhotel is zoals de naam al prijs geeft een slaaptrein. Bestaand uit speciale Talgo combinaties. Zeker nu de AVE groeit en groeit neemt de belangstelling af. Maar dat neemt niet weg dat in een gigantisch land als Spanje vele mooie verbindingen blijven bestaan.
▪   Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol „Rias Gallegas”
▪   Barcelona - Granada „Alhambra”
▪   Barcelona - Gijón „Pio Baroja”
▪   Barcelona - A Coruña - Vigo „Galicia”
De populariteit van de internationale nachttreinen neemt weliswaar toe maar met steeds meer líneas de alta velocidad is ook hier de vraag voor hoe lang? Tot die tijd hebben we in ieder geval de volgende verbindingen.
▪   Madrid - Lisboa „Lusitania”
▪   Barcelona - París „Joan Miro”
▪   Barcelona - Zurich „Pau Casals”
▪   Barcelona - Milán „Salvado Dalí”
▪   Madrid - París „Francisco de Goya”
 

Media Distancia
Niet te ver niet te dichtbij. Dat is Media distancia. Media distancia kent talloze verbindingen, gereden met materiaal uit de volgende series: R-448 R-449 R-470 R-592 R-594 R-598 R-599
Overigens is Media Distancia voor ons Hollanders maar betrekkelijk. Er zijn verbindingen van ruim 350 Km.

Cercanías
Het gedeelte over treintype ‘s beëindigen we met de Cercanías. Cercanías afgeleid van Cerca=dichtbij zijn de lokale verbindingen in en om de grotere steden(In Catalonië noemt men het Rodalies). Vergelijkbaar met Duitse S-Bahn. Je vindt ze in Asturias, Barcelona , Bilbao, Cádiz, Madrid, Málaga, Murcia/Alicante, Santander, San Sebastián, Sevilla, Valencia en Zaragoza. Alle Cercanías lijnen zijn Iberisch Breedspoor op de C-9 van Madrid na. Deze smalspoor Cercanías verbindt Cercedilla met Cotos op 1.830 Meter.




« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2011, 19:20:21 door  »

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 11:47:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #226 Gepost op: 26 februari 2018, 10:37:49 »






Nog wat plaatjes uit Benicarlo. (zie ook pagina 11, post 151)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2289
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Waar is dit?
« Reactie #227 Gepost op: 26 februari 2018, 11:02:59 »
Tjongejonge, je mazzelt toch maar weer hè. Pensionado, op vakantie in Spanje, lekker weer, treintje langs het lijntje... (y)

Je moet alleen ff de samenstelling van die cola-mix uitleggen.... ;D ;D ;D

Rob
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2018, 11:04:45 door Wijktrein »

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #228 Gepost op: 26 februari 2018, 11:43:36 »
Je moet alleen ff de samenstelling van die cola-mix uitleggen.... ;D ;D ;D

Rob
Dat weet ik niet! Moet je denk ik ruim voor Papa Luna zijn, in de tijd dat de zwarte mohammedanen= Moren het hier voor het zeggen hadden. :P
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #229 Gepost op: 11 maart 2018, 19:40:22 »

Enig idee waar dit kan zijn? Het is er wel koud.....
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ronzwitserland

  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Waar is dit?
« Reactie #230 Gepost op: 11 maart 2018, 19:47:13 »
metro station alaska :)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Waar is dit?
« Reactie #231 Gepost op: 11 maart 2018, 19:48:01 »
Denver, de nieuwe lijn naar het vliegveld.

CKLX

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #232 Gepost op: 11 maart 2018, 19:55:42 »
Denver Colorado is in ieder geval goed, maar of dat het nieuwe lijn naar the Airport is dat hoor ik zo.



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Waar is dit?
« Reactie #233 Gepost op: 11 maart 2018, 21:53:59 »
Denver Colorado is in ieder geval goed, maar of dat het nieuwe lijn naar the Airport is dat hoor ik zo.

Hoi Hans,

De lijn is op 22 april 2016 geopend. Er is wel OV in de USA, maar je moet het wel weten te vinden.
Denver is een van de betere steden.

Groeten, Cock.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #234 Gepost op: 11 maart 2018, 22:10:16 »




Ik weet het! Plaatjes zijn gemaakt op Commuter rail Maintenance Facility in Denver door Transit Security Officer F.J. Reints

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2018, 22:14:19 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #235 Gepost op: 12 maart 2018, 08:22:34 »



Let even op de kaartjeskniptang aan zijn rechterzijde. Iets anders als bij ons Tog.....
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #236 Gepost op: 13 maart 2018, 10:27:08 »
De foto's zijn genomen van de Unversity of Colorado A-line. Deze A-line verbind Union station met Denver Int. Airport (DEN). De rit duurt 37 minuten en telt 8 stations met een stop van 35 seconden. De rit prijs voor het hele traject is $9, De eerste trein vertrekt s 'morgens om 03.30 uur in een kwartiersdienst en gaat daar mee door tot acht uur in de avond. Na achten word het een halfuur dienst tot twee uur in de nacht .
De lijn gaat door twee County, die van Denver County waar een gepakte zwartrijder 82 dollar en Aurora county waar de boete 106 dollar is. Op de trein zit een Operator (Driver of Machinist) en een gewapende conducteur! Volgens de Federal Law, die aangepast is na 9-11, moet er buiten de ongewapende conducteur en gewapende Security Officer aan boord zijn. Denver heeft de laatste twee functie in een gecombineerd.

« Laatst bewerkt op: 13 maart 2018, 10:35:50 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #237 Gepost op: 30 mei 2018, 14:54:07 »
Zijn weer thuis na een paar dagen weggeweest te zijn. Onderweg veel spoorse rariteiten en ???? gezien.

Wie weet waar we hier waren?

Is een oud DB traject wat stil gelegd is.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 12:12:01 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Waar is dit?
« Reactie #238 Gepost op: 30 mei 2018, 15:35:44 »
Auenland-Draisinen in Rahden.  ;D

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: Waar is dit?
« Reactie #239 Gepost op: 30 mei 2018, 15:56:54 »
Bijna goed. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.