BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn193 op 05 september 2015, 23:11:47

Titel: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 05 september 2015, 23:11:47
Beetje stomme vraag misschien, welke modellen kan je goed gebruiken voor het uitbeelden van een museum stoomtrein anno nu?

In eerste instantie de locomotieven, maar rijtuigen zijn ook welkom.

Martijn
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: 1200blauw op 05 september 2015, 23:21:27
De 01 van de SSN, de 23ers en 50/52ers van de VSM, 65er SSN, de 1200's van de ZLSM, 2200's en 2400's van de VSM, zo maar even een wilde voorzet.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Jeronimos op 05 september 2015, 23:25:27
Tja in welke richting wil je dit weten?

Meer op gebied van grote lijnen ala SSN of meer SHM MBS SGB ed.?

zie foto 1 en 2 http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27792.msg3221595936.html#msg3221595936
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 05 september 2015, 23:32:40
Meer in lijn SSN. En ik kan idd afgaan op de algemene series, maar meer specifiek bijvoorbeeld : welk model van een 52'er komt het best in de buurt van die van de vsm. If maakt dat geen klap uit? Welke zijn het makkelijkst te verherbouwen. ...

Oh, in h0 trouwens. Dat ik met ski rij mag de pret niey drukken, daar valt altijd een mouw aan te passen.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Alewijn op 05 september 2015, 23:48:26
Kijk eens hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54980.0
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Teun60 op 06 september 2015, 01:19:40
Fleischmann 406502 is de 65018 van de SSN.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: henk op 06 september 2015, 10:37:24
En zelfs de oude rijtuigen van de SSN zijn in model verkrijgbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br65_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br65_1.jpg)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 06 september 2015, 11:49:29
Cool

Dank alvast hiervoor. Uit het gelinkte draadje blijkt dus wat ik bedoelde: er worden meerdere 01's van roco geroepen, al dan niet met aanpassingen.

@ Henk: heb je meer details van deze samenstelling ?
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Hans Reints op 06 september 2015, 12:43:09
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RH_rit_01_1075_Oss__06_09_1998.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RH_rit_01_1075_Oss__06_09_1998.jpg)
De Railhobby 20 jaar express

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1989_20jaarRailhobby_Jubileum_Express_SSN.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1989_20jaarRailhobby_Jubileum_Express_SSN.jpg)
De samenstelling

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0128_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0128_3_1.jpg)
In model

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7976_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7976_2_1.jpg)
Het met de hand gemaakte koersbord.

Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Rondje_HO op 06 september 2015, 13:19:46

@ Henk: heb je meer details van deze samenstelling ?

Hier sluit ik mij bij aan  ;D
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: henk op 06 september 2015, 13:25:51
De standaardtrein van de SSN bestond lange tijd uit vijf Belgische K1 rijtuigen en een voormalig Mitropa restauratierijtuig. Die staan allemaal in de trein die Sobat hierboven laat zien.
In dit draadje wordt de trein met vereende krachten in elkaar gezet.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7058.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7058.0.html)
Let wel, de rijtuigen hebben het oude SSN-logo dat alweer een jaar of tien verleden tijd is. De Fleischmann BR65 heeft de huidige opschriften, maar KleiNSpoor heeft een transfersetje voor het oude logo. Verder is het model volledig correct.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 06 september 2015, 13:35:24
Mmmm

Op zoek dus naar het setje van OVB. Dat is al lastig genoeg. De mitropa zal beter te doen zijn.

De 65 is niet in AC uitgebracht zie ik, dus dat wordt dan sowieso ombouw. Daar kan ik dan eventueel ook een iets oudere versie voor gebruiken.

