Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk. door mass am see
Vandaag om 19:19:38
DE 3 van MK Modelbouwstudios nooit ontvangen door Schiespoor
Vandaag om 19:04:02
Going Straight is easy 😎 door barry1972
Vandaag om 18:56:08
Lasersnijden/graveren met diode laser door MOVisser
Vandaag om 18:52:20
€2 Rommelmarkt Pola Station B655 opknappen. door Hendrik Jan
Vandaag om 18:34:50
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking door clickmaniac
Vandaag om 18:19:33
Awe Viaduct door bask185
Vandaag om 17:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:29:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
Vandaag om 17:07:34
wissels dcc vriendelijk. door Ronald Halma
Vandaag om 16:30:23
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:18:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door tothebeach
Vandaag om 16:03:19
SSN 01 1075 naar en van duitsland over de goederen betuwe lijn met Eloc door Rob Ellerman
Vandaag om 15:49:15
Re: HOe en bovenleiding door H0eGenaamd
Vandaag om 15:02:53
V160 de meest kloppende/mooiste door Pauldg
Vandaag om 14:57:58
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Besselspoor
Vandaag om 14:46:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:11:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:10:15
Een moderne vierasser (freelance) in schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:07:45
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door Wim Vink
Vandaag om 13:35:51
Museumdepot Beekbergen in H0 door AndrevdG
Vandaag om 12:36:44
m'n gras, m'n gras! door bask185
Vandaag om 12:06:43
Van DAF FM1600 naar DAF FM1600 DF - Defensie Lijndienst door ronald1956
Vandaag om 11:41:23
Liliput BR 45 wil niet rijden. door 008200
Vandaag om 10:41:25
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 10:18:13
Leiden Centraal op N schaal door Mitchell
Vandaag om 09:05:51
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:48:42
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25) door Peter J K
Vandaag om 00:12:28
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door MOVisser
Vandaag om 00:05:34
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
08 augustus 2022, 23:14:49
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 338705 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
Re: Rondom Charlois
« Reactie #825 Gepost op: 01 december 2021, 22:11:13 »
Na een klein uitstapje naar het metrotijdperk - nog net in de jaren 60 - terug naar de Rijnhaven, en wel naar het zuidwestlijke deel, met de Fenixloodsen.



wikipedia over de Fenixloodsen:

De Fenixloodsen is een complex van twee loodsen op Katendrecht in Rotterdam. De loodsen zijn ontstaan uit één loods, de San Franciscoloods, die in 1922-1923 werd gebouwd voor de boedelopslag van de Holland-Amerika Lijn (HAL). De San Francisloods was 360 meter lang en daarmee een van de grootste loodsen ter wereld.

Op 19 september 1944 blies de Duitse bezettingsmacht de kades, haveninstallaties en loodsen langs de Maashaven en Rijnhaven op. Hierbij raakte de San Francisloods aan de kadezijde zwaar beschadigd. Na de oorlog werd het gebouw hersteld, maar een grote brand begin jaren 50 deed het middendeel instorten.

In 1954 werden de beide restanten van het gebouw herbouwd als twee gescheiden loodsen: Fenix I en Fenix II.[1][2][3] De namen verwijzen naar de mythische vogel die uit de as herboren wordt.[4]. De loodsen werden vervolgens gebruikt door de firma C. Steinweg.



De San Franciscoloods diende om de spullen van de landverhuizers op te slaan voor verscheping.[4] Deze boedels werden immers op aparte schepen vervoerd, los van hun eigenaren.

De opslagcapaciteit was nodig toen de HAL, die tienduizenden migranten vanuit Rotterdam naar de Nieuwe Wereld bracht, op steeds meer bestemmingen ging varen. De HAL benutte de gevellengte van 360 meter voor een groot aantal laad- en losdokken aan de Veerlaan, zodat de goederen uit de treinen en auto's vlot ingenomen konden worden.

De loodsen liggen aan de zuidzijde van de invaart naar de Rijnhaven. Recht ertegenover, op de kop van de Wilhelminapier, is Hotel New York gevestigd in het voormalige directiegebouw van de HAL.
   


