Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door mwdb
Vandaag om 23:53:35
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 23:25:48
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door Te 2/2
Vandaag om 23:18:20
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 23:16:40
HK draaischijf: ervaringen? door Alexander16
Vandaag om 23:13:52
Seinen en wissel koppelen door Bert_Apd
Vandaag om 22:54:14
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Edsko Hekman
Vandaag om 22:53:24
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door erikkral
Vandaag om 22:34:18
ESU Lok Programmer start niet op. door Norway13
Vandaag om 22:33:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:30:42
Projekt 083-338 door NS264
Vandaag om 22:26:24
Staalrollen in België: NMBS Shis, Shmmns en Shx wagens, begin jaren 80 met coils door Ronet-1981
Vandaag om 22:19:12
Westlandbaan door SuperSylvester
Vandaag om 22:05:19
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Rob E.
Vandaag om 21:58:24
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 21:52:53
K1 rijtuigen SSN als bouwset door Martijn de Kuiper
Vandaag om 21:51:54
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 21:13:46
Kranenberg, een exercitie in code 70 door charp
Vandaag om 21:08:39
DAF YA-616 Takeldoos 1e levering door Eric B
Vandaag om 21:02:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 21:00:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 20:45:18
Ergensnergens in H0e door NS264
Vandaag om 20:40:41
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 20:38:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 20:22:24
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door coldforged
Vandaag om 20:18:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 20:03:59
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door St00mboy
Vandaag om 20:00:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:39:37
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 19:32:45
Roco Draaischijf icm DR5052 in koploper door John18
Vandaag om 19:17:49
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 86184 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #120 Gepost op: 22 oktober 2016, 13:09:50 »
Zelf heb ik inmiddels wat info gevonden.

Hier op het forum is een draadje over de verbinding Gouda Schoonhoven. Na opheffing in de oorlog hebben enkele rijtuigen dienstgedaan in "de  werkliedentrams in Rotterdan Zuid en reden daar in 1947 tot hun sloop in 1951."
Zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35335.msg537376.html#msg537376

In RM 149 (nov 1997) schreef Hans Kaas een mooi artikel over het depot Feijenoord.
"Een bijzonder vervoer waren de werkliedentreinen die tweemaal daags van en naar Pernis reden voor werknemers van de aldaar gevestigde olieraffinaderijen en scheepswerven. Aanvankelijk bestonden deze treinen uit trammaterieel waartoe een paar locs van de serie 7700 en 8100, die met tram stoot- en trekwerk waren uitgerust, in depot waren. In 1949 werd met verouderd hoofdspoormaterieel, getrokken door een 6000, gereden. De grote sneltreinloc aan het hoofd van een bonte verzameling rijtuigen, onder begeleiding van een rangeerder over de Putselaan sukkelend, leverde enkele malen per dag een wel zeer ongewoon schouwspel op. Aan het eind van 1952 werd dit vervoer door autobussen overgenomen."

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #121 Gepost op: 22 oktober 2016, 15:34:51 »
De werkliedentreinen door Rotterdam Zuid

Waar de passagiers instapten is me niet duidelijk. Kennelijk werd de trein opgesteld op het terrein bij de Spoorweghaven, bij depot Feijenoord. Dat is op zich nog op loopafstand van station Rotterdam Zuid. Of vertrokken ze vanaf IJsselmonde / station Stadion? Maar was er dan een aansluiting op de treinverbinding Rotterdam-Dordrecht?

De eindbestemming is wel iets duidelijker geworden. Pernis wordt genoemd, maar dat lijkt me een globale aanduiding. De treinen reden kennelijk eerst naar de RDM op Heijplaat en daarna naar de Shell raffinaderij aan de Vondelingenweg.

Wat materieel betreft zijn er twee periodes die elkaar mogelijk overlappen
1 van 1947 tot 1951 werd gereden met afgedankt trammaterieel - locs uit de series 7700 of 8100




Putselaan 1949


2 van 1949 (of was het later?) tot 1953 werd gereden met diverse hoofdspoorrijtuigen - locs uit de serie 6000
Hans Kaas schrijft tot eind 1952, maar de foto in post 52  laat een werkliedentrein zien, getrokken door twee 6000-en, en deze is van 5 feb 1953



Ik vroeg me bij deze foto dus af welke rijtuigen gebruikt werden. Ongetwijfeld oud en afgedankt materieel. In elk geval houten coupérijtuigen. Het voorste rijtuig lijkt een vierasser met open balkons.

Er is trouwens in de verzameling van Eelco ook een foto van de 6017 bij depot Feijenoord van 12 juli 1953.

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2016, 16:57:26 door Alewijn »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Rondom Charlois
« Reactie #122 Gepost op: 22 oktober 2016, 18:17:29 »
Ik neem aan dat de meeste werklieden uit Rotterdam en/of eilanden kwamen. Dus een overstap bij Feijenoord op NS, station Zuid, of RET en RTM was er mogelijk.
Leuke modelbaan heb je en fraai ook met die historische foto's!  (y)
Heeft iemand je al getipt over de site www.feijenoordsemeesters.nl?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #123 Gepost op: 22 oktober 2016, 18:46:55 »
De Feijenoordse meesters zijn al eerder genoemd. Leuke site natuurlijk.