Ben benieuwd wat er nog meer opduikt
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Rondje_HO op 06 september 2015, 13:42:25
@Henk: bedankt  (y)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: guest7823 op 06 september 2015, 13:44:01
Philotrain LTM 26, Roco sikje en een Koploper en klaar is .........  ;D
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: henk op 06 september 2015, 13:45:32
Grote kans dat Olaerts die rijtuigen nog op voorraad heeft. Even over bellen. Mailen gaat niet altijd soepel.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Simplex op 06 september 2015, 13:49:29
de 1200's van de ZLSM

Van wie dan? Van de B machines is er alleen een messingbouwset op de markt geweest.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Ivo tB op 06 september 2015, 14:03:20
De 65 is niet in AC uitgebracht zie ik, dus dat wordt dan sowieso ombouw. Daar kan ik dan eventueel ook een iets oudere versie voor gebruiken.
Beter zoeken: de Fleischmann Br 65 is wel degelijk ook in een wisselstroomuitvoering voor pukkelrails in de handel gebracht. Alleen heeft die dan niet de SSN opschriften, maar dat is een kleine moeite. Beter te doen dan ombouwen van de AC versie heeft ook AC wielen etc.

Hoe ik dit weet? Ooit een keer in Houten een mooie Br 65 gekocht van een duitse handelaar. Volgende keer beter opletten dus, want het was een AC versie met ook het Flm AC nummer.


mvg,
Ivo
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 06 september 2015, 14:13:18
Philotrain LTM 26, Roco sikje en een Koploper en klaar is .........  ;D

Ja, die is ook wel briljant

@ Ivo: Ja dat heb ik wel gevonden, wel meerdere ook. Maar wat ik bedoelde is dat de door fleischmann zelf uitgebracht SSN versie alleen voor DC is uitgebracht. Sorry voor de onduidelijkheid.

@ Henk: Bellen kan ik nog wel doen. Volgens de site zijn er iig geen SSN exemplaren meer, wel andere k1's. 
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: henk op 06 september 2015, 14:21:27
Drierail BR65 is dan artikelnummer 1165. Bij kopen op afstand altijd uitgebreid foto's vragen. Veel exemplaren worden beschadigd aangeboden, vooral trapjes en zo, verkopers zien het vaak zelf niet. Het model rijdt overigens voortreffelijk met zijn klassieke rondmotor.
Geen idee of de 1165 al digitaal was. Ik heb een 4065 uit de allereerste lichting en die was goed te voorzien van een Loksound3. Met geluid van een BR23. Ik hoor het verschil tocht niet. Wilde ook een keer tjoeke tjoeke toet toet.   :)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Floris op 06 september 2015, 22:25:37
Fleischmann heeft wel een NIET SSN uitvoering van de 65018 gemaakt. Wel analoog... [edit] zie dat het al gemeld was...ben moe zullen we maar zeggen  ;)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: X_shooter1 op 07 september 2015, 00:07:12
Bovengenoemde fleischmann 65-018 in DB variant heb ik digitaal om laten bouwen en doet bij mij goede rondes. Zeker een lok waar ik geen spijt van heb.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: zuylen op 07 september 2015, 13:25:03
Liliput verkocht ooit de stoomloc NS7851 of 7852, meen ik. (Soms zijn die nog wel op de beurs in Houten te vinden.) Daar is momenteel een gelijkwaardige machine bij de MBS van in bedrijf. Dat is de 7853. Deze loc heeft nooit in Nederland dienst gedaan, maar is wel van de serie waarvan er een aantal in Nederland in bedrijf waren na WOII. Je zult, als je echt de MBS loc na wilt bootsen, de loc om moeten nummeren. Voor de puristen zul je dan zelfs de zaag in je model moeten zetten, omdat bij de MBS de kolenbunker en machinistenhuis iets anders(groter) is. Ik maal er niet om. Bij mij rijdt het ding vrolijk rond.
Alleen moet je dan kunst en vliegwerk toepassen als je een decoder in willen bouwen. Ook geen rocketscience overigens. Maar ik zie dat je belangstelling vooral uitgaat naar de SSN of VSM? Je kunt ook een NS3700 of NS6300 aanschaffen van Artitec. Maar dat is een andere prijsklasse.
vr gr André
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 09 september 2015, 09:51:59
Trouwens

Zojuist voor 30 euro (jawel 30 euro) 3 lima Rheingold 1962  rijtuigen gekocht (panorama, restauratie en rijtuig). Top staat, inclusief KKK en volledig op schaal. Voor mij goed genoeg, nog 1 of twee erbij en ik kan nog een trein laten rijden als "museum".

