Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 12:38:33
Lodewickshaven door cor_b
Vandaag om 12:36:13
Roco 290 digtaliseren door schipcas
Vandaag om 12:23:04
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 12:22:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Hatsune Miku
Vandaag om 12:18:46
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 12:04:02
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:02:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
  

Auteur Topic: Tafel/onderbouw ontwerpen  (gelezen 16282 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2013, 14:36:54 »
Gelukkig op het allerlaatste moment toch nog een adres gevonden waar ze berkenmultiplex verkopen tegen normale prijzen.
Ik denk dat die andere verkopers de plaat afleveren met een 24 karaats gouden randje.
in ieder geval zijn ze besteld, en worden ze maandag geleverd.
Inmiddels het NEN normblad uitgeprint, maar daar heb ik wel een vraag over, met name aan Klaas.
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad, leg je ook uit in datzelfde draadje. Voor Ho is dat dan 70 mm.
Als ik dat met 87 vermenigvuldig dan kom ik op op 6,09 meter.
Deel ik echter 4000 mm ( 4 meter) door 87 dan kom ik op afgerond 46 mm.
Ik trek jou kennis niet in twijfel, dus ergens moet ik een denk/rekenfout hebben gemaakt, maar waar?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2013, 16:44:00 »
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad,
Hier kan ik je even niet volgen. In NEM 122 staat een maat c, dat is niet de hartafstand tussen sporen, maar de kruinbreedte van de dijk.
In NEM 112 gaat het over hartafstanden tussen sporen. Daar wordt voor H0 een minimummaat van 46 mm genoemd. Dat komt overeen met 4 meter in het groot, wat heel lang de gebruikelijke maat was, in ieder geval in Nederland.
Soms werd een kleinere afstand gebruikt, b.v. in Zeeland liggen de sporen op 3,60 m.Daarbij overlappen de profielen van vrije ruimte elkaar.

In model is de hartafstand meestal groter dan 46 mm, dat komt door de geometrie van de wissels, en het is ook noodzakelijk vanwege de naar verhouding te kleine boogstralen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #32 Gepost op: 05 February 2013, 10:11:00 »
Klaas, bedankt voor je uitleg, heb ik het bericht in dan andere draadje niet goed gelezen.
Inmiddels zijn de platen berkenmultiplex binnen, en zal ik vandaag  plaatsen.
Aftekentooltje is gemaakt en als alles ligt dan begint het allermoeilijkst, een baanplan.
Ik heb er al diverse gemaakt, maar ook allemaal weer weg gedaan.
Periode waarin ik alles wil laten rijden is het tijdperk van de DE1 en 2, in het rood. Hondekop in het groen, en de E loc's in het blauw, dus periode 3 of 4?
Ik wil mijn baan baseren op die van Chris en Huib Maaskant, maar het moet geen kopie worden,
Maar wel een polderlandschap.
Mijn baan heeft een U vorm, maar dan ondersteboven.
De horizontale lijn is 3,4 meter, de linkerpoot 3,6 meter en de rechterpoot is 2 meter.
De diepte van de baan is 1 meter en ik heb nog veel Piko A gleisch dus dat wil ik graag weer gaan gebruiken.
Als iemand een idee heeft dan graag, ik kom er nu even niet uit
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Tafel/onderbouw ontwerpen
« Reactie #33 Gepost op: 05 February 2013, 10:40:37 »
Ja dat wordt dan een vraag in een ander draadje plaatsen.
Uitgaande van je materieel wens moet je even onderzoek gaan doen naar het soort lijnen waar deze combi's voorkwamen.
Zo te zien aan je keuze wordt dat iets van een doorgangsstation met overstap functie op aftakkende lijnen.
Je kunt dan denken aan een Amersfoort, Zwolle, Den Bosch, qua polder landschap kom je meer in de richting van Zeeland of Noordholland. etc. Tenzij je met polder bedoelt dat spoorlijnen op dijken gesitueerd zijn. Da's een groot verschil.
In de tijd die je wil uitbeelden zit ook een leuke component met kleine overslagbedrijven bij stations , kolenhndels, laatste stuiptrekkingen van appel of bieten vervoer. etc.
Ga uit van wat je over een jaar of 5 wil zien en pas daar je plan op aan.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!