Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 19:22:48
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 18:44:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Rheinburg, TP V/VI door 741230
Vandaag om 18:18:33
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 18:02:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 847304 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5370 Gepost op: 27 January 2024, 20:40:57 »
Meer van de Merwehaven - in de jaren '50.


Merwehaven-fa-Bingham-co-05-1950-NL-RtSA-4117-1976-5701-01


Merwehaven-1950-1960-NL-RtSA-4117-1976-14469-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5371 Gepost op: 28 January 2024, 00:12:37 »
1951...



Merwehaven-apr-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5914-01


Merwehaven-apr-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5915-01


Merwehaven-mei-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5829-01


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5372 Gepost op: 28 January 2024, 12:18:41 »
Maar hoe gaat t nou met je eigen baan???

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5373 Gepost op: 28 January 2024, 16:02:57 »
Mijn baan is zo ver gebouwd dat er prima gereden kan worden. En overal is wel iets van scenery, dus het ziet er nergens heel beroerd uit, al is er nog veel te verbeteren. Er wordt op dit moment niet echt gebouwd. Maar dat komt wel weer.

Rijden doe ik wel, van tijd tot tijd.
Soms wordt er serieus gerangeerd. Mijn baan leent zich prima voor uitgebreid heen en weer rijden, sorteren, en op de verschillende  sporen wagens wegzetten en weer ophalen.
Maar ik rij ook regelmatig de hele baan rond, het liefst met met verschillende treinen tegelijk. Pas nog eens gekeken hoe dat gaat met treinen van zo'n 20 à 25 wagens. Dat lukt heel goed.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5374 Gepost op: 28 January 2024, 21:59:08 »
Over mijn baan later meer, op dit moment zoek ik het nog even in de Rotterdamfoto's - evengoed een leuk onderdeel van de hobby:)


Merwehaven-overslag-wijnvaten-jul-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5804-01


Merwehaven-overslag-vaten-jul-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5806-01


Merwehaven-overslag-wijnvaten-jul-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5805-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5375 Gepost op: 29 January 2024, 18:55:41 »
In 1951 is fotograaf Van Dijk vaker bij de Merwehaven langs geweest.


Merwehaven-overslag-eieren-aug-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5799-01


Merwehaven-overslag-eieren-aug-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5800-01


Merwehaven-overslag-eieren-aug-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5801-01


Merwehaven-overslag-eieren-aug-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5802-01


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2154
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5376 Gepost op: 29 January 2024, 19:49:20 »



Merwehaven-Radiostraat-Corn-Swarttouw-Stuw-Mij-1952-NL-RtSA-4232-XIV-355-02-05

Merwehaven-Radiostraat-Corn-Swarttouw-Stuw-Mij-1956-NL-RtSA-XIV-355-02-07

Een van de twee bovenstaande schepen is de m.s. Karimun van de Nederlandse Stoomvaart Maatschappij Nederland (later onderdeel van de Nedlloyd. Is gebouwd in 1953 en voer op het verre Oosten. Voor zo ver ik weet werden alle schepen van de Nederland vernoemd naar Indonesische eilanden. Ik heb zelf op de m.v. Batjan en m.v. Batu gevaren....
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5377 Gepost op: 29 January 2024, 23:03:59 »
In 1951 is fotograaf Van Dijk vaker bij de Merwehaven langs geweest.


Merwehaven-overslag-eieren-aug-1951-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-5799-01
....

Dat zijn de ingrediënten voor een stevig geklutst ei.... En dat per krat a 37/38 Kg. Die mag je tegenwoordig alleen nog met zijn tweeën tillen.

Als ik de plaatjes zo bekijk staan ze in dit stukje in omgekeerde volgorde. Aangevoerd per trein (omgeving Barneveld? Een van de polders?) voor de export, zal wel 'lokaal' zijn omdat naast breekbaar eieren ook nog bederfelijk zijn. Engelse tekst doet vermoeden dat ze naar het VK gaan.
Even zoeken naar Britse eieren import vanuit Nederland 1952, levert leuke resultaten (tekst, transcripties van uit House of Lords (lijkt bijna op Brexit avant la lettre)).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5378 Gepost op: 29 January 2024, 23:11:43 »
@Bart
Bedankt voor de aanvulling!

