Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 18:14:54
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 18:07:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06

Auteur Topic: Eurospoor 2015  (gelezen 185863 keer)

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
Re: Eurospoor 2015
« Reactie #405 Gepost op: 30 October 2015, 11:08:35 »
Beste mensen, bedankt voor het meedenken. Super!

De (soms te) ruime opstelling op Eurospoor is een kenmerk. De beurs is nu ook makkelijjk toegankelijk voor invaliden. Niemand loopt tegen elkaar op, je kan overal goed bij etc.

In 1999 bij 30.000+ bezoekers moesten we noodgewongen de paden 6 meter breed maken. En dan nog, als ik zelf van voorin de eerste hal naar achterin de tweede hal wilde lopen moest ik me door het publiek heen wurmen om daar te komen. Het duurde gewoon 10 minuten voordat ik daar aankwam! Zo vol waren de 6 m paden.
Hedentendage hebben we die bezoekersaantallen niet meer. De breedte van de paden is dan ook teruggebracht naar 5 en meestal 4 meter, met zo hier en daar open plekken, waar we vaak banken neerzetten. Velen vinden de bredere paden prettig. Eurospoor is een van de weinige modelspoor-beurzen waar rolstoelers, scootmobielen enz. makkelijk toegang vinden. De “markthal” is 8000 m2 (hal 11)  en de “banenhal” (hal 12) is 12000 m2. Ik heb de beurs provisorisch hertekend en geprobeerd alles in hal 12 te plaatsen. Met weglating van een aantal banen en kleinere catering zou het misschien kunnen, maar het wordt niet comfortabel omdat je dan inderdaad paden van 3 meter krijgt en dat willen we niet.

Verhuizen is niet de eerste optie omdat wij in Nederland behalve de RAI en MECC (behoorde ook tot de RAI) geen andere net zo goed bereikbare internationale tentoonstellingsgebouwen kennen die voldoende ruimte bieden. Het MECC in Maastricht zijn we geweest in 2001. Was een succesvolle beurs en zou een vervolg hebben kunnen krijgen als de directie wat meer meegaand was geweest. Kortom; ook daar was het te duur. Het MECC is inmiddels los van de RAI en onlangs zochten ze weer kontakt met ons, maar wij hebben inmiddels onze handen vol aan Utrecht.

Zou Eurospoor verhuizen naar een lokale hal, dan is het moeilijk het internationale karakter te bewaren en moeten we ervan uitgaan dat we zo goed als alle buitenlandse bezoekers verliezen. Ik zie ze echt niet afreizen naar bijvoorbeeld de evenementenhal Gorinchem! We hebben ooit die hal bezichtigd en de situatie bekeken.Het enige voordeel is gratis parkeren, maar je moet daar echt met de auto komen want het is niet te lopen vanaf het station en dus betekent het dat je met de bus verder moet. De evenementenhal is overigens maar 10.000m2 groot en eigenlijk bedoeld voor vakbeurzen en niet voor publieksbeurzen (vinden wij).

Brabanthallen zijn per spoor ook niet comfortabel bereikbaar. Je moet dan al met pendelbussen gaan werken, zoals de modelspoorbeurs in Expo Houten doet, want je kan je bezoeker echt geen uur op de bus moeten laten wachten!

@Arjan, heel goed. Eurospoor 2 dagen.

Een 2-daags evenement scheelt veel geld. Was ook een van de vele reële opties. Waarschijnlijk 25% minder huur. 1 Dag minder verlichting, verwarming, bewaking, 1 dag minder hotelovernachtingen voor de buitenlandse clubs. Voor ons stond vast dat als Eurospoor dit jaar voor het zoveelste achtereenvolgende jaar weer minder bezoekers zou trekken, dat we dan volgend jaar twee dagen gaan. Maar onverwacht waren er tegen de 1000 meer, en nu denk ik dat als je 8000 bezoekers per dag trekt, dat je dat beter niet naar twee dagen kan gaan. De hallen kunnen het makkelijk aan, maar we denken niet dat het comfortabel wordt bij de stands en banen. Bij sommige banen stond het nu al drie rijen dik.

Het eigenaardige dat dan in je hoofd afspeelt is dat je bijna teleurgesteld bent dat je de beurs niet naar twee dagen kan brengen, maar zou niet moeten want de reden waarom is juist positief. Deelnemers die ik gevraagd heb, zijn overigens geen voorstander van een 2-daagse beurs. Ze willen de derde dag toch graag meepikken (“we zijn er toch al”). Bij terugbrengen naar 2 dagen raak je overigens ook bezoekers kwijt. Ik denk dat het een sprookje is om te denken dat als je de beurs 1 dag verkort, dat je dan alle bezoekers van de drie-daagse beurs behoudt.

We houden jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken en prettig weekend!
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 11:10:08 door Leo_H »

henk

• Offline Offline
« Reactie #406 Gepost op: 30 October 2015, 11:17:53 »
Bedankt voor de uitgebreide reactie Leo. Twee puntjes mijnerzijds.

Je houdt vast aan een aantal kenmerken van Eurospoor, zoals de A-locatie, uitstekende bereikbaarheid, ruime opzet en nog zo wat. Dat is te prijzen. Maar als de trend van minder belangstelling voor modelspoor doorzet, komt toch de vraag of een groot modelspoorevenement nog wel kan op een A-locatie. Voorlopig hou je vol en dat waardeer ik zeer.  (y)

Wat betreft die twee dagen. Dan wordt het wat drukker per dag, dat klopt. Maar nog lang niet zo druk als in 1999. Toen kon het ook.

Oh ja, Amersfoort is misschien toch wel een onderzoekje waard. Amersfoort is minder bekend dan Utrecht, maar door de aard van de locatie is er voor een modelspoorbeurs ook internationaal toch wel cachet aan te geven.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 11:30:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #407 Gepost op: 30 October 2015, 11:37:40 »

Je houdt vast aan een aantal kenmerken van Eurospoor, zoals de A-locatie, uitstekende bereikbaarheid, ruime opzet en nog zo wat. Dat is te prijzen. Maar als de trend van minder belangstelling voor modelspoor doorzet, komt toch de vraag of een groot modelspoorevenement nog wel kan op een A-locatie. Voorlopig hou je vol en dat waardeer ik zeer.  (y)

Ja, je legt de vinger op de zere plek en voor het "gevaar" waar wij op wijzen. Wat doe je?; toegeven aan de trend (geen modelspoorbeurs meer op een A-lokatie en verder afglijden van de trend mogelijk maken) of weerstand bieden aan de trend en trachten de interesse voor de modelspoorhobby in de picture te houden. Ik ga dat binnenkort aan wat ''belanghebbenden'' vragen. Wij hebben in de Jaarbeurs een drieëntwintigjarige relatie opgebouwd, als je dat eenmaal afbreekt zie ik modelspoor zo gauw niet meer op een A-locatie terugkomen. Dat belang reikt veel verder dan alleen Leo en Chitra. Maar wij blijven natuurlijk niet voor Don Quichot spelen...

Wat betreft die twee dagen. Dan wordt het wat drukker per dag, dat klopt. Maar nog lang niet zo druk als in 1999. Toen kon het ook.

Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #408 Gepost op: 30 October 2015, 11:44:12 »
Ach Rail heeft op een gegeven moment ook een zwervend bestaan gehad, zowel kwa datum als locatie en het bestaat nog steeds. Wie wil komt toch wel.

Als beursdeelnemer zeg ik ook, doe maar 3 dagen, want het is leuk, en wat leuk is mag nog wel even duren. Maar puur rationeel (je moet er van vreten toch?) lijkt mij gegeven de omstandigheden maar verder wel vasthoudend aan de meeste principes het omschakelen naar 2 dagen de slimste optie.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #409 Gepost op: 30 October 2015, 11:54:35 »
Ik kan mij nog herinneren dat Eurospoor gelijk viel met de Erotica beurs. Om de belangstelling voor Erotica te camoufleren kochten velen bezoekers  toen een kaartje voor Eurospoor en brachten ook daadwerkelijk een bezoek aan Eurospoor. Dat randgebeuren heeft zeker nieuwe modelspoorders opgeleverd. Hieruit blijkt dat het randgebeuren rond een evenement van grote betekenis kan/zal zijn.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #410 Gepost op: 30 October 2015, 11:55:56 »
Bah, vieze man, ik kan me dat helemáál niet herinneren.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #411 Gepost op: 30 October 2015, 11:56:49 »
Draadje wellicht afsplitsen by the way naar tips voor Eurospoor 2016?

