Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 17:47:52
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 17:45:38
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 17:44:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 845138 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1890 Gepost op: 04 March 2022, 09:52:08 »
Uit he al eerder genoemde boek over de 6000-en ook ng deze foto an de Puselaan. Bjschrift meegefotografeerd.





Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1891 Gepost op: 04 March 2022, 10:07:54 »
Nog weer zo'n mooi plaatje! Een andere, iets bredere versie van dezelfde foto:


Putselaan 26 sep 1953 NS 6015 met werkliedentrein foto J Quanjer

De kaartjes, die Huup laat zien, geven de situatie aan rond het kruispunt Putselaan/Brielselaan - Maarhaven OZ/Dordtselaan.
Deze foto's zijn rond dat punt gemaakt.


Foto vanaf de graansilo genomen - vooraan de sporen naar de Maashaven ZZ


Putselaan - meest westelijke stukje
Interessant is hier het wissel voor het aftakkende spoor naar de graansilo.
Behalve de twee sporen aan de kant van de Maashaven was er ook een spoor dat in de graansilo 'verdween' zie 2e kaartje van Huup.
Dat spoortje is op de foto hieronder niet meer aanwezig. Maar de toegangsdeur is er nog.


Gevaarlijk kruispunt...

« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 10:38:56 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1892 Gepost op: 04 March 2022, 10:16:49 »
Die 2200 reed niet al te hard, zo te zien. De bovenleidingwagen, een Chevrolet?
Op de achtergrond een truck met oplegger. Welk merk is de truck? Ik heb dat ding als dinky gehad, geloof ik....
« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 10:19:07 door Huup »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1893 Gepost op: 04 March 2022, 10:20:26 »
Chevrolet is correct Huup!
Zeg maar broertje van de wagen die gister op een waterige 1953 foto staat.
Uiteraard reden de treinen langzaam, snelheid van fietsende huisvrouw...
Je ziet ook zoals in post 1889 te lezen is dat er strengelspoor was richting Mijnsherenlaan: het wissel is ruim voor de kruising. Goed te zien agv wisselverwarming versus sneeuw.

Ook mbt post 1889: klopt het dat NS het GEM gebouw in gaat? Staat niet op bovenstaande botsprent.
Uit boek Tramsporen in Rotterdam van Ton van Eijsden.

Wat hij stelt mbt overloopwissels en boog: er zijn foto's van het kruispunt in deze periode, maar noch de wissels noch de boog staan er op.
Nota bene: de tramlijn die langs de Mijnsherenlaan reed, lijn 2 dan wel lijn 12, remiseerde dan juist niet in remise Charlois. Remise werd gebruikt voor de lijn die het eindpunt Charlois had: lijn 12 cq lijn 2.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 11:48:59 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1894 Gepost op: 04 March 2022, 10:45:41 »
Dat langzame rijden was idd voorschrift. Henken maakt melding van een ongeval met werklieden treinen die op 5 minuten na elkaar vertrokken met respectievelijk 13 en 9 rijtugen. De eerste stopte, de tweede reed 25 ipv 5(!)-15. Rangeerder vanwege regen op de bok en hopla. Boem. Twee doden. Rangeerder ontslagen, en regels aangepast: machinist mocht niet rijden als rangeerder zn taak niet volgens regels uitvoerde.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1895 Gepost op: 04 March 2022, 10:49:18 »
  :) Nou, 5 km/h is nog langzamer dan fietsende huisvrouw...
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1896 Gepost op: 04 March 2022, 10:52:16 »
Klopt. Stapvoets. Daar heeft een bus dan wel weer voordelen. Die rijdt gemiddeld toch een km of 25 in de stad.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1897 Gepost op: 04 March 2022, 11:02:06 »
Deze luchtfoto laat twee goederensporen zien langs de graansilo aan de kant van de Brielselaan:


Zou het achterste het doorgaande spoor zijn en het voorste in het gebouw verdwijnen?
Of - en dat lijkt me waarschijnlijker - verdwenen beide sporen in het gebouw en is het doorgaande spoor aan de andere kant van de rijbaan, op de foto boven de twee auto's?
« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 11:11:15 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1898 Gepost op: 04 March 2022, 11:34:32 »
Bijzonder...
Gaan beide sporen dan  - zie foto "gevaarlijk kruispunt"  dan het GEM gebouw in naast de witte auto die er in de hoek geparkeerd is?

De kade Maashaven zuidzijde is afsluitbaar, terrein van GEM, zien we op de luchtfoto. Welk jaar, 1959??

Ronald

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1899 Gepost op: 04 March 2022, 11:49:16 »
In post 62, blz 5, staat de complete luchtfoto. Een jaartal heb ik niet.
De foto is in elk geval na 1951 toen de graansilo aan de kant van de Brielselaan nog eens is uitgebreid.

De spooringang (op de foto 'gevaarlijk kruispunt' een brede deur, breed genoeg voor 2 sporen) was in dat nieuwe gedeelte.
Misschien lagen de sporen er al en zijn ze met de uitbreiding inpandig geworden.

De kade was inderdaad afsluitbaar. Niet zo heel vreemd lijkt me, doorgaand verkeer was niet gewenst, spoorverkeer uitgezonderd neem ik aan. 
« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 12:18:11 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1900 Gepost op: 04 March 2022, 12:39:57 »
Afsluitbare kade.
Toen we 40 jaar geleden op Charlois woonden liepen we wel vanaf Meneba over deze kade langs Quaker tot voorbij de graansilo. De havensporen lagen er nog, de erfafscheidingen waren al verdwenen.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 12:42:27 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1901 Gepost op: 04 March 2022, 13:07:02 »
Ook mbt post 1889: klopt het dat NS het GEM gebouw in gaat? Staat niet op bovenstaande botsprent.
Uit boek Tramsporen in Rotterdam van Ton van Eijsden.

Wat hij stelt mbt overloopwissels en boog: er zijn foto's van het kruispunt in deze periode, maar noch de wissels noch de boog staan er op.
Nota bene: de tramlijn die langs de Mijnsherenlaan reed, lijn 2 dan wel lijn 12, remiseerde dan juist niet in remise Charlois. Remise werd gebruikt voor de lijn die het eindpunt Charlois had: lijn 12 cq lijn 2.

Ronald

Inhakend op de tramdiscussie: in 1948 lag de boog Brielselaan-Mijnsheerenlaan er in elk geval wel:



Dit is voor de uitbreiding van de graansilo. Voor de silo langs de Brielselaan een betonnen muur.
Ik vermoed dat daarachter 2 of 3 sporen lagen.
Hieronder het wissel waar deze sporen van het doorgaande spoor aftakten.


Graansilo omstreeks 1934

En een nog iets duidelijker plaatje - met genoemde muur waarin, niet echt zichtbaar, vermoedelijk spoorpoorten waren aangebracht.

Graansilo 1934



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8439
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1902 Gepost op: 04 March 2022, 13:13:37 »
Is dat de fabriek bij wat nu metroatation Maashaven is?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1903 Gepost op: 04 March 2022, 13:50:09 »
Ja, dat klopt. En het 1e kaartje dat je liet zien met de slinger in de tramlijn, dat was vanwege de aanleg van dat metrostation.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2022, 14:05:07 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1904 Gepost op: 04 March 2022, 14:22:50 »
 :)
Mooi, toch een foto van de boog bij de Dordselaan. Dank.

Wat een rust op die plaat, een enkele fietser en een groentenboer.
De GEM was een stuk lager dan nu.
Ik stond er eens op het dak tijdens monumentendag. We gingen tussen de silo's en leidingen door naar het dak. En terug.

Ronald

Groet,
      Ronald