Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door prutser
Vandaag om 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
Vandaag om 22:34:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:21:01
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 21:49:04
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door R1954
Vandaag om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 950425 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5745 Gepost op: 03 January 2025, 23:17:53 »
Die andere stoomloc:


Nu nog helemaal zwart, het idee is om ook deze groen te schilderen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5117
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5746 Gepost op: 03 January 2025, 23:27:25 »
Lokje ???

Grappig, ik nam altijd aan dat die br17 niet een erg indrukwekkende lok was.. Maar qua vermogen doet tie meer dan een 3700!
Weer wat geleerd. Maar hij lijkt er echt niet op, dus ik zou zelf toch het verhaal hanteren dat tie langer in NL heeft rondgereden.
Het is mijns inziens leuker als het waar zou kunnen zijn, maar ieder vrij om een eigen verhaal te verzinnen :angel:

En er worden hier wel meer verhalen verzonnen ;) bijv: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89588.0
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5747 Gepost op: 03 January 2025, 23:51:34 »
Die br55 zie ik totaal niet als 4700. Totaal andere opbouw, ook al heeftie ook maar vier assen....
 Ik zou m lekker 4100 laten 😇
Wel een heel leuk ding om te superen.
Tip: draai de flenzen niet af. Het binnenwiel is van allerbelabbertst hittegevoelig plastic.....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7920
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5748 Gepost op: 04 January 2025, 09:31:26 »
Ik ben het met Huup eens, mooi een 4100 laten.
Aan jou dan de keuze of je hem zwart laat, of net als die andere een groen jasje geeft.
Dat hebben ze tenslotte ook met een paar Zwitserse 3500'n gedaan ...



Bron van de afbeeldingen.


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5749 Gepost op: 04 January 2025, 10:11:40 »
@Vincent
De BR17 associeer ik ook niet met de 3700, die heeft echt een andere look. Eerder, zoals ik al schreef, met de 3900 of de 4000. Ook dan moet je niet te precies kijken, maar dat doe ik dus ook niet :D

@Huup
Leuk ding om te superen - is niet mijn specialiteit, maar wie weet. Het ding was maar een tientje, dus veel valt er niet aan te verliezen.
Flenzen afdraaien - was ik toch al niet van plan, misschien met verf minder blinkend maken. Ik ben dan wel geen finescaler, die flenzen storen zelfs mij :)

@Huup en Eric
Lijken de 4100 en 4700 op elkaar? Er zijn behoorlijke verschillen. Het gesloten machinistenhuis en vooral de bijzondere tender maken de 4700 echt anders. Maar als ze zo onder elkaar staan, vind ik dat ze toch enigszins op elkaar lijken. Het is maar net hoe je ernaar kijkt.
Overigens laat ik hem wel z'n NS nummer 4147 houden. Het idee is niet om er een 4700 van te maken, het gaat me puur om de associatie.

Wat voor mij nog een overweging is, die stoomlocs zijn van (ver) vóór mijn tijd. Ik heb ze zelf niet zien rijden, ik ken ze alleen van foto's en een enkel vaag filmpje. Dat maakt dat het voor mij wat minder nauw luistert dan bij de diesellocomotieven van NS die nog precies op mijn netvlies staan.



Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5117
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5750 Gepost op: 04 January 2025, 11:17:25 »
Ah, de 3900... verkeerd gelezen. Maar wellicht is dit dan een betere optie: de piko 38.2. Ook een 2C en heeft eenzelfde opvallende vierkante vuurvast. Komt soms voor weinig voorbij op de bekende veilingsites (y)

Overigens gewoon als tip bedoeld; van mijn part zie je in die br17 een Arend of 1600 ;D

PS als je zandkist verwijdert en windleiplaten aanpast van die 38.2, komt tie nog een stuk meer in buurt
« Laatst bewerkt op: 04 January 2025, 11:20:32 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5751 Gepost op: 04 January 2025, 12:15:25 »
Bedankt voor de tip!
Maar waar ik meer naar uitkijk is een drieasser à la 8700 of een soort van 'Jeep' 4300 of 5000.
(Nog leuker natuurlijk als daar een goed betaalbaar model van uitkomt!)

Als het om de schaal gaat doe ik trouwens minder concessies. Een 4300 of 8800 in 1/76 vind ik eerlijk gezegd geen gezicht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5117
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5752 Gepost op: 04 January 2025, 12:37:20 »
Een 4300 of 8800 in 1/76 vind ik eerlijk gezegd geen gezicht.

Maar een br17 als 3900 wel..? ;D geintje! Maar dat wordt wel een uitdaging.. Meeste van dat Austerity spul is 00, of heel duur in h0.
Je zou voor de 2-8-0 machine wellicht een Jouef of liliput 140C kunnen gebruiken..? Zeker de oude Jouefs kan je voor paar tientjes wel vinden.

PS wel een leuk apart draadje: "goedkope alternatieven voor dure modellen" :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5753 Gepost op: 04 January 2025, 17:16:13 »
Het heeft geen haast! Want om nu te zeggen dat ik om tractiemiddelen verlegen ben is ook wat overdreven :)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5754 Gepost op: 11 January 2025, 10:14:29 »
Interessante inzet van een plan E (of L?) postrijtuig.





Door onderstaande foto kwam ik op dit idee.
Het is zeer de vraag of dit meer voorkwam, ik ken het alleen van deze foto.


Asd 24-04-1970

« Laatst bewerkt op: 11 January 2025, 10:24:44 door Alewijn »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5755 Gepost op: 11 January 2025, 10:28:45 »
Kan prima, er reden bij DB in jaren 50 ook railbussen met goederenwagons erachter. Soms kom je de gekste combinaties tegen in die tijd. En en staat ook nog mooi dat berlijns blauw tussen het goederen bruin (y)

Mvg Koen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7920
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5756 Gepost op: 11 January 2025, 10:40:07 »
De foto toont waarschijnlijk een speciale rijwieltrein.
In de zomerperiode reden die vanuit de drukbevolkte agglomeraties naar populaire vakantiebestemmingen zoals de Veluwe etc.
Hier werden bagage- en postrijtuigen, maar dus ook gesloten goederenwagens voor ingezet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5757 Gepost op: 11 January 2025, 14:07:40 »
Bij mijn weten vertrokken de rijwieltreinen altijd van Amsterdam Amstel. Daar kon je ook heel makkelijk met je fiets op het perron komen via de hellingbanen, die ook werden gebruikt om de auto's van de autoslaaptreinen op het perron te krijgen. Ik denk dat dit gewoon post- en pakketvervoer is. De postrijtuigen waren ook niet van NS, maar van de PTT.
Groet, Frank

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5758 Gepost op: 11 January 2025, 14:32:46 »
 :)
Zou het niet een 'opzending' kunnen zijn naar/van een werkplaats?
Suggestie zomerse rijwieltrein: foto is van april 1970, toen deden we nog niet aan mei-vakanties...
Goederenwagons met post...ging dat al in 1970? Er reden nog volop pec's door het land en de rode motorposten waren een paar jaar oud en reden volgens mij nog zonder aanhang.
Ik vraag mij af if dit sleepte langs de diverse vrij korte post-perrons paste.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2025, 14:39:16 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5759 Gepost op: 11 January 2025, 18:23:45 »
Bij mijn weten vertrokken de rijwieltreinen altijd van Amsterdam Amstel. Daar kon je ook heel makkelijk met je fiets op het perron komen via de hellingbanen, die ook werden gebruikt om de auto's van de autoslaaptreinen op het perron te krijgen. Ik denk dat dit gewoon post- en pakketvervoer is. De postrijtuigen waren ook niet van NS, maar van de PTT.
Er reden er ook naar en vanaf Vlissingen, bij mijn weten. WerEn er wagens ergens gebundeld?