Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 15108 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
NS Brandweer
« Gepost op: 14 June 2015, 12:58:35 »
Vandaag kwam ik er achter dat hier vlak over de grens in Rheine de firma Windhoff voor de SBB een "Lösch- und Rettungszug" LRZ gemaakt heeft op basis van hun 4-assige Multi Purpose Vehicle MPV.


LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto: Academic

Voor zover mijn kennis gaat hebben wij* zoiets niet. Waarom niet? Ok...  veel minder spoortunnels, de Zwitsers hebben over het hele land verspreid enkele van dit soort treinen klaar staan. Maar ook in Nederland hebben we enkele spoortunnels van enige lengte. Ik denk daarbij aan de Schipholtunnel, de tunnel onder het groene Hart en de Salland-Twentetunnel. Mocht daar iets fout gaan, brand, lekkage giftige stoffen. Is dan de reguliere brandweer instaat om te blussen?
dan wel mensen te evacueren?
De SBB Zug bestaat uit 3 delen, een materieelwagen een, bluswagen en een evacuatiewagen voor 60 personen. Alle drie de wagens kunnen ook zelfstandig rijden. Video Gedeeltelijk in swieserduutz, maar wel goed te volgen voor iemand met minstens 10 jaar Zwitserland vakantie ervaring. ;D
Lijkt me wel een goede investering na het Fyra debacle.
Zelfbouw schoot er meteen door me heen. Bachmann (die van Liliput) maken een MPV-4 op schaal 00 is dus net iets te groot. Cabine lijkt op eerste gezicht een cabine van een BR 185 TRAXX, maar toch niet helemaal :'( Ik zag mijn verzaagde
Piko rail4chem al voor me. Maar ja, eerst de NS onkruidbestrijdingswagen (das een hoop Scrabble punten) maar eens productie rijp maken, dan de Lima 25.5 Benelux-lok, de AKZO/Armitra zout onderlosser, O&K MV 6, 3X Lima 1200 Pimpen, nog 2X Lima 1300, Artitec Energiewagen, CTO Meetwagen en tenslotte de HSM Vesta tender-lok uit 1867.

* wij als in Nederland
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: NS Brandweer
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2015, 13:29:16 »
De Nederlandse tunnels die je noemt zijn allemaal landtunnels net onder het maaiveld met heel veel toegangspunten. Het zware materieel hoeft niet eens naar binnen. Is toch wat anders dan zo'n basistunnel van tig kilometer lang en met een paar kilometer berg erop.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:59:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: NS Brandweer
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2015, 14:13:37 »
In Nederland is de bestrijding van een tunnelbrand de taak van de lokale brandweer. Denk ik tenminste. Wie het beter weet mag het zeggen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: NS Brandweer
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2015, 15:45:29 »
Klopt. In NL heeft ieder spoor zijn eigen 'tunnelbuis'. Van uit de 'veilige' buis is dan de 'calamiteitenbuis' bereikbaar.
De tunnels zijn voorzien van brandweertechnische installaties, zoals o.a. brandmelders en bluswatervoorziening.
En de tunnels in de Betuweroute zijn bovendien nog voorzien van een sprinklerinstallatie.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2015, 16:10:17 »
Nederland is opgedeeld in Veiligheidsregio's. Deze Regio's sturen weer de overheidsbrandweer aan. In mijn tijd (toen het nog gezellig was) was degene op wiens grondgebied de calamiteit plaats vond de eerst aangewezene, beroeps of vrijwillig dat maakte geen ruk uit. Nu beslist de Veiligheid coördinator. Zo kan het voorkomen, zoals gisteren hier gebeurde, dat er een waterongeval om de hoek is, maar dat de duikers uit Goes en Middelburg moeten komen??????????
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 16:12:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2015, 23:47:48 »
Brandweer Nederland is bezig, samen met het IFV, om een vijftal specialisaties over de veiligheidregio's te verdelen. Ook de tunnel incidentbestrijding heeft daarin een plaats gekregen.
Op dit moment heeft elke Veiligheidsregio de regie over de eigen risico objecten en de evt. bestrijding van incidenten.
Hier (in Nederland edoch per Veiligheidsregio verschillende) afspraken gemaakt met NS en Prorail inzake de incidentbestrijding op en rond het spoor. De eerste inzet wordt gedaan door brandweereenheden die volgens de Kazerne Volgorde Tabel gealarmeerd worden. Dat is een dynamisch en geautomatiseerd systeem wat de centralist ondersteunt in de (eerste) inzet van de te alarmeren eenheden. Later worden zij aangevuld met experts, de Prorail Incidentbestrijding en/of bedrijfsbrandweerkorpsen met specialistische kennis van zaken.

Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel  kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn. Wel zijn er vele andere veiligheidsmaatregelen genomen. Naast de al eerder genoemde,  zijn de basis brandweer eenheden (de rode bluswagen of TS) uitgerust met extra blusmiddelen als monitoren en (dompel)pompen.

Groetjes

Hoontje

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: NS Brandweer
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2015, 00:35:41 »
Zoals gezegd zijn het "Lösch- und Rettungszuge" maar dat is veel meer dan alleen een "brandweer trein". In Nederlandse kennen we iets degelijks als calamiteiten dienst (ProRail sleepdienst). Wat hier de 6400en doen, hoort in Zwitserland ook tot de LRZ taken. Ze kennen een 7x24 bezetting. Maar wanneer bijvoorbeeld de LRZ van de Loetschberg Basistunnel (LBT) door omstandigheden niet kan uitrukken, wordt deze LBT gestremd voor alle verkeer. Dat er bij de nieuwe tunnels hier ten lande rekening is gehouden met andere vormen van calamiteiten interventie is duidelijk. Of die keuze ook de juist en voldoende is zal de tijd uit wijzen. Aan het hele concept van de LRZ hangt niet onbelangrijk ook een behoorlijk prijskaartje.
Jeanne Kok

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2015, 00:40:47 »
Heren bedankt voor jullie meedenken.
Zo wordt je toch iedere keer weer wijzer.

Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel  kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn.

Zwitserland is nou ook niet bepaald een rustig treinland, en als je ze in de buurt van een tunnel posteert en bij een calamiteit lijkt mij dat je de blustrein voorrang verleend in de dienstregeling.  Maar goed, ik hoef mij hier achter de computer dan ook niet druk te maken over boze reizigers en de dienstregeling. Ik wil gewoon een leuk Nederlands model ;D
Anders komt de SBB calamiteiten gewoon een keer voor een demo op m´n baan en voor de rest in de vitrine.
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: NS Brandweer
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2015, 07:18:03 »
Maar ik denk dat een speciale trein hier weinig toegevoegde waarde heeft. Bij de Schipholtunnel of de Groene Harttunnel kan een speciale trein echt niet dichterbij komen dan een auto die zowat op de tunnel wordt geparkeerd. De treintunnels onder waterwegen zijn ingewikkelder, maar niet echt bijzonder in een land vol dergelijke tunnels voor allerlei verkeer. Wie zin heeft kan het denk ik hier vragen.
http://www.kennisplatformtunnelveiligheid.nl

Vraag me eigenlijk af wat die trein in Zwitserland helemaal gaat uitrichten bij een serieuze calamiteit in een basistunnel. Maar ja, ze moeten wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: NS Brandweer
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2015, 07:38:09 »
De Deutsche Bahn AG hebben ook zo'n brandweer trein. Ook hebben ze een tunnelrettungzug. Märklin heeft beide ooit uitgebracht.

Groet, Jasper

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2015, 10:05:49 »
@ Jasper heb je een nummer van zo'n 'Marklin set
Ride On

Rino

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: NS Brandweer
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2015, 10:41:17 »
Op ebay duitsland word de complete serie aangeboden.
Kun je kijken hoe die eruit ziet en welke nrs die heeft.
Rode variant
http://m.ebay.de/itm/251968241967
Gele variant
http://m.ebay.de/itm/151684674467
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 10:48:55 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2015, 10:55:47 »
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS Brandweer
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2015, 13:26:58 »
Lucht is er zat in zo'n tunnel, zuurstof echter...........

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12497
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2015, 13:38:50 »
In je flessen zit toch Perslucht en geen Perszuurstof ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.