Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door bask185
Vandaag om 13:20:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
"Nederlandse" modellen door MaraNCS
Vandaag om 13:18:34
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667411 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #840 Gepost op: 02 december 2021, 21:01:23 »
 :)
@ alewijn, je hebt gelijk. Het metronetwerk heeft geen keermogelijkheid.
Was er wel geweest als de plannen in Ommoord waren gerealiseerd, nl een verbinding tussn beide takken.

Maar ook de keermanouvre bij de aflevering snap ik niet. Dan had men bij Werkspoor de koppelingen toch ook zo hebben kunnen monteren dat keren niet nodig was. Of ben ik nou gek?
Volgens "Trammend naar de Metro" waren de koppelingen identiek aan de NS met oog op transport over het spoor.

Gr.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 21:06:42 door hrp »
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Rondom Charlois
« Reactie #841 Gepost op: 02 december 2021, 21:18:40 »
Nagezocht en het was precies andersom.  ;D
Bij aflevering waren de metros voorzien van symmetrische koppeldozen.’
Bij de komst van de sneltrams type T, begin jaren ‘80, was het aantal verbindingen onvoldoende vanwege de extra apparatuur die deze aan boord hadden en omdat koppelen met de oudere M’ tjes een eis was. Omdat toen inmiddels duidelijk was dat het net geen keerlussen ging bevatten is dat los gelaten. (Zie eerder genoemde boek, blz 169).

De keermanouvre op RMO wordt daarmee wel een raadsel.
No dress rehearsel, this is our life.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #842 Gepost op: 02 december 2021, 21:41:19 »
Kan toch zijn dat het onderdeel was van het driehoeken van het ding?
Metro's staan allemaal op het Rotterdamse net met de 'neus' dezelfde kant op.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #843 Gepost op: 02 december 2021, 21:53:44 »
Dat laatste zal het toch geweest zijn.

Hoe dan ook, dit item begon allemaal rond remise Hilledijk die in plaats kwam van het vroegere depot Feijenoord.
Het werd een railknooppunt waar trein-,  tram- en metro-sporen aan elkaar verbonden waren.
Waren, want het allemaal verleden tijd.

Nog één foto van het complex - met ernaast opvallend volle opstelsporen.


Rotterdam Feijenoord aanleg remise Hilledijk 1965 (van de site van de feijenoordsemeesters)

Maar dat was dus allemaal ruim na 1955...
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 21:59:54 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #844 Gepost op: 03 december 2021, 11:57:03 »
Weer terug naar de havenbedrijven rond Katendrecht.

De overblijfselen van de San Franciscoloods waren herbouwd in de loodsen Fenix 1 en Fenix 2.
Ze kozen de naam Fenix omdat de loodsen als het ware uit de as herrezen waren na de verwoestingen van de oorlog.


1952 vooraan Fenixloods 2

Uit de jaren 50 en 60 vond ik verder nauwelijks foto's, wel wat uit later tijd.


1983 Inmiddels is er links van Fenix 2 een silo bijgebouwd.


Veerlaan ca 1980


Fenix 1


Aug 1990 Foto Ben van Wevering - van http://www.feijenoordsemeesters.nl/10_Feijenoordse%20meesters.htm

« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 12:10:55 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #845 Gepost op: 03 december 2021, 14:52:10 »
Nog wat meer recente opnames van beide loodsen - maar wel voor de grote verbouwing.


Fenix 1 met op de achtergrond de eerder genoemde meelfabriek Co-op


Fenix 2 vanaf de Rijnhavenbrug (voetgangersbrug tussen Katendrecht en Wilhelminapier 2012 geopend)

Aan de andere kant van Fenix 2:


ca 1982


ca 1982 - Provimi, opgericht in 1927, is hier nog steeds gevestigd

« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 16:03:54 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #846 Gepost op: 03 december 2021, 17:17:52 »
Luchtfoto's helpen om het overzicht te houden:


Maashaven met links onderaan de graansilo, bovenaan de 1e en 2e Katendrechtse haven en rechts de Fenixloodsen  1950


1e en 2e Katendrechtse haven 1923 (de 1e is inmiddels gedempt)
De letters THB staan voor Thomsen Havenbedrijf. Langs de Maashaven een laadplaats van bulkgoederen, na de oorlog zien we die niet meer terug.

