Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657641 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1155 Gepost op: 03 januari 2022, 21:35:18 »
Nog grotere kranen zien we op onderstaande foto - ook pier 7 van de Waalhaven.


Waalhaven pier 7 ss Leader lost 25000 ton steenkolen uit VS bij Corn Swarttouw-Thomsen 17-03-1958 NL-RtSA-4282-XXXIII-1129-01

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1156 Gepost op: 04 januari 2022, 12:28:55 »
Thomsen heeft dit type kranen in Rotterdam heeft geïntroduceerd. Dat was in 1912 in de Maashaven. Daar hebben we eerder plaatjes van gezien. Deze kranen in de Waalhaven zijn een verdere ontwikkeling. Ook de SHV deed in deze ontwikkeling vanaf het begin van de 20e eeuw volop mee.
Meer daarover en over het overslaan van massagoederen in Rotterdam: https://www.dbnl.org/tekst/lint011tech05_01/lint011tech05_01_0004.php

In de jaren 70 is de kolenoverslag verplaatst naar Europoort.
Op pier 7 ging men toen over op containeroverslag.
Zoals te zien op dit erg mooie plaatje: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4090710544

Dan blijft er nog één pier over:


Waalhaven pier 8 vanaf de GEB-centrale 1960

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1157 Gepost op: 04 januari 2022, 14:07:29 »
Wist je dat de SHV ook actief was in de haven van Vlissingen?
De Steenkolen Handels Vereeniging is op 1 april 1896 ontstaan door de fusie van een aantal groothandels in steenkool. Het was het verkoopkantoor in Nederland van het Rheinisch-Westfälische Kohle-Syndikat. In 1907 werden een aantal overslaginstallaties voor steenkool gebouwd en speelde SHV een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. In 1908 werd van de SHV uit de Nederlandsche Benzol Maatschappij opgericht. Benzol was een destillatieproduct van steenkoolteer. In 1916 werd de Nederlandsche Maatschappij tot Ontginning van de Steenkolenvelden (NEMOS) opgericht waarin de aandelen van de Duitse steenkoolmijn Sophia-Jacoba werden ondergebracht. In 1918 werd een investeringsmaatschappij opgezet, Unitas genaamd, die een rol heeft gespeeld bij de oprichting van KLM, Koninklijke Hoogovens en de Algemene Kunstzijde Unie. Nadat de Nederlandse steenkoolmijnen waren geopend vanaf 1907, ging SHV vanaf 1924 ook steenkool exporteren.
SHV Holdings is officieel gevestigd in Kralendijk (Bonaire), maar het hoofdkantoor staat in Utrecht. Grootaandeelhouder Paul Fentener van Vlissingen is jarenlang voorzitter van de raad van bestuur en de Raad van Commissarissen geweest. In 2005 werd hij als president-commissaris opgevolgd door Annemiek Fentener van Vlissingen.





Bunkerbakken in de Buitenhaven
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1158 Gepost op: 04 januari 2022, 15:44:52 »
Zoekend op SHV kom je van alles tegen. Bedankt, Hans, voor deze samenvatting.
SHV was dus een grote speler in de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.

Verder met pier 8.


Waalhaven pier 8 met op de voorgrond het 110m lange sleepvrachtschip Amfortas bouwjaar 1915


Waalhaven pier 8 NL-RtSA-4100-2004-7154-01


« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 15:46:59 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1159 Gepost op: 04 januari 2022, 16:20:21 »
Alewijn, je bent al bij pier 8, maar pier 6 verdient ook nog wel aandacht vanwege voormalig sloperij Hollandia aldaar. Ook NS materieel werd daar gesloopt of bleef nog jaren staan (goederenwagens) voor het in stukjes geknipt werd. Koninklijk rijtuig Sr3 heeft er tot 1983 gestaan als opslagruimte.
Zelf ik daar rond 1982 nog een Staatsmijnen kolenwagen zien staan (opschrift: station Nuth). Leek op zo'n Kubelwagen die Roco ook ooit gemaakt heeft. Helaas geen foto van gemaakt. Tja ik was toen 13/14 jaar.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1160 Gepost op: 04 januari 2022, 16:40:43 »
 :)
Richard,
Zouden adolescenten zich anno 2022 zich daar ook mee bezighouden? Ik struinde als tienjarige uit Rotterdam west bij de RTM over het Handelsterrein aan de Rosestraat. 1964.

