Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 11:07:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
  

Auteur Topic: Tafel/onderbouw ontwerpen  (gelezen 16047 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2013, 14:36:54 »
Gelukkig op het allerlaatste moment toch nog een adres gevonden waar ze berkenmultiplex verkopen tegen normale prijzen.
Ik denk dat die andere verkopers de plaat afleveren met een 24 karaats gouden randje.
in ieder geval zijn ze besteld, en worden ze maandag geleverd.
Inmiddels het NEN normblad uitgeprint, maar daar heb ik wel een vraag over, met name aan Klaas.
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad, leg je ook uit in datzelfde draadje. Voor Ho is dat dan 70 mm.
Als ik dat met 87 vermenigvuldig dan kom ik op op 6,09 meter.
Deel ik echter 4000 mm ( 4 meter) door 87 dan kom ik op afgerond 46 mm.
Ik trek jou kennis niet in twijfel, dus ergens moet ik een denk/rekenfout hebben gemaakt, maar waar?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2013, 16:44:00 »
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad,
Hier kan ik je even niet volgen. In NEM 122 staat een maat c, dat is niet de hartafstand tussen sporen, maar de kruinbreedte van de dijk.
In NEM 112 gaat het over hartafstanden tussen sporen. Daar wordt voor H0 een minimummaat van 46 mm genoemd. Dat komt overeen met 4 meter in het groot, wat heel lang de gebruikelijke maat was, in ieder geval in Nederland.
Soms werd een kleinere afstand gebruikt, b.v. in Zeeland liggen de sporen op 3,60 m.Daarbij overlappen de profielen van vrije ruimte elkaar.

In model is de hartafstand meestal groter dan 46 mm, dat komt door de geometrie van de wissels, en het is ook noodzakelijk vanwege de naar verhouding te kleine boogstralen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2013, 10:11:00 »
Klaas, bedankt voor je uitleg, heb ik het bericht in dan andere draadje niet goed gelezen.
Inmiddels zijn de platen berkenmultiplex binnen, en zal ik vandaag  plaatsen.
Aftekentooltje is gemaakt en als alles ligt dan begint het allermoeilijkst, een baanplan.
Ik heb er al diverse gemaakt, maar ook allemaal weer weg gedaan.
Periode waarin ik alles wil laten rijden is het tijdperk van de DE1 en 2, in het rood. Hondekop in het groen, en de E loc's in het blauw, dus periode 3 of 4?
Ik wil mijn baan baseren op die van Chris en Huib Maaskant, maar het moet geen kopie worden,
Maar wel een polderlandschap.
Mijn baan heeft een U vorm, maar dan ondersteboven.
De horizontale lijn is 3,4 meter, de linkerpoot 3,6 meter en de rechterpoot is 2 meter.
De diepte van de baan is 1 meter en ik heb nog veel Piko A gleisch dus dat wil ik graag weer gaan gebruiken.
Als iemand een idee heeft dan graag, ik kom er nu even niet uit
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2013, 10:40:37 »
Ja dat wordt dan een vraag in een ander draadje plaatsen.
Uitgaande van je materieel wens moet je even onderzoek gaan doen naar het soort lijnen waar deze combi's voorkwamen.
Zo te zien aan je keuze wordt dat iets van een doorgangsstation met overstap functie op aftakkende lijnen.
Je kunt dan denken aan een Amersfoort, Zwolle, Den Bosch, qua polder landschap kom je meer in de richting van Zeeland of Noordholland. etc. Tenzij je met polder bedoelt dat spoorlijnen op dijken gesitueerd zijn. Da's een groot verschil.
In de tijd die je wil uitbeelden zit ook een leuke component met kleine overslagbedrijven bij stations , kolenhndels, laatste stuiptrekkingen van appel of bieten vervoer. etc.
Ga uit van wat je over een jaar of 5 wil zien en pas daar je plan op aan.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!