Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
  

Auteur Topic: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?  (gelezen 23405 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #45 Gepost op: 06 August 2018, 17:13:54 »
Waldorp (Normaalsporige industrielocomotieven) en ‘Friesland rond per tram’ laten zien dat aannemers wel Duitse T3-locomotieven gebruikten. Onder meer bij de aanleg van de lijn Ommen-Deventer (OLDO) (ca. 1910) en de NS-spoorverdubbeling bij Heerenveen, eind jaren 20. En in WO-2 reed de NTM er zandwagens mee.

Gelet op de beschikbare informatie waren de locs groen geschilderd. Dat brengt ons naar een variant in Pruisische kleuren van Fleischmann of MäTrix. Of je kwast zelf een zwarte variant om naar een andere kleur. En je moet waarschijnlijk verbouwen naar een oudere uitvoering.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #46 Gepost op: 06 August 2018, 17:44:24 »
De MBS heeft een T3 uit 1896. Maar deze is niet in Nederland als aannemersloc gebruikt. Helaas is dit oude beestje niet bedrijfsvaardig. De orignele 7800derden hebben hoofdzakelijk in Rotterdam dienstgedaan. Heb door de warmte effe geen zin om alles op te zoeken in het boek "Nederlandse industrielocomotieven".
« Laatst bewerkt op: 06 August 2018, 17:47:45 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #47 Gepost op: 06 August 2018, 18:36:59 »
We zitten hier ook niet om onze kennis te etaleren. De oorspronkelijke vraag was: welke modellen zijn geschikt als museumuitvoering van een Nederlandse stoomloc.
Daarbij beschouw ik locomotieven die in het buitenland zijn gebouwd en een tijd in Nederland hebben gereden als Nederlands. Voor mij is het niet noodzakelijk dat ze bij NS of een voorganger in de ‘publieke dienst’ hebben gereden.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: 'Nederlandse' stoomloc
« Reactie #48 Gepost op: 06 August 2018, 19:17:36 »
Even onder het stof vandaan:

Inmiddels de 65, de k1 rijtuigen en het mitropa rijtuig kunnen vinden. Word ik toch nog getriggerd op de 23 en dus de SSN 23 023=> Heeft deze (nog steeds) zilveren ketelringen?

Martijn


Je zou even op de site van de SSN kunnen kijken, daar staat een bouwverslag van de renovatie. Misschien zijn de ketelbanden daar ook op te zien? Als ze nog niet aangebracht zijn is het natuurlijk de vraag of ze ze gaan aanbrengen in zilver of zwart?

Met vr. groet, nog een Martijn ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #49 Gepost op: 06 August 2018, 19:20:31 »
We zitten hier ook niet om onze kennis te etaleren.

Juist wel. Hobbyisten zijn er dol op te laten zien hoeveel ze weten  ;D

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #50 Gepost op: 06 August 2018, 22:17:04 »
Martijn

Dank voor de tip. Gekeken en ze zijn blijkbaar nog steeds zilver.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #51 Gepost op: 06 August 2018, 22:22:43 »
De 7853 van de MBS is een Zwitserse E 3/3. Waarvan er twee na de oorlog bij NS genummerd 7851 en 7852 dienst hebben gedaan. De MBS zo'n zelfde loc gebruikt en deze gewoon het volgende NS nummer in de reeks gegeven. Van de Zwitserse E 3/3 zijn wel wat modellen. Heeft dus weinig te maken met Duitse T3'en.

Groeten Edwin.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11639
    • Mijn fotoarchief
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #52 Gepost op: 06 August 2018, 22:25:44 »
D'r is dan ook niemand die dat zegt....

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #53 Gepost op: 07 August 2018, 09:44:37 »
Wat ik overigens wel weet is dat de Zwirzerse loc die de MBS heeft afwijkt van het modelletje van Liliput destijds. De mbs loc heeft een vergroot machinistenhuis. Deze steekt achter over de buffers uit.  Waarom dat gedaan is? ??? Stoomlocs zijn uiteindelijk geen massaproductie. Iedere individuele loc kan anders uitgevoerd zijn. Dus vrijheid van interpretatie bij de modelbouwers mogelijk! (y)
« Laatst bewerkt op: 07 August 2018, 09:48:21 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #54 Gepost op: 07 August 2018, 10:07:29 »
Stoomlocs zijn uiteindelijk geen massaproductie.
Daar dachten de Duitsers in een zwart verleden anders over ;) Kan helaas het filmpje niet meer terug vinden.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #55 Gepost op: 07 August 2018, 12:03:02 »
En dan nog even doorgekeken naar een 01 van de SSN. Welk model komt hier het dichtstbij? De SSN lok heeft ook zilveren ringen zag ik.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12196
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #56 Gepost op: 07 August 2018, 12:49:41 »
Dank voor de tip. Gekeken en ze zijn blijkbaar nog steeds zilver.

Dat is zo zeker nog niet,tijdens deze revisie zijn ze nog niet zover dat de ringen terug geplaatst kunnen worden.
Dit omdat de buitenbeplating er nog niet op zit  ;D
Het laatste wat ik weet is dat ze zo goed als klaar met een 2e turbo te monteren,dan moeten er nog dingen voor de schoorsteen gedaan worden,en dan komt als t goed is die buitenbeplating gevolgd door de ketelringen ;-)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5366
  • Modelspoor is emotie...
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #57 Gepost op: 07 August 2018, 12:52:53 »
Daar dachten de Duitsers in een zwart verleden anders over ;) Kan helaas het filmpje niet meer terug vinden.  ???

Bedoel je dit? https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU
Tbinnebarretije…

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: 'Nederlandse' stoomloc, welke modellen geschikt als museumuitvoering?
« Reactie #58 Gepost op: 07 August 2018, 13:19:44 »
Dat is zo zeker nog niet,tijdens deze revisie zijn ze nog niet zover dat de ringen terug geplaatst kunnen worden.
Dit omdat de buitenbeplating er nog niet op zit  ;D
Het laatste wat ik weet is dat ze zo goed als klaar met een 2e turbo te monteren,dan moeten er nog dingen voor de schoorsteen gedaan worden,en dan komt als t goed is die buitenbeplating gevolgd door de ketelringen ;-)

Ik had deze gelezen http://revisie23023.blogspot.com/2017/10/terug-van-weggeweest.html en daarbij leek de beplating weer te zitten, inclusief ringen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Groeten Joop, machinist Lls