1 nadeel, de losse onderdeeltjes zijn er niet meer van alle rijtuigen. Nu is een hoop op te lossen met onderdelen van andere fabrikanten (origineel zal wel een crime zijn), maar Lima was volgens mij wel redelijk uniek in het feit dat je de losse sluitlichten er nog in moet zetten. Weet iemand een alternatief ?

Martijn
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 20 september 2015, 14:11:26
In navolging op de vraag, welk model benadert de 01 van de SSN het beste? En welke versie van de 23 kan je het best gebruiken voor een vsm loc?
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: sneek op 20 september 2015, 14:20:48
de Roco 63222 of 43321 = 01.10 kolengestookt is gemakkelijk om te nummeren naar de SSN 01 1075.
de Roco 63226 23'er naar een VSM 23 071, 076 of SSN 23 023.

grtz,
Wim
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 20 september 2015, 19:44:41
Top

Even zoeken wat de AC varianten zijn. Eens kijken of ik voor wenig (lees: lang wachten tot je een mazzeltje hebt) een SSN stoompark bij elkaar kan verzamelen.

Met 3 van die loks kom je een heel eind.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Floris Dilz op 21 september 2015, 08:06:55
Voor de VSM-karren kun je de roco-23'er goed gebruiken, de SSN-loc is een vroegere versie met ander machinistenhuisdak en glijlagerdrijfwerk. De marklin br 23 is zo'n vroege versie dus die komt  daar meer in de buurt, maar die heeft weer de verkeerde deur in het machinistenhuis. kuthobby.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: spoorzeven op 21 september 2015, 08:10:10
Ja ;D De Roco heeft een andere voorwarmer dan de locs van de VSM.......
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Floris Dilz op 21 september 2015, 08:21:19
Niet alle roco's hebben voorverwarmers... Volgens mij klopt deze versie toch aardig?
https://az95169.vo.msecnd.net/images/roco/large/L63226.jpg
https://c1.staticflickr.com/9/8828/17676164133_b286042874_b.jpg

Zie nu ook dat roco een versie met oud drijfwerk heeft gemaakt.
http://www.osterthun.com/2.StaticGisbert/R63224-Lv.jpg
tis een beetje wat je wil knutselen voor die SSN-loc, een roco een ventilatiekap op het dak en ribben aan de tenderbak geven of andere deuren in een marklin frommelen.
http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m39230/images-39230/m39230-1.jpg
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 21 september 2015, 13:07:49
Mmmmmmmm

Heb ik dus wat te kiezen. De deuren veranderen lijkt me moeilijker iig. Maar wel dank voor de info ! Daar kan ik wat mee.

Martijn
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Ivo tB op 21 september 2015, 14:20:12
Martijn,

Beetje zoeken op dit forum en je vindt de antwoorden.

Floris' statement klopt niet. Voor zover bij mij bekend hebben alle Roco's en alle 1:1 een voorwarmer alleen zijn er verschillende types uitgebracht en die verschillen zijn zichtbaar.

Volgens mij hebben beide VSM 23ers drijfwerk met rollagers, dus dat is geen probleem.

De VSM 23.071 en 23.076 hebben beide een rond dak, dus daar hoef je niets aan aan te passen.

Voor info over de SSN Br 23 zie dit topic:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5479.msg81077.html#msg81077

Verder zoek foto's en vergelijk die met de foto's die Floris laat zien.

