Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:38:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667888 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #720 Gepost op: 17 november 2021, 22:23:03 »
Maar die lichtgele biezen en schrikstrepen zijn natuurlijk van later datum.
De 500/600/700 zag er in 1955 eerder zo uit:



521 bij de SGB


NS 501 Eindhoven 1 mrt 1956 HUA X130980 - NS 11405



NS 502 Utrecht 16 jun 1956


NS 503 Haarlem werkplaats 1947  HUA 812626



NS 511 Rtd-Zuid 1949 HUA-X128581-NS-7167


« Laatst bewerkt op: 18 november 2021, 09:51:48 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #721 Gepost op: 18 november 2021, 09:26:14 »
Deze rangeerlocs reden vaak genoeg convooien en treinen door de stad.
Vandaar natuurlijk die schrikstrepen.

Eerder plaatste ik deze:



Putselaan - de NS 600 heeft zgn schrikstrepen maar nog geen lichtgele bies, dan zal het dus ca 1958 zijn (?)


Hier moet ik mezelf corrigeren: het was òf een bies òf schrikstrepen.
Beide werden, als ik het goed heb, in de jaren 1958-1959 aangebracht.

Deze foto liet ik zien als voorbeeld van het veelzijdige railvervoer via de Putselaan/Brielselaan.
Op die route reden de locs - voor de gelegenheid - zelfs wel personentreinen.


NS 656 B 5228 Putselaan 14 sep 1958



Brielselaan 7 okt 1961
 


« Laatst bewerkt op: 18 november 2021, 09:42:50 door Alewijn »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Rondom Charlois
« Reactie #722 Gepost op: 18 november 2021, 12:19:20 »
Even een zijdelingse vraag, in mijn herinnering reed de Drachtster Tram ook wel met rood drijfwerk en een groene kap of zit ik er helemaal naast.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #723 Gepost op: 18 november 2021, 12:35:49 »
Even zijdelings...
Foto hierboven met RTM op 7 oct. 1961: NVBS afscheidsrit stoomtram.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 november 2021, 19:54:53 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #724 Gepost op: 18 november 2021, 18:28:32 »
@Ronald
Jouw aanvullende info, hoe zijdelings ook, is altijd welkom! Bedankt.
Maar zaten die NVBS'ers nu in de tram of in de trein?

@Luit
Of er ook groene bakkies met rode drijfstangen gereden hebben laat ik graag aan de specialisten over.
Ik vond alleen deze foto:


NS 615 Drachten zj

Op de NTM lijnen reed NS ook wel met locs van de serie 451. Hebben die soms rode drijfstangen gehad?


Wijnjeterp (+Duurswoude=Wijnjewoude)


NS 459 1e trein voor Philips Drachten-Langewest 3 feb 1957

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #725 Gepost op: 18 november 2021, 19:57:26 »
@ Alewijn, de NVBS ging per laatste stoomtram naar Hellevoet.
Ronald.

Aangepast hierboven!
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #726 Gepost op: 18 november 2021, 21:26:39 »
Nu het toch over die foto van de Brielselaan hebben, heeft iemand een idee wat voor rijtuigen er achter die NS 500/600/700 hingen?
Zouden het Duitse rijtuigen zijn?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #727 Gepost op: 18 november 2021, 22:16:44 »
Plan E lijkt me.
R.
Groet,
      Ronald

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #728 Gepost op: 18 november 2021, 23:37:36 »
Volgens mij is dat een Blokkendoos achter die Hippel

https://webshop.pijplines.nl/Roco-74419-NS-Blokkendoos-rijtuig-2e-klas-Blauw

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #729 Gepost op: 19 november 2021, 11:55:00 »
Achter die 656 hangt inderdaad een blokkendoosrijtuig, het nummer staat er zelfs bij.

Maar op de foto eronder is lastiger te zien welk materieel het is.
Ik dacht aan Duitse rijtuigen, maar onderaan is een bies te onderscheiden die blauwe NS rijtuigen hadden.
Het zou een militairentrein kunnen zijn. Daar werden vaak blokkendozen voor ingezet. Maar deze rijtuigen zien er moderner uit. Plan E lijkt me inderdaad aannemelijk.
Dat is dan wel weer erg leuk om in model na te bootsen.

De foto's hierboven zijn van de serie 450, de NS locs voor de tramlijnen.
Maar die waren ook in Rotterdam Zuid te zien.


NS 457 Rtd-Zuid 8 jan 1957 Foto GD Gerdessen HUA-X130015-NS-12074


NS 451 Rtd Zuid

Voor mijn baan minder relevant, ze kwamen pas in 1956 in dienst. Maar voor het grotere plaatje van Charlois eo toch wel leuk om te laten zien.

« Laatst bewerkt op: 19 november 2021, 12:14:17 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #730 Gepost op: 19 november 2021, 14:14:04 »
Een militaire trein op de Brielselaan? De Marinierskazerne stond ook toen al nabij de Esch in Kralingen.
Ik denk dat dit een werkliedentrein is, de  vijfdaagse werkweek was 60 jaar geleden nog geen gemeengoed. Ik weet alleen niet of er toen nog dergelijke treinen richting Pernis en Botlek reden. De personeelsbus was allang in opmars.
De foto erboven is op zondag genomen, lijkt me een excursie gezien het enthousiasme en kleding van de passagiers. Geen werklieden.
Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2021, 14:21:35 door hrp »
Groet,
      Ronald

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #731 Gepost op: 19 november 2021, 14:46:37 »
Van wat ik er online van kan vinden was de RTM tram op zaterdag 7 oktober 1961 gehuurd door een stel Engelse tram enthousiastelingen dus ik kan me voorstellen dat de NS trein daar ook mee van doen had.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #732 Gepost op: 19 november 2021, 16:53:30 »
Eerder ging het in dit draadje over de werkliedentreinen die tussen 1947 en 1953 reden tussen Feijenoord/IJsselmonde en Pernis. Meer daarover op blz 9 van dit draadje. De laatste foto die ik kende was van 5 feb 1953. Nu zag ik onlangs in het boek 'De Erfenis' een nog recenter plaatje van zo'n werkliedentrein, van 16 sep 1953.
Maar dat is dus een hele tijd eerder. In 1961 waren die werkliedentreinen allang verleden tijd.

Het moet iets anders zijn. Ik denk eerder aan een trein voor Britse militairen.
Helemaal aan het begin van dit draadje, blz 1, vind je deze interessante bijdrage:

Er reden ook wel passagierstreinen met verlofgangers van het BAR, British Army on the Rhine, richting Waalhaven. Daar gingen ze aan boord voor de oversteek naar Engeland. Kon ze voorbij zien komen vanuit het ouderlijk huis aan de Grondherendijk eind 50-er jaren vorige eeuw.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2021, 17:32:19 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #733 Gepost op: 19 november 2021, 18:18:40 »
Nog even terug naar de 500/600/700 in hun oorspronkelijke outfit.
Kleurenfoto's heb ik helaas niet kunnen vinden.


NS 456 (in de loop van 1953 vernummerd als 706) Utrecht 20 feb 1953 HUA-X127364-NS-9450


NS 634 Rtd depot Feijenoord 23 sep 1956


NS 629 Rtd depot Feijenoord 23 sep 1956


NS 605 Rietlanden 1954 Fotocoll E.v.Bunnik


NS 710 Rtd emplacement Hudsonstraat 1955


NS 704 Rtd 2e Rosestraat kruising RTM sporen 1958
« Laatst bewerkt op: 19 november 2021, 18:31:13 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #734 Gepost op: 19 november 2021, 21:21:41 »
Na al die foto's afsluitend een mooi stukje tekst van de Feijenoordse meesters (https://www.feijenoordsemeesters.nl/DER500_600.htm):

Lang heb ik nagedacht over wat ik op deze website over de DER500/600 zou kunnen vertellen, maar steeds wist ik het niet. Dat komt omdat deze locomotief helemaal niets hééft om over te vertellen! Over comfort hoeven we bijvoorbeeld niet uit te wijden en aan het eeuwige bijstellen van de remmen, het bijvullen van koelwater, carterolie, oliepotten van het drijfwerk, de zandbakken èn het doorprikken van de zandstrooiventielen raakte je destijds vanzelf gewend. Zelfs het feit dat je de meters in de cabine nooit zag, simpelweg omdat je de hele dag met je hoofd buiten boord moest hangen, stoorde niemand. Zolang je de rijkruk en de rangeerrem maar op de tast wist te vinden. Tamelijk nietszeggend allemaal, nietwaar?  Zo ging dat toen gewoon. Voor de signalen die de techniek aan de machinist uitzond, moest je nu eenmaal gevoel hebben. Beschikte je daarover, dan zat je goed en kon je met de 500/600 lezen en schrijven tegelijk. Miste je die feeling daarentegen, dan was de rangeerdienst een regelrechte ramp... Ja, zo was het en nu weet ik ook gelijk weer waarom foto's van deze, van oorsprong Engelse invasieloc, mij ook na al die jaren nog blijven boeien...