Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:27:05
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
07 juni 2023, 23:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
07 juni 2023, 23:40:45
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door System-M
07 juni 2023, 22:58:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door hrp
07 juni 2023, 22:54:37
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
07 juni 2023, 22:41:31
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Roelof Hartholt
07 juni 2023, 22:23:28
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
07 juni 2023, 22:19:26
Pfarrerwinkel bahn door Erik01
07 juni 2023, 22:19:12
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
07 juni 2023, 22:14:13
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
07 juni 2023, 22:12:37
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
07 juni 2023, 21:37:46
Mooie topics weer op slot door geplas van derden door Reinout van Rees
07 juni 2023, 21:20:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door PeterC
07 juni 2023, 21:19:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
07 juni 2023, 21:06:15
Snelheid servo; grote verschillen per wissel door everh003
07 juni 2023, 20:42:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Frank 123
07 juni 2023, 20:34:01
Baanplan Gruxelles - België H0 TP IV-V - 340 x 100 door Sikko
07 juni 2023, 18:50:09
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door hrp
07 juni 2023, 18:36:19
Interieur kleuren DB uic-X BD4um door meino
07 juni 2023, 18:35:20
Stadsreiniging en Nutsbedrijven gemeente Maasdal. door NS 1607
07 juni 2023, 18:10:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
07 juni 2023, 17:11:02
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Marijn
07 juni 2023, 16:44:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
07 juni 2023, 16:37:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KoploperMau
07 juni 2023, 16:35:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
07 juni 2023, 15:21:04
NS 2400 serie in spoor 0 door edwin1974
07 juni 2023, 15:20:04
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
07 juni 2023, 14:49:44
Tekeningen materieel RTM door Silvolde
07 juni 2023, 13:09:58
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 juni 2023, 12:04:00
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 14857 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5870
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #120 Gepost op: 13 november 2022, 19:10:51 »


Ben op de professionele tour gegaan. Heb de chassis jig uitgelijnd



en ga de lagers



er opnieuw (en nu goed) in solderen. Volgens de jig klopt er niks van de lagerafstanden, dus dat oplossen moet in beginsel al gaan helpen met het voorkomen van wringen en hick-ups. Daarnaast viel me op dat er 2 lagers scheef in zaten, waarvan 1 bij het cilinderblok



Dat zorgt dus voor wringen en minder ruimte aan 1 kant, waardoor de drijfstang met haar bevestiging daar bijna onherroepelijk aanloopt tegen de kruiskop.

Wat je nu ziet is dat de loc in productie is gebouwd. Het ziet er op het oog wel oké uit, maar erg secuur is het niet. Doordat ik ervan uit ben gegaan dat ik de loc zou gaan aanpassen heb ook ik hier niet secuur naar gekeken. Nu het chassis eigenlijk zo goed als opnieuw in elkaar wordt gezet zal het ook echt helemaal goed opgebouwd gaan worden. Hopelijk gaat het ding dan doen wat ik wil. Nou ja, beter ook, het spuitwerk kan vast nog beter.


Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 22:06:41 door Tomasso »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #121 Gepost op: 13 november 2022, 23:06:01 »
Ha! Eindelijk komt de jig uit de la! Ik vroeg me al af of je m kwijt was. DJH kit bouwen zonder jig, het most niet magge!

(enne, kun je nog even aangeven welke aslager uit het lood staat, ik zie m even niet...  ;D )
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1838
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #122 Gepost op: 14 november 2022, 20:33:50 »
Waarom zou dat niet mogen?

35 jaar geleden, toen ik mijn NS5000 bouwde, bestond mijn gereedschap uit een 80watt soldeerbout, wat sleutelvijltjes, een klein blokhaakje en verder wat kleine tangetjes en schroevendraaiers. Het bestaan van jig's, low melt soldeer, en Ian Rice was mij totaal onbekend (nog geen internet).

Toch ben ik over het resultaat best tevreden, zie dit filmpje van een 5000, 5500 en een 3300 die ik allemaal rond die tijd gebouwd heb.

<a href="https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jdCEQuf9Yi0</a>

Wel moet ik zeggen dat dit niet de eerste kits waren die ik gebouwd heb.
Begonnen in 1978 met een K kit van een Fowler tank (wat een ramp, maar uiteindelijk rijdend gekregen), daarna een paar ander kits van Engels materiaal. Pas bij de NS6300 begon ik het redelijk onder de knie te krijgen, ook omdat DJH duidelijk van een betere kwaliteit was dan die K kits.

