Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Frits C
Vandaag om 15:04:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door BertOK
Vandaag om 14:23:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1003927 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2818
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1815 Gepost op: 25 February 2022, 01:08:42 »
De Stadionweg verder volgend kom je bij de oprit van het Varkenoordse viaduct waar alle trams overheen gingen, behalve als ze naar het stadion reden.


Varkenoordse viaduct en Stadionweg 1937


RET 122 Varkenoordse viaduct 22 04 1956


Kreekweg 1936 - vanaf 1937 heette het Stadionweg - met goederenspoor in de berm


Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1816 Gepost op: 25 February 2022, 07:53:49 »
Mooie stoomtram die RET 122 😉

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1817 Gepost op: 25 February 2022, 09:33:58 »
Nee das undercover diesel electrisch  ;D ;)

Maar Alewijn,ondanks al het fraais wat hier boven komt drijven,hoe staat het nu met de baanbouw ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1818 Gepost op: 25 February 2022, 09:38:39 »
Naast de motorwagen een wisselwachter met wisselijzer.
De laatste passagiers stappen in de eivolle bijwagen.
Een chef met glimmende schoenen regelt het tramverkeer.
Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2818
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1819 Gepost op: 25 February 2022, 14:00:29 »
@Noud
Het bijschrift luidde niet voor niets: RET-122-als-test-voor-stadionvervoer-omgebouwd-tot-stoom ;)

@Floris
Met al die foto's en zo heb ik natuurlijk geen tijd om aan m'n baan te bouwen... :)

Er kan nog genoeg aan de baan gedaan worden, maar ik heb er ook helemaal vrede mee als het er een tijdlang niet van komt.
De baan is zo ver af dat ik met genoegen er bij kan zitten. Gewoon om er naar te kijken. Of een beetje te rijden en te rangeren.
Sommigen mensen zeggen: ik ben meer een bouwer dan een rijder. Ik ben denk ik meer en rijder dan een bouwer.

@Ronald
Stond zo'n wisselwachter de hele dag de wissels te verzetten? Of werd zo iemand alleen ingezet als er iets aan de hand was?

Intussen ben ik bijna bij the end of the line.
Al liep het spoor langs de Stadionweg nog een heel eind door, ook daar kwam een eind aan.

Dat was, als we de kaartjes mogen geloven, ongeveer hier:

Einde Stadionweg 1972
Ik meen links op de foto, aan de andere kant van de weg enkele wagens te zien. Ik hoop nog wat duidelijker foto's te vinden.





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1820 Gepost op: 25 February 2022, 14:27:42 »
Foto Stadionweg nabij Brienenoord. Aan de overkant waren allerlei bedrijven. Een, sloperij? , had boven zijn toegangspoort een zeer kleine duikboot geplaatst. Voor ik interessant als we met deTwee Provinciënbus van familiebezoek uit HIAmbacht kwamen.

Wat betreft de "wisselwachter", die stonden her en der langs de stadiontramroute bij handwissels: Weena, waar deze trams beginpunt hadden en de overige lijnen via het middenspoor passeerden. Bij Blaak onder spoor het viaduct , hier bij de aftakking van de lijnen 2,3,9 en 12 en bij de wisselkam aan de Olypiaweg nabij de Kuip.

Ronald

« Laatst bewerkt op: 25 February 2022, 14:32:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2818
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1821 Gepost op: 25 February 2022, 18:24:35 »
Die wisselwachters kwamen dus vooral bij stadionritten in actie. En evt bij omleidingen neem ik aan.
Boven bij het Varkenoordse viaduct was de scheepswerf van Piet Smit goed in beeld. Die had zoals meer bedrijven langs de Stadionweg een spooraansluiting, Nog geen detailfoto's gevonden, maar dit is ook al leuk:




1959


1965


Deel van dezelfde foto als hierboven



RET-bus voor personeelsvervoer scheepswerf Piet Smit Stadionweg 1960

Langzamerhand raken de foto's van dit gebied uitgeput.
Dus komt de tour rondom Charlois tot een eind. Of we trekken de cirkel nog iets wijder en gaan naar de overkant... Ik ben er nog niet helemaal uit.

« Laatst bewerkt op: 25 February 2022, 18:26:10 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1822 Gepost op: 25 February 2022, 18:47:22 »
"Autonummers" noteren heb ik ook wel gedaan. Alleen niet zo link liggend op de stoeprand!

Mbt "wisselwachters", behalve voor Stadiondiensten zag je ze amper. Bij een stremming gooide de conducteur een handwissel om. Toen vanwege de metrobouw op het Hofplein de trambruggen over het "metro-kanaal" een paar weekenden verwijderd waren, bereden de trams nogal wat ongebruikelijke routes. Toen stonden er her en der RET-ers bij de handwissels. Dat niet alle wissels electrisch waren zal niet alleen geweest zijn om reden van aanlegkosten: bij het naderen van een e-wissel moest zeer langzaam worden gereden vanwege het bovenleidingcontact.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 February 2022, 18:56:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1823 Gepost op: 25 February 2022, 19:53:57 »
Hierboven schreef ik over "metrokanaal".
Voor korte info omtrent de bouw van de eerste metrolijn zie:
 www.wederopbouwrotterdam.nl/artikelen rotterdambouwteenmetro .
Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 February 2022, 20:01:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1824 Gepost op: 25 February 2022, 21:36:13 »
Ik moet het toch even kwijt: ik ben geen baan aan het bouwen en ik ben ook niet van plan Charlois na te bouwen. Maar wat een leuk draadje is dit! Schitterende foto's, mooie indrukken van het oude Rotterdam. Gave treinen, bussen en trams. Mooie straattaferelen met kinderen die kentekenplaten noteren, een hele groep, dat zie je tegenwoordig niet meer.

Veel foto's laten tegelijkertijd de rijkdom van een stad zien waar hard wordt gewerkt naast de armoede van smoezelige straten en mensen. Het geeft een mooi tijdsbeeld. Als klein ventje van 5 heb ik de nadagen van de RTM nog mee gemaakt tijdens de ritjes naar Hellevoetsluis. Helaas kan ik mij van de trams etc. niet zoveel meer herinneren. De blinde muur tegenover het perron aan de Rosestraat nog wel. En ook het wachtlokaal met de houten tafels en stoelen waar mijn vader een kop koffie dronk en ik een glas Ranja kreeg weet ik nog, als een hele vage herinnering, dat dan weer wel (uit "Toen was geluk nog heel gewoon").

Bij deze het uitdrukkelijke verzoek aan hen die foto's en verhalen leveren, vooral niet stoppen.

Richard

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1825 Gepost op: 25 February 2022, 22:33:47 »
...
Langzamerhand raken de foto's van dit gebied uitgeput.
Dus komt de tour rondom Charlois tot een eind. Of we trekken de cirkel nog iets wijder en gaan naar de overkant...
Graag

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1826 Gepost op: 26 February 2022, 09:59:37 »
Vandaag vijftig jaar geleden reed de tram naar het Stadion Feijenoord voor het laatst.


De opheffing van de tram was verschillende malen uitgesteld ivm strenge vorst, waardoor de aanleg van de busopstelplaats kwam stil te liggen.
Railtheater Amsterdam organiseerde dat werkwagen 2517 de laatste rit was, mèt lijnaanduiding 20. Twintig was administratief het lijnnummer, de trams reden vanaf de start echter met blank lijncijfer, zoals op deze foto van 1 november 1970 te zien is....

Wie gad kunnen voorzien dat de stadiontram hier 30 jaar later zou terugkomen? Min of meer als aanzet voor lijn 23 naar Beverwaard.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 February 2022, 11:51:45 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2818
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1827 Gepost op: 26 February 2022, 10:57:33 »
Memorabel feit, Ronald, en ook nog eens precies waar we gebleven waren.
De stadiontrams reden de laatste jaren, na opening van de metro, vanaf Maashaven?

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1828 Gepost op: 26 February 2022, 11:00:41 »
"Bij deze het uitdrukkelijke verzoek aan hen die foto's en verhalen leveren, vooral niet stoppen."

Hier sluit ik mij, met volle overtuiging, bij aan!

 "Dus komt de tour rondom Charlois tot een eind. Of we trekken de cirkel nog iets wijder en gaan naar de overkant..."

Ik zeg: doen alstublieft!

M.vr.groet,

Aad

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1829 Gepost op: 26 February 2022, 11:13:23 »
 :) @ Alewijn. memorabel...

Memorabel is ook dat die dag de populaire artiest  Tom Mandes overleed. Alias Dorus. POESIEMIAAUW.
Jaren had hij een eigen theater  in het centrum van de stad, Mauritsstraat.

De trams naar de Kuip reden inderdaad sinds februari 1968 vanaf metrostation Maashaven. Meestal tien wagens van de serie 251/274. Apart is wel dat de dienst het slechts vier jaar uithield en dat in die tijd een deel van de sporen zijn vervangen, onder andere de dubbele smalspoorkruising op het Hillesluis die in 1957 door de RTM was verlaten.

Afgelopen zondag passeerde ik der trein het Stadion. Mede reizigers, duidelijk voetbalsupporters stapten bij stapten bij Zuid uit....
Vraag: hoe is de inzet van NS-station Stadion Feijenoord?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 February 2022, 11:48:59 door hrp »
Groet,
      Ronald