Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 24 februari. door Arjan6511
Vandaag om 09:52:36
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995 door Michiel 80
Vandaag om 09:42:56
Heroplage Artitec Plan W? door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 09:36:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 09:19:00
Alpenexpress door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 09:11:01
Pendel met een Keerlus vraag door bord4kop
Vandaag om 09:10:24
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Gerke
Vandaag om 08:57:59
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 08:56:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:14
Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule door Patrick Smout
Vandaag om 08:54:12
powerpack door Ben
Vandaag om 07:42:58
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Flevodienst 1976
Vandaag om 07:39:02
ESU sound decoder 5 met slecht geluid door frits959
Vandaag om 03:23:19
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door applor
Vandaag om 00:46:50
ICR's als museumtrein door Priegelman
24 februari 2024, 22:57:17
TrainBase door Falcon10
24 februari 2024, 22:19:25
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door defender
24 februari 2024, 21:59:55
Aansluiten yamorc yd6942 door Karst Drenth
24 februari 2024, 21:48:06
Uhlenbrock 76320 - aansluitingen? door De Stoker
24 februari 2024, 21:38:58
Bf Kibronn door Benelux795
24 februari 2024, 21:24:46
locomotief moderniseren door Sietse
24 februari 2024, 21:19:22
Daz door NS264
24 februari 2024, 21:11:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
24 februari 2024, 20:34:57
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 februari 2024, 20:34:52
Wissels, zowel digitaal als analoog bedienen door WimC
24 februari 2024, 20:31:30
US diorama in H0 door Wim Vink
24 februari 2024, 20:24:37
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door FritsT
24 februari 2024, 20:13:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
24 februari 2024, 20:02:51
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
24 februari 2024, 19:48:30
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 649482 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #825 Gepost op: 01 december 2021, 22:11:13 »
Na een klein uitstapje naar het metrotijdperk - nog net in de jaren 60 - terug naar de Rijnhaven, en wel naar het zuidwestlijke deel, met de Fenixloodsen.



wikipedia over de Fenixloodsen:

De Fenixloodsen is een complex van twee loodsen op Katendrecht in Rotterdam. De loodsen zijn ontstaan uit één loods, de San Franciscoloods, die in 1922-1923 werd gebouwd voor de boedelopslag van de Holland-Amerika Lijn (HAL). De San Francisloods was 360 meter lang en daarmee een van de grootste loodsen ter wereld.

Op 19 september 1944 blies de Duitse bezettingsmacht de kades, haveninstallaties en loodsen langs de Maashaven en Rijnhaven op. Hierbij raakte de San Francisloods aan de kadezijde zwaar beschadigd. Na de oorlog werd het gebouw hersteld, maar een grote brand begin jaren 50 deed het middendeel instorten.

In 1954 werden de beide restanten van het gebouw herbouwd als twee gescheiden loodsen: Fenix I en Fenix II.[1][2][3] De namen verwijzen naar de mythische vogel die uit de as herboren wordt.[4]. De loodsen werden vervolgens gebruikt door de firma C. Steinweg.



De San Franciscoloods diende om de spullen van de landverhuizers op te slaan voor verscheping.[4] Deze boedels werden immers op aparte schepen vervoerd, los van hun eigenaren.

De opslagcapaciteit was nodig toen de HAL, die tienduizenden migranten vanuit Rotterdam naar de Nieuwe Wereld bracht, op steeds meer bestemmingen ging varen. De HAL benutte de gevellengte van 360 meter voor een groot aantal laad- en losdokken aan de Veerlaan, zodat de goederen uit de treinen en auto's vlot ingenomen konden worden.

De loodsen liggen aan de zuidzijde van de invaart naar de Rijnhaven. Recht ertegenover, op de kop van de Wilhelminapier, is Hotel New York gevestigd in het voormalige directiegebouw van de HAL.
   


1923 - toen het nog 1 loods was




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10521
Re: Rondom Charlois
« Reactie #826 Gepost op: 01 december 2021, 22:16:18 »
Citaat
NS 2400 rangeert met metrostel RET-emplacement Hilledijk mrt 1969 NL-RtSA-4121-21289-7-31-01
Aflevering van het eerste stel van de vervolgserie die besteld werd voor de verlening naar Slinge.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #827 Gepost op: 01 december 2021, 22:41:24 »
Zelfde post, foto met mw 257.
Er waren maar 21 trams nodig voor lijn 2/12 en 20, stadionlijn.
Steeds waren er drie wagens van de serie 251/274 op de RMO.
Drie wagens gingen in 1968 als laatste trams in convooi over de bruggen.
Vanaf zomer 1969 jaarlijks 3 wagens per spoorwagon naar Kleiweg, via RMO goederen. In 1969 gingen de wagens in de spits op lijn 9 rijden.
Na revisie gingen de enkelgeledes in 1970 terug naar de Hilledijk en verhuisden er weer andere naar noord.
Dit alles verviel 25 jaar geleden met de opening van de Erasmusbrug.

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7419
Re: Rondom Charlois
« Reactie #828 Gepost op: 02 december 2021, 07:29:01 »
Ow, een Multipla!!! 🙂😇
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Rondom Charlois
« Reactie #829 Gepost op: 02 december 2021, 08:57:46 »
Wat een enorme loods was die San Franciscoloods. Prachtig tijdsbeeld uit de twintiger jaren met die kranen op het dak en die opklapbare platformen. Is bekend wat voor kranen er aan de kade stonden en zouden er ergens bouwtekeningen van zijn?
Met het hoge gedeelte zou een mooi hoekje zijn om na te bouwen..

René

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #830 Gepost op: 02 december 2021, 10:59:58 »
@Marc
Bedankt voor de aanvulling. De tweede levering dus van het M-type.https://nl.wikipedia.org/wiki/Metrotype_M_(5000-_en_5100-serie)

@Ronald
Ook dank voor de toelichting. Wat een gedoe was dat met een in twee delen gesplitst tramnet.
Reden die RET-locs over de NS sporen naar Kleiweg of moest er toch een NS-loc voor?

@Huup
Mooi ben jij: moeten wij weer zoeken waar die Multipla stond... :)

@René
Inderdaad indrukwekkend. Er zal vast meer informatie zijn. Temeer omdat beide loodsen bewaard zijn en een nieuwe bestemming hebben gekregen.
Deze foto kan denk ik al helpen:


De loods stond dicht langs de kade zodat er rechtstreeks vanuit de loods kon worden overgeladen.




« Laatst bewerkt op: 03 december 2021, 12:03:29 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #831 Gepost op: 02 december 2021, 11:12:28 »

@ Alewijn
Wat een gedoe was dat met een in twee delen gesplitst tramnet.
Reden die RET-locs over de NS sporen naar Kleiweg of moest er toch een NS-loc voor?


De trein met RET trams werd getrokken door een NS-lok, 2200.
Dat kan je dus ook op je baan uitbeelden.

RET-loks deden wel de tractie bij transporten van metrostellen naar de Kleiweg, alwaar zij werden gereviseerd.

Ook wel apart: je toonde hierboven foto van afleveren van tweede serie metrostellen, foto overweg Tweede Rosestraat.
Het is voorgekomen dat zo'n transport eerst naar het NS-emplacement aan de Hudsonstraat ging.
Mij niet duidelijk waarom, in Het Rotterdamsch Parool stond destijds foto van metrostel òp Marconiplein.
Waar ze nu eronder rijden...


Gedoe van gesplitst tramnet...
Bewuste keus. Dan was er ook geen weg terug om met passagierstrams toch over de brug te rijden...
Overigens waren de trams in zuid - remise Hilledijk - steeds keurig onderhouden.

Groetjes
Ronald

« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 11:28:24 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #832 Gepost op: 02 december 2021, 16:47:12 »
Bedankt Ronald, vooral voor de foto.

Waarom met een metrostel naar RMO?  Om ze te keren, vanuit RMO werd het stel in omgekeerde richting naar Rotterdam Zuid vervoerd.
Aldus http://www.feijenoordsemeesters.nl/Speciale%20ritten%20en%20klussen.htm met daarbij nog wat leuke foto's:


NS 2200 met 1e metrostel RMO 15 juni 1966


En hier het transport van hetzelfde metrostel in omgekeerde richting tussen CS en Blaak: Pompenburg 15 juni 1966






hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #833 Gepost op: 02 december 2021, 17:04:46 »
Volgens mij waren de A- en B-bak van de metrostellen gelijk. De wens om ze omgekeerd af te leveren ontgaat me...

De foto van het transport op het Pompenburg is een bekend beeld voor me. Mijn school stond aan het Pompenburg en rond die tijd, de klok van de  Laurenskerktoren geeft bij half 9 aan, stonden we aan de kant van het tijdelijke Ahoy te wachten om de school in te gaan. Vele malen zag ik midden in de ochtendspits zo'n convooi over het viaduct passeren.

Ronald
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Rondom Charlois
« Reactie #834 Gepost op: 02 december 2021, 17:12:50 »
Mooie foto's. En mij vallen dan ook weer de Rotterdamse lantaarnpalen op...... 8)
Overigens is dit een erg leuk draadje, ook voor een niet-Rotterdammer zoals ik, vooral die naoorlogse foto's zijn geweldig (sfeervol). Hopelijk volgen er nog vele.

Gr. Frank 
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 17:22:26 door eemstede »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10521
Re: Rondom Charlois
« Reactie #835 Gepost op: 02 december 2021, 17:22:37 »
Volgens mij waren de A- en B-bak van de metrostellen gelijk. De wens om ze omgekeerd af te leveren ontgaat me...
Bakken waren inderdaad identiek maar volgens mij de elektrische verbindingen van de koppeldoos niet. Met andere woorden de koppeling was niet spiegel symmetrisch. In principe gedn probleem omdat de stellen op het eigen net niet gekeerd konden raken, tot de aanleg van de beneluxlijn. Volgens mij zijn de verbindingen toen symmetrisch gemaakt.

En voor wat betreft de overbrengingen achter locs. Ik heb in mijn hoofd zitten dat ik wel eens een foto heb gezien van een overbrenging achter een RET loc, maar geen idee of dat echt klopt. Straks maar eens zoeken.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2021, 17:24:43 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #836 Gepost op: 02 december 2021, 17:42:17 »
@ Marc. Thxs.
RET-diesels reden zoals ik eerder vandaag schreef idd via de Hef om treinstellen voor/na revisie aan de Kleiweg.

Ronald
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10521
Re: Rondom Charlois
« Reactie #837 Gepost op: 02 december 2021, 17:53:01 »
Ja ik zie het nu, iets te snel gelezen.
Al zoekend kwam ik deze héle fraaie opname tegen: https://flic.kr/p/6xZinx
In het boek "Veertig jaar metro in Rotterdam 1968-2008" zijn ook plaatjes te vinden.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #838 Gepost op: 02 december 2021, 18:19:25 »
En sinds kort rijden er goederentreinen over metrospoor....
Schiedam, Vlaardingen.
Ronald

misschien is metrospoor verkeerd uitgedrukt, lightrail?
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #839 Gepost op: 02 december 2021, 20:39:06 »
@Ronald
Een metrolijn met zo nu en dan een goederentrein: wat wil een mens nog meer! Het lijkt me een prachtig thema voor een modelbaan. Moet die metro natuurlijk wel in model uitkomen...
Dat is een ander chapiter.

@Marc
Die foto van het RET locje bij Blaak is wel erg mooi! Bedankt voor de link.
Dat van die koppeldozen had ik al eens gelezen. Maar wat de opening van de Beneluxlijn daaraan heeft veranderd snap ik niet, want naar mijn idee zit er in het Rotterdamse metronet nog steeds geen keerlus of driehoek. Er zijn wel twee verbindingen tussen de twee lijnen, bij Tussenwater en ondergronds tussen Leuvehaven en Blaak, maar die liggen in dezelfde richting.