Mijn manier van werken, was om eerst het chassis goed te krijgen. Dat deed ik door de beide frameplaten op elkaar te schroeven, en daarna de lager openingen voorzichtig met wat opgerold korrel 400 schuurpapier te ruimen, zodat de lagers daar in vallen met een klein beetje speling, niet te veel, maar net genoeg om de lagers los te houden. Dat ruimen deed ik om en om van beide kanten, zodat de asgaten recht tegenover elkaar blijven. Vervolgens de lagers van de aangedreven as vast solderen. Tijdens het solderen de Romford as door de te solderen lagers steken, zodat die ook goed recht zijn, gebruik het blokhaakje om dat op het oog te richten. De rest van de lagers liet ik altijd los. Hierdoor kan het zich zetten tijdens het rijden. Pas daarna de beide chassis platen met de afstandhouders aan elkaar te schroeven, ook hier weer met het blokhaakje  en de Romford as de handel op het oog goed haaks te krijgen. De wielen monteren samen met de drijfstangen en controleren of het soepel draait, Omdat het chassis nog niet vast gemonteerd is, kun je nog corrigeren. Pas als dat naar tevredenheid werkt, de rest van de afstand stukjes plaatsen en de handel vast solderen.

Tom, ik weet dat jij hier waarschijnlijk niet zoveel mee kunt, jou eisen liggen iets hoger dan de mijne, maar ik hoop dat anderen er wat aan hebben, om te weten dat zelfs zonder specialistische apparatuur, deze kits best wel te bouwen zijn.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
  • Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #123 Gepost op: 14 november 2022, 21:31:41 »
Ik heb ook geen jig, wel een stalen liniaal en wat fingerspitzengefühl ofzoiets.
Van te voren bij de lagertjes met een opgerold schuurpapiertje voorzichtig (draaiend schuren, passen, draaiend schuren, passen etc.) de passing van de as in het lager en de lager in het frame zo precies mogelijk maken.
Lagers per zijde met de liniaal allemaal dezelfde kant opduwen (naar boven of beneden) tijdens het solderen, dan frame op het oog zo haaks mogelijk losjes in elkaar zetten en solderen en als de assen soepel van de ene kant van het frame door de andere kant van het frame glijden zonder de wringen zit het meestal goed, indien nodig beetje bijbuigen. De wielen monteren en op een glasplaat zetten of ze allemaal contact maken. Dan de boel afsolderen. Nooit problemen met rijden gehad.

Beetje hetzelfde als door Meino hierboven beschreven.

Gereedschap: fijn schuurpapiertje, stalen liniaal en brandertje van de Action.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 21:34:01 door prutser »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1838
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #124 Gepost op: 15 november 2022, 10:14:48 »
Helemaal vergeten, die glasplaat. Ja daarmee controleren of de wielen goed zaten. Het is ook al weer zo lang geleden dat ik loc kit gebouwd heb.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5870
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #125 Gepost op: 16 november 2022, 15:58:06 »
Oh, het gaat me ook niet om het gereedschap, dat is in dit geval een handig hulpmiddel.

Het gaat er meer om dat het lager niet verzonken is, maar er scheef in zit. Daarnaast wringt het met de koppelstangen omdat de lagers niet op de goede afstand zitten. Dus nu alles opnieuw, maar dan maar meteen goed. Dus, lagers er uit, lagers over de assen, chassis over de lagers, vastsolderen en klaar (so to speak).

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
  • Spaar ze allemaal.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #126 Gepost op: 16 november 2022, 20:07:59 »
Maar dan rammelden de lagers dus in de frameplaten en hebben ze de boel maar op z'n hotseknots in elkaar gesoldeerd. Ik had ze bij Philotrain hoger ingeschat.

Stephan.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5870
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #127 Gepost op: 16 november 2022, 20:09:10 »
Ik ook. Nou ja, maandagmorgenmodel, vooruit maar.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3635
    • MCKmodelbouw
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #128 Gepost op: 16 november 2022, 21:10:47 »
Met dat apparaat komt het vast goed. Mijn derdehands 5000 die van jou via Eelco bij mij terecht is gekomen loopt als een zonnetje. Hij moet alleen nog verder afgemaakt worden. Van het een komt het ander en ik heb besloten om de witmetalen kruiskop voor iets stevigers te vervangen en de geëtste remmen voor giet exemplaren te vervangen. Die gaten in het frame kunnen dan ook dicht. Staat stukken beter straks. Nu nog een keertje ‘doen’…

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram