Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Palisade Canyon door hervé
Vandaag om 21:03:50
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
  

Auteur Topic: Tafel/onderbouw ontwerpen  (gelezen 16056 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2013, 14:36:54 »
Gelukkig op het allerlaatste moment toch nog een adres gevonden waar ze berkenmultiplex verkopen tegen normale prijzen.
Ik denk dat die andere verkopers de plaat afleveren met een 24 karaats gouden randje.
in ieder geval zijn ze besteld, en worden ze maandag geleverd.
Inmiddels het NEN normblad uitgeprint, maar daar heb ik wel een vraag over, met name aan Klaas.
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad, leg je ook uit in datzelfde draadje. Voor Ho is dat dan 70 mm.
Als ik dat met 87 vermenigvuldig dan kom ik op op 6,09 meter.
Deel ik echter 4000 mm ( 4 meter) door 87 dan kom ik op afgerond 46 mm.
Ik trek jou kennis niet in twijfel, dus ergens moet ik een denk/rekenfout hebben gemaakt, maar waar?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2013, 16:44:00 »
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad,
Hier kan ik je even niet volgen. In NEM 122 staat een maat c, dat is niet de hartafstand tussen sporen, maar de kruinbreedte van de dijk.
In NEM 112 gaat het over hartafstanden tussen sporen. Daar wordt voor H0 een minimummaat van 46 mm genoemd. Dat komt overeen met 4 meter in het groot, wat heel lang de gebruikelijke maat was, in ieder geval in Nederland.
Soms werd een kleinere afstand gebruikt, b.v. in Zeeland liggen de sporen op 3,60 m.Daarbij overlappen de profielen van vrije ruimte elkaar.

In model is de hartafstand meestal groter dan 46 mm, dat komt door de geometrie van de wissels, en het is ook noodzakelijk vanwege de naar verhouding te kleine boogstralen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2013, 10:11:00 »
Klaas, bedankt voor je uitleg, heb ik het bericht in dan andere draadje niet goed gelezen.
Inmiddels zijn de platen berkenmultiplex binnen, en zal ik vandaag  plaatsen.
Aftekentooltje is gemaakt en als alles ligt dan begint het allermoeilijkst, een baanplan.
Ik heb er al diverse gemaakt, maar ook allemaal weer weg gedaan.
Periode waarin ik alles wil laten rijden is het tijdperk van de DE1 en 2, in het rood. Hondekop in het groen, en de E loc's in het blauw, dus periode 3 of 4?
Ik wil mijn baan baseren op die van Chris en Huib Maaskant, maar het moet geen kopie worden,
Maar wel een polderlandschap.
Mijn baan heeft een U vorm, maar dan ondersteboven.
De horizontale lijn is 3,4 meter, de linkerpoot 3,6 meter en de rechterpoot is 2 meter.
De diepte van de baan is 1 meter en ik heb nog veel Piko A gleisch dus dat wil ik graag weer gaan gebruiken.
Als iemand een idee heeft dan graag, ik kom er nu even niet uit
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2013, 10:40:37 »
Ja dat wordt dan een vraag in een ander draadje plaatsen.
Uitgaande van je materieel wens moet je even onderzoek gaan doen naar het soort lijnen waar deze combi's voorkwamen.
Zo te zien aan je keuze wordt dat iets van een doorgangsstation met overstap functie op aftakkende lijnen.
Je kunt dan denken aan een Amersfoort, Zwolle, Den Bosch, qua polder landschap kom je meer in de richting van Zeeland of Noordholland. etc. Tenzij je met polder bedoelt dat spoorlijnen op dijken gesitueerd zijn. Da's een groot verschil.
In de tijd die je wil uitbeelden zit ook een leuke component met kleine overslagbedrijven bij stations , kolenhndels, laatste stuiptrekkingen van appel of bieten vervoer. etc.
Ga uit van wat je over een jaar of 5 wil zien en pas daar je plan op aan.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!