Ronald
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1161 Gepost op: 04 januari 2022, 16:49:13 »
Alewijn, je bent al bij pier 8, maar pier 6 verdient ook nog wel aandacht vanwege voormalig sloperij Hollandia aldaar. Ook NS materieel werd daar gesloopt of bleef nog jaren staan (goederenwagens) voor het in stukjes geknipt werd. Koninklijk rijtuig Sr3 heeft er tot 1983 gestaan als opslagruimte.
Zelf ik daar rond 1982 nog een Staatsmijnen kolenwagen zien staan (opschrift: station Nuth). Leek op zo'n Kubelwagen die Roco ook ooit gemaakt heeft. Helaas geen foto van gemaakt. Tja ik was toen 13/14 jaar.
Ik wel. En niet alleen van die van de DSM, ook van die van de ON (Oranje Nassau) (Rotterdam Waalhaven West, 060681):




Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1162 Gepost op: 04 januari 2022, 17:36:03 »
@Richard, Ronald en Frank
Goed om zo nog even terug te komen op pier 6!

Grappig dat er nu kubelwagens  langskomen, of op z'n Duits gespeld: Kübelwagen.
Daar had ik pas al een naar zitten kijken op http://www.industriespoor.nl/K%C3%BCbelwagens.htm

Reden was dat ik pas deze was tegengekomen:

Wagen met lage 'klapbakken' - van Piko (aan de koppelingen te zien)

Bij Hollandia hadden ze hebben ze trouwens enkele leuke locjes gehad:


Waalhaven pier 6 Hollandia door Spoorijzer verbouwde oersik NS100 24 aug 1976


Waalhaven pier 6 Hollandia loc 6 ex-NS207 foto B van Wevering (feijenoordsemeesters)


Waalhaven pier 6 Hollandia loc 6 ex-NS207 23 jul 1985 foto E Worrell (industriespoor)


« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 17:41:42 door Alewijn »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1163 Gepost op: 04 januari 2022, 17:41:37 »
Heb ik natuurlijk ook een foto van gemaakt (op 060681):



En van de ex-146 (zelfde dag). Vraag mij af of dit hetzelfde locje is als dat met die Köf-achtige ombouw?


En eerder (140680) van de restanten van de 459 en de 460:

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 17:55:42 door spoorzeven »
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1164 Gepost op: 04 januari 2022, 18:07:50 »
Zouden adolescenten zich anno 2022 zich daar ook mee bezighouden?
Ze zullen wel bestaan, ook anno nu zijn er plekken waar wegrottend materieel staat. Als ik denk aan de STAR.... :)

Fraaie foto's en wat de sik betreft, herkenbaar op deze locatie, de grijze DSM (SM) wagen was het dus, maar dan een jaar later iets verderop op het schrootspoor langs de Hellouwstraat.
Groeten,
Richard

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1165 Gepost op: 04 januari 2022, 18:14:27 »
Vanaf wanneer was de kolenoverslag op pier 7. Wij gingen regelmatig (ca 1950) naar pier 7 om te zwemmen (half uurtje met de fiets). Kan mij wel herinneren dat daar rijnaken lagen maar aan kolenoverslag heb ik geen "actieve" ;D ;D ;D  herinnering. Verder een heel leuk draadje zeker als je van "Zuid"  komt.
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1166 Gepost op: 04 januari 2022, 18:26:26 »






Nog twee van de sloperij Hollandia op pier 6
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1167 Gepost op: 04 januari 2022, 19:57:54 »
Een tweedeurs ex groentewagen (y)
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1168 Gepost op: 04 januari 2022, 20:02:05 »
@Frank en Hans
Leuk die foto's.
Hollandia Waalhaven NV is in 1965 ontstaan na een fusie van de Amsterdamse schroothandel (destijds Nederlands grootste) Hollandia en schroothandel Simons Katendrecht NV.

@Wim
Wanneer begon de kolenoverslag op pier 7.

Het bijschrift bij de foto in post 1154 geeft een antwoord: de kranen zijn daar net nieuw. Op de foto is ook te zien dat de omheining in aanbouw is.
Dus zal het vanaf 1961 zijn. Onderstaande foto laat de pier -rechts op de foto, links is pier 8- zien nog zonder kranen. Die zal dus van voor die tijd zijn.



Waalhaven pier 8 NL-RtSA-4100-2004-7154-01
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 20:05:32 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1169 Gepost op: 04 januari 2022, 20:06:25 »
Nog even terugkomend op pier 6





Het genoemde voormalig koninklijk rijtuig Sr 3 met baknummer 159009 in 1983, wanneer zou dat rijtuig geplaatst zijn aan de Waalhaven?
Foto gemaakt door Dhr Lino Lampers en met zijn toestemming hier geplaatst.
Groeten,
Richard