Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf gebogen brug maken door grossraumwagen
Vandaag om 13:49:16
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 13:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:45:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18

Auteur Topic: Eurospoor 2015-de chat..  (gelezen 15213 keer)

ReneH0

• Gast
Re: Eurospoor 2015-de chat..
« Reactie #30 Gepost op: 09 September 2015, 16:36:04 »
Mijn persoonlijke mening is als volgt.
Ik ga al een paar jaar niet meer naar Eurospoor, overigens ook niet naar Ontraxs.

Waarom niet, Eurospoor vind ik enorm prijzig, voor wat je daar krijgt.
Veel banen welke ik de voorgaande jaren ook had gezien en enorm veel commercie.
Misschien is mijn interesse beperkt, ik zie graag Nederlandse banen en gewoon mooie banen (zoals een Belgische/Franse baan die ik nog in mijn herinnering had).
Nu lijkt dit misschien niet zo bijzonder en zou je verwachten, dat zoiets wel op Eurospoor moet lukken, maar helaas voor mij toch steeds een dikke tegenvaller.

Mijn laatste keer op Eurospoor was bedroevend en daarom ook de laatste keer.
Natuurlijk heb ik wel een leuke dag gehad, maar het was totaal niet bevredigend.
Toen der tijd, hoopte ik de Plan T van Roco te zien, welke 'net' leverbaar was, geen één vereniging had bijvoorbeeld dit treinstel rijden.
Wat ik wel zag, allemaal oude 'zooi' treinen, er croste een Lima Hondekop voorbij en had zelfs nog Lima ICR rijtuigen gespot.
Allemaal leuk en aardig, maar ik zie toch graag het 'mooie' materiaal, LS Models, Artitec of in ieder geval Piko Hondekoppen.
Het Lima tijdperk, leek me toch wel een beetje voorbij.

Een onafgemaakte modelbaan (mits het een doel heeft, van 'hoe maak je nu een') loop ik ook zo voorbij of als er kant en klaar bomen met grasmatten gebruikt word.
Uiteraard snap ik best, dat een baan gemaakt moet worden, maar mijn mening is als je module tentoon gaat stellen, moet het werken en in ieder geval zo goed als af zijn, laat anders je module lekker op de vereniging.
Had overigens ook begrepen, dat een vereniging geld kreeg om daar aanwezig te zijn, dus dan mag er ook wel wat meer verwacht worden dan een houten plank.

Verwacht ik dan alleen maar hoogstandjes, nee, natuurlijk niet.
Ben ik zelf een Pro, nee, natuurlijk niet, maar ik zet geen lelijke kant en klare boompjes meer op mijn baan en plak ook geen grasmatten.

Ik verwacht voor een entree van € 15,50 wel meer dan wat ik daar tot nu toe gezien had.
Kreeg steeds het gevoel, dat ik op een te duur betaalde Houten beurs liep, met een paar hobbyisten die hun 'kunsten/hobby' lieten zien.
Met op 1 hand te tellen banen, die mij in ieder geval aanspraken.

Het is natuurlijk leuk, dat er commercie is ala de Houten beurs, maar op Eurospoor wil ik graag veel 'spoor' zien en is handig, dat je ook wat kan kopen.
Als die verhouding gaat verschuiven naar koopbeurs, gaat er naar mijn mening is mis.

Voel ik me geroepen om banen, aan mr. Leo te promoten, ehhhh NEE, natuurlijk niet, dat is niet MIJN taak en de omgekeerde wereld.
Ik ben daar de gast en betaal een entree en verwacht met een bevredigend gevoel naar huis te gaan.

Heb ooit wel eens de vergelijking gehoord/gelezen, dat Eurospoor goedkoper is dan een dagje Efteling, maar daar kan je maar beter om lachen  :D

Nu word er dus over Ontraxs gezegd dat, daar dus het crème de la crème staat.
Maar helaas, ben ik ook weer niet geïnteresseerd in een lokje die 1 cm rolt in 1 minuut.
Dus na  controle van de lijst met deelnemers, ben ik toch maar afgehaakt.
Ook al had ik wel graag een paar banen in 'echt' gezien.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #31 Gepost op: 09 September 2015, 16:38:54 »
Tja, met die instelling kun je beter alle beurzen maar overslaan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #32 Gepost op: 09 September 2015, 17:06:43 »
Hoi en ik wilde ook maar even reageren.

Ieder bedrijft zijn hobby op zijn manier , je kunt niet van iemand verwachten dat hij of zij in een keer van het Limatijdperk naar het LS tijdperk overstapt. Je weet inmiddels dat soort mensen de hobby ook met hun liefde bedrijven .Ieder zijn meuk, zo heeft iedere baan ook zijn charme , ook met kant en klare dingen zoals bomen.
Ieder jaar is het ook weer kiezen ,Eurospoor ,Ontraxs etc.
Iedere Tentoonstelling/beurs heeft zijn ins en outs.
Bij eurospoor kun je ook zien dat de doorsnee modelspoorders ook kunnen genieten wat een ander klaar heeft gemaakt of een verhaal om zijn idee of ban heeft. Bij Ontraxs is het ook genieten ,hoever leg jij de lat en hoever ga je daarin.
Ik heb liever een baan met kant en klaar spul waar een mooi verhaal aan zit , dan een baan waar alles perfect is en geen verhaal bij zit en waar je maar moet gokken of het zo is . Medemodelspoorders  die ook genieten van hun creatie doet mij ook veel goed .

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Re: Eurospoor 2015
« Reactie #33 Gepost op: 09 September 2015, 17:09:52 »
Zeau, kunnen we het nu ook nog even over kinderwagens, rugzakken en de entreeprijs gaan hebben? Hebben we dat ook weer gehad!  8)
Check, neem ik mee en ik ga zeker minimaal 15 minuten bij elk mooi en detailrijk punt staan om plaatjes te schieten, deze uitgebreid op mij camera bekijken, nogmaals schieten om ze uiteindelijk allemaal op mijn Flickrpagian te plaatsen. :P :P ;)

Groet,
Michel

hmm, gezien de tijd die dat in beslag gaat nemen, denk ik dat ik het oversla en maar iets ga bouwen ofzo...
« Laatst bewerkt op: 09 September 2015, 17:14:39 door tothebeach »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #34 Gepost op: 09 September 2015, 17:20:41 »
Ja en? Het is een dooddoener als er verder niet op de inhoud van de kritiek wordt ingegaan. "Jij bouwt niks dat op een tentoonstelling kan, dus is je kritiek niet erg interessant." Ook lekker makkelijk en het prototype van een dooddoener. Als je kritiek niet onderbouwd vind, kan je dat gewoon zeggen of de kritiek negeren. De eeuwige Pavlovreactie "laat eerst zelf eens wat zien" draagt ook weinig bij.

Eurospoor is een commerciële onderneming en het museum moet ook op de centen letten. Het bezoeken van een tentoonstelling kost de bezoeker geld en tijd. In ruil daarvoor mag iedereen een mening hebben over het gebodene. Dat zal vaak aaaah en ooooh zijn, maar soms niet. Dat is waar je voor kiest als je besluit onderdeel te zijn van een commercieel aanbod. Dan ben je niet meer alleen een hobbyïst die zijn kunsten laat zien.

Weet je Henk, het is net als met voetbal, de beste coaches zitten op de tribune..kritiek uiten is leuk maar als jij mij niet kunt laten zien hoe ik het dan wel moet doen, tsja dan kun je er weinig mee..zoals je weet leert een klein kind ook van zien, en kopieert hij zowel het doen als het gedrag. Zois het met modelbouwen ook, je leert van anderen maar dan moet je wel zien hoe hij het doet..vandaar de opmerking van laat eerst maar eens zelf wat zien..en dan kun je verder leuk met termen als Pavlovreactie etc. gooien...

En over commercieel zijn als je deelneemt aan zo'n beurs, hier zou ik dan ook zeggen, ga eens deelnemen en dan weet je wat het oplevert. Denk dat de meeste deelnemers bij Eurospoor nauwelijks of helemaal niet uit de kosten komen. Bij de BNLS module baan in ieder geval niet, daar moet gewoon geld bij..

Btw ga je zelf nog of blijf je op de tribune zitten ?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 September 2015, 17:23:18 »

Ik heb liever een baan met kant en klaar spul waar een mooi verhaal aan zit , dan een baan waar alles perfect is en geen verhaal bij zit en waar je maar moet gokken of het zo is.

Vraag me hier af wat een perfecte baan zonder verhaal is ? De meesten die ik ken vertellen verhalen zat..

ReneH0

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 09 September 2015, 17:23:25 »
Tja, met die instelling kun je beter alle beurzen maar overslaan.

'Tja, met die instelling', wel bijzonder, dat je dat zo omschrijft.

Begrijp ook helemaal jou reactie niet.
Ik maak mijn eigen keuzes graag zelf of ik wel of niet naar een 'andere soort' beurs ga, die overweging kan ik prima zelf maken, dank je wel.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2015, 17:34:27 door René H »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 September 2015, 17:26:18 »
Citaat
Maar helaas, ben ik ook weer niet geïnteresseerd in een lokje die 1 cm rolt in 1 minuut.
Dus na  controle van de lijst met deelnemers, ben ik toch maar afgehaakt

Hoe vaak ben je nu geweest om te zeggen dat ze 1cm in de minuut rollen ?

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 09 September 2015, 17:37:05 »
En over commercieel zijn als je deelneemt aan zo'n beurs, hier zou ik dan ook zeggen, ga eens deelnemen en dan weet je wat het oplevert. Denk dat de meeste deelnemers bij Eurospoor nauwelijks of helemaal niet uit de kosten komen. Bij de BNLS module baan in ieder geval niet, daar moet gewoon geld bij..

Vaak genoeg gedaan Martin, maar de laatste jaren niet meer. Het lukt me in deze levensfase niet gemakkelijk om hele weekenden vrij te spelen en leg er kennelijk ook de prioriteit niet bij.
ik vond wel altijd dat deelnemers onvoldoende in de gaten hadden dat ze onderdeel zijn van een commercieel product. Dat betekent niet dat ze er zelf geld aan verdienen, maar wel dat de bezoekers vaak fikse bedragen kwijt zijn voor hun dagje uit. Dan moet je niet raar opkijken als die bezoekers ook een mening hebben over wat ze krijgen in ruil voor hun geld. Veel deelnemers beschouwen zich primair als hobbyïsten en vinden dat de bezoekers blij mogen zijn dat ze iets te zien krijgen. Het is denk ik de bron van deze terugkerende discussie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneH0

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 09 September 2015, 17:38:07 »
 @Milocomarty
Jeetje, ik ben niet naar Ontraxs geweest!

Lang leve, YouTube en andere digitale bronnen.

ReneH0

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 09 September 2015, 17:40:57 »
....  ,maar wel dat de bezoekers vaak fikse bedragen kwijt zijn voor hun dagje uit. Dan moet je niet raar opkijken als die bezoekers ook een mening hebben over wat ze krijgen in ruil voor hun geld. Veel deelnemers beschouwen zich primair als hobbyïsten en vinden dat de bezoekers blij mogen zijn dat ze iets te zien krijgen. Het is denk ik de bron van deze terugkerende discussie.

(y) de bekende spijker op zijn kop.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 09 September 2015, 17:44:34 »
Vaak genoeg gedaan Martin, maar de laatste jaren niet meer. Het lukt me in deze levensfase niet gemakkelijk om hele weekenden vrij te spelen en leg er kennelijk ook de prioriteit niet bij.
ik vond wel altijd dat deelnemers onvoldoende in de gaten hadden dat ze onderdeel zijn van een commercieel product. Dat betekent niet dat ze er zelf geld aan verdienen, maar wel dat de bezoekers vaak fikse bedragen kwijt zijn voor hun dagje uit. Dan moet je niet raar opkijken als die bezoekers ook een mening hebben over wat ze krijgen in ruil voor hun geld. Veel deelnemers beschouwen zich primair als hobbyïsten en vinden dat de bezoekers blij mogen zijn dat ze iets te zien krijgen. Het is denk ik de bron van deze terugkerende discussie.

Daar heb je een terechte mening die ik ook onderbouw en heter terecht mee eens ben. Met 16,50 aan entree mag je ook wat verwachten, ook van de deelnemers met banen. Een van de redenen dat de eisen voor deelname bij OntraX zo hoog zijn..

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 September 2015, 17:46:39 »
@Milocomarty
Jeetje, ik ben niet naar Ontraxs geweest!

Lang leve, YouTube en andere digitale bronnen.

Vreemd dat je dan voor de tijd al een oordeel hebt, de meeste banen zijn nieuw in de NL en staan nog niet op de jijbuis..zou toch eens een kijkje wagen, het is erg de moeite waard als je je zijkleppen effe afzet  ;)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #43 Gepost op: 09 September 2015, 17:54:58 »
Mijn persoonlijke mening is als volgt.
Ik ga al een paar jaar niet meer naar Eurospoor, overigens ook niet naar Ontraxs.

....

Hoe kun je in godsnaam oordelen over een tentoonstelling en de inbreng daar, terwijl je er helemaal niet geweest bent?

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2015, 18:00:17 »
De opmerking dat je alleen kritiek zou mogen hebben als je iets laat zien, vind ik een hele slechte richting opgaan. Als buitenstaander kan ik heel goed beoordelen of een baan mooi is of niet. En dat staat los van of ik al wel, of nog niets gebouwd heb.

Ik zeg "AMEN"!  (y)

Wel jammer dat het bedoelde argument (je mag alleen kritiek hebben als je het beter kan) elke keer weer honderd keer in dit soort draadjes terug moet komen. Overigens wordt het argument aangedragen door een zeer beperkt groepje. Maar dat groepje staat wel altijd dit argument te roeptoeteren. De kracht zit niet in de herhaling hoor jongens.   ;)

Het wordt wat voorspelbaar en saai zo. Overigens de opmerkingen over kinderwagens, grote telelensen en rugzakken ook.  ;D

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander