Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:27:05
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
07 juni 2023, 23:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Syb030
07 juni 2023, 23:40:45
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
System-M
07 juni 2023, 22:58:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
hrp
07 juni 2023, 22:54:37
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Roelof Hartholt
07 juni 2023, 22:23:28
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Pfarrerwinkel bahn
door
Erik01
07 juni 2023, 22:19:12
Modelbaan Beltheim.
door
Modelbaan BeltHeim
07 juni 2023, 22:14:13
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel)
door
piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden
door
Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
door
everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100
door
Sikko
07 juni 2023, 18:50:09
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep.
door
hrp
07 juni 2023, 18:36:19
Interieur kleuren DB uic-X BD4um
door
meino
07 juni 2023, 18:35:20
Stadsreiniging en Nutsbedrijven gemeente Maasdal.
door
NS 1607
07 juni 2023, 18:10:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
07 juni 2023, 17:11:02
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0
door
Marijn
07 juni 2023, 16:44:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
07 juni 2023, 16:37:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KoploperMau
07 juni 2023, 16:35:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
07 juni 2023, 15:21:04
NS 2400 serie in spoor 0
door
edwin1974
07 juni 2023, 15:20:04
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
07 juni 2023, 14:49:44
Tekeningen materieel RTM
door
Silvolde
07 juni 2023, 13:09:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
07 juni 2023, 12:04:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
DJH NS 5000, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omlaag
Auteur
Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing (gelezen 14857 keer)
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5870
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #120 Gepost op:
13 november 2022, 19:10:51 »
Ben op de professionele tour gegaan. Heb de chassis jig uitgelijnd
en ga de lagers
er opnieuw (en nu goed) in solderen. Volgens de jig klopt er niks van de lagerafstanden, dus dat oplossen moet in beginsel al gaan helpen met het voorkomen van wringen en hick-ups. Daarnaast viel me op dat er 2 lagers scheef in zaten, waarvan 1 bij het cilinderblok
Dat zorgt dus voor wringen en minder ruimte aan 1 kant, waardoor de drijfstang met haar bevestiging daar bijna onherroepelijk aanloopt tegen de kruiskop.
Wat je nu ziet is dat de loc in productie is gebouwd. Het ziet er op het oog wel oké uit, maar erg secuur is het niet. Doordat ik ervan uit ben gegaan dat ik de loc zou gaan aanpassen heb ook ik hier niet secuur naar gekeken. Nu het chassis eigenlijk zo goed als opnieuw in elkaar wordt gezet zal het ook echt helemaal goed opgebouwd gaan worden. Hopelijk gaat het ding dan doen wat ik wil. Nou ja, beter ook, het spuitwerk kan vast nog beter.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
«
Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 22:06:41 door Tomasso
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4053
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #121 Gepost op:
13 november 2022, 23:06:01 »
Ha! Eindelijk komt de jig uit de la! Ik vroeg me al af of je m kwijt was. DJH kit bouwen zonder jig, het most niet magge!
(enne, kun je nog even aangeven welke aslager uit het lood staat, ik zie m even niet...
)
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
meino
Offline
Berichten: 1838
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #122 Gepost op:
14 november 2022, 20:33:50 »
Waarom zou dat niet mogen?
35 jaar geleden, toen ik mijn NS5000 bouwde, bestond mijn gereedschap uit een 80watt soldeerbout, wat sleutelvijltjes, een klein blokhaakje en verder wat kleine tangetjes en schroevendraaiers. Het bestaan van jig's, low melt soldeer, en Ian Rice was mij totaal onbekend (nog geen internet).
Toch ben ik over het resultaat best tevreden, zie dit filmpje van een 5000, 5500 en een 3300 die ik allemaal rond die tijd gebouwd heb.
https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0
Wel moet ik zeggen dat dit niet de eerste kits waren die ik gebouwd heb.
Begonnen in 1978 met een K kit van een Fowler tank (wat een ramp, maar uiteindelijk rijdend gekregen), daarna een paar ander kits van Engels materiaal. Pas bij de NS6300 begon ik het redelijk onder de knie te krijgen, ook omdat DJH duidelijk van een betere kwaliteit was dan die K kits.