1923 - toen het nog 1 loods was




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10088
Re: Rondom Charlois
« Reactie #826 Gepost op: 01 december 2021, 22:16:18 »
Citaat
NS 2400 rangeert met metrostel RET-emplacement Hilledijk mrt 1969 NL-RtSA-4121-21289-7-31-01
Aflevering van het eerste stel van de vervolgserie die besteld werd voor de verlening naar Slinge.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1906
Re: Rondom Charlois
« Reactie #827 Gepost op: 01 december 2021, 22:41:24 »
Zelfde post, foto met mw 257.
Er waren maar 21 trams nodig voor lijn 2/12 en 20, stadionlijn.
Steeds waren er drie wagens van de serie 251/274 op de RMO.
Drie wagens gingen in 1968 als laatste trams in convooi over de bruggen.
Vanaf zomer 1969 jaarlijks 3 wagens per spoorwagon naar Kleiweg, via RMO goederen. In 1969 gingen de wagens in de spits op lijn 9 rijden.
Na revisie gingen de enkelgeledes in 1970 terug naar de Hilledijk en verhuisden er weer andere naar noord.
Dit alles verviel 25 jaar geleden met de opening van de Erasmusbrug.

Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #828 Gepost op: 02 december 2021, 07:29:01 »
Ow, een Multipla!!! 🙂😇

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Rondom Charlois
« Reactie #829 Gepost op: 02 december 2021, 08:57:46 »
Wat een enorme loods was die San Franciscoloods. Prachtig tijdsbeeld uit de twintiger jaren met die kranen op het dak en die opklapbare platformen. Is bekend wat voor kranen er aan de kade stonden en zouden er ergens bouwtekeningen van zijn?
Met het hoge gedeelte zou een mooi hoekje zijn om na te bouwen..

René

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
Re: Rondom Charlois
« Reactie #830 Gepost op: 02 december 2021, 10:59:58 »
@Marc
Bedankt voor de aanvulling. De tweede levering dus van het M-type.https://nl.wikipedia.org/wiki/Metrotype_M_(5000-_en_5100-serie)

@Ronald
Ook dank voor de toelichting. Wat een gedoe was dat met een in twee delen gesplitst tramnet.
Reden die RET-locs over de NS sporen naar Kleiweg of moest er toch een NS-loc voor?

@Huup
Mooi ben jij: moeten wij weer zoeken waar die Multipla stond... :)

@René
Inderdaad indrukwekkend. Er zal vast meer informatie zijn. Temeer omdat beide loodsen bewaard zijn en een nieuwe bestemming hebben gekregen.
Deze foto kan denk ik al helpen:


De loods stond dicht langs de kade zodat er rechtstreeks vanuit de loods kon worden overgeladen.




« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 12:03:29 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1906
Re: Rondom Charlois
« Reactie #831 Gepost op: 02 december 2021, 11:12:28 »

@ Alewijn
Wat een gedoe was dat met een in twee delen gesplitst tramnet.
Reden die RET-locs over de NS sporen naar Kleiweg of moest er toch een NS-loc voor?


De trein met RET trams werd getrokken door een NS-lok, 2200.
Dat kan je dus ook op je baan uitbeelden.

RET-loks deden wel de tractie bij transporten van metrostellen naar de Kleiweg, alwaar zij werden gereviseerd.

Ook wel apart: je toonde hierboven foto van afleveren van tweede serie metrostellen, foto overweg Tweede Rosestraat.
Het is voorgekomen dat zo'n transport eerst naar het NS-emplacement aan de Hudsonstraat ging.
Mij niet duidelijk waarom, in Het Rotterdamsch Parool stond destijds foto van metrostel òp Marconiplein.
Waar ze nu eronder rijden...


Gedoe van gesplitst tramnet...
Bewuste keus. Dan was er ook geen weg terug om met passagierstrams toch over de brug te rijden...
Overigens waren de trams in zuid - remise Hilledijk - steeds keurig onderhouden.

Groetjes
Ronald

« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 11:28:24 door hrp »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
Re: Rondom Charlois
« Reactie #832 Gepost op: 02 december 2021, 16:47:12 »
Bedankt Ronald, vooral voor de foto.

Waarom met een metrostel naar RMO?  Om ze te keren, vanuit RMO werd het stel in omgekeerde richting naar Rotterdam Zuid vervoerd.
Aldus http://www.feijenoordsemeesters.nl/Speciale%20ritten%20en%20klussen.htm met daarbij nog wat leuke foto's:


NS 2200 met 1e metrostel RMO 15 juni 1966


En hier het transport van hetzelfde metrostel in omgekeerde richting tussen CS en Blaak: Pompenburg 15 juni 1966






hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1906
Re: Rondom Charlois
« Reactie #833 Gepost op: 02 december 2021, 17:04:46 »
Volgens mij waren de A- en B-bak van de metrostellen gelijk. De wens om ze omgekeerd af te leveren ontgaat me...

De foto van het transport op het Pompenburg is een bekend beeld voor me. Mijn school stond aan het Pompenburg en rond die tijd, de klok van de  Laurenskerktoren geeft bij half 9 aan, stonden we aan de kant van het tijdelijke Ahoy te wachten om de school in te gaan. Vele malen zag ik midden in de ochtendspits zo'n convooi over het viaduct passeren.

Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1326
Re: Rondom Charlois
« Reactie #834 Gepost op: 02 december 2021, 17:12:50 »
Mooie foto's. En mij vallen dan ook weer de Rotterdamse lantaarnpalen op...... 8)
Overigens is dit een erg leuk draadje, ook voor een niet-Rotterdammer zoals ik, vooral die naoorlogse foto's zijn geweldig (sfeervol). Hopelijk volgen er nog vele.

Gr. Frank 
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 17:22:26 door eemstede »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10088
Re: Rondom Charlois
« Reactie #835 Gepost op: 02 december 2021, 17:22:37 »
Volgens mij waren de A- en B-bak van de metrostellen gelijk. De wens om ze omgekeerd af te leveren ontgaat me...
Bakken waren inderdaad identiek maar volgens mij de elektrische verbindingen van de koppeldoos niet. Met andere woorden de koppeling was niet spiegel symmetrisch. In principe gedn probleem omdat de stellen op het eigen net niet gekeerd konden raken, tot de aanleg van de beneluxlijn. Volgens mij zijn de verbindingen toen symmetrisch gemaakt.

En voor wat betreft de overbrengingen achter locs. Ik heb in mijn hoofd zitten dat ik wel eens een foto heb gezien van een overbrenging achter een RET loc, maar geen idee of dat echt klopt. Straks maar eens zoeken.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 17:24:43 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1906
Re: Rondom Charlois
« Reactie #836 Gepost op: 02 december 2021, 17:42:17 »
@ Marc. Thxs.
RET-diesels reden zoals ik eerder vandaag schreef idd via de Hef om treinstellen voor/na revisie aan de Kleiweg.

Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10088
Re: Rondom Charlois
« Reactie #837 Gepost op: 02 december 2021, 17:53:01 »
Ja ik zie het nu, iets te snel gelezen.
Al zoekend kwam ik deze héle fraaie opname tegen: https://flic.kr/p/6xZinx
In het boek "Veertig jaar metro in Rotterdam 1968-2008" zijn ook plaatjes te vinden.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1906
Re: Rondom Charlois
« Reactie #838 Gepost op: 02 december 2021, 18:19:25 »
En sinds kort rijden er goederentreinen over metrospoor....
Schiedam, Vlaardingen.
Ronald

misschien is metrospoor verkeerd uitgedrukt, lightrail?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
Re: Rondom Charlois
« Reactie #839 Gepost op: 02 december 2021, 20:39:06 »
@Ronald
Een metrolijn met zo nu en dan een goederentrein: wat wil een mens nog meer! Het lijkt me een prachtig thema voor een modelbaan. Moet die metro natuurlijk wel in model uitkomen...
Dat is een ander chapiter.

@Marc
Die foto van het RET locje bij Blaak is wel erg mooi! Bedankt voor de link.
Dat van die koppeldozen had ik al eens gelezen. Maar wat de opening van de Beneluxlijn daaraan heeft veranderd snap ik niet, want naar mijn idee zit er in het Rotterdamse metronet nog steeds geen keerlus of driehoek. Er zijn wel twee verbindingen tussen de twee lijnen, bij Tussenwater en ondergronds tussen Leuvehaven en Blaak, maar die liggen in dezelfde richting.