Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:23:37
Rails roestig verven
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Duikeend
Vandaag
om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Remunj
Vandaag
om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:38:01
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic
door
VAM65
Vandaag
om 08:04:14
Bauarbeiten im gange
door
Rob S.
Vandaag
om 07:23:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft?
door
AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0
door
wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0 (gelezen 38818 keer)
Arvidus
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
«
Reactie #90 Gepost op:
21 May 2016, 15:34:27 »
De enige echte
De 1300 is ook een Lima trouwens. Wel een heel verschil aan kwaliteit, het binnenwerk is precies hetzelfde, maar de 1300 is mooier in detail dan de 1200. Maar voor mij voldoen ze prima!
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #91 Gepost op:
21 May 2016, 15:59:56 »
De 1300 lijkt me ook 1 uit de laatste serie. Daar heb ik trouwens ook nog de 1309 (Geel/Grijs) van in mijn bezit. Rijdt prima en oogt ook goed.
Groet,
michel
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Arvidus
«
Reactie #92 Gepost op:
11 August 2016, 13:16:08 »
Kleine update:
Vandaag de bezichtiging gehad van ons toekomstige huis. Prachtig huis met 3 slaapkamers, maar wat voor mij vooral interessant is, is de grote zolder! Ruim 13 m2 (bruikbare) ruimte, die ik van vrouwlief geheel mag gebruiken voor alles gerelateerd aan treinen!
Nu is nog de kunst om niet té groot te gaan denken, het moet nog steeds haalbaar blijven. Wat dit gaat betekenen voor Project Stormvloed is nog niet zeker, wat wel duidelijk is voor mij, is dat ik de ruimte en mogelijkheid heb voor het creëren van een schaduwstation en keerlusmogelijkheden.
28 september krijgen we de sleutel, tot die tijd kan ik rustig baanplannen en ontwerpen maken. En wat extra materiaal aanschaffen. Het spaarpotje voor de (rode) DE 3 wordt al goed gevuld, en een rood-bruine 2200 van Roco komt binnenkort ook aangereden.
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
Eelco Storm
Pauze
«
Reactie #93 Gepost op:
11 August 2016, 16:13:01 »
Goed bezig
Arvidus
«
Reactie #94 Gepost op:
20 August 2016, 13:53:15 »
Update
Afgelopen weken is er in ons huishouden al veel geregeld voor de toekomstige verhuizing. Ik moet toegeven dat het grootste gedeelte hiervan gedaan is door m'n vriendin, mijn hoofd staat namelijk maar bij één ding, en dat is de toekomst van mijn modelbaan. Dit klinkt misschien een beetje obsessief, is het misschien ook wel, maar gelukkig val ik hier niemand mee lastig. Behalve jullie dan.
Ik ben dus in mijn vrije uurtjes afgelopen twee weken bezig geweest met brainstormen over de toekomst van dit project. Zoals in de eerdere post vermeld wordt heb ik ongeveer 13m2 welke ik volledig mag gebruiken voor alles wat met modelspoor te maken heeft. Maar dan begint het pas, en komen de vragen. Ik kan de kamer volgooien met hout, rails en treinen, maar is dat financieel realistisch en ga ik dit ook af krijgen, wat is de beste oplossing voor een schaduwstation, hoe keer ik mijn treinen en hoe kan ik dit project erin verwerken? Vragen waarin ik in deze update een antwoord op ga geven. Dit is mijn 3 tot 5 jaren-plan. Het zal eerder klaar zijn, maar dat is wel de periode waarin ik mij hiermee moet vermaken, rekeninghoudend met de toekomstplannen qua eventuele gezinsuitbreiding en financiën.
Indeling beschikbare ruimte
De hele kamer volgooien is niet haalbaar, dat was al heel snel mijn conclusie. De inhoud van mijn portemonnee is niet oneindig en dat is wel een belangrijk punt om in gedachten te houden. Ik moet ook ruimte houden voor een werkplek, voor als er iets geknutseld moet worden. Reparaties en onderhoud moeten ook uitgevoerd kunnen worden, en ik kan niet met de soldeerbout aan de eettafel komen zitten, dan word ik meteen met de bezem naar boven gejaagd! Het liefst zou ik iets maken met twee(!!) klimspiralen en een schaduwstation onder de baan. Mooie, ruimtebesparende oplossing, maar ik ben bang voor mij nu technisch te hooggegrepen. En ik denk dat mijn portemonnee hier ook niet erg blij van zou worden. In plaats van klimspiralen worden het dus keerlussen met daarin opstelsporen. Keerlus en schaduwstation in één. Zodoende kwam ik uit op (een kleine variatie van) een 'L-vorm'.
Het rode gedeelte is 244 x 60, het huidige formaat van mijn module en een redelijk standaard maat voor het hout wat ik gebruik. Deze module gaat dus weer terugkomen!
De oplettende kijker ziet meteen al dat ik de afbeelding gespiegeld heb. Dat klopt, origineel had ik het uitgewerkt in spiegelbeeld. Dit omdat er aan de linkerkant een deur zit om rekening mee te houden. Helaas heb ik een tijdje rondgelopen met het verkeerde beeld van een keerlus, dus na wat rotzooien in AnyRail kwam ik er al snel achter dat ik voor de linker (nu rechter) keerlus meer ruimte nodig zou hebben, en dan zit de deur in de weg. Na wat overleg met mijn vriendin kwamen we uit om de baan te spiegelen. Het lange spoor naar de onderste keerlusmodule kan makkelijker uit de baan worden genomen dan een keerlusmodule zelf. (zie het topic EiffelBurgenBahn van Reinout:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.15.html
)
Het baanplan
Om een completer beeld te krijgen hoe ik de baan wil indelen, moest er natuurlijk een baanplan gemaakt worden. In het begin van dit topic heb ik al zitten rommelen met AnyRail, maar ik kwam hier maar niet uit, vooral dankzij het feit dat ik Peco code 75 rails gebruik. Dit heeft alleen flexrails, en om flexrails te leggen in AnyRail moet je werken met vectoren. Hier ben ik gewoon simpelweg niet goed in (ondanks mijn grafische vormgeving achtergrond). Om de bochten van de keerlussen te maken heb ik in AnyRail maar gebruik gemaakt van Fleischmann rails met een boogstraal van 420mm, het minimum hoe ik het zelf wil leggen.
Het grijze vlak stelt wederom mijn stationsmodule voor, de rode strepen wordt de losse module voor de deur. Wat je hier ziet, zijn twee keerlussen met opstelsporen. Hiermee krijg ik de mogelijkheid tot pendelen, maar ook een mogelijkheid om mijn locomotieven weer voorop te krijgen. Het spoor achter mijn module zal een omloopspoor worden, zodat ik niet verplicht ben om treinen heen en weer te laten rijden, maar ook eens een rondje kan rijden. Met een fiddle yard merkte ik toch dat pendelen voor mij persoonlijk niet alles is. Soms wil ik het ook gewoon eens laten rijden, wat meer variatie erin brengen. Door een combinatie van keerlussen, schaduwstations in pendelvorm en een omloopspoor creëer ik voor mezelf de mogelijkheid om variatie in materieel te brengen.
Voor nu heb ik in beide keerlussen twee opstelsporen bedacht, maar dit is natuurlijk uitbreidbaar. Voor nu weet ik met mijn materiaal dat het genoeg is, voor de enkele lange trein die ik heb kan ik het omloopspoor ook als opstelspoor gebruiken.
De techniek
Ik ben een analoge tweerail rijder. De keuze om (nog niet) digitaal te gaan is een prijs-technische, in de toekomst gaat dit gebeuren, maar voor nu past dit simpelweg niet in mijn budget, en mijn prioriteiten staan hier ook nog niet naar. Dit houdt dus in dat ik met twee keerlussen te maken heb. Ik zal dit handmatig gaan schakelen met gebruik van isolatielasjes om kortsluiting te voorkomen. De keerlusmodules die gebruik maken van diodes zijn ook wel interessant, maar gezien je de hele baan ompoolt, in plaats van de keerlus zelf, weet ik nu al dat ik in de war ga raken met de trafo-knop. Het is misschien met schakelaars wat omslachtig, maar het gaat hierbij om mijn gemak en plezier, dus dat gaat wel goedkomen.