Heel veel antwoorden over uitvoering en ombouw vind je in MIBA 11/2000 en het MIBA Speciaalnummer 46 van november 2000.


mvg,
Ivo
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 21 september 2015, 14:35:10
Ivo

Dank. Ik zie je draadje, erg mooi. Nu weet ik iig dat het een hele uitdaging is, hoewel ik niet een dermate purist ben dat het 100 % goed moet zijn. de verschillen die Floris aangeeft mbt de deuren, het huis en de ribben op de tender is ongeveer de mate van detail die IK zie  ;D. Dus daar kan ik zeker wat mee in het opletten naar een juist model.

Maar toch heel erg bedankt, wellicht zie ik in de toekomst genoeg om aan iets dergelijks te beginnen  ;)

Martijn
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Floris Dilz op 21 september 2015, 14:47:07
Klopt, de VSM-23'ers hebben een ingebouwde voorverwarmer, maar daar zie je dus weinig van, de vroege locs hadden zo'n warmtewisselaar dwars in de bovenkant van de rookkast, die valt nogal op.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: guest7823 op 21 september 2015, 14:53:39
Volgens "Deutsche Dampflokomotieven, Dampflok Archiv 1":

23 001- 23 023 / 23 026 - 23 052: glijlagers
23 024 - 23 025 / 23 053 - 23 105: kogellagers

23 001 - 23 023: Kolbenspeisepumpe KT1 und oberflächenvorverwärmer Bauart Knorr
23 024 - 23 025: Misch vorwärmer Henschel MVC
23 026 - 23 052: Kolbenspeisepumpe KT1 und oberflächenvorverwärmer Bauart Knorr
23 053 - 23 092: Heinl Mischvorwärmer
23 092 - 23 105: Mischvorwärmer Bauart 1957


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_23__rollager.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_23__rollager.jpg)
glijlagers, "Wittes Neubaulokomotiven, Alfred Gottwaldt, Eisenbahn Kurier Verlag, ISBN 978-388255-772-5"



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_23_kogellager.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_23_kogellager.jpg)
kogellagers, "Wittes Neubaulokomotiven, Alfred Gottwaldt, Eisenbahn Kurier Verlag, ISBN 978-388255-772-5"

Kortom, het grote, zichtbare, verschil tussen glij en kogellagers zijn de wat lompere uitvoeringen van de kogellager uitvoering tpv de lagers. Dit om de aanzienlijk grotere (t.o.v. glijlagers) kogellagers een plaats te geven. Glijlagerdrijfwerk oogt wat slanker.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Ivo tB op 21 september 2015, 15:26:46
Paul,

Met je foto's laat je (on)bewust ook de andere verschillen zien:


mvg,
Ivo
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: guest7823 op 21 september 2015, 15:36:53
In hoeverre ik e.a. (on)bewust doe laat ik blijmoedig in het midden. Maar om nu gelijk m'n inmiddels aardige DB/DR bibliotheek d'r tegenaan te gooien .....

Kniesoor begint steeds meer te weten / waarderen over Zwarte Oren  :P

Zeker de boeken over Wagner en Witte heb ik zeer leerzaam gevonden.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Ivo tB op 21 september 2015, 17:26:26
Glij, in elk geval bij de SSN en of die zou zijn omgebouwd van rol naar glij lijkt me uiterst onwaarschijnlijk.

mvg,
Ivo
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: ex44 op 21 september 2015, 17:35:44
Lijkt mij ook. Ik neem overigens aan dat, daar waar men spreekt over 'kogellagers', rollagers bedoeld worden.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 08 oktober 2015, 14:10:18
Hoewel mijn draadje een beetje is gejat, toch nog even door.

Ik heb inmiddels een 65 018 in AC variant gekocht. Moet nog wel nagekeken worden en gedigitaliseerd worden maar dat komt goed.

Navraag gedaan over de K1 rijtuigen levert op dat de SSN varianten er niet meer zijn. Maar op meer recente filmpjes en op de site staan ook Bm rijtuigen gemeld.

Zijn deze ook beschikbaar ? Dit direct de goede denk ik, maar welke gebruikt kunnen worden?

