Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder DR4088 OPTO in combinatie met DR5000 geeft sluiting door PaulRoman
Vandaag om 08:13:50
Welke titels zijn er allemaal uitgegeven in de "oranje serie"? door Eelco Storm
Vandaag om 07:59:03
Eén compressor en een hoop vragen door Duikeend
Vandaag om 07:48:15
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door janw
Vandaag om 00:44:42
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:38:44
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:12:17
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:09:47
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Bahn-AG
19 mei 2022, 23:57:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
19 mei 2022, 22:47:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
19 mei 2022, 22:47:45
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 mei 2022, 22:05:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
19 mei 2022, 22:01:55
Raadplaatje door Benelux795
19 mei 2022, 21:49:32
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
19 mei 2022, 21:14:22
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door Fritsprt
19 mei 2022, 21:11:19
vreemd gedrag decoder door heuvelbaan
19 mei 2022, 20:28:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
19 mei 2022, 19:48:38
Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door Rob Ellerman
19 mei 2022, 19:28:22
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
19 mei 2022, 18:41:26
Aansturing via Arduino werkt niet goed door ROn30
19 mei 2022, 17:57:01
EifelBurgenBahn door ex44
19 mei 2022, 17:41:33
Russische pantsertrein in Oekraïne video door tijgernootje
19 mei 2022, 17:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
19 mei 2022, 15:32:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
19 mei 2022, 15:10:56
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Duikeend
19 mei 2022, 14:02:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 mei 2022, 13:59:35
Zwederbaan door nighttrain1
19 mei 2022, 13:22:03
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Chris
19 mei 2022, 12:00:21
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 279368 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 1090
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1260 Gepost op: 14 januari 2022, 18:03:07 »
Heel erg bedankt voor het overzicht, Raymond.
De artikelen in RM ken ik, toch nog eens verder in verdiepen.

Eerst nog maar enkele foto's van het grote geheel.


Pernis 21 mei 1957 NL-RtSA-4121-595-01


Pernis 01 03 1963 foto L Hessels-HUA-X55032-169632



hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1261 Gepost op: 14 januari 2022, 19:04:48 »
De overzichtsfoto van een deel van het Shellterrein.
Links de Vondelingenweg, bij de Oude Maas naar rechts afbuigend richting de Vondelingenplaat.
De VW-pickup rijdt op bedrijfsterrein. Links een aantal touringcars die als personeelsbus fungeerden. Tot ver in de jaren zeventig waren personeelsbussen een veel in deze contreien te zien. Een opleving zorgde de energiecrisis van 1973/74. Bij de opening van de Metro naar Hoogvliet was er zelfs een speciaal personeelsbusstation. Helaas: men bleef globaal de oude routes rijden, had geen trek in overstappen op de Metro naar Rotterdam...

Ronald
Ronald

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1262 Gepost op: 14 januari 2022, 21:48:29 »
Goeienavond,.

Reactie #1259:
 
De link naar Marnan verwijst naar de USATC-Caltex-variant van Roco (erg bizar, werkt nu idd niet (meer), maar daarstraks deed ie het nog wel degelijk  (?)  )
Heb hier zelf de zilverkleurige Esso-versie (Roco) met de 4 vrijstaande logo-panelen met 4 Esso-ovalen. Is een rotklus om die keurig op de ketelflank te lijmen.

De Caltex-ketel is ook zilverkleurig, dus voor lichtere petroleum-produkten, zoals benzine (nafta's).

De échte zwarte ketelwagen op de zwart/wit-foto was voor zwaardere fracties met een hogere viscositeit (zwaardere gasolie).
Zwart om zonnewarmte op te nemen en zo de inhoud vloeibaarder te houden.
Dat horizontaal uitgerekte ovaal op de ketel, met (vermoedelijk) het woord "stookolie" , lijkt erg op datgene op Shell-ketelwagens, onder de schelp.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 22:11:01 door hervé »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1263 Gepost op: 14 januari 2022, 22:13:24 »
Zijn die vaten in opslag niet de voorraad van vatenfabriek  van Leer ?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7803
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1264 Gepost op: 14 januari 2022, 22:17:26 »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1265 Gepost op: 14 januari 2022, 22:33:48 »
Goeienavond,
   
Die ketelwagens van Makette zijn (waren) andere:   korter/kleiner dan die van KMB/Roco en met maar één ipv twee (vul)doms bovenop de ketel.

>  wagentjes er even bijgenomen + vergrootglas :
KMB/Roco :     NS         Standard Amerikaanse Petroleum Cie (APC)       zilveren ketel lengte   +/- 13cm       37.5m3        34 t        >8.33m<      T (transit)
                      2  (vul)doms bovenop de ketel                    onderstel met slechts centrale balk(en)
Makette:         SNCF     TP:    zwarte ketel lengte   +/- 9.7cm          30.6 t          >6.55m<           RIV
                      1 vuldom in het midden van de ketel-lengte               min-of-meer klassiek rechthoekig balkenonderstel
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 01:19:28 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 1090
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1266 Gepost op: 15 januari 2022, 10:59:05 »
@Ronald
Bedankt weer voor de relevante locatieinformatie.