De module(s)
Hierbij heb ik het specifiek over het rode/grijze gedeelte. Dit wordt het 'kijken als een fotograaf' zoals het in de encyclopedie vermeld staat. Natuurlijk, ik kan de hele baan volgooien met scenery, maar nogmaals, is dit haalbaar? Gaat dit mooi worden? Mijn antwoorden, of mening, hierop is Nee. De bochten zijn de scherp voor realisme, het is schaduwstation dus niet bedoeld voor de mooiigheid. Daarnaast wil ik flexibel kunnen werken. 244x60 is nu het formaat van mijn module, het station + stukje industrie. Qua ligging van de rails, de rij mogelijkheden en scenery vind ik dit nog steeds een leuk plan, dus dit wil ik er zeker weten in houden.
Maar ik wil meer. Als ik het station klaar heb, of er even zat van ben, haal ik de module los, berg het op, en leg er een nieuwe plaat in. Hierop kan ik dan andere plannen maken. Zoals bijvoorbeeld een stuk wat in het teken staat van industrie. Of een enkelspoorlijntje door weilanden en bos. Noem maar op. De mogelijkheden zijn eindeloos, omdat ik elke keer een nieuwe plaat erin kan leggen en de anderen opbergen. Het enig waar ik rekening mee moet houden, is de aansluitpunten voor de rails met het schaduwstation.
Tijdperk
De stationsmodule blijft zoals hij is. Tijdperk IIIc, 1965. Ik blijf erbij het bijbehorende materieel erg mooi te vinden. Maar voor andere modules krijg ik weer wat meer vrijheid. Zo zou ik in de toekomst misschien eens een Artitec 6300 kunnen aanschaffen met bijbehorende rijtuigen. Door een tijdperk neutrale module te bouwen, bijvoorbeeld door een weiland, maak ik voor mezelf ook ruimte om met verschillend materieel te rijden. Dit zijn echter weer toekomstplannen. Ik heb bijna het rollend materieel verzameld wat ik echt wil hebben, de rest wordt bijzaak en aangekocht als extraatje.
Conclusie
Grootse plannen, dat is de conclusie simpelweg. Grootse plannen, maar haalbaar binnen mijn eigen kunnen. Ik ben in elk geval een stuk beter voorbereid, al zeg ik het zelf. Uiteindelijk zal het toch weer een beetje op z'n Karel Appels worden, lekker aan rotzooien. Ik zal vast zodra de verhuizing rond is weer tegen onverwachte zaken aanlopen, maar daar zie ik mettertijd wel weer oplossingen voor te vinden. Het houd het ook wel een beetje spannend. Er zal hout gekocht moeten worden, extra rails en elektronische oplossingen gevonden moeten worden. Maar eerst maar eens verhuizen denk ik zo. Vragen en opmerkingen zijn zeer welkom, kritische opmerkingen ook, zolang het maar opbouwend is en ik er daadwerkelijk wat mee kan. De verhuizing is pas over 5,5 week, dus veranderingen kunnen nu nog gemaakt worden!
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
«
Reactie #95 Gepost op:
20 August 2016, 17:40:47 »
Hoi,
Blij voor je dat je weer een weg hebt gevonden!
Goed doordacht en zeker haalbaar.
Ipv keerlussen zou je kunnen werken met Fiddle Yards.
Scheelt ook wat gedoe.
Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Arvidus
«
Reactie #96 Gepost op:
20 August 2016, 19:32:23 »
Hoi Koen,
Ik heb hiervoor gewerkt met een fiddle yard, en vond dat meer gedoe dan wat ik nu van plan ben. Althans, dat lijkt mij. Ik heb straks twee treinstellen tot mijn beschikking, een hondekop tweetje en een DE3tje, hiervoor zou een fiddle yard wel volstaan. Maar ik rij tevens met 2 diesels, een 2200 en een 2400, beide met goederenwagons, om deze telkens op een fiddle yard te laten omlopen wordt best wat werk, en daarbij ook nog met een 1200 en een 1300, beide met plan E rijtuigen. Dan ben ik meer bezig met omlopen op de yard, dan lekker rijden.
Vandaar mijn keuze voor de keerlussen.
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Als het maar elektrisch is.
«
Reactie #97 Gepost op:
22 August 2016, 13:06:37 »
Als je analoog gaat rijden zou ik geen keerlussen gebruiken. NA het doorrijden van de keerlus moet de hoofdbaan omgepools worden en niet de keerlus zoals bij digitaal. Kan je niet een tweede spoor er naast leggen, zodat je geen keerlus krijgt. Eventueel met een wisselverbinding, zodat je niet of toch door je station hoeft.
Groet,
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Arvidus
«
Reactie #98 Gepost op:
22 August 2016, 13:41:20 »
Hoi Gerard,
Ik ben hiervan op de hoogte, het ompolen van de complete baan gaat, zoals ik al vermeldde, geen optie worden, ik raak daar snel mee in de war. Ik verwacht dat de trein links gaat, als de knop links staat. Klinkt dit raar? Misschien, maar ieder mens heeft zo zijn nukken.
Mijn manier is het volgende, en alsjeblieft, als mijn denkwijze niet klopt dat laat ik mij graag verbeteren.
Op de rode streep komen twee isolatielasjes. Als de trein van rechts komt, zal deze komen stil te staan na de rode lijn, gezien het hartstuk van mijn wissels niet geleidt. Nadat ik de wissel in de juiste stand zet, zal er weer spanning op de rails komen, en nu volgens de juiste polen, en de trein zal weer verder rijden.
Dezelfde techniek heb ik toegepast in het station zelf, en dit werkt voor mij prima. Het is een extra handeling, maar het wissel moet hoe dan ook omgelegd worden.
Zou je, gewoon voor de compleetheid, nog willen uitleggen hoe je het bedoeld met een tweede spoor ernaast? Uiteindelijk krijg je met een wisselverbinding dan alsnog een keerlus toch?
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Als het maar elektrisch is.
«
Reactie #99 Gepost op:
23 August 2016, 10:51:18 »
Tuurlijk kan ik een plaatje uploaden. Hier is het. Het gaat om de groene lijnen.
En er ontstaat inderdaad weer een keerlus, maar die hoef je niet door te rijden. Je kunt gewoon rondrijden. Door de wissel verbinding om te draaien kan je ook rondrijden zonder het emplacement aan te doen.
Wat betreft je keerlus methode, die is correct en geheel in overeenstemming met wat ik bedoel. Je komt met je trein aan rijden en komt automatisch tot stilstand. Na wissel omleggen
en
ompolen rij je weer verder. Door de groene lijnen kun je met je trein gewoon rondrijden en toch ook je andere ideeën volhouden.
Groet,
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Arvidus
«
Reactie #100 Gepost op:
23 August 2016, 11:35:29 »
Ik moest even twee keer kijken en de railstaven volgen, maar nu zie ik het, dit komt beter uit. Plus komt uit bij plus, en min bij min. Het kost misschien iets extra aan rails, maar de doorloop zal hierdoor wel verbeteren.
Dank voor de tip! Het wordt zeer gewaardeerd!
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
Arvidus
«
Reactie #101 Gepost op:
26 September 2016, 19:54:45 »
Zo, dit is de laatste foto van mijn huidige treinen/studeer/logeerkamertje. Ik zal het kleine hok niet missen, het werkte wel zolang het duurde, maar het waren teveel bestemmingen voor dit mini hokje. De baan is compleet afgebroken, het enige wat er nog van over is zijn de platen, die ergens nog rechtopstaand op de foto te vinden zijn.
