Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 857052 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4275 Gepost op: 02 August 2023, 12:20:50 »
In de jaren 50 was er zeker nog volop te doen.


2e-Katendrechtse-haven-vol-met-schepen-1950-RStA


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4276 Gepost op: 02 August 2023, 13:42:07 »
In 1949 werden op de kade bij de 2e Katendrechtse haven deze loodsen gebouwd:


Ertsstraat-bouw-loodsen-07-1949-NL-RtSA-4204-2285


Ertsstraat-bouw-loodsen-05-09-1949-NL-RtSA-4204-2457


Aanvulling: 2e-Katendrechtse-Haven-kade-met-nieuwe-loodsen-1950-NL-RtSA-4204-2858


In 1982 waren die nog in gebruik bij Deka Hanno.


2e-Katendrechtse-haven-kade-Deka-Hanno-1982


2e-Katendrechtse-haven-Deka-Hanno-1982





« Laatst bewerkt op: 02 August 2023, 18:12:07 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4277 Gepost op: 02 August 2023, 14:27:56 »
Maar wat natuurlijk vooral opvalt: de grootschalige kolenoverslag van Thomsen aan de Maashaven NZ.
Als kind in de 50er jaren op het Charloisse Hoofd gewoond. Voor zover ik mij kan herinneren was er toen nog kolenoverslag aan de Maashaven NZ.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4278 Gepost op: 02 August 2023, 16:38:04 »
Bedankt voor de aanvulling - uit eigen herinnering.
Er zijn vooral vooroorlogse foto's van de kolenoverslag, dat bracht me op de gedachte dat die na de oorlog er niet meer was op Katendrecht. Maar op deze eerder geplaatste foto's zie je dat in 1950 een deel van de kolenterminal nog wel in gebruik was, nl op het meest westelijke deel van Katendrecht, waar de Maashaven in de Maas uitmondt, precies tegenover het Charloisse hoofd.

Luchtfoto's helpen om het overzicht te houden:


Maashaven met links onderaan de graansilo, bovenaan de 1e en 2e Katendrechtse haven en rechts de Fenixloodsen  1950


1e en 2e Katendrechtse haven 1923 (de 1e is inmiddels gedempt)
De letters THB staan voor Thomsen Havenbedrijf. Langs de Maashaven een laadplaats van bulkgoederen, na de oorlog zien we die niet meer terug.

Onderstaand plaatje zal dan ook wel van voor de oorlog zijn:


Brugkranen op de kade Maashaven noordzijde (aanvulling: 1935 Foto FH van Dijk) NL-RtSA-4117-1976-4493-01

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4279 Gepost op: 02 August 2023, 17:27:53 »
Over kolenoverslag gesproken, van de elektrische kolentip aan het eind van de Ertsstraat, aan het 2e Katendrechtse Hoofd vond ik nog drie mooie plaatjes. Die tip is na de oorlog denk ik niet meer teruggekomen, in 1950 is hij nergens te bekennen. Maar dit is gewoon te leuk om niet te plaatsen. Vooral deze eerste foto waarin je een spoorwagen in de tip ziet hangen.


2e-Katendrechtse-Hoofd-Ertsstraat-kolentip-06-05-1912-foto-W-Cool-NL-RtSA-4187-1987-1115


2e-Katendrechtse-Hoofd-Ertsstraat-kolentip-laden-van-SS-Roma-1912-foto-W-Cool-NL-RtSA-4187-1987-1116


2e-Katendrechtse-Hoofd-Ertsstraat-kolenoverslag-SHV-ca-1920-NL-RtSA-4187-1995-162




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4280 Gepost op: 02 August 2023, 18:01:42 »
Terug naar de kolenoverslag die na de oorlog nog op Katendrecht aanwezig was.
Dat was in elk geval tot 1961, gezien deze foto's van de - in 1960 geopende - Euromast.


3e-Katendrechtsehoofd-vanaf-de-Euromast-1960


1e-en-2e-Katendrechtse-Havens-vanaf-Euromast-1961-NL-RtSA-4232-VII-190-06



Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4281 Gepost op: 02 August 2023, 20:48:19 »
Vooral deze eerste foto waarin je een spoorwagen in de tip ziet hangen.
Dit verklaart waarschijnlijk de draaischijf aan het einde van de Ertsstraat, waar je in Reactie #4273 over schrijft.  De goederenwagons moesten eerst een slag gedraaid worden om in de kolentip omhoog gehesen te worden. Dat zag je ook in de Binnenhaven.
Meer info: http://www.industriespoor.nl/KolentipsZeeschepen.htm
« Laatst bewerkt op: 02 August 2023, 21:17:26 door Arjen52 »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4282 Gepost op: 02 August 2023, 22:43:05 »
Nog een mooie blik van boven op de Ertsstraat - zo te zien vierassige goederenwagens op de kade.


2e-Katendrechtse-Hoofd-Ertsstraat-1950-NL-RtSA-4232-XIV-322-02

Aan de andere kant van de haven ontbreekt nog de kade.
Die werd pas 10 jaar later aangelegd.


1e-Katendrechtse-Haven-1960-NL-RtSA-4202-VII-190-02-02-01-3-01


1e-Katendrechtse-Haven-aanleg-kademuur-05-1961-NL-RtSA-4204-17100


1e-Katendrechtse-Haven-aanleg-kademuur-07-1961-NL-RtSA-4204-17415



Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4283 Gepost op: 02 August 2023, 23:58:38 »
Moderne huizen zijn vaak vierkant en fantasieloos of juist met een overdreven design wat niet bij de andere gebouwen in de omgeving past.
Kijk eens bij het www.rietveldschroderhuis.nl/nl en let daarbij op de omgeving. Ga bij Google.nl/maps kijken: Prins Hendriklaan 50 Utrecht.

P.S. het huis behoort bij het UNESCO Werelderfgoed.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4284 Gepost op: 03 August 2023, 00:32:11 »
Wat dacht je van Kiefhoek, ook modern in schril contrast met de omgeving.


Van Ravesteyn was er halverwege de jaren 20 vroeg bij.
Het nieuwe bouwen kwam in die tijd net op. Enkele jaren later, rond 1930 ging het heel snel, denk aan de Bijenkorf van Dudok, de Van Nelle fabriek, de villa's bij museum Boymans en aan de Kralingse Plaslaan enz enz. Ik noem even wat voorbeelden uit Rotterdam. Daar was toen al een concentratie aan moderne architectuur.

Niet ver bij dit seinhuis vandaan had je trouwens ook een bijzonder voorbeeld van het nieuwe bouwen: Kiefhoek, 1925 ontworpen door JJP Oud en 1928-1930 gebouwd. Even een zijspoor :)





Die huizen hadden trouwens opvallend gekleurde deuren en ramen.




Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4285 Gepost op: 07 August 2023, 12:52:15 »
Even terug komend op de brugkranen. De grootste kranen stonden voor die tijd aan de Vlaardingse Vulcaanhaven en zijn nu een stukje wereld erfgoed geworden.





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4286 Gepost op: 07 August 2023, 13:01:26 »
@Hans.

Werelderfgoed dat er niet meer is dus.
De luchtfoto: van links boven die we de Hoekse Lijn richting Jeneverstad gaan met overweg bij huidig metrostation Vlaardingen-Oost. Voor de komst van werf HVO!
Allemaal Vlaardings Erfgoed ;)
Groet,
      Ronald

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4287 Gepost op: 07 August 2023, 14:45:05 »
   Goeienamiddag,
   
   #4282  bovenste foto:  welke (2) lange wagens zijn dat, geladen met  'blokjes'  ?     Lijken wel vHzH-laadkisten.
   Mogelijk een koelversie, aan die specifieke loods .  Op een vierasser ?   De kop ziet er anders uit, met een luik voor het koelijs ? 
   Maar dat is vreemd indien het aparte laadkisten zouden zijn. Moeilijk te zien.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2023, 14:47:19 door hervé »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Steel is king!
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4288 Gepost op: 07 August 2023, 15:00:22 »
Vergroot ziet het er inderdaad uit als een 4 assige rongenwagen met een 7-tal laadkist erop. Achterop iets van een bordes met 'huisje'?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4289 Gepost op: 07 August 2023, 15:12:25 »
Kan natuurlijk ook een lange lading zijn op zijn plaats gehouden door spanbanden?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.