Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 666023 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #735 Gepost op: 19 november 2021, 21:30:35 »
De vierde grote serie diesellocs (in dit geval geen locomotieven maar locomotoren): NS 200/300.
Daar heb ik er eentje van, analoog. Door z'n vliegwiel valt ie niet zomaar stil, maar z'n rijeigenschappen zijn nu niet van dien aard om hem digitaal te laten maken. Dan liever sparen voor een van de nieuwste generatie...



De Roco 330 met een 1008 aan de haak - ook de oudere versie
Rijden doen deze beide locs niet op m'n digitale baan. Maar als statisch object hoort in elk geval de sik er helemaal bij.

De Roco 1008 heeft in analoog bedrijf overigens prima rijeigenschappen. Alleen rijd ik nu eenmaal niet electrisch.
Dus komt deze alleen bij speciale gelegenheden op de rails.



« Laatst bewerkt op: 19 november 2021, 21:32:41 door Alewijn »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Rondom Charlois
« Reactie #736 Gepost op: 19 november 2021, 21:32:49 »
Dank voor de mooie foto's! interessant om te leren wanneer de biezen er nog niet op zaten!

MVG,

Adriaan

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #737 Gepost op: 19 november 2021, 22:10:12 »
Die 1000 zou je gewoon op een dood stuk spoor zonder bovenleiding kunnen zetten zonder dat je daar de geschiedenis geweld mee aandoet. er bestaat een foto van dat er een 1000 vanwege een defect door stoomloc NS 8726 het tractieterrein van Feijenoord werd opgesleept en daar tijdelijk werd weggezet.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #738 Gepost op: 20 november 2021, 11:35:25 »
@Adriaan
You are welcome! Dit soort dingen ontdek ik ook gaandeweg, vooral door goed naar de foto's te kijken.

@Frans
Dat is inderdaad leuk om uit te beelden. Zodoende had ik die 1008 ook voor de dag gehaald.
In het normale bedrijf vind ik hem een beetje in de weg staan, vandaar dat die er meestal niet staat. Ik heb ook niet zoiets als een depot op mijn baan.


De rangeerlocs van de serie 600 hebben het heel lang volgehouden. Maar de serie 200/300 is ook niet mis. De eersten kwamen al in 1934 in dienst.
Om te beginnen een paar oude plaatjes.



Steenwijk 1937 1e knipperlichtinstallatie Rijksweg 32 HUA-X56631


NS 200 28 okt 1937 Bilthoven-Zeist HUA-57


NS 284 fabrieksnieuw Zwolle centrale werkplaats 1938 HUA-X56968


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: Rondom Charlois
« Reactie #739 Gepost op: 20 november 2021, 12:15:17 »
De bloemenvaas op de 284 is wel fraai.
Mvh Steef

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #740 Gepost op: 20 november 2021, 15:13:59 »
Inderdaad maar het mocht niet zo wezen dat er een gevolg werd gegeven aan dit experiment.
Nog een fabrieksnieuwe sik, nu in afwijkende kleuren.


NS 318 1940 HUA-X56568

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Rondom Charlois
« Reactie #741 Gepost op: 20 november 2021, 16:11:01 »
In reactie #733 zie je op de tweede foto duidelijk twee verschillen tussen een 500/600 en een 700: de verhoogde uitlaat van de 700 en de rechte handrails naast de cabinedeur versus gebogen bij een 500/600. Overigens staat die foto ook op Feijenoordse Meesters, maar ook een foto van de 709 met handrails van een 500/600...
Inmiddels heb ik van de navolgende (geel/grijze) locs van de series 500 en 600 foto's gevonden met rode koppelstangen: 524, 605, 608, 609, 611, 628, 633, 649, 659, 660 en 662. Op alle andere foto's zijn de koppelstangen blank dan wel erg vuil.
Groet, Frank

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Rondom Charlois
« Reactie #742 Gepost op: 20 november 2021, 18:36:28 »
De rechte handrails met houders kom je ook tegen op de 511-520, deze serie is gelijk gebouwd met de 701-715 en waren uiterlijk gelijk. (behalve de uitlaat)
Vanaf de 521 worden de cabinehandgrepen uit een stuk gemaakt.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Rondom Charlois
« Reactie #743 Gepost op: 20 november 2021, 20:28:27 »
Die proef kleuren staat de Sik wel goed.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rondom Charlois
« Reactie #744 Gepost op: 20 november 2021, 22:39:29 »
Lijkt meer op wat ze in Duitsland een ‘Fotografieranstrich’ noemen…
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Rondom Charlois
« Reactie #745 Gepost op: 21 november 2021, 09:38:03 »
Handrailhouders 500:
Er zijn nog meer 500 den met rechte handrails in handraihouders naast de cabinedeuren. Uit mn hoofd zeg ik tot nr 535. De hoger genummerde 500 den en alle 600 den hadden gelaste handrails uit 1 stuk naast de cabinedeuren.
Tegelijkertijd lijken ook de (houten) cabinedeuren gewijzigd te zijn, wat te zien is aan de houten zakramen in de deuren bij de oudere 500 den.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Rondom Charlois
« Reactie #746 Gepost op: 21 november 2021, 11:31:32 »
De rechte handrails met houders kom je ook tegen op de 511-520, deze serie is gelijk gebouwd met de 701-715 en waren uiterlijk gelijk. (behalve de uitlaat)
Vanaf de 521 worden de cabinehandgrepen uit een stuk gemaakt.