De volgende foto's zullen van mijn toekomstige kamer zijn, 13m2 bruikbare ruimte, helemaal alleen voor mij. Grootste gedeelte zal treinenkamer worden, en een bureautje voor het studeren. Maar geen logeerbed meer, geen andere zaken van mijn vriendin, maar gewoon puur MIJN kamer. Hoera!
Oh ja, in de tussentijd is het rollend materieel aangevuld met de nieuwe 2200 van Roco, en het spaarpotje voor de rode plan U van Artitec is gevuld. Ik ben er klaar voor!
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
Arvidus
«
Reactie #102 Gepost op:
18 October 2016, 23:39:33 »
De verhuizing is zo goed als voorbij. Natuurlijk is er in huis nog genoeg te doen, maar het voelt in elk geval niet meer als kamperen! Dit betekend dat ik nu eens vaker een blik naar zolder kan werpen. Tijd voor het uitzoeken van een vloertje, en een likje verf over de muren. Het kriebelt verschrikkelijk om alles weer op te kunnen pakken, maar als ik slim ben moet ik toch nog even wat geduld behouden. Ik ben zelf niet zo technisch met houtwerk, dus om mooie modules te bouwen kan ik beter even op mijn schoonvader wachten. Hij komt begin december weer langs, dus kan ik hem meteen aan het werk zetten.
Zucht... nog anderhalve maand wachten dus.
In de tussentijd nog een vraagje; ik ben al een tijdje een aantal locs van mijn schoonmoeder aan het verkopen, nou ja, ze waren van haar vader, maar goed, als bedankje heb ik nu het enige Nederlands materieel gekregen; een blokkendoos motorwagen en twee rijtuigen, allen van Roco. Ik moet er her en der wat aan opknappen, nieuwe slipbandjes en nalopen in het algemeen, maar verder zijn ze prachtig. Echter vraag ik mij af of dit wel in mijn tijdspanne past; 1965. Reden de blokkendozen toen nog, of zal ik er museummateriaal van moeten maken?
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #103 Gepost op:
19 October 2016, 09:57:37 »
Dag Arvid,
Heb je hele draadje nog eens doorgelezen. Was je draadje al een beetje kwijtgeraakt.
Wat me opvalt is dat je steeds goed nadenkt over de zaken, je nieuwe plan voor de zolder (gefeliciteerd met je nieuwe treinenruimte!) zag er direct doordacht uit. Goed, er is altijd ruimte om nog wat te schaven en te schuiven, hoort erbij. Je idee over modules (gewoon wisselen met modules) is ook mooi. Zo kun je het landschap wisselen als je er zin in hebt en het bouwen van die modules kun je uitsmeren over de tijd. Goed doordacht.
Het andere wat me tussen de regels door opviel, is dat jouw vriendin meedenkt over oplossingen. Ze heeft er ook wel lol in geloof ik. Dat komt spaarzaam voor; een vrouw die welwillend staat tegenover de modelspoorhobby.
Jouw vriendin heeft extra kwaliteiten op dit gebied, vasthouden hoor!
Wat betreft de blokkendozen, zou je
deze
wikipediapagina kunnen lezen. Daar staat veel informatie in. In het kort; getrokken blokkendozenrijtuigen reden nog tot in de 70'er jaren. De motorwagens waren echter al voor 1965 omgebouwd tot getrokken rijtuig en reden in 1965 dus geen zelfstandige personentreinen.
Je zou de blokkendoosset dus inderdaad als museumtrein kunnen laten rijden. Of je bepaald voor jouw modelbaan dat er nog één blokkendoosstel was dat toen (1965) wel reed. Immers, je bent zelf baas over je modelbaan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #104 Gepost op:
19 October 2016, 13:39:07 »
Heb je baan plan nog is zitten doornemen en heb nog 1 tip/hint/dinges voor je.
Probeer dingen niet recht langs de randen van je modules te laten lopen,je spoor schuin leggen t.o.v. de module vorm geeft een leuker en beter beeld.
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6