Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 13:28:59
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 13:22:11
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Artitec plan U  (gelezen 152725 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Artitec plan U
« Reactie #510 Gepost op: 13 November 2016, 10:54:12 »
De Chinese productiemarkt is al sinds een paar jaar enorm grillig. Zo grillig zelfs dat men op het laatste moment bij een afnemer nog snel ff een prijsverhoging door de strot drukt. Het is dan gewoon een kwestie van 'take it or leave it'. Het laatste zal de afnemer zeker niet doen, want dan is ie z'n tot dat moment gedane investeringen kwijt. Dus dan is het 'take it' met als gevolg dat het product duurder wordt. Dan kun je nog twee dingen doen: óf je neemt je verlies óf je berekent de prijs door aan de consument. Als weldenkende ondernemer kies je dan voor het laatste want de schoorsteen moet toch blijven roken. Niets meer, niets minder. En voor de consument zal er dan niks anders opzitten om nog ff door te sparen, of om centjes te vragen op je verjaardag, of een extra folderwijkje te lopen of om de auto van de buren te gaan wassen of... enfin: u bent creatief genoeg denk ik. Het is jammer maar het is niet anders. En anders kan je altijd nog je gal gaan spugen op een forum...  ;)

Dat noemen ze simpelweg ondernemersrisico.
Dat ga je niet over de hoofden van je klanten proberen te verhalen.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #511 Gepost op: 13 November 2016, 10:58:10 »
Dat mag je best vinden, maar als ondernemer lijkt me dat toch vrij logisch dat je dat doet.

guest7823

• Gast
« Reactie #512 Gepost op: 13 November 2016, 11:21:06 »
Tja..... ondernemersrisico........

Als je met oogkleppen op naar een bedrijf als Artitec kijkt is het inderdaad een onderneming. Dwz een "echt bedrijf" met normaal betaalde mensen op de loonlijst. Dus dan zou je opmerking over ondernemersrisico misschien hout kunnen snijden

Alleen, als je de oogkleppen afdoet zal je constateren dat de producten zoals Artitec die levert niet met de bemensing zoals die op de loonlijst staat te doen valt. Rond Artitec zit een redelijk grote groep mensen die hun diensten voor een appel en/of een ei doen. En zonder die mensen zouden allerlei producten als NS stoomlocomotieven en dieselstellen niet te produceren zijn, althans niet voor de prijzen zoals die nu gevraagd worden.

De markt voor NS modellen is gewoon beperkt en het is prima om te vinden dat het "ons recht" is om goede, betaalbare NS modellen te hebben, maar de harde praktijk is dat voor veel modellen individuen hun nek redelijk ver uitsteken en/of dat er een behoorlijke hobbymatige neveninspanning noodzakelijk is om de modellen geproduceerd en/of enigszins betaalbaar te krijgen.

Dus de stelling:

Is prima, maar dan moet je ook accepteren dat de consequentie is dat er nauwelijks of geen NS modellen beschikbaar zijn, of althans niet in de variëteit zoals die op dit moment geboden wordt.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #513 Gepost op: 13 November 2016, 11:26:22 »
Mwah

Ik vind het wat naïef om Artitec zo weg te zetten als liefdadigheidsinstelling weg te zetten. Uiteindelijk moeten ook deze mensen eten.  Dat marges laag zijn geloof ik zomaar, dat ze geld erop toeleggen of allemaal vrijwilligers hebben onwaarschijnlijk.

Tuurlijk is het hun recht trouwens om dit door te belasten, dat recht ontkennen is onzin. Ze hebben elk recht om er 2000 euro voor te vragen, geen plicht om te leveren tegen 350.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #514 Gepost op: 13 November 2016, 11:30:22 »
Daar kunnen we alleen een oordeel over vellen als we de mensen achter Artitec heel goed zouden kennen. Of ze echte liefhebbers zijn die met heel weinig genoegen nemen zolang de modellen maar (nagenoeg) perfect zijn en in heel veel varianten beschikbaar zijn? Of dat ze liever dure modellen maken omdat daar lekker geld in is te verdienen? Ik weet het niet want ik ken ze niet  :)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #515 Gepost op: 13 November 2016, 11:35:28 »
Ik vind het wat naïef om Artitec zo weg te zetten als liefdadigheidsinstelling weg te zetten.

Dat wordt ook nergens gezegd. Maar wel wat Paul zegt, reken er op dat er op de achtergrond mensen meewerken aan modellen door foto's, maten, historische gegevens etc aan te leveren zonder dat de tijd die dat kost betaald wordt.

guest7823

• Gast
« Reactie #516 Gepost op: 13 November 2016, 11:40:08 »
Ik heb nergens gezegd dat Artitec een liefdadigheidsinstelling is  :(

Alleen heb ik wel proberen helder te maken dat het plaatje redelijk diffuus is. Er zijn een (beperkt) aantal mensen die er een normaal betaalde baan uit hebben, maar in de periferie zitten een flink aantal mensen die diensten leveren voor niets of weinig.

Met enkel betaalde mensen gaat het bij Artitec niet lukken en met enkel hobbyisten gaat het met een bedrijf als Artitec ook niet lukken.

Bedrijven als Artitec (maar ik ken er een paar meer in Nederland) doen, terecht, hun best om professioneel / zakelijk over te komen. Dat moeten ze wel om overeind te blijven, echter voor een goed begrip van de situatie is een iets bredere blik wel handig / nuttig.