Groeten Arjen
Helemaal correct, maar ook daar zie je wijzigingen: in ieder geval de 512 heeft later de seriehandgrepen gekregen.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #747 Gepost op: 21 november 2021, 13:44:50 »
Over de licht geschilderde sik
@Arnout en Rob
Dat is toch wel een uniek plaatje. Het verschijnsel 'Fotoanstrich' (het schilderen van een loc in een lichte kleur om er een duidelijke foto van te kunnen maken)  ken ik, maar is dat hier het geval? Zo'n foto maakt me nieuwsgierig: is het 'gewoon' lichtgrijs geweest of was het een ander kleurtje?

Over de 500/600/700
@Frank
Over de rode koppelstangen - ik had het over drijfstangen, maar koppelstangen is een adequatere term.
Er zijn nog wel meer geelgrijze locs met rode koppelstangen geweest: 634, 651, 652, 657, 662.
Maar de vraag was of dat ook al was bij groene locs. Ik zag er een: 634 op 21 jul 1974 in Tilburg - die had wel een vignet.
Nu zijn er tot ca 1980 ook nog wel enkele groene locs zonder logo gebleven. Ik ben daarvan geen foto tegengekomen met een rode koppelstang.
Dus: op een tp 3 versie geen rode stangen!

@Frank, Arjen, Noud
Over het uiterlijke onderscheid tussen 500, 600 en 700. Heel interessant dit.
[1] De schoorsteen die ietsje uitsteekt boven de loc is dus hèt kenmerk van de 700.

[2] De handrails naast de cabinedeuren, dat ligt het allemaal erg genuanceerd. Ik had er nog nooit zo op gelet, maar het oude Roco model heeft de rechte handrail. Dat past als ik het even snel zeg bij de 501-520 en 701-715. Bij het nieuwe Roco model zijn de handrails los bijgeleverd, ik heb ze nog niet bekeken. Maar als die van het andere, gebogen type zijn past dat bij de andere 500-en de 600en.

Dan zijn er nog twee in het oog springende zaken
[3] Het verschil tussen de smalle en brede bufferbalk.
Alle Roco modellen hebben de brede bufferbalk - maar welke locs hadden dat in het echt?

[4] Kort en lange accukast
Het oude model kort het nieuwe model lang
Is er een lijst van welke nummers een lange accukast kregen? En wanneer was dat eigenlijk?

Zo zou je een lijst kunnen maken welke nummers zijn uit te beelden met het oude Roco model en welke met het nieuwe.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Rondom Charlois
« Reactie #748 Gepost op: 21 november 2021, 14:59:44 »
Over de licht geschilderde sik
@Arnout en Rob
Dat is toch wel een uniek plaatje. Het verschijnsel 'Fotoanstrich' (het schilderen van een loc in een lichte kleur om er een duidelijke foto van te kunnen maken)  ken ik, maar is dat hier het geval?

Alewijn,

In het boek "Locomotoren NS-series 100 en 200" staat op blz. 22 ook een foto van de 318 in deze beschildering, maar dan van de andere zijde.
Ga er maar vanuit dat hier sprake is van de zgn. Fotografieranstrich; niet alleen omdat dat in het fotobijschrift in dat boek vermeld staat, maar vooral omdat in het bestek voor de locomotoren (zoals destijds gebruikelijk bij alle locomotieven) vermeld stond dat ze moesten worden afgeleverd met groene huif en bestuurdershuis.

Grtz, Ton

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #749 Gepost op: 21 november 2021, 22:11:16 »
@Ton
Een 'Fotoanstrich' moet het dus wel zijn. Maar dat is, dacht ik,  best wel uitzonderlijk in Nederland.



Rond de 500/600/700 waren er nog een paar open vragen.
Zoekend in oudere draadjes kom ik tot dit overzicht gebruik makend van de lijstjes van Edwin 5167 (17 okt 2017), Jamie (30 nov 2013) en Mischa (29 nov 2013)

Brede bufferbalk: 608, 622-665
Smalle bufferbalk: alle 500en, 601-607, 609-621, alle 700en
Alle Roco's hebben brede bufferbalken, maar daar kun je, neem ik aan, iets afsnijden of -vijlen. (Wie heeft dat aangedurfd....?)

Lange accukisten: 521, 531, 532, 604, 608, 617, 618, 619, 630-633, 635-665,       
Korte accukisten: 501, 502, 503, 511, 601-603, 605-607, 609-616, 620-629, 634, 706 
NB alle locs zijn met korte accukisten in dienst gekomen, vanwege de mobilofoon werd bij een aantal locs de linker accukist verlengd.

Tot zover mijn tussenstand, aanvullingen en correcties zijn uiteraard welkom.

« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 22:17:49 door Alewijn »