@Hans
Van Leer vatenfabriek was inderdaad ook in Pernis gevestigd, dus dat zou heel goed kunnen.
Die zat daar natuurlijk niet zomaar.
Dan vraag ik me meteen af: hoe werden die vaten vervoerd? Als dat per spoor ging met wat voor wagens?

@Martijn en herve
Het gaat hier om de wagens met 2 vuldoms.
Die werden toch ook gebruikt in de olietreinen uit Schoonebeek?
Ook zeg ik nadrukkelijk, want ze werden ook als losse wagens ingezet voor olieproducten.

De wagens met 1 vuldom kwamen ook voor in Nederland. Denk aan de sproeitrein:


NS 1792 met sproeitrein omgeving Utr 04 05 1953 HUA-457


Sproeitrein 04 05 1953 foto WPFM van Schaik HUA-X44893-169055

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 15:10:28 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 1090
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1267 Gepost op: 15 januari 2022, 11:31:40 »
Terug naar Pernis:


Nepakris-ketelwagens voor het vervoer van vloeibaar chloor op het terrein van Shell-Pernis 01 03 1963 foto L Hessels HUA X55029-169629


Pernis 01 03 1963 foto L Hessels HUA-X181118-NS-17278

Zijn deze wagens ook in model uitgebracht?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1268 Gepost op: 15 januari 2022, 14:42:25 »
Goeiemiddag,

Die ketelwagens hierboven doen me spontaan denken aan sommige Skandinavische chloorwagens.  Ze bouwden er vroeger soms ook nog een plankenhouten kast rond.  Bestaan in model bij een typisch Skandinavisch merk, maar niet NMJ, dacht 'k.  't Is wat vaag, besef 'k.  Sorry.

Die NS-onkruidverdelgingsketelwagen lijkt zeker op die van Makette, 

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 1090
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1269 Gepost op: 15 januari 2022, 16:44:32 »
Fotograaf Hessels heeft 1 maart 1963 bij Shell toch heel wat mooie plaatjes geschoten. Ik heb er nog twee:


NS 501 Pernis 01 03 1963 foto L Hessels HUA X55026-169626


Nog weer en ander type ketelwagen Pernis 01 03 1963 foto L Hessels HUA X55023-169623

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 1090
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1270 Gepost op: 15 januari 2022, 20:08:14 »
De olietreinen uit Schoonebeek zijn al een paar keer genoemd.
Daar vond ik deze foto's van.


ketelwagens met ruwe olie Pernis 14 02 1949 HUA-63


Dan eentje onderweg naar Pernis.
Op proef met twee nog nieuwe 2400en.


NS 2402 en 2401 met meetwagen en olietrein Almelo 21-04-1954 HUA-X93241-170963

Dat wil niet zeggen dat vanaf die tijd alle olietreinen door diesels werden getrokken:


NS 6233 met olietrein Pernis 18 01 1956 foto H de Herder



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7803
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1271 Gepost op: 15 januari 2022, 21:46:49 »
Die laatste lijkt me toch best link met al die resten en dampen die daar vast nog wel hingen  :(

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1272 Gepost op: 15 januari 2022, 22:10:16 »
@ Martijn. De trein met de stoomlok lijkt me er een met ruwe olie, weinig vluchtig.
Vluchtige producten als benzine gaan per tankauto naar de benzinepompen in de woonstraat waar het zalig naar benzine geurde.
Brandstof voor de luchtvaart ging per binnenschip naar Schiphol.
Ronald

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1273 Gepost op: 15 januari 2022, 22:25:29 »
Een verlate reactie op de post van Hervé over de geparkeerde G1 toestellen op het strookje grond tussen het water en het spoor. De luchtfoto  is van net voor de start van WOII. De vliegtuigen op Waalhaven stonden verspreid over het veld opgesteld en inderdaad reden de vliegtuigen (of werden er overheen gesleept door een vliegtuigtrekker) ter plaatse over de sporen. Toen de Duitsers aanvielen was het mogelijk dat vliegtuigen toch nog in de lucht kwamen. Door de verspreidde opstelling bleven een aantal toestellen gespaard. Een aantal van die G1's zijn opgestegen, hebben de Duitsers aangevallen en zijn voor zover niet neergestort, uitgeweken naar Haamstede vliegveld, het strand van Oostvoorne en naar een vliegveldje bij Durgerdam naast Amsterdam. Van dat laatste vliegveld wisten de Duitsers bij aanvang van WO II niets.

Dat is vandaag de dag bijna niet meer voor te stellen.

Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 1090
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1274 Gepost op: 15 januari 2022, 23:08:38 »
@Martijn
Er ging daar ook wel eens wat mis, begrijp ik uit de verschillende brandfoto's. Maar dat zal niets met stoomlocs te maken hebben gehad.

@Ronald
Zoals inmiddels wel duidelijk is werd er bepaald niet alleen ruwe olie per spoor vervoerd....

@Richard
Boeiend stukje militaire geschiedenis, al is het een beetje off topic :)

Nog enkele plaatjes van Pernis en dan weer verder....

Shell loc 8 Pernis 01 03 1963 foto L Hessels HUA-X55022-169622


BPM Pernis 1947 NL-RtSA-4204-402


Kraakinstallatie Shell Vondelingenplaat apr 1963 NL-RtSA-4121-20011-96-25-01


NS 2261 en 2278 Pernis 1960-1965 Foto A Franken HUA-155408