M
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Bob R. op 08 oktober 2015, 14:29:28

Navraag gedaan over de K1 rijtuigen levert op dat de SSN varianten er niet meer zijn. Maar op meer recente filmpjes en op de site staan ook Bm rijtuigen gemeld.

Zijn deze ook beschikbaar ? Dit direct de goede denk ik, maar welke gebruikt kunnen worden?

M
Waren via de SSN verkrijgbaar al bleek dat zeer exclusief, zelfs donateurs werden niet op de hoogte gesteld:
(http://www.railhobby.nl/draad-content/uploads/2014/01/P9120046.jpg)
Ik dacht dat die van LSmodels kwamen.
(foto railhobby)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Ivo tB op 08 oktober 2015, 16:42:25
Inderdaad van LSmodels. Ben donateur én ik heb zo'n rijtuig. Stond dacht ik wel in hun tijdschrift dat je als donateur krijgt.
De K1 SSN rijtuigen zijn meer dan 10 (15 of zoiets) jaar te koop geweest, op het laatst als bouwset. Afgelopen zaterdag nog de ZLSM exemplaren zien liggen bij Olaerts in Houten. Misschien via Marktplaats of Ebay nog wel aan te komen.

Om nog even te kijken:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7058.msg119071.html#msg119071

Deze zijn helaas niet te koop.

Optie is misschien om de K1 rijtuigen met andere opschriften aan te schaffen en over te spuiten en transfers te laten maken en zelf de K1 rijtuigen van de SSN te maken.

Als bouwset en gebouwd in oorspronkelijke SNCB kleuren nog te koop:

http://www.treinshopolaerts.be/catalog/index.php?cPath=26


mvg,
Ivo


Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 08 oktober 2015, 17:36:03
@Bob: precies die dus.

@Ivo: Dat ombouwen kan natuurlijk ook. Maar dat heeft geen haast.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Martijn193 op 06 augustus 2018, 13:33:47
Even onder het stof vandaan:

Inmiddels de 65, de k1 rijtuigen en het mitropa rijtuig kunnen vinden. Word ik toch nog getriggerd op de 23 en dus de SSN 23 023=> Heeft deze (nog steeds) zilveren ketelringen?

Martijn
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: spoorzeven op 06 augustus 2018, 13:59:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Woerden-23-023-170279-12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Woerden-23-023-170279-12.jpg)

Eigen foto uit 1979 te Woerden.  Hoe de loc nu uit de revisie komt, weet ik niet, maar het lijkt mij dat die ketelringen gewoon worden gehandhaafd.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: zuylen op 06 augustus 2018, 16:37:22
Ik had begrepen dat de 7853 van de MBS een beetje afwijkend was van zijn Nederlandse broeders van weleer.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Noordernet op 06 augustus 2018, 17:13:54
Waldorp (Normaalsporige industrielocomotieven) en ‘Friesland rond per tram’ laten zien dat aannemers wel Duitse T3-locomotieven gebruikten. Onder meer bij de aanleg van de lijn Ommen-Deventer (OLDO) (ca. 1910) en de NS-spoorverdubbeling bij Heerenveen, eind jaren 20. En in WO-2 reed de NTM er zandwagens mee.

Gelet op de beschikbare informatie waren de locs groen geschilderd. Dat brengt ons naar een variant in Pruisische kleuren van Fleischmann of MäTrix. Of je kwast zelf een zwarte variant om naar een andere kleur. En je moet waarschijnlijk verbouwen naar een oudere uitvoering.