Maar hoe kan een schip gebouwd in 1953 in 1952 al op de foto zijn gezet?
Of zou de datering van de foto niet correct zijn?


@Jan-Peter
Mooi observaties. Leuk om zo te zoeken naar het verhaal achter zo'n serie foto's.


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2154
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5379 Gepost op: 30 January 2024, 09:00:20 »
De datum kan een mix-up zijn. In 1953 heeft de Maatschappij Nederland 2 zusterschepen in dienst genomen De een was de Karimum en de ander de Karimata. Kenmerkend voor die schepen waren de 2 reddingsboten aan beide zijde en iets uitgebouwde 1e dek dat grensde aan luik 4 zoals op de lucht foto te zien.

In 1970 fuseerde Maatschappij Nederland met o.a. de VNS, de Rotterdamse en de KJCPL en werd de NSU - Nederlandse Scheepvaart Uni. Zo werd een Amsterdamse rederij toch Rotterdams. De NSU adopteerde in 1977 de naam van het moeder bedrijf "Nedlloyd" Het kantoor in de van Vollenhovenstraat.


Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12440
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5380 Gepost op: 30 January 2024, 09:53:16 »
Ja dat waren nog eens tijden. ??? Mooie schepen met eigen laad en los gerij.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 12:11:11 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1376
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5381 Gepost op: 30 January 2024, 10:56:19 »
Goeievoormiddag,

Eieren naar GB.  Er was rond 1950 een tekort in Engeland. Pakweg 5 jaar na WO2.
Verhaal uit eerste hand, van mijn pa:    reisje naar London in die periode:    geen échte eitjes aan 't ontbijt maar (slechts) eierpoeder (wellicht scrambled eggs).
Was het dan niet makkelijker om te verpoederen in Nederland en dan in schepen (coasters) te laden ?
(eitjes zijn niet uitermate bederfelijk   /  staan anno 2024 in de winkel gewoon op het schab(p), niet in de koeling  /  hoeven thuis evenmin in de koelkast bewaard   / liefst niet in de zon noch in warme ruimte, weliswaar ....)
---------
" Merwehaven-overslag-wijnvaten-jul-1951 ":  waren dit vaten met wijn of nieuwe, dwz. lege wijnvaten van een (Nederlandse) kuiperij ?
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 11:06:37 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5382 Gepost op: 30 January 2024, 11:48:53 »
Was het dan niet makkelijker om te verpoederen?
Dat ze daar nu niet aan gedacht hebben!!

En over die wijnvaten. Wie zal het zeggen? Ik ga voor vaten met inhoud...

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5383 Gepost op: 30 January 2024, 16:26:04 »
En mij valt dan weer op dat op 3 verschillende foto's een goederenwagen (CHRK ?) staat met een bedrijfsnaam: "Henk Hentzen". Niet op een los velletje oid maar op een duidelijk bevestigd bord. En Google levert dan weer een relatie met de NS (een 6400 rijdt met de naam Henk) en de Bentheimer Eisenbahn op. Leuk voor het omzetten in model om een dergelijke wagen te laten opvallen:

En de website: https://geschiedeniscoevorden.nl/geschiedenis-internationale-expeditie-bedrijven-henk-hentzen-bv-door-dhr-hm-hentzen

Benieuwd of er nog meer "gewone" NS-wagens waren met een dergelijke vorm van bedrijfsreclame...
Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 16:27:46 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1376
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5384 Gepost op: 30 January 2024, 16:36:08 »
Goeienamiddag,

Op het andere witte bordje, rechts van de wagendeur staat "eieren" en hier zie je (denk 'k) lijmsporen rondom dit (kartonnen?) bord.

Rond het grotere witte bord "Hentzen expediteur"  is geen lijm te bespeuren.  Hangt dit bord (affiche) er slechts tijdelijk, namelijk voor deze foto? Het valt ook op dat de vrachtwagen van "Hentzel"  er erg bling-bling uitziet.  Is één-en-ander in scène gezet, toentertijd?

Wat verricht men hier?  Eitjes vanaf de spoorwagen naar het schip?  Van de 'wagon' op de vrachtwagen? Andersom?  Merkwaardig.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2024, 16:40:12 door hervé »