Onderstaand plaatje zal dan ook wel van voor de oorlog zijn:


Brugkranen op de kade Maashaven noordzijde (aanvulling: 1935 Foto FH van Dijk) NL-RtSA-4117-1976-4493-01


« Laatst bewerkt op: 08 december 2021, 00:09:53 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #847 Gepost op: 03 december 2021, 21:56:25 »
Schitterende foto van de Nieuw Amsterdam. Maar het gaat mij natuurlijk om de havens erachter.


Tweede Katendrechtsehoofd 31 07 1971 Foto B Lamers



Deka Tweede Katendrechtse haven ca 1960



Muller Thomsen Maashaven-Nz 1970 - duidelijk op de foto de ligging van de Fenixloodsen precies tegenover de Wilhelminapier


Maashaven Thomsens-Havenbedrijf - In 1953 startte hier de Havenvakschool

« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 22:55:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #848 Gepost op: 04 december 2021, 10:18:20 »
Verder heb ik nog wat foto's van de kades. Vaak is het lastig te bepalen waar de foto precies genomen is. Maar met behulp van de luchtfoto's gaat dat steeds beter.

Zo plaatste ik een paar jaar geleden in post 190 twee mooie plaatjes die ik aanvankelijk niet precies kon localiseren.
Maar inmiddels wel. Op de tweede foto zie je de  torentjes van het hoofdkantoor van de HAL aan de Wilhelminakade. Het moet op de, na de oorlog nieuw aangelegde, kade voor de Fenixloodsen aan de Rijnhaven zijn. De eerste foto zal daar niet ver vandaan genomen zijn.

Het bijschrift van de foto's geeft aan: mei 1951. De tweede foto heb ik trouwens teruggevonden in het Utrechts Archief.
Met de naam van de fotograaf die ik hier dan ook graag vermeld.



Foto DC Gerdessen


Foto DC Gerdessen HUA 806682


Nog een foto, met zo te zien dezelfde vrachtwagen van Van Gend&Loos:


Rijnhaven mei 1951 Foto DC Gerdessen HUA 806683

« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 10:56:05 door Alewijn »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #849 Gepost op: 04 december 2021, 11:04:46 »
Een voor zijn tijd een lel van een vrachtwagen.
Als ik het goed zie ex army diamond truck.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Rondom Charlois
« Reactie #850 Gepost op: 04 december 2021, 11:22:22 »
Fraaie platen! Nooit geweten dat aan de Maashaven massagoed werd overgeslagen.
No dress rehearsel, this is our life.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Rondom Charlois
« Reactie #851 Gepost op: 04 december 2021, 16:54:30 »

Die VGL truck?

Staat ie nou in spiegelbeeld?

Prachtige plaatjes,
ANDREUS

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #852 Gepost op: 04 december 2021, 17:43:19 »
Bedankt voor de reacties.

Van oude trucks heb ik geen verstand, maar wat natuurlijk meteen opvalt is dat de motorkap een andere kleur heeft. Zou dat legergroen zijn?
Heeft iemand een idee wat de kleur is van de onderkant van de vrachtwagen. Lichtgrijs of rood?

Nee, deze foto's zijn niet in spiegelbeeld, kijk maar naar de eerste foto: de tekst is gewoon te lezen.
En op alle drie de foto's zit de nummerplaat links op de bumper.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #853 Gepost op: 04 december 2021, 17:55:12 »
Kleur motorkap afwijkend?
Volgens mij is de motorkap ter isolatie voorzien van een leren "hoes".
De foto 's zouden derhalve in de winter zijn gemaakt.
Winters waren nog streng.
Op Buzzybeeforum vond ik uiteindelijk vrachtwagen met ook zo'n hoes.
Oud type kenteken. Staat de L voor Limburg?
De kleur van de onderkant van de laadbak was donkergrijs bij de firma.
Gr.
RONALD
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 18:17:17 door hrp »
Groet,
      Ronald

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Rondom Charlois
« Reactie #854 Gepost op: 04 december 2021, 19:41:12 »
De letter L op de provinciale kentekens stond voor Utrecht. Limburg had P.
Bron: https://www.conam.info/kentekens/provincienummers
groet, Joep