Wolter
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: zuylen op 06 augustus 2018, 17:44:24
De MBS heeft een T3 uit 1896. Maar deze is niet in Nederland als aannemersloc gebruikt. Helaas is dit oude beestje niet bedrijfsvaardig. De orignele 7800derden hebben hoofdzakelijk in Rotterdam dienstgedaan. Heb door de warmte effe geen zin om alles op te zoeken in het boek "Nederlandse industrielocomotieven".
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Noordernet op 06 augustus 2018, 18:36:59
We zitten hier ook niet om onze kennis te etaleren. De oorspronkelijke vraag was: welke modellen zijn geschikt als museumuitvoering van een Nederlandse stoomloc.
Daarbij beschouw ik locomotieven die in het buitenland zijn gebouwd en een tijd in Nederland hebben gereden als Nederlands. Voor mij is het niet noodzakelijk dat ze bij NS of een voorganger in de ‘publieke dienst’ hebben gereden.

Wolter
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc
Bericht door: Rondje_HO op 06 augustus 2018, 19:17:36
Even onder het stof vandaan:

Inmiddels de 65, de k1 rijtuigen en het mitropa rijtuig kunnen vinden. Word ik toch nog getriggerd op de 23 en dus de SSN 23 023=> Heeft deze (nog steeds) zilveren ketelringen?

Martijn


Je zou even op de site van de SSN kunnen kijken, daar staat een bouwverslag van de renovatie. Misschien zijn de ketelbanden daar ook op te zien? Als ze nog niet aangebracht zijn is het natuurlijk de vraag of ze ze gaan aanbrengen in zilver of zwart?

Met vr. groet, nog een Martijn ;)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Eelco Storm op 06 augustus 2018, 19:20:31
We zitten hier ook niet om onze kennis te etaleren.

Juist wel. Hobbyisten zijn er dol op te laten zien hoeveel ze weten  ;D
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 06 augustus 2018, 22:17:04
Martijn

Dank voor de tip. Gekeken en ze zijn blijkbaar nog steeds zilver.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Edwin2121992 op 06 augustus 2018, 22:22:43
De 7853 van de MBS is een Zwitserse E 3/3. Waarvan er twee na de oorlog bij NS genummerd 7851 en 7852 dienst hebben gedaan. De MBS zo'n zelfde loc gebruikt en deze gewoon het volgende NS nummer in de reeks gegeven. Van de Zwitserse E 3/3 zijn wel wat modellen. Heeft dus weinig te maken met Duitse T3'en.

Groeten Edwin.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Eelco Storm op 06 augustus 2018, 22:25:44
D'r is dan ook niemand die dat zegt....
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: zuylen op 07 augustus 2018, 09:44:37
Wat ik overigens wel weet is dat de Zwirzerse loc die de MBS heeft afwijkt van het modelletje van Liliput destijds. De mbs loc heeft een vergroot machinistenhuis. Deze steekt achter over de buffers uit.  Waarom dat gedaan is? ??? Stoomlocs zijn uiteindelijk geen massaproductie. Iedere individuele loc kan anders uitgevoerd zijn. Dus vrijheid van interpretatie bij de modelbouwers mogelijk! (y)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Joop_L op 07 augustus 2018, 10:07:29
Stoomlocs zijn uiteindelijk geen massaproductie.
Daar dachten de Duitsers in een zwart verleden anders over ;) Kan helaas het filmpje niet meer terug vinden.  ???
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 07 augustus 2018, 12:03:02
En dan nog even doorgekeken naar een 01 van de SSN. Welk model komt hier het dichtstbij? De SSN lok heeft ook zilveren ringen zag ik.....
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: tijgernootje op 07 augustus 2018, 12:49:41
Dank voor de tip. Gekeken en ze zijn blijkbaar nog steeds zilver.

Dat is zo zeker nog niet,tijdens deze revisie zijn ze nog niet zover dat de ringen terug geplaatst kunnen worden.
Dit omdat de buitenbeplating er nog niet op zit  ;D
Het laatste wat ik weet is dat ze zo goed als klaar met een 2e turbo te monteren,dan moeten er nog dingen voor de schoorsteen gedaan worden,en dan komt als t goed is die buitenbeplating gevolgd door de ketelringen ;-)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Rob Ellerman op 07 augustus 2018, 12:52:53
Daar dachten de Duitsers in een zwart verleden anders over ;) Kan helaas het filmpje niet meer terug vinden.  ???