Mijn manier van werken, was om eerst het chassis goed te krijgen. Dat deed ik door de beide frameplaten op elkaar te schroeven, en daarna de lager openingen voorzichtig met wat opgerold korrel 400 schuurpapier te ruimen, zodat de lagers daar in vallen met een klein beetje speling, niet te veel, maar net genoeg om de lagers los te houden. Dat ruimen deed ik om en om van beide kanten, zodat de asgaten recht tegenover elkaar blijven. Vervolgens de lagers van de aangedreven as vast solderen. Tijdens het solderen de Romford as door de te solderen lagers steken, zodat die ook goed recht zijn, gebruik het blokhaakje om dat op het oog te richten. De rest van de lagers liet ik altijd los. Hierdoor kan het zich zetten tijdens het rijden. Pas daarna de beide chassis platen met de afstandhouders aan elkaar te schroeven, ook hier weer met het blokhaakje en de Romford as de handel op het oog goed haaks te krijgen. De wielen monteren samen met de drijfstangen en controleren of het soepel draait, Omdat het chassis nog niet vast gemonteerd is, kun je nog corrigeren. Pas als dat naar tevredenheid werkt, de rest van de afstand stukjes plaatsen en de handel vast solderen.
Tom, ik weet dat jij hier waarschijnlijk niet zoveel mee kunt, jou eisen liggen iets hoger dan de mijne, maar ik hoop dat anderen er wat aan hebben, om te weten dat zelfs zonder specialistische apparatuur, deze kits best wel te bouwen zijn.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
prutser
Offline
Berichten: 6415
Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #123 Gepost op:
14 november 2022, 21:31:41 »
Ik heb ook geen jig, wel een stalen liniaal en wat fingerspitzengefühl ofzoiets.
Van te voren bij de lagertjes met een opgerold schuurpapiertje voorzichtig (draaiend schuren, passen, draaiend schuren, passen etc.) de passing van de as in het lager en de lager in het frame zo precies mogelijk maken.
Lagers per zijde met de liniaal allemaal dezelfde kant opduwen (naar boven of beneden) tijdens het solderen, dan frame op het oog zo haaks mogelijk losjes in elkaar zetten en solderen en als de assen soepel van de ene kant van het frame door de andere kant van het frame glijden zonder de wringen zit het meestal goed, indien nodig beetje bijbuigen. De wielen monteren en op een glasplaat zetten of ze allemaal contact maken. Dan de boel afsolderen. Nooit problemen met rijden gehad.
Beetje hetzelfde als door Meino hierboven beschreven.
Gereedschap: fijn schuurpapiertje, stalen liniaal en brandertje van de Action.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 21:34:01 door prutser
»
Gelogd
Adieu
meino
Offline
Berichten: 1838
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #124 Gepost op:
15 november 2022, 10:14:48 »
Helemaal vergeten, die glasplaat. Ja daarmee controleren of de wielen goed zaten. Het is ook al weer zo lang geleden dat ik loc kit gebouwd heb.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5870
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #125 Gepost op:
16 november 2022, 15:58:06 »
Oh, het gaat me ook niet om het gereedschap, dat is in dit geval een handig hulpmiddel.
Het gaat er meer om dat het lager niet verzonken is, maar er scheef in zit. Daarnaast wringt het met de koppelstangen omdat de lagers niet op de goede afstand zitten. Dus nu alles opnieuw, maar dan maar meteen goed. Dus, lagers er uit, lagers over de assen, chassis over de lagers, vastsolderen en klaar (so to speak).
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6415
Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #126 Gepost op:
16 november 2022, 20:07:59 »
Maar dan rammelden de lagers dus in de frameplaten en hebben ze de boel maar op z'n hotseknots in elkaar gesoldeerd. Ik had ze bij Philotrain hoger ingeschat.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5870
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #127 Gepost op:
16 november 2022, 20:09:10 »
Ik ook. Nou ja, maandagmorgenmodel, vooruit maar.
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3635
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
«
Reactie #128 Gepost op:
16 november 2022, 21:10:47 »
Met dat apparaat komt het vast goed. Mijn derdehands 5000 die van jou via Eelco bij mij terecht is gekomen loopt als een zonnetje. Hij moet alleen nog verder afgemaakt worden. Van het een komt het ander en ik heb besloten om de witmetalen kruiskop voor iets stevigers te vervangen en de geëtste remmen voor giet exemplaren te vervangen. Die gaten in het frame kunnen dan ook dicht. Staat stukken beter straks. Nu nog een keertje ‘doen’…
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
1
...
7
8
[
9
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
DJH NS 5000, de grote verbouwing