Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€86.50
Per saldo:
€-163.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 29-03-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco NS plan V
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 06:02:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Deetrein
Vandaag
om 01:47:04
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 01:43:02
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
barry1972
Vandaag
om 01:29:37
Het berekenen van de verkanting
door
Hasenwald
Vandaag
om 01:16:34
Modulebaan.nl Wereldhaven
door
martijn v m
Vandaag
om 00:15:58
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80
door
Duikeend
Vandaag
om 00:13:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:06:35
Oriënt express rijtuigen van Arnold (N-spoor)
door
sncf231e
31 maart 2023, 23:26:53
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
door
Michael
31 maart 2023, 23:14:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
31 maart 2023, 23:08:25
Motor minitrix 12593 (Ludmilla)
door
joespoor
31 maart 2023, 23:07:34
Toon hier je (model)treinfoto's
door
hrp
31 maart 2023, 23:05:30
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 (ex-demo OntraXS 2023)
door
Ronald Halma
31 maart 2023, 22:46:05
Nightjet in Nederland (rijtuigen)
door
martijnhaman
31 maart 2023, 22:37:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
GORILLUS
31 maart 2023, 22:30:59
De Hoekse Lijn nader bekeken.
door
Spoor010
31 maart 2023, 22:16:40
2-rail DCC - dubbele keerlus automatiseren - kan dit ?
door
Te 2/2
31 maart 2023, 22:12:16
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
bask185
31 maart 2023, 21:54:05
FS couchette rijtuig 2e klasse
door
metpetergaathetbeter
31 maart 2023, 21:52:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
31 maart 2023, 21:47:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
31 maart 2023, 21:11:53
Frans loodsje et cetera
door
NS1220
31 maart 2023, 20:44:59
Botenlak tbv sloot, hoeveel?
door
Hendrik Jan
31 maart 2023, 20:37:45
BR39 DB - welke rijtuigen ?
door
rhberk
31 maart 2023, 20:28:59
De meisjes van Verkade
door
basjuh1981
31 maart 2023, 20:27:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
door
Edwin2121992
31 maart 2023, 20:14:46
draaistel naam
door
VictorPM
31 maart 2023, 19:22:25
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
31 maart 2023, 18:58:55
telex koppeling
door
Te 2/2
31 maart 2023, 18:31:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Boomstammen vervoer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boomstammen vervoer (gelezen 1206 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 11889
Boomstammen vervoer
«
Gepost op:
22 april 2015, 19:35:38 »
Boomstammen
Door de scherpe milieuwetgeving in Nederland komen we niet veel grootschalig hout/bomen transporten van inlands hout tegen. In de ons omliggende landen kijkt men daar iets anders tegen aan. De Zweden hebben het zelfs over het “Groene goud” als zij over hun naaldbossen spreken. Dichter bij huis, in de Belgische Ardennen, is houtkap een normale gang van zaken. Hier zijn diverse plaatsen waar het uit bosbouw verkregen hout wordt verzameld en verzaagd. Meestal zijn deze plaatsen in de directe omgeving van stations te vinden waar het bewerkte en onbewerkte hout op de trein kan worden geladen. De omgezaagde en van takken ontdane stammen worden vanuit het bos naar de verzamelplaats gebracht. Van hier gaat het (meestal) op vrachtwagens naar het station.
Hout voor de papierindustrie wordt in korte handzame stukken van 2 tot 3 meter gezaagd en zo vervoerd. Deze korte stammen komen in de regel op de 2 assige Ks-en terecht. Tegenwoordig worden hiervoor ook wel de vier-assige Ss-en gebruikt. Dit zijn de voormalige Rs-en.
De kaarsrechte stammen van het type “heipaal” worden meestal op de Sps geladen. De speciaal voor het vervoer van boomstammen ingerichte Ss en Sps zijn te herkennen aan de zware rongen en dito kopschotten. Bij de Ss (ex-Rs) zijn het in feite dikke H-binten die aan de zijkant van de wagen zijn gelast. Deze constructie is nodig omdat bij normale rongenwagens als de Ks, niet tegen de rongen mag worden geladen en bij de Ss mag dat dan weer wel!
Helaas zijn van deze Belgische houtwagen geen modellen te koop (voor zover ik weet)
Schemelwagens kunnen tot aan tijdperk IV ingezet worden net als de half openwagen voor het vervoer van het mijnhout
001
Een Duitse trein beladen met boomstammen.
002-005
Voorschriften voor het vervoer van Bosbouwproducten (Boomstammen)
006-010
Tekening van het beladen voor tijdperk II tot IV
011
NS aanbeveling voor een S-HTS en Maatschets van een S-HTS
012a
Een Roos met verhoogde stalen kopschotten en verzwaarde rongen
013
Een Res oude stijl beladen met vier stammen duurzaam hout in Oostenrijk. De stammen liggen niet tegen de rongen daar de onderste stammen zijn afgekegt.
014
Nogmaals een Res beladen met boomstammen over de kop gezien
015
Deze Ss is beladen met korte stammen welke bestemd zijn voor de papier industrie. Let even op de verzwaarde rongen en het type ladingmal wat hier gebruikt wordt. Deze rongen mogen wel belast worden!