Bedoel je dit? https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU (https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 07 augustus 2018, 13:19:44
Dat is zo zeker nog niet,tijdens deze revisie zijn ze nog niet zover dat de ringen terug geplaatst kunnen worden.
Dit omdat de buitenbeplating er nog niet op zit  ;D
Het laatste wat ik weet is dat ze zo goed als klaar met een 2e turbo te monteren,dan moeten er nog dingen voor de schoorsteen gedaan worden,en dan komt als t goed is die buitenbeplating gevolgd door de ketelringen ;-)

Ik had deze gelezen http://revisie23023.blogspot.com/2017/10/terug-van-weggeweest.html (http://revisie23023.blogspot.com/2017/10/terug-van-weggeweest.html) en daarbij leek de beplating weer te zitten, inclusief ringen.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Joop_L op 07 augustus 2018, 13:29:40
Bedoel je dit? https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU (https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU)
Ja! (y)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Hans Reints op 07 augustus 2018, 13:31:38
Schitterende film!!
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Noordernet op 07 augustus 2018, 17:07:39
D'r is dan ook niemand die dat zegt....

Dank, Eelco! Jij begrijpt het wél.

Wolter
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Rondje_HO op 07 augustus 2018, 17:38:19
En dan nog even doorgekeken naar een 01 van de SSN. Welk model komt hier het dichtstbij? De SSN lok heeft ook zilveren ringen zag ik.....


Als je de zilveren ketelringen even achterwege laat is de Roco 63209 wel een goede optie. Deze is kolengestookt (de echte 01 1075 is een van oliegestookte loc terug gebouwde kolenstoker) en het Roco model heeft al de 5-assige tender. Hij is niet meer bij Roco te krijgen maar wel nog geregeld via Ebay :)


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3221714481#msg3221714481

https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/509-roco-br-01-stoomlocomotief


Het Roco model:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_526.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_431.jpg)


Het echte exemplaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6637_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6637_4.jpg)

(c) Rondje_HO
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 07 augustus 2018, 19:43:58
Top!

Is daar ook een 3 rail versie van? (Ja ik zal ook zelf Googlen)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: HeRo op 07 augustus 2018, 19:53:51
Al gevonden ?

69209~
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 07 augustus 2018, 21:11:35
Gevonden, maar ook Marklin alternatieven met ketelringen...
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: eichddraig op 07 augustus 2018, 21:20:37
Märklin 3790   :-\
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: VictorPM op 07 augustus 2018, 21:47:49
Het Roco model:

Dat (computer)nummer klopt niet qua eindcijfer.
Het is ofwel 012 055-0 , ofwel 011 055-1

Zie ook de SSN loc, oorspronkelijk oliestook nummer was 012 075-8 en als ze bij de SSN het computernummer erop zetten is dat 011 075-9 :)
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: tijgernootje op 08 augustus 2018, 12:25:04
Ik had deze gelezen http://revisie23023.blogspot.com/2017/10/terug-van-weggeweest.html (http://revisie23023.blogspot.com/2017/10/terug-van-weggeweest.html) en daarbij leek de beplating weer te zitten, inclusief ringen.
Als je die van juni bekijkt qua foto's,dan ziet het er nu toch iets anders uit  ;)
Gelukkig ligt alles wel klaar,alles is pas gemaakt als ik t goed heb,dus terug plaatsen kan vrij vlot gebeurt zijn,een deel is blijven zitten zoals je ook op de foto's ziet.
De loc is dus na die 1st passing niet weer helemaal "uitgekleed" t zijn maar een paar platen.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Wim R op 08 augustus 2018, 18:17:51
Inde kop van dit draadje gaat het om Nederlandse stoom!locomotieven.
Ik zie met name allemaal Duits voorbij komen.
Waarom?

