Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 14876 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
NS Brandweer
« Gepost op: 14 June 2015, 12:58:35 »
Vandaag kwam ik er achter dat hier vlak over de grens in Rheine de firma Windhoff voor de SBB een "Lösch- und Rettungszug" LRZ gemaakt heeft op basis van hun 4-assige Multi Purpose Vehicle MPV.


LRZ van de SBB bij station Frutigen Foto: Academic

Voor zover mijn kennis gaat hebben wij* zoiets niet. Waarom niet? Ok...  veel minder spoortunnels, de Zwitsers hebben over het hele land verspreid enkele van dit soort treinen klaar staan. Maar ook in Nederland hebben we enkele spoortunnels van enige lengte. Ik denk daarbij aan de Schipholtunnel, de tunnel onder het groene Hart en de Salland-Twentetunnel. Mocht daar iets fout gaan, brand, lekkage giftige stoffen. Is dan de reguliere brandweer instaat om te blussen?
dan wel mensen te evacueren?
De SBB Zug bestaat uit 3 delen, een materieelwagen een, bluswagen en een evacuatiewagen voor 60 personen. Alle drie de wagens kunnen ook zelfstandig rijden. Video Gedeeltelijk in swieserduutz, maar wel goed te volgen voor iemand met minstens 10 jaar Zwitserland vakantie ervaring. ;D
Lijkt me wel een goede investering na het Fyra debacle.
Zelfbouw schoot er meteen door me heen. Bachmann (die van Liliput) maken een MPV-4 op schaal 00 is dus net iets te groot. Cabine lijkt op eerste gezicht een cabine van een BR 185 TRAXX, maar toch niet helemaal :'( Ik zag mijn verzaagde
Piko rail4chem al voor me. Maar ja, eerst de NS onkruidbestrijdingswagen (das een hoop Scrabble punten) maar eens productie rijp maken, dan de Lima 25.5 Benelux-lok, de AKZO/Armitra zout onderlosser, O&K MV 6, 3X Lima 1200 Pimpen, nog 2X Lima 1300, Artitec Energiewagen, CTO Meetwagen en tenslotte de HSM Vesta tender-lok uit 1867.

* wij als in Nederland
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: NS Brandweer
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2015, 13:29:16 »
De Nederlandse tunnels die je noemt zijn allemaal landtunnels net onder het maaiveld met heel veel toegangspunten. Het zware materieel hoeft niet eens naar binnen. Is toch wat anders dan zo'n basistunnel van tig kilometer lang en met een paar kilometer berg erop.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:59:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26678
    • Pagina van klaas
Re: NS Brandweer
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2015, 14:13:37 »
In Nederland is de bestrijding van een tunnelbrand de taak van de lokale brandweer. Denk ik tenminste. Wie het beter weet mag het zeggen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: NS Brandweer
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2015, 15:45:29 »
Klopt. In NL heeft ieder spoor zijn eigen 'tunnelbuis'. Van uit de 'veilige' buis is dan de 'calamiteitenbuis' bereikbaar.
De tunnels zijn voorzien van brandweertechnische installaties, zoals o.a. brandmelders en bluswatervoorziening.
En de tunnels in de Betuweroute zijn bovendien nog voorzien van een sprinklerinstallatie.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2015, 16:10:17 »
Nederland is opgedeeld in Veiligheidsregio's. Deze Regio's sturen weer de overheidsbrandweer aan. In mijn tijd (toen het nog gezellig was) was degene op wiens grondgebied de calamiteit plaats vond de eerst aangewezene, beroeps of vrijwillig dat maakte geen ruk uit. Nu beslist de Veiligheid coördinator. Zo kan het voorkomen, zoals gisteren hier gebeurde, dat er een waterongeval om de hoek is, maar dat de duikers uit Goes en Middelburg moeten komen??????????
« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 16:12:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2015, 23:47:48 »
Brandweer Nederland is bezig, samen met het IFV, om een vijftal specialisaties over de veiligheidregio's te verdelen. Ook de tunnel incidentbestrijding heeft daarin een plaats gekregen.
Op dit moment heeft elke Veiligheidsregio de regie over de eigen risico objecten en de evt. bestrijding van incidenten.
Hier (in Nederland edoch per Veiligheidsregio verschillende) afspraken gemaakt met NS en Prorail inzake de incidentbestrijding op en rond het spoor. De eerste inzet wordt gedaan door brandweereenheden die volgens de Kazerne Volgorde Tabel gealarmeerd worden. Dat is een dynamisch en geautomatiseerd systeem wat de centralist ondersteunt in de (eerste) inzet van de te alarmeren eenheden. Later worden zij aangevuld met experts, de Prorail Incidentbestrijding en/of bedrijfsbrandweerkorpsen met specialistische kennis van zaken.

Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel  kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn. Wel zijn er vele andere veiligheidsmaatregelen genomen. Naast de al eerder genoemde,  zijn de basis brandweer eenheden (de rode bluswagen of TS) uitgerust met extra blusmiddelen als monitoren en (dompel)pompen.

Groetjes

Hoontje

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: NS Brandweer
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2015, 00:35:41 »
Zoals gezegd zijn het "Lösch- und Rettungszuge" maar dat is veel meer dan alleen een "brandweer trein". In Nederlandse kennen we iets degelijks als calamiteiten dienst (ProRail sleepdienst). Wat hier de 6400en doen, hoort in Zwitserland ook tot de LRZ taken. Ze kennen een 7x24 bezetting. Maar wanneer bijvoorbeeld de LRZ van de Loetschberg Basistunnel (LBT) door omstandigheden niet kan uitrukken, wordt deze LBT gestremd voor alle verkeer. Dat er bij de nieuwe tunnels hier ten lande rekening is gehouden met andere vormen van calamiteiten interventie is duidelijk. Of die keuze ook de juist en voldoende is zal de tijd uit wijzen. Aan het hele concept van de LRZ hangt niet onbelangrijk ook een behoorlijk prijskaartje.
Jeanne Kok

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2015, 00:40:47 »
Heren bedankt voor jullie meedenken.
Zo wordt je toch iedere keer weer wijzer.

Terug naar de trein;
Een brandweertrein zou in NL met een enorm drukke dienstregeling en bezet spoornet geen effectief middel  kunnen zijn. Hij zou te lang onderweg zijn.

Zwitserland is nou ook niet bepaald een rustig treinland, en als je ze in de buurt van een tunnel posteert en bij een calamiteit lijkt mij dat je de blustrein voorrang verleend in de dienstregeling.  Maar goed, ik hoef mij hier achter de computer dan ook niet druk te maken over boze reizigers en de dienstregeling. Ik wil gewoon een leuk Nederlands model ;D
Anders komt de SBB calamiteiten gewoon een keer voor een demo op m´n baan en voor de rest in de vitrine.
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: NS Brandweer
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2015, 07:18:03 »
Maar ik denk dat een speciale trein hier weinig toegevoegde waarde heeft. Bij de Schipholtunnel of de Groene Harttunnel kan een speciale trein echt niet dichterbij komen dan een auto die zowat op de tunnel wordt geparkeerd. De treintunnels onder waterwegen zijn ingewikkelder, maar niet echt bijzonder in een land vol dergelijke tunnels voor allerlei verkeer. Wie zin heeft kan het denk ik hier vragen.
http://www.kennisplatformtunnelveiligheid.nl

Vraag me eigenlijk af wat die trein in Zwitserland helemaal gaat uitrichten bij een serieuze calamiteit in een basistunnel. Maar ja, ze moeten wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: NS Brandweer
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2015, 07:38:09 »
De Deutsche Bahn AG hebben ook zo'n brandweer trein. Ook hebben ze een tunnelrettungzug. Märklin heeft beide ooit uitgebracht.

Groet, Jasper

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2015, 10:05:49 »
@ Jasper heb je een nummer van zo'n 'Marklin set
Ride On

Rino

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: NS Brandweer
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2015, 10:41:17 »
Op ebay duitsland word de complete serie aangeboden.
Kun je kijken hoe die eruit ziet en welke nrs die heeft.
Rode variant
http://m.ebay.de/itm/251968241967
Gele variant
http://m.ebay.de/itm/151684674467
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 10:48:55 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2015, 10:55:47 »
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS Brandweer
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2015, 13:26:58 »
Lucht is er zat in zo'n tunnel, zuurstof echter...........

Dirk

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2015, 13:38:50 »
In je flessen zit toch Perslucht en geen Perszuurstof ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.