De overstap van het goederenstation naar Rotterdam Zuid zou te doen zijn, dat is op loopafstand.
Twee redenen waarom ik me afvraag of daar het beginpunt was: de trein moest nog een keer kopmaken en passagiers die op een goederenstation instappen zal NS ook toen liever vermeden hebben.
Maar ja, bij aankomst in Heijplaat of Pernis zal er ook geen perron geweest zijn.

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #124 Gepost op: 23 oktober 2016, 12:16:25 »
Heel mooi topic, ik vind die huizen en gevels van DPM erg mooi  (y)

Maar waar koop je die dingen, vroeg ik mij af?

Mvg. Bert

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #125 Gepost op: 24 oktober 2016, 11:47:25 »
Bedankt voor het compliment.

DPM sets heb ik gekocht op de modelspoorbeurs in Houten bij iemand die ik er de laatste jaren niet meer zie.
Ook heb ik een keer wat besteld bij Harlaar Badhoevedorp. Zie post 115.

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #126 Gepost op: 24 oktober 2016, 12:46:14 »
Dank je wel Alewijn,

Dat was nou net de enige bladzijde die ik had overgeslagen  :)

Nu ik de naam weet kwam ik dit ook tegen, maar die had je vast al gezien:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Ombouwen_van_bestaande_kits

Er zitten hele mooie huizen tussen zag ik op de site van Woodlands, en dat rijtje wat jij hebt gemaakt vind ik ook erg mooi.

Verder valt er niet veel te vinden over deze huizen, ze worden wel op Ebay aangeboden.
Als je met Walthers zoekt krijg je allemaal pistolen te zien  ;D

Ook bij Harlaar gekeken, de merken worden wel genoemd maar op de site zijn ze niet te vinden.

Ik heb maar gewoon een emailtje aan Walthers en Woodland Scenics gestuurd om te vragen waar deze in Europa, en hopelijk in Nederland, te koop zijn. Ik zag wel dat het 40 US $ kost om ze vanuit de VS te verzenden naar Europa.

Als ik wat wijzer ben geworden laat ik het wel weten. Nogmaals dank,

Mvg. Bert
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 11:21:07 door Bert Sprinter »

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #127 Gepost op: 24 oktober 2016, 18:46:03 »
Alewijn,

En ik heb al een reactie van Walthers binnen, ik heb een lijstje met dealers naar je gestuurd, je kunt ze hier posten als je dat wil. (y)

Mvg. Bert.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2016, 11:20:48 door Bert Sprinter »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #128 Gepost op: 24 oktober 2016, 19:19:47 »
Ik geef het graag door.
In de Benelux wordt Walthers geleverd door
Harlaar, Badhoevedorp
Bentink, Apeldoorn
Wentink, Arnhem
Het Spoor, Haasrode (bij Leuven)

Bedankt Bert. Maar laat die H voor mijn naam maar zitten...

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #129 Gepost op: 24 oktober 2016, 19:55:34 »


Sorry wordt een dagje ouder ;D

Mvg. Bert.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 22:40:36 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Bericht staat er boven ook al. »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Rondom Charlois
« Reactie #130 Gepost op: 26 oktober 2016, 17:29:05 »
Inmiddels aardig wat tijd gestoken in de graansilo.
Aan de linkerkant is het oudste gedeelte. Daar zijn vijf achthoekige silo's zichtbaar.



Hoe maak je zoiets zo simpel mogelijk? Ik dacht zo:



En dat dan bedekt met een stuk voorgevouwen karton.
In het middelgedeelte heb ik ramen uitgesneden. Met doorzichtig plastic en zwart karton erachter.



Er valt uiteraard nog wel wat meer te detailleren en te verweren. Wordt dus vervolgd.




barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
    • Beneluxrail
Re: Rondom Charlois
« Reactie #131 Gepost op: 26 oktober 2016, 18:23:49 »
Voor de silo's, Misschien De decoupeerzaag pakken en daarvan het blad op 45 graden zetten, dan van een plaat bijvoorbeeld MDF stroken zagen, dan heb je gelijk de schuine kant er aan.

Maar als ik zo kijk kan de schuine kant in het echt ook best 30 graden zijn  :laugh:

Groeten barry
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2016, 18:27:57 door barry1972 »
Gewoon genieten van treintjes 😊

rotaspeed

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Rondom Charlois
« Reactie #132 Gepost op: 26 oktober 2016, 19:46:00 »
Het is jammer dat je de geur  van het "meel" niet kan ruiken. Dat zal mij altijd bijblijven als ik op maashaven op lijn 2 moest wachten. De silo is goed getroffen.

Groet Harry.

Bert Sprinter

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #133 Gepost op: 26 oktober 2016, 20:19:04 »
Maar als ik zo kijk kan de schuine kant in het echt ook best 30 graden zijn  :laugh:

Als ze achthoekig zijn, dan ... zijn ze dus 45 graden  ;)

Mvg. Bert

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #134 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:32:29 »
Hoi,

Dat gaat er goed uitzien, wat een werk, die vensters.

Voor de schuine kant van de zuilen kun je latjes uit de profielenkast van de DHZ halen.
Hoef je niks an te doen.

Groet Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.