Gr. Wim
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Rondje_HO op 08 augustus 2018, 18:51:10
Dat komt omdat de topic-starter eigenlijk ook meer iets zocht zoals bij de SSN of VSM (zie ook reactie #3). Daarom staat "Nederlandse" locs ook al tussen haakjes :) En daarbuiten zijn er ook niet zoveel echt Nederlandse stoomlocs rijvaardig bij de diverse museumbanen in NL. Helaas uiteraard.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Martijn193 op 08 augustus 2018, 18:59:46
Precies.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Maurik op 03 februari 2020, 12:25:37
Om een oud draadje weer even leven in te blazen het volgende. Ik zou graag de 65er van de VSM willen hebben.
Nu is er door Fleischmann wel een loc uitgebracht met nr 65 018 maar slechts analoog. Marklin heeft de 65 012 uitgebracht als insiderloc. Al digitaal met alle toeters en bellen. Welke zou het eenvoudigst te pimpen zijn naar de VSM versie? Ik rijd wisselstroom dus Fleischmann 1165 digitaliseren en VSM schildje plakken of Marklin loc zoeken en behalve VSM schildje ook nummerschild plakken? Iemand ook enig idee of Marklin ook met een VSM versie gaat komen net als de 64er? Alleen een loc uitbrengen als insidermodel is toch niet voordelig. Kan toch nog wel een andere versie van gemaakt worden?
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Quinzeedied op 03 februari 2020, 13:44:34
De Marklin 65'er heeft een ander machinistenhuis. Goed te zien aan de deur die niet de knik in de zijwand volgt, maar verdiept ligt.
De laatste locs (waaronder de 018) hebben het machinistenhuis zoals Fleischmann dat heeft uitgebracht.
Dus dan zou de Fleischmann makkelijker zijn, of je wacht tot Marklin ook de versie met ander machinistenhuis uitbrengt...
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: 008200 op 03 februari 2020, 15:33:56
Ik heb recent zo'n Fleischmann BR65 omgebouwd naar digitaal, ongeveer volgens dit bouwplan:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br65_flm_neu_h0/br65_flm_neu_h0.html
(voor de oude versie van Flm kijk hier:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br65_alt_flm/br65_alt_flm.html).
In de ombouw wordt een en ander beschreven voor 2rail, dus je zult zelf een kleine wijziging
moeten bedenken voor 3rail, maar dat zal hopelijk geen probleem zijn.
Je moet met een slijptolletje of een sleutelvijl het motorschild wat inslijpen, zodat de verbinding
tussen de railspanning/massa en de motoraansluiting wordt verbroken.
Verder is er in de loc voldoende ruimte om een decoderstekker (8 polig) in te bouwen
(ik maak die zelf van een stukje ic-voet, maar die kun je ook "los" kopen in China);
je kunt dan de loc eerst analoog testen met een dummystekker op juiste werking, voor je er een decoder aan waagt.
Uiteindelijk heb ik er een Esu loksound in gezet.
Alleen die trapjes aan de voorkant breken steeds af (zijn los te bestellen bij o.a. ETS-Emmen).
Veel succes met de ombouw!François
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Teun60 op 03 februari 2020, 16:49:36
Fleischmann heeft indertijd ook een digitaal voorbereide (met decoderinterface) versie van de 65 018 uitgebracht, onder catalogusnummer 406502.
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: 008200 op 03 februari 2020, 17:16:42
Klopt , maar die heeft zo'n karige 6 polige decoder aansluiting en daar zit dus geen sound-mogelijkheid in.
En machinistenhuis-verlichting wordt dan ook lastig.
Nou kun je dat ook wel weer verbouwen tot 8-polig uiteraard...
François
Titel: Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
Bericht door: Maurik op 05 februari 2020, 12:50:11
Tja, ik ben zelf niet zo handig dus dat word een Fl. 1165 om laten bouwen of toch maar gokken en wachten op tante Marklin. Zal ook eens beurzen af gaan struinen voor reeds omgebouwde modellen. Bedankt jongens.