016
De Res of S-HTS in model beladen volgens de voorschriften. De gebruikte onderleggers dienen tevens als keg. Bij deze wagen mag absoluut niet tegen de rongen beladen worden. De boomstammen komen direct uit de onmiddellijke natuur (de tuin)
017
De koppen van de stammen waren meestal van een code kleur voorzien. Deze kleur en de bedoeling hiervan is bekent bij de handelaren. Het bouwsel langs de lijn, die met het puntdak, komt ook uit de stal van het sleutelspoor.
018
De Res van boven gezien. Andere opmerkelijke zaken zijn o.a. de vrijbalken in de ballast en de automatische koppeling op de kolen/ertswagens.
019
Een grote Sik aan het rangeren met een beladen Res
020
Een E zoals we die niet meer tegen zullen komen. De mijnen zijn gesloten en het hout komt tegenwoordig als halffabrikaat (celstof) in grote pakketen in de haven aan.
021
Een gehavende E beladen met stammen bestemd voor de papierindustrie
022-23
Voorschriften voor gebundeld hout
024
De Ks of S-LWO en Maatschets van de Ks of S-LWO
026-027
Een LWW beladen met korte dunne boomstammen. Het linker pakket zit nog in de sjorrings en zal daarom, in tegenstelling tot het rechter pakket, niet tegen de rongen rusten.
028
Toen er nog geen Arbo was werd er wel eens oneigenlijk gebruik gemaakt van de transport ruimte. Hier laat een papierfabrikant gelijktijdig met zijn hout een lading Tri mee komen. Tri word gebruikt om het naaldhout te ontvetten (hars).
029
LWW met korte dikke stammem bestemd om er cellulose van te maken
30 t/m 35
Voor het transport vanuit het bos naar de laadplaats worden speciale transportauto’s gebruikt. Deze wagens zijn uitgerust met een losse Dolly en een zware kraan waarmee zij zelf kunnen laden en lossen. Noodgedwongen heb ik de speciale grijper (zit bij Railz op een diorama) moeten vervangen voor een poliepgrijpen. Deze grijper kan ook goed dienst doen voor het grijpen van kleinhout. Na het lossen van de stammen wordt de Dolly door de eigen kraan weer achter op de auto gezet.
«
Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 19:45:28 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7048
Forummoderator
Re: Boomstammen vervoer
«
Reactie #1 Gepost op:
23 april 2015, 10:57:04 »
Sobat: super-nuttig, al deze informatie. Mijn modelbaan is in de Eifel gesitueerd, dus ik wist wel wat voor lading ik in m'n rongenwagens zou gaan stoppen
Ik zal jouw informatie eens goed doorlezen. Ik heb eigenlijk alleen tweeassers om de niet al te luxueuze lengte van m'n stations wat te verbloemen. Een roedeltje tweeassige rongenwagens en een paar open wagens. Situatie rond 1970.
Zoiets als "zet de grote stammen met keggen vast", dat zijn mooie details om na te bootsen.
Voordeel: ik heb anderhalve week geleden de dode kastanje in de achtertuin omgezaagd, dus ik heb ruim voldoende materiaal
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Ruud K
Offline
Berichten: 12175
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Boomstammen vervoer
«
Reactie #2 Gepost op:
23 april 2015, 12:10:29 »
Heel nuttig en buitengewoon informatief en leerzaam draadje
.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 11889
Re: Boomstammen vervoer
«
Reactie #3 Gepost op:
24 december 2022, 14:43:06 »
Renovatie staat voor 2023 in de wacht.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
puntenglijder
Offline
Berichten: 3134
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Boomstammen vervoer
«
Reactie #4 Gepost op:
24 december 2022, 17:25:15 »
Ik ben benieuwd Hans.
Laat die update maar komen.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Bouw Br 17.7.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104722.msg3222347280#msg3222347280
nighttrain1
Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
Offline
Berichten: 5377
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Boomstammen vervoer
«
Reactie #5 Gepost op:
25 december 2022, 21:06:48 »
In Scandinavië wordt ruimhout veelal vervoert in speciale wagens.
Laatst zijn er door Marklin van deze wagens uitgebracht,
Art.nr. 47138, 4x een SGNS 88. Wagenset is nog leverbaar (zojuist, wel even controleren of het nog zo is als u het leest en ook misschien deze mooie wagens hebben wil over een paar jaar).
Maar ook door B-Models zijn deze wegens uitgebracht.
Art.nr. 54201AC 3 delige wagen set. Type SGNS ‘Cargolink AS’ op moment van schrijven nog verkrijgbaar bij Tag & Hobby in Lulea.
Indien ja een 3D printer hebt, kan je bij thingiverse een file
downloaden
waar mee je zelf een Finse ruwhout wagon kan maken.
Thingiverse frame van houtwagen die je zelf kan maken mits je een 3D printer hebt.
Echter moet je wel zelf ergens draaistellen vandaan toveren.
De draaistellen die ze in Finland gebruiken passen niet hier in Nederland, omdat de spoorbreedte niet overeen komt.
Ik heb zelf deze wagen ook gemaakt en van foto`s van de draaistellen een eigen draaistel ontworpen.
Ben alleen de file kwijt.
Ik heb er ooit eerder een draadje over geschreven en dat vind je
hier.
Succes.
«
Laatst bewerkt op: 27 december 2022, 00:14:23 door nighttrain1
»
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Boomstammen vervoer