Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 16:01:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185856 keer)

Witte-Veder

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #480 Gepost op: 02 November 2015, 19:25:43 »
De vraag is of al die startsets uit de speelgoedwinkel wel tot meer modelspoorders leiden. Ooit, toen ik jong was en woest aantrekkelijk, kende ik op school ook geen andere modelspoorders. Als het ter sprake kwam waren er wel meer met een trein, maar die stond dan te verstoffen in een kast of op zolder.
Gaming was ooit ook een niche voor nerds die nooit het daglicht zagen en tegenwoordig is het gemeengoed. Al is er nu waanzinnig veel concurrentie en dus zouden traditionele winkels wellicht weer op zoek kunnen gaan naar andere inkomstenbronnen. Of ze daarbij aan modelspoor denken, waag ik wel te betwijfelen. Het wordt erg duur bevonden en ook het imago kan wel wat opgepoetst worden. Interessant voor jongeren met technische interesse ipv de hobby van welvarende mannen van op zijn middelbare, zo niet hoge leeftijd, op een zolderkamertje. Ik zeg het wel gechargeerd, maar zo wordt er wel tegenaan gekeken.

Het is bovendien een hobby die ontstaan is in een tijd dat de keuze aan speelgoed veel kleiner was.

Je moet wel ergens beginnen. Btw, Marklin heeft nu toch basic startsets in de schappen liggen? Ik ben benieuwd of de hobby hierdoor 'herontdekt' wordt.

Carpe diem / Ed

Gezelligheid kent geen tijd! / Ed

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #481 Gepost op: 02 November 2015, 19:54:38 »
Alleen startsets zou toch moeten kunnen lijkt me. Voor uitbreiding kan men dan op internet of vij de nog bestaande lokale treinhandel terecht.
Dat heeft dus geen zin. Een klant is eigenlijk pas een klant als die terug blijft komen. Aan een klant die bij jouw een startset koopt en verder lekker op het internet overstapt, heb je niets. Datzelfde probleem doet ook veel elektronicawinkels de das om: mensen vragen in de winkel advies over iets bepaalds, ook wat het kost, kopen het niet, gaan naar huis en kopen het op Ebay. Dat de kwaliteit met bepaalde elektronica daarbij hoogst dubieus is, weten ze niet en boeit ze vaak ook niet, 'want het kost toch maar 3,50 inclusief verzending'

Ik vrees dat het niet anders is: de hobby heeft een wat stoffig imago, al denk ik wel dat de verdere popularisering van Arduino en aanverwante elektronicaprojecten, kan helpen, daar de baan automatiseren (of iets in een loc proppen) steeds makkelijker wordt.

Maar dat vooral het gebrekkige technische onderwijs deze hobby geen goed doet, lijkt me duidelijk (Dat heb ik ook al eens gezegd in een ander topic)

Wat ik me nog kan herinneren van Eurospoor '99 of zo, was dat er ook een Eurospel aan vastgekoppeld was: zonder extra toegang kon je ook een flinke stand (misschien was het zelfs wel een hele hal, ik weet het niet meer) met allerlei spellenfabrikanten bezoeken, waarbij ook nieuwe spellen stonden uitgestald die je zo kon proberen.

Naast spellen waren er ook circuits uitgezet waar met enorme RC-vrachtwagens op geraced werd (want de snelheden van 30 km/u en hoger waren echt geen kinderspeelgoed meer)

Ik weet nog dat die complete beurs verschrikkelijk druk was: het kunnen uitproberen van een van die spellen heeft bij ons in het gezin uiteindelijk ook tot aankoop van het spel geleid en daardoor denk ik dat het bedienbaar stellen van een baan, veel kan helpen.

Ik heb ook geen idee van de technische onkunde van de jongere leden hier, maar ik kan me voorstellen dat de drempel groter wordt als pa (of ma, technische moeders zijn er net zo goed) zelf niets technisch doet.
Eventueel zou je dan op de Benelux-stand ook een soldeer-workshop of zo kunnen neerzetten. Ik denk dat er ook echt wel jongeren zijn die niet weten hoe solderen werkt en de financiële gok niet willen wagen er spullen voor te kopen om er vervolgens achter te komen dat het hun ding niet is. Als je ze dat kan laten proberen, zou je er best een paar voor deze hobby met vele kanten kunnen winnen.

JCV

• Offline Offline
« Reactie #482 Gepost op: 02 November 2015, 20:23:10 »
Nu is het tijd voor de langste goederentrein van eurospoor 2015
Hoeveel wagons? ik ben de tel kwijt

http://www.youtube.com/watch?v=5fiqoTAzHhw
Ik heb er 52 geteld (exclusief cabooses (2) en locomotief).
Mvg,
Johan

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #483 Gepost op: 03 November 2015, 15:00:30 »
Leuke plaatjes van Eurospoor 2015 op de site van Rail Hobby.
Geeft ook meteen een herkenbaar beeld van de BNLS activtieiten!
http://railhobby.nl/nieuws/eurospoor-2015-sfeervolle-fotoraportage/
Diverse BB'ers (Bekende BNLS'ers) staan er weer karakteristiek op. (y)
(ik noem geen namen)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #484 Gepost op: 03 November 2015, 15:22:16 »
Bekend of berucht..  8)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #485 Gepost op: 03 November 2015, 16:13:15 »
Had m'n haar wel even mogen doen....
Mvh Steef

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #486 Gepost op: 03 November 2015, 16:32:31 »
Wel jammer dat de foto's op de site zo klein zijn.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #487 Gepost op: 03 November 2015, 18:40:56 »
Maar het zijn er best veel (y)
En de lol spat ervan af.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

EuroFan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #488 Gepost op: 09 November 2015, 14:08:15 »
Wie heeft er enig idee of Eurospoor 2016 nog zal doorgaan.

In Houten van diverse handelaren gehoord dat verkoopkramen met 50% korting of meer zijn gedumpt en er zelfs toen nog lege kramen waren.
Weggebleven handelaren komen dan misschien weer terug, de concurrentie groter en de prijzen omlaag.
Kan de hobby weer betaalbaar worden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #489 Gepost op: 09 November 2015, 14:12:52 »
Lees even de reacties van Leo_H zelf op 29 en 30 oktober.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #490 Gepost op: 09 November 2015, 14:16:13 »
Citaat van: Stedahult
Had m'n haar wel even mogen doen....

En je bril poetsen. Je ogen lijken wel erg groot zo.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #491 Gepost op: 09 November 2015, 16:28:34 »
Mail de Eurospoor organisatie even met deze vraag. Dan heb je de info uit eerste hand. Leo bijt niet kan ik je uit eigen ervaring meedelen. De contact info staat op hun website: http://www.eurospoor.nl

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #492 Gepost op: 09 November 2015, 18:16:38 »
Een ander pijnpunt bij ons is het wegblijven van de grote merken (op PIKO na) op Eurospoor. Wij vinden dat zij op ons internationale evenement er gewoon bij horen te zijn. Het is teleurstellend dat ze dat niet doen, maar we kunnen ze niet dwingen. Ze profiteren – ook als ze er niet zijn – wel van de promotie en inspanningen die wij leveren

Al jaaaaren geleden hierover uitvoerig van mening gewisseld (was het toen nog Beneluxrail ?).  Ik ga niet voor andere merken spreken, alleen voor mezelf als importeur / distributeur.

Als ik kom, mag ik de hoofdprijs betalen en geen geld retour verdienen, anders worden mijn afnemers (winkeliers) boos.
Maar 1 deur verder, in de andere hal dus, staan handelaren tegen een veel lagere kostprijs voor de stand, mijn mooie spullen te verramsjen.

Daar leen ik me niet voor, toen niet, nu niet en in de toekomst niet.
Voor mij is het dus zo: als ik aan een mooie tentoonstelling kan deelnemen, zal ik dat in overweging nemen, ook al kost mij dat geld. Dat is promotie. Daar hoort dus geen ramsj-afdeling bij.
Aan andere merken hun mening, maar ik denk niet dat er veel verschil in zit.

Maarten van der Burgt,
Eurotrein.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #493 Gepost op: 10 November 2015, 00:11:27 »
Deze snap ik niet zo goed Maarten. Als je er wilt staan als importeur/distributeur (of als fabrikant) ben je geen verkoper zoals een winkel of handelaar. Dan kost dat geld,promotie, en je verdienmodel is dan dat de winkels en handelaren spullen bij jou afnemen en dat verkopen.
Of je staat er als winkel/handelaar, dan kun je verkopen aan de consument. Maar als je dan tegelijk ook importeur/distributeur bent kan ik me voorstellen dat winkels/handelaren die normaal bij je afnemen dit als concurrentie zien. En dan niet blij met je zijn.

Om alles wat er "in de andere hal" gebeurt maar als 'ramsj' te omschrijven gaat me te ver, ook deze handelaren kopen ergens hun spullen. Bij jou bijvoorbeeld. Doen ze dat niet, zit er iets scheef in de fabrikant/importeur/distributeur relatie. Maar dat kun je hen niet aanrekenen.
En dat er op Eurospoor ook buitenlandse handelaren staan, die de door jouw vertegenwoordigde merken dan niet bij jou maar legaal bij een buitenlandse collega (of direct bij de fabrikant) kopen, ja dat voorkom je op een internationaal georiënteerde beurs niet. Maar wat houdt jou tegen om ook op een buitenlandse beurs als handelaar te gaan staan?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #494 Gepost op: 10 November 2015, 10:35:33 »
Maar wat houdt jou tegen om ook op een buitenlandse beurs als handelaar te gaan staan?

Hoe lang denk je, dat mijn relatie als importeur / distributeur van met name Auhagen, Lenz en Tillig nog zou duren ?
Langer dan een uur ? Of korter, met eventueel een hijgende advocaat in mijn nek ?

Ik geef mezelf niet meer dan 5 minuten (1 telefoontje is genoeg), en ik geef ze groot gelijk. In het weekend kan het wat langer duren.

Verschil in positie. Precies de aangegeven redenen van niet deelnemen aan "tentoonstellingen" zoals Eurospoor of Rail. Dan kan ik mijn geld wel beter besteden en de inkomsten, maar ook de kosten, aan de al dan niet reguliere handel overlaten.
Dat zelfde geldt overigens ook voor OnTraxs, toen ik hoorde dat er reguliere handel (geen ramsj) zou gaan plaatsvinden. Ik hoge kosten en de winkel naast mij de verdiensten ?  No way.  Dan mag die winkelier, door mij en mijn merken ondersteund, geld verdienen, maar mij zie je er niet meer.

Maarten.