On topic! De markt en de belangstelling voor modelspoor zijn inderdaad anders dan 15 jaar terug en zullen over 15 jaar anders zijn dan in 2015. Ik hoor dezelfde berichten van een collega die in de modelautootjes zit overigens.
Verder denk ik dat er voor Eurospoor ook nog winst valt te behalen qua publiciteit en communicatie. Op de internetsite- en Facebook-pagina's gebeurt vrijwel niets terwijl daarmee op relatief goedkope wijze publiciteit is te maken. Laten zien welke banen er komen en wat er voor kinderen te doen is trekt wellicht extra bezoekers over de drempel.

Modeltreinen hebben, en houden volgens mij, een grote aantrekkingskracht op kinderen. Ik heb in juni met mijn Trambaantje in het Openluchtmuseum gestaan. Voor veel bezoekers was het modelspoor daar een bij-evenement waardoor er veel mensen aan de baan stonden die niet op Eurospoor of Rail komen. Vrijwel allemaal vinden ze het leuk, zeker als je er enthousiast bij verteld en de kinderen mogen rijden. Toekomstpotentie genoeg in principe.
No dress rehearsel, this is our life.

pixon

• Offline Offline
« Reactie #412 Gepost op: 30 October 2015, 12:05:18 »
Dat is zo wat Marc tramtr melde, jongeren en kinderen vinden het prachtig als ze er toevalig tegen aan lopen.
Misschien is het tijd om niet kleiner maar groter te worden niet 3 dagen  maar 4 dagen  en meer hallen door meer modelbouw bij mekaar te doen.
Dus verschillende soorten modelbouw net zoals dortmund -euromodel bremen-- Modellbau Friedrichshafen etc.
Wat ik in duitsland ook zie is dat scholen gratis of met flinke korting kunnen komen. ( het zijn wel de mensen van de toekomst)
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 12:12:14 door pixon »
volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #413 Gepost op: 30 October 2015, 12:19:04 »

Oh ja, Amersfoort is misschien toch wel een onderzoekje waard. Amersfoort is minder bekend dan Utrecht, maar door de aard van de locatie is er voor een modelspoorbeurs ook internationaal toch wel cachet aan te geven.

De beurs Rail-tech is een aantal jaren geleden verhuisd van de Jaarbeurs naar de rijtuighal in Amersfoort, maar inmiddels weer teruggekeerd naar de Jaarbeurs. Wie onder jullie weet wat daarvoor de reden was? Maar als ik het zo bekijk is die ruimte maar 3300 vierkante meter groot? Kan dat? http://www.derijtuigenloods.nl/beurs

@Marc
FB-pagina van Eurospoor kan altijd meer, maar er staan fotoboeken vol over diverse Eurospoor edities. ik vind dat je een goede indruk kan krijgen van het evenement. De internetsite heeft onder het kopje "Aktueel" diverse deelnemende banen beschreven. Maar ja, misschien moet ik daar iemand op zetten die zo tegen de evenementsdata elke dag postings doet. Kom je ook hoger in Google bij de zoekresultaten. Als je daar op "modelspoor" zoekt, kom je Eurospoor pas op pagina 6 tegen (en dan nog in de agenda van de Jaarbeurs). Ik snap niet hoe dat kan terwijl in de metagegevens en sleutelwoorden het woord "modelspoor" staat.

@pixon
Wat in Duitsland kan, kan niet in Nederland. Meer modelbouw bij elkaar vraagt meer ruimte (vliegruimtes, vijvers voor boten) dan de weinige commerciële deelnemers zullen opbrengen. Als je dat wilt zien, zul je naar Zeeland moeten in februari (Modelbouwshow-Goes), daar kan het wel.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #414 Gepost op: 30 October 2015, 12:50:50 »
Facebook-gebruikers kijken alleen naar recente berichten want die verschijnen op je beeldscherm. Mensen gaan niet in 'oude' albums kijken, zo vlichtig is het medium nou eenmaal. Met de social media is het dus zaak regelmatig van je te laten horen en berichten te posten, en op die manier kom je weer hoger in de zoekresultaten op Google.

Verder weet Google (Google weet alles van ons overigens  8)) dat bepaalde woorden worden gebruikt door makers van websites, dus dat helpt niet altijd om hogerop te komen. Bedrijven kunnen betalen om hoger in de zoekresultaten te komen dus de zoekresultaten van Google zijn.... ietwat ondoorzichtig.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 12:58:46 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #415 Gepost op: 30 October 2015, 13:00:29 »
Een simpele like/deel actie op Facebook kan al effectief zijn. Verloot onder de delers van je bericht toegangskaarten, of een waardebon van een firma die dat sponsort ( en zo naamsbekendheid krijgt, win/win ). En doe dat niet 1 keer, maar in de aanloop naar je evenement wat meerdere keren.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 30 October 2015, 13:01:25 »
Als je daar op "modelspoor" zoekt, kom je Eurospoor pas op pagina 6 tegen (en dan nog in de agenda van de Jaarbeurs). Ik snap niet hoe dat kan terwijl in de metagegevens en sleutelwoorden het woord "modelspoor" staat.

Lijkt mij dan dat als je in je metagegevens eurospoor neerzet dat je dan wel meer naar boven gaat. Misschien ook nog modeltrein.

<meta name="keywords" content="modelspoor, miniatuurtrein, modelbanen, treinbaan, railhobby, modelspoorwegbouw, rail, treinbeurs, dagje uit, m&#228;rklin, fleischmann, jaarbeurs utrecht, ontraxs, rail" />
Jeroen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #417 Gepost op: 30 October 2015, 13:45:05 »
Als je dat wilt zien, zul je naar Zeeland moeten in februari (Modelbouwshow-Goes), daar kan het wel.
Sterker nog, daar moet het. De organisatoren daar hebben al lang in de gaten dat een beurs met alleen modelspoor in Zeeland niet levensvatbaar is. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat bij Eurospoor ook moet. De dimensies zijn heel anders. De hele provincie Zeeland heeft minder inwoners dan de agglomeratie Utrecht.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 14:16:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #418 Gepost op: 30 October 2015, 14:08:59 »
Ik denk dat de opmerking van Sobat Kras hier boven over de Erotica beurs nog best wel hout snijd. Wie zegt niet dat die 1000 extra bezoekers van dit jaar mede kwam door het tegelijk tijdig gehouden LEGO World in de Jaarbeurs? Misschien zit daar wel een kans, door in overleg met andere organisatoren en de Jaarbeurs in het weekend van Eurospoor meer gelijkende evenementen te organiseren in de Jaarbeurs. Wellicht dat het elkaar versterkt.

Overigens viel het me op  op vrijdag dat de oma's en moeders met kinderen in de jaarbeurs allemaal rechtsaf gingen naar LEGO world en de opa's en vaders met (slechts nog een paar) kinderen rechtdoor liepen naar Eurospoor  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 14:11:19 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #419 Gepost op: 30 October 2015, 14:43:09 »
Afgelopen maand naar zowel de beurs in Genk, als naar Eurospoor geweest.

Beide beurzen hadden mooie banen staan. Op Genk toch wat meer importeurs/leveranciers gezien.
Ook daar zijn alle facetten van de modelbouw te vinden. En wie zegt dat er gevlogen moet worden in de hallen.
In Genk heb ik alleen de zeppelins zien vliegen. De clubs die met schepen willen varen hebben vaak zelf al wel een "kuip"

Ook qua modelspoor kan er nog meer getoond worden, waar zijn de stomers, enkele jaren geleden wel op Rail gezien daarna nergens meer.
Live Steam kan voor sommige bezoekers net dat beetje meer cachet geven, zeker de kinderen zullen het mooi vinden als iets echt stoomt en op het ritme van de slag het geluid ook klopt.
In Nederland zijn hier legio clubs van, velen zonder eigen ruimtes om tentoon te stellen/rijden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube