Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 22:39:31
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:39:05
Modelbaan Beltheim. door DJV
Vandaag om 22:34:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:21:01
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 21:49:04
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door R1954
Vandaag om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 950379 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #765 Gepost op: 24 November 2021, 10:33:41 »
Inderdaad.
Nu genoeg over de diesellocs, ik wou maar weer eens terug naar Rotterdam Zuid.


Maashaven en daarachter de Rijnhaven


Het schitterende gebouw van het Handelsveem - aan de Rijnhaven


Lijkt me nog wel eens mooi om na te bouwen....

 
« Laatst bewerkt op: 24 November 2021, 23:18:15 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: Rondom Charlois
« Reactie #766 Gepost op: 24 November 2021, 10:47:26 »
Ja, dat was inderdaad een prachtig gebouw in een soort Amsterdamse school stijl. Heel jammer dat het tegen de vlakte is gegaan. Lijkt me wel een grote uitdaging om dat na te bouwen.
Groeten,
Richard

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: Rondom Charlois
« Reactie #767 Gepost op: 24 November 2021, 10:51:33 »
....., ik wou maar weer eens terug naar Rotterdam Zuid.

Nou, dat werd tijd!  ;D

Mooie foto's  (y)

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #768 Gepost op: 24 November 2021, 15:46:20 »
In dit geval was het de buschauffeur die van het padje was en niet de sik zoals de 1:1 foto.
Busje komt zo,ow nee toch niet  ;D

Het nabouwen van dat pand in rotterdam dat lijkt me een uitdaging,wel een mooie trouwens  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18426
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rondom Charlois
« Reactie #769 Gepost op: 24 November 2021, 15:47:41 »
Mooie foto's, dankjewel! Ook van Doetinchem, dat is lang geleden  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Rondom Charlois
« Reactie #770 Gepost op: 24 November 2021, 17:05:29 »
Mooie foto van de Maashaven. Bizar hoe vol met schepen die ligt.
Ik ken hem nog wel vol met binnenvaartschepen, inclusief De Zwarte Zwaan.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2021, 17:07:57 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #771 Gepost op: 24 November 2021, 17:16:59 »
Eigenlijk allemaal overgenomen door de dosiesboten en verhuist richting de Put.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7920
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #772 Gepost op: 24 November 2021, 17:38:13 »
Zo piepjong was het reizigerspubliek toch niet...
Wat Jeff bedoelt is dat deze stalen D IV (D6310 of D6311) gebruikt is voor het vervoer van kuikens naar Italië in de Holland - Italië expres.
Ze zijn te herkennen aan de ventilatie roosters in de deuren en de extra dakventilatoren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #773 Gepost op: 24 November 2021, 23:17:31 »
Naast getoonde afbeeldingen vond ik nog deze foto van het Handelsveem gebouw:




Als het gaat om de stijl van de Amsterdamse school: Paul Schippers bouwde in die stijl voor Eurospoor 2015 de Almelosche Strijkplankenfabriek.
In RM 330 staat er een artikel over, p.80vv. Hier ook te zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/U3dvzYs4rxo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/U3dvzYs4rxo</a>

 5.24-5.40

Eric, ik snapte dat Jeff daarop doelde en maakte er een wat flauwe toespeling op. Maar prima dat je nog even uit de doeken doet hoe het zat met de kuikenwagens.
Die ventilatieroosters in de schuifdeuren waren mij aanvankelijk nog niet opgevallen.
Maar als je het eenmaal weet, dan zie je het. Dat is met zoveel dingen in het leven.



« Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 15:14:34 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #774 Gepost op: 25 November 2021, 09:03:27 »
Een kaartje van de omgeving - met de havensporen duidelijk gemarkeerd.


Het Handelsveem lag met enkele andere vemen (pakhuizen) aan Rijnhaven Oostzijde. Aan de achterkant de Parallelweg.Er lagen sporen aan beide zijden van de vemen.

Deze luchtfoto geeft een mooi overzicht:


Voor de Rijnhaven, achter de Spoorweghaven

Deze gebouwen kan ik me vaag nog herinneren uit de tijd dat ik er nog wel eens langsfietste. Dat was begin jaren 90.
Het Handelsveem van Steinweg zag er van de straatzijde, dus van de kant van de Parallelweg, lang niet zo mooi uit als vanaf de kant van de Rijnhaven.
Wat ik me vooral herinner waren de bestemmingen die op de muur stonden aangegeven, als ik het goed heb: Japan, China, Korea en Siam.


« Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 12:43:50 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #775 Gepost op: 25 November 2021, 12:14:52 »
Op bovenstaande luchtfoto ziet alles er nog vrij nieuw uit.

Hier nog een paar plaatjes vanaf een iets lager standpunt:




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #776 Gepost op: 25 November 2021, 14:11:55 »
Zoekend naar meer over dit complex ontdekte ik waarom voor en achterzijde zo verschillend waren.


Voor de oorlog stonden aan de oostkant van de Rijnhaven drie pakhuizen, namelijk van het noorden af gerekende ‘De molukken’ van Blaauwhoedenveem-Vriesseveem, de tweeling ‘Japan-China’ van het handelsveem en de ‘Eersteling’ van Pakhuismeesteren.

Bij de verwoesting van de kademuur door de Duitsers in 1944 heeft men voor elk een nieuwe voorbouw moeten maken en de gelegenheid te baat genomen om zowel de voorste stukken als de gevels geheel te moderniseren, niet zo zeer omdat men behoefte had aan architectonische verfraaiing, maar in de eerste plaats, omdat men het front in overeenstemming wilde brengen met de moderne transportmiddelen, zodat de goederen op de snelst mogelijke wijze geborgen konden worden.

https://www.rotterdambouwt.nl/2020/05/22/pakhuis-de-eersteling/


Het gebouw is van voor de oorlog, de mooie gevel aan de kant van de Rijnhaven is dus van na de oorlog.
Zo zag het er voor de oorlog uit.


Rijnhaven Oostzijde veemgebouwen Japan en China van NV Handelsveem Rotterdam 1926 Foto F.H.van Dijk NL-RtSA-4117-1976-4089-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #777 Gepost op: 25 November 2021, 16:10:43 »
Zo zag het er rond 1990 aan de achterkant uit:


Parallelweg Rotterdam - met in het midden Handelsveem met zijn oorspronkelijke, vooroorlogse uitstraling -  RtSA-4100-2005-11352-01
« Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 16:12:21 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #778 Gepost op: 25 November 2021, 16:27:12 »
OP de achtergrond het viadukt van de Mertro, komt links de riviertunnel uit richting station Rijnhaven.
Een foto uit de jaren negentig, jarenlang stond op het flatgebouw in grote cijfers het bouwjaar: 1989.
Situatie totaal gewijzigd in het kader van plan "Kop van Zuid" van architect Riek Bakker.

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #779 Gepost op: 25 November 2021, 22:37:30 »
Dat klopt, Ronald. Deze pakhuizen zijn bij de realisatie van de Kop van Zuid tegen de vlakte gegaan. Waar eerst de kade was is nu een doorgaande weg richting Erasmusbrug: de Posthumalaan. De Parallelweg bestaat nog steeds en loopt daar parallel aan.

Tenslotte nog wat laatste plaatjes uit het Rotterdams stadsarchief.


wederopbouw na de oorlog 1948 - RtSA-4204-1658


RtSA-4204-2129



RtSA-4204-2130


RtSA-4204-2127