Vergelijk Artitec maar met de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. Ongeveer 20 FTE vaste dienst en 300 vrijwilligers. Haal of de medewerkers in vaste dienst er uit of de vrijwilligers en de organisatie kukelt in elkaar. Toch doet de SHM naar bezoekers, ProRail, ILT en al dat soort groepen hun uiterste best om als een professionele organisatie over te komen, domweg omdat dit in communicatie en werkwijze het handigste is.

Zowel bij Artitec als bij de SHM zijn de marges dun. Dus ja Artitec wegzetten als "commerciele organisatie" mag en je mag ze er zelfs op afrekenen. Maar in het laatste geval moet je niet verbaast kijken als het eindresultaat is dat je a la Karst, Ivo ........ je eigen NS materieel moet gaan zitten solderen / spuiten en wat dan ook. En als je een dergelijk model wilt gaan kopen ...........

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #517 Gepost op: 13 November 2016, 11:59:23 »
Een beetje filosofisch op de zondagochtend
"het leven is niet zonder risico's"

Hierop toegepast
Ondernemersrisico
Je bestelt een artikel/dienst (in dit geval de plan U) voor een bepaalde prijs. Artitec houdt zich aan die (morele) afspraak door de reeds bestelde exemplaren (en ook wat er nog voor 1 jan. 2017 wordt besteld) voor de oude/afgesproken prijs te leveren. Als door externe ontwikkelingen hun marge kleiner wordt is dat hun (ondernemers)risico. Het nadien afdekken van dit risico bij latere bestellingen is een zaak van gezonde bedrijfsvoering.

Consumentenrisico
Je bestelt een artikel/dienst (in dit geval de plan U) voor een bepaalde prijs zonder het uiteindelijke product te hebben aanschouwd. In mijn situatie 2 stuks, met alleen plaatjes en een pre-productie exemplaar in Houten. Je gaat af op de kwaliteit die de leverancier al eerder heeft laten zien. Mocht dat een keer tegenvallen, tja consumentenrisico, dan kun je dat afdekken door het gerede product af te wachten (in de winkel ligt) en dan de hogere prijs te betalen.

Overigens ben ik erg blij met Artitec

Groet,

Gerard

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #518 Gepost op: 13 November 2016, 12:01:06 »

Is dat zo......?

Hoe zit dat dan met een tegenvallende koffiebonen oogst? Zelfde geldt voor cacao,
aardappelen, olie.... Geloof dat bij jou thuis je vrouw/vriendin de boodschappen doet?

En anders:

Maar in het laatste geval moet je niet verbaast kijken als het
eindresultaat is dat je a la Karst, Ivo ........ je eigen NS materieel moet gaan zitten
solderen / spuiten en wat dan ook. En als je een dergelijk model wilt gaan kopen ....

Begin d'r maar aan, scheelt je misschien nog wel een paar centen..
Mvh Steef

guest7823

• Gast
« Reactie #519 Gepost op: 13 November 2016, 12:06:39 »
Begin d'r maar aan, scheelt je misschien nog wel een paar centen..
Helemaal waar  (y)

Totdat je de factor arbeidstijd gaat belonen.......... En al doe je dat maar met het minimumloon. Laat staan wanneer je het gaat doorrekenen met een bij de vaardigheden horende beloning  ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #520 Gepost op: 13 November 2016, 12:09:19 »
Dat wordt ook nergens gezegd. Maar wel wat Paul zegt, reken er op dat er op de achtergrond mensen meewerken aan modellen door foto's, maten, historische gegevens etc aan te leveren zonder dat de tijd die dat kost betaald wordt.

Dat is vrij gebruikelijk hoor, ook bij grote fabrikanten. Die vallen alleen hun klanten niet lastig met verhalen die de klanten toch niet kunnen controleren.
Ik zie alleen dat Artitec dit meer heeft gedaan. Een fikse prijsverhoging aankondigen met allerlei oncontroleerbare argumenten. Gecombineerd met de vrijwel onverholen oproep zoveel mogelijk te bestellen voor een prijs waarvan ze net hebben uitgelegd dat ze daar eigenlijk niet mee uitkomen.  ;D
Het zal wel, denk ik dan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

• Gast
« Reactie #521 Gepost op: 13 November 2016, 12:12:32 »
Dat is vrij gebruikelijk hoor, ook bij grote fabrikanten. Die vallen alleen hun klanten niet lastig met verhalen die de klanten toch niet kunnen controleren.

Gelukkig zijn die dan ook nooit failliet gegaan ;)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #522 Gepost op: 13 November 2016, 12:17:28 »
Henk,

wat is nou je punt? Wil je een leverancier die per direct zijn prijzen aanpast of heb je liever een leverancier die aankondigt dat zijn prijzen over een paar weken wijzigen. Ik begrijp werkelijk het gemiauw niet. Dat je het jammer vindt/boos bent dat de hobby er niet goedkoper op wordt, daar kan ik inkomen. Maar dit afgezeik van een producent die iets vroegtijdig aankondigt begrijp ik werkelijk niet. Ben benieuwd naar de storm van verontwaardiging die op 2 januari 2017 opsteekt nadat zo'n beetje alles wat in deze wereld  te koop is automatisch "inflatie gecorrigeerd" is geworden.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

guest7823

• Gast
« Reactie #523 Gepost op: 13 November 2016, 12:19:22 »
« Laatst bewerkt op: 13 November 2016, 12:22:54 door guest7823 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #524 Gepost op: 13 November 2016, 12:22:32 »
jongens, kibbel nog maar even lekker verder hier, ik stap zo in de maybach met chauffeur van de zaak op weg naar schiphol om even met de bedrijfslearjet naar new york te vliegen om daar een paar nieuwe sokken te kopen. Als jullie nou nog even een treintje extra bestellen koop ik er ook nog een onderbroek bij.  8)