Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 12:02:22
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 11:39:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:37:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:26:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:23:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30

Auteur Topic: Eurospoor 2015-de chat..  (gelezen 15203 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Re: Eurospoor 2015
« Reactie #15 Gepost op: 09 September 2015, 13:12:11 »
Vergelijkingen met een autodealer of een bakker vind ik de plank misslaan. Dat zijn professionals die hun vak uitoefenen en zich daarvoor laten betalen. Beurzen zijn voor hobbyisten maar vooral ook (de banen!) door hobbyisten die daar niet aan verdienen maar er veel tijd en geld insteken. En ja, dat wordt er wel eens wat korzelig gereageerd als iemand alleen met kritiek komt en zelf niets laat zien. Wellicht is het interessanter om die gedragswetenschapper te laten waar dàt kritische gedrag vandaan komt?
No dress rehearsel, this is our life.

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2015-de chat..
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2015, 13:49:30 »
Ik meng me als moderator meestal niet in dit soort discussies (en ik zal vragen een andere moderator dit draadje in de gaten te houden) om zoveel mogelijk neutraal te kunnen blijven. Maar op persoonlijke titel moet me nu wel iets van het hart.

De opmerking dat je alleen kritiek zou mogen hebben als je iets laat zien, vind ik een hele slechte richting opgaan. Als buitenstaander kan ik heel goed beoordelen of een baan mooi is of niet. En dat staat los van of ik al wel, of nog niets gebouwd heb. En dan vind ik dat ik ook best kritiek mag uiten. Kritiek is een mening, geen feit! Het is een mening omdat de insteek van de bouwer niet hetzelfde hoeft te zijn als de insteek van de kijker! Een modelspoorvereniging die probeert jongeren aan te trekken, door ICE's met 180mk/h door een landschap te laten razen (dat trekt immers meer dan een Philo 5500 op een baan waar niets gebeurd) probeert dan ander publiek te trekken.
En dan mag ik best kritiek uiten op dat mooie landschap met die 5500 als bepaalde zaken niet kloppen.

Eigenlijk moet het in balans zijn: het kritiek uiten op bepaalde zaken (misschien doet de bouwer er iets mee), maar het tegelijkertijd complimenten uitdelen.

Bovenstaande zal ik ook zo verdedigen binnen een eventuele discussie binnen de moderatorgroep!

Gr, Bert

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2015, 14:00:58 »
 (y) hulde!

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2015, 14:10:21 »
Volgens mij is iets dat mooi is nogal subjectief. Er is niet zo iets als een algemeen aanvaard mooi volgens mij.
Kritiek is prima, maar lever dan aub wel gefundeerde kritiek ipv iets af te kraken. Dat laatste is het makkelijkste dat er is. Oftewel, zeg wat beter had gekund en hoe. Ik ken genoeg mensen die dat dan wel oppakken. Van kritiek word je idd beter, zoals al door een paar mensen is opgemerkt.
Ik stond zelf vorig jaar met een lege BNLS Module bak op Eurospoor. Doel van de bak was om mensen te laten zien waar je mee begint, de kale bak. Ik kreeg daar veel kritiek op. Een enkeling vroeg waarom er een lege bak stond. Na uitleg begrepen ze het en verstomde de kritiek. Maw, vraag ook eens aan een bouwer wat de reden is dat hij/zij een onderdeel zo heeft gebouwd ipv zoals het wellicht in het echt zou moeten zijn.  (y) Ik heb nog geen bouwer gezien die iemand's kop eraf gebeten heeft.  ;) :D Dat is ook precies de reden waarom wij met de forum baan vóór onze baan staan: interactie met de bezoeker. En onderling leveren we ook kritiek op elkaars bakken, maar wel altijd mét hoe het anders/beter kan. Niks mis mee.

En heb je een goede baan gezien ergens, tip Leo gerust over de baan. Vind hij alleen maar leuk.

Wie herinnert zich de Lego baan nog van een paar jaar geleden? Een berg van kritiek. Terwijl Leo alleen maar een beetje recalcitrant wilde doen. Daarin is hij prima geslaagd! Hij grijnst er nu nog om.

Eurospoor biedt voor het gros van de mensen een leuk dagje uit en wil de modelspoor hobby in haar facetten promoten. Daar zit dus modelbouw van alle kwaliteiten tussen. Eurospoor pretendeert niet de hoogste kwaliteit te bieden, maar mikt op een breed publiek. Voor elk wat wils dus.

Ik ga me iig weer lekker vermaken met de mensen op de BNLS stand en hoop weer vele van onze gebruikers te mogen begroeten.

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2015, 14:26:00 »
Bert  (y)
gr. Ed

Harryku

• Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2015, 14:27:23 »
Helemaal met Edsko eens. (y)

Gr.Harry
m.vr.gr.
Harry.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2015, 14:33:14 »
Ik stond zelf vorig jaar met een lege BNLS Module bak op Eurospoor. Doel van de bak was om mensen te laten zien waar je mee begint, de kale bak. Ik kreeg daar veel kritiek op. Een enkeling vroeg waarom er een lege bak stond. Na uitleg begrepen ze het en verstomde de kritiek.
Ik ben dol op kale bakken. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2015, 14:46:46 »
Citaat
Eigenlijk moet het in balans zijn: het kritiek uiten op bepaalde zaken (misschien doet de bouwer er iets mee), maar het tegelijkertijd complimenten uitdelen.

Kijk en daar slaan de meesten de plank mis..kritiek is inderdaad een mening en iemand die kritiek ontvangt moet daar zelf weten hoe hij er mee omgaat. Het zeggen van dat vind ik niks is geen kritiek. Kritiek is voor mij een mening waarbij gefundeerd wordt geuit wat er dan mis mee is.  Maar als er gejammerd wordt over lange treinen en het is geen tijdperk weet ik wat dan is dat geen kritiek maar een persoonlijke smaak. Ik heb een voorliefde voor de USA maar dat neemt niet weg dat ik ook kan genieten van een baan als Oosterbeek Hoog / Rhenen of de Dreimuhlental baan van Jacq Damen. Jammer genoeg zijn de meesten zo gefixeerd opdat ene ding, gele treinen, dat ze daardoor zoveel tunnelvisie hebben gecreëerd dat ze niet meer kunnen genieten van kunstwerken op hoog niveau. Wat ik al eerder zei, volgens mij was het 2012. Het kasteel van Clerveaux was voor mij het hoogtepunt, geen trein te zien maar wel toppunt van modelbouw.

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #23 Gepost op: 09 September 2015, 15:12:06 »
Dan neem ik aan dat je hoofdzakelijk voor de handel gaat? Er zijn genoeg andere beurzen die per OV goed bereikbaar zijn èn waar mooie banen te zien zijn.
Correct, ik kom hoofdzakelijk voor de handel. Bij Houten zijn het hoofdzakelijk de tijden die me niet aanstaan (1000-1500  >:( :( , doe dan 1000-1800, of 1300-1800  :)). Geen station in de buurt is niet de hoofdreden, want ik zou ook gewoon met de auto kunnen gaan als ik zou willen. ;)

@Frontier (wat is je naam eigenlijk?  ???),
Martin doelt natuurlijk op onTraXs, de enige beurs waar een trein ín de beurs stopt.  ;D Veel dichterbij afzetten door een trein lukt echt niet.  8)
Als je echt hele mooie banen wilt zien, moet je daar zijn.
Eens, maar daar is weer niet of nauwelijks handel bij voor zover ik weet?
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2015, 15:19:11 »
Hoezo is dat een dooddoener of kansloze opmerking ? Ronald slaat hier eigenlijk de spijker op zijn kop. Wil je meer wat in jouw straatje past, ga bouwen en bied wat aan. Ik ken hier mensen die na elke beurs weer staan te schreeuwen dat dit niet goed is, er weinig banen zijn met lange treinen en te weinig tijdperk weet ik veel..lid zijn van een club maar blijkbaar niet iets kunnen bouwen wat een beurs waardig is. Commentaar leveren is makkelijk maar wat neerzetten blijkbaar niet..

Ja en? Het is een dooddoener als er verder niet op de inhoud van de kritiek wordt ingegaan. "Jij bouwt niks dat op een tentoonstelling kan, dus is je kritiek niet erg interessant." Ook lekker makkelijk en het prototype van een dooddoener. Als je kritiek niet onderbouwd vind, kan je dat gewoon zeggen of de kritiek negeren. De eeuwige Pavlovreactie "laat eerst zelf eens wat zien" draagt ook weinig bij.

Eurospoor is een commerciële onderneming en het museum moet ook op de centen letten. Het bezoeken van een tentoonstelling kost de bezoeker geld en tijd. In ruil daarvoor mag iedereen een mening hebben over het gebodene. Dat zal vaak aaaah en ooooh zijn, maar soms niet. Dat is waar je voor kiest als je besluit onderdeel te zijn van een commercieel aanbod. Dan ben je niet meer alleen een hobbyïst die zijn kunsten laat zien.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2015, 15:56:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #25 Gepost op: 09 September 2015, 16:03:08 »
Wat leuk, ik krijg dit jaar betaald! (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 09 September 2015, 16:09:00 »
Gefeliciteerd, maar toch niet erg relevant. De bezoeker moet een behoorlijk bedrag aftikken om naar binnen te mogen en vaak een veelvoud om ter plekke te komen. Dat is de crux.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 09 September 2015, 16:26:58 »
Precies Henk! En daarom laat je je vooraf informeren en maak je op basis daarvan een keuze of het je geld waard is of niet. Ga je naar eurospoort dan kies je dus voor een andere categorie beurs als bijvoorbeeld Rijswijk of ontraxs. .. nog steeds valt dan de bouwer / exposant niets te verwijten. En smaak, tja. ..

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
Spoor 0 adept

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 09 September 2015, 16:29:23 »
In ruil daarvoor mag iedereen een mening hebben over het gebodene.
Waar iedereen dan ook weer een mening over mag hebben ::)

Als kok (van modelbaantjes   ;D) vind ik kritiek en tips over wat ik bak en braad prima en zeer welkom. Als dat van een 3-sterren kok afkomstig is dan kan ik daar een hoop van leren ("ik mis een krokantje, pepertje erbij", dat werk). Als iemand alleen maar roept dat het niet te vreten is dan is de reactie inderdaad al snel; doe het zelf dan maar eens beter. Inderdaad wellicht niet de meest briljante reactie maar wel menselijk en net zo ongenuanceerd als de kritiek zelf.

Zeau, kunnen we het nu ook nog even over kinderwagens, rugzakken en de entreeprijs gaan hebben? Hebben we dat ook weer gehad!  8)

No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 09 September 2015, 16:35:00 »
Het kasteel van Clerveaux was voor mij het hoogtepunt, geen trein te zien maar wel toppunt van modelbouw.
Inderdaad, geen trein te zien. En daarom vind ik dat zo'n bouwwerk, hoe mooi ook, niet op een modelspoortentoonstelling thuis hoort. Maar dat is mijn mening.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.