Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:15:11
Roco 2025 door System-M
Vandaag om 23:07:44
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:50:15
Piko hondekop 4 ? door Sven
Vandaag om 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 22:34:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 22:21:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door maartenvdb
Vandaag om 22:07:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
Vandaag om 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
  

Auteur Topic: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?  (gelezen 23423 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #45 Gepost op: 06 August 2018, 17:13:54 »
Waldorp (Normaalsporige industrielocomotieven) en ‘Friesland rond per tram’ laten zien dat aannemers wel Duitse T3-locomotieven gebruikten. Onder meer bij de aanleg van de lijn Ommen-Deventer (OLDO) (ca. 1910) en de NS-spoorverdubbeling bij Heerenveen, eind jaren 20. En in WO-2 reed de NTM er zandwagens mee.

Gelet op de beschikbare informatie waren de locs groen geschilderd. Dat brengt ons naar een variant in Pruisische kleuren van Fleischmann of MäTrix. Of je kwast zelf een zwarte variant om naar een andere kleur. En je moet waarschijnlijk verbouwen naar een oudere uitvoering.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #46 Gepost op: 06 August 2018, 17:44:24 »
De MBS heeft een T3 uit 1896. Maar deze is niet in Nederland als aannemersloc gebruikt. Helaas is dit oude beestje niet bedrijfsvaardig. De orignele 7800derden hebben hoofdzakelijk in Rotterdam dienstgedaan. Heb door de warmte effe geen zin om alles op te zoeken in het boek "Nederlandse industrielocomotieven".
« Laatst bewerkt op: 06 August 2018, 17:47:45 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #47 Gepost op: 06 August 2018, 18:36:59 »
We zitten hier ook niet om onze kennis te etaleren. De oorspronkelijke vraag was: welke modellen zijn geschikt als museumuitvoering van een Nederlandse stoomloc.
Daarbij beschouw ik locomotieven die in het buitenland zijn gebouwd en een tijd in Nederland hebben gereden als Nederlands. Voor mij is het niet noodzakelijk dat ze bij NS of een voorganger in de ‘publieke dienst’ hebben gereden.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #48 Gepost op: 06 August 2018, 19:17:36 »
Even onder het stof vandaan:

Inmiddels de 65, de k1 rijtuigen en het mitropa rijtuig kunnen vinden. Word ik toch nog getriggerd op de 23 en dus de SSN 23 023=> Heeft deze (nog steeds) zilveren ketelringen?

Martijn


Je zou even op de site van de SSN kunnen kijken, daar staat een bouwverslag van de renovatie. Misschien zijn de ketelbanden daar ook op te zien? Als ze nog niet aangebracht zijn is het natuurlijk de vraag of ze ze gaan aanbrengen in zilver of zwart?

Met vr. groet, nog een Martijn ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #49 Gepost op: 06 August 2018, 19:20:31 »
We zitten hier ook niet om onze kennis te etaleren.

Juist wel. Hobbyisten zijn er dol op te laten zien hoeveel ze weten  ;D

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #50 Gepost op: 06 August 2018, 22:17:04 »
Martijn

Dank voor de tip. Gekeken en ze zijn blijkbaar nog steeds zilver.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 957
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #51 Gepost op: 06 August 2018, 22:22:43 »
De 7853 van de MBS is een Zwitserse E 3/3. Waarvan er twee na de oorlog bij NS genummerd 7851 en 7852 dienst hebben gedaan. De MBS zo'n zelfde loc gebruikt en deze gewoon het volgende NS nummer in de reeks gegeven. Van de Zwitserse E 3/3 zijn wel wat modellen. Heeft dus weinig te maken met Duitse T3'en.

Groeten Edwin.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #52 Gepost op: 06 August 2018, 22:25:44 »
D'r is dan ook niemand die dat zegt....

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #53 Gepost op: 07 August 2018, 09:44:37 »
Wat ik overigens wel weet is dat de Zwirzerse loc die de MBS heeft afwijkt van het modelletje van Liliput destijds. De mbs loc heeft een vergroot machinistenhuis. Deze steekt achter over de buffers uit.  Waarom dat gedaan is? ??? Stoomlocs zijn uiteindelijk geen massaproductie. Iedere individuele loc kan anders uitgevoerd zijn. Dus vrijheid van interpretatie bij de modelbouwers mogelijk! (y)
« Laatst bewerkt op: 07 August 2018, 09:48:21 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #54 Gepost op: 07 August 2018, 10:07:29 »
Stoomlocs zijn uiteindelijk geen massaproductie.
Daar dachten de Duitsers in een zwart verleden anders over ;) Kan helaas het filmpje niet meer terug vinden.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #55 Gepost op: 07 August 2018, 12:03:02 »
En dan nog even doorgekeken naar een 01 van de SSN. Welk model komt hier het dichtstbij? De SSN lok heeft ook zilveren ringen zag ik.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12203
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #56 Gepost op: 07 August 2018, 12:49:41 »
Dank voor de tip. Gekeken en ze zijn blijkbaar nog steeds zilver.

Dat is zo zeker nog niet,tijdens deze revisie zijn ze nog niet zover dat de ringen terug geplaatst kunnen worden.
Dit omdat de buitenbeplating er nog niet op zit  ;D
Het laatste wat ik weet is dat ze zo goed als klaar met een 2e turbo te monteren,dan moeten er nog dingen voor de schoorsteen gedaan worden,en dan komt als t goed is die buitenbeplating gevolgd door de ketelringen ;-)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Modelspoor is emotie...
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #57 Gepost op: 07 August 2018, 12:52:53 »
Daar dachten de Duitsers in een zwart verleden anders over ;) Kan helaas het filmpje niet meer terug vinden.  ???

Bedoel je dit? https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU
Tbinnebarretije…

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #58 Gepost op: 07 August 2018, 13:19:44 »
Dat is zo zeker nog niet,tijdens deze revisie zijn ze nog niet zover dat de ringen terug geplaatst kunnen worden.
Dit omdat de buitenbeplating er nog niet op zit  ;D
Het laatste wat ik weet is dat ze zo goed als klaar met een 2e turbo te monteren,dan moeten er nog dingen voor de schoorsteen gedaan worden,en dan komt als t goed is die buitenbeplating gevolgd door de ketelringen ;-)

Ik had deze gelezen http://revisie23023.blogspot.com/2017/10/terug-van-weggeweest.html en daarbij leek de beplating weer te zitten, inclusief ringen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Groeten Joop, machinist Lls