De Chinese productiemarkt is al sinds een paar jaar enorm grillig. Zo grillig zelfs dat men op het laatste moment bij een afnemer nog snel ff een prijsverhoging door de strot drukt. Het is dan gewoon een kwestie van 'take it or leave it'. Het laatste zal de afnemer zeker niet doen, want dan is ie z'n tot dat moment gedane investeringen kwijt. Dus dan is het 'take it' met als gevolg dat het product duurder wordt. Dan kun je nog twee dingen doen: óf je neemt je verlies óf je berekent de prijs door aan de consument. Als weldenkende ondernemer kies je dan voor het laatste want de schoorsteen moet toch blijven roken. Niets meer, niets minder. En voor de consument zal er dan niks anders opzitten om nog ff door te sparen, of om centjes te vragen op je verjaardag, of een extra folderwijkje te lopen of om de auto van de buren te gaan wassen of... enfin: u bent creatief genoeg denk ik. Het is jammer maar het is niet anders. En anders kan je altijd nog je gal gaan spugen op een forum...
Dat noemen ze simpelweg ondernemersrisico.Dat ga je niet over de hoofden van je klanten proberen te verhalen.
Ik vind het wat naïef om Artitec zo weg te zetten als liefdadigheidsinstelling weg te zetten.
Maar in het laatste geval moet je niet verbaast kijken als heteindresultaat is dat je a la Karst, Ivo ........ je eigen NS materieel moet gaan zittensolderen / spuiten en wat dan ook. En als je een dergelijk model wilt gaan kopen ....
Begin d'r maar aan, scheelt je misschien nog wel een paar centen..
Dat wordt ook nergens gezegd. Maar wel wat Paul zegt, reken er op dat er op de achtergrond mensen meewerken aan modellen door foto's, maten, historische gegevens etc aan te leveren zonder dat de tijd die dat kost betaald wordt.
Dat is vrij gebruikelijk hoor, ook bij grote fabrikanten. Die vallen alleen hun klanten niet lastig met verhalen die de klanten toch niet kunnen controleren.