Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
Vandaag om 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
Vandaag om 23:36:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 23:28:30
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 23:24:14
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
Vandaag om 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"  (gelezen 21100 keer)

JvE

• Offline Offline
Re: Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"
« Reactie #45 Gepost op: 21 June 2016, 12:20:39 »
Ik ben gisteravond weer even bezig geweest in Anyrail. Ik had eerst de Roco Geoline rails, maar nu heb ik ook de Rocoline (zonder bedding) erbij genomen. Deze heeft ook lange wissels, alleen kom ik er qua geometrie nog niet helemaal uit. Ik wil eigenlijk voor het station ook zo'n lange wissel leggen (om straks ook sneltreinen te laten passeren zonder ontsporen) alleen krijg ik het niet goed passend. Komt dit omdat ik elders in mijn baanplan wel de korte wissels heb gebruikt? Dit geldt ook voor de meegebogen wissels. De meegebogen wissels van Geoline zijn R2/R3 (als ik het goed heb), maar bij de lange gebogen wissels van Rocoline staat dit er niet duidelijk bij. Maar ook de afbuiging van de lange rechte wissel is anders dan bij de kortere wissels van Geoline.

Ik hoor graag jullie reactie.
Groetjes,
John

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 21 June 2016, 13:43:46 »
Hallo John,

Ik zag je plaatje met de 3D animatie en het sporenplan.
Als je dit wil uitvoeren in modules  die avonds weer opgeborgen moeten worden dan vraag je , naar mijn idee, om veel problemen.
het spul aan elkaar klikken met die hoogteveerschillen en op een aantal railverbindingen kan gewoon niet goed gaan.
Zeker als je budget beperkt is en je je gaat verlaten op keukenkastjes en schraagjes.
Wil je dit wel dan zou ik het uitvoeren in een oplossing zoals een vakmantimmerman dat zou doen.
Misschien toch een idee om het allemaal wat eenvoudiger uit te voeren zonder klimspiralen en allerlei hellingen

succes jandcargo

JvE

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 21 June 2016, 15:36:37 »
Hallo John,

Ik zag je plaatje met de 3D animatie en het sporenplan.
Als je dit wil uitvoeren in modules  die avonds weer opgeborgen moeten worden dan vraag je , naar mijn idee, om veel problemen.
het spul aan elkaar klikken met die hoogteveerschillen en op een aantal railverbindingen kan gewoon niet goed gaan.
Zeker als je budget beperkt is en je je gaat verlaten op keukenkastjes en schraagjes.
Wil je dit wel dan zou ik het uitvoeren in een oplossing zoals een vakmantimmerman dat zou doen.
Misschien toch een idee om het allemaal wat eenvoudiger uit te voeren zonder klimspiralen en allerlei hellingen

succes jandcargo

Hallo,
Ik was ook al bezig om mijn plan enigszins aan te passen. Maar ik dacht dat het met die hellingen van Woodland scenics wel zou gaan lukken. Maar was er zelf al achter dat de afmetingen van de grondplaat wat te krap waren om sporenplan het goed te kunnen realiseren. Ik maak de hellingen al minder hoog, d.w.z. bergen worden meer heuvels, maar nog net hoog genoeg dat tunnels nog enigszins realistisch zijn.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 23 June 2016, 12:24:36 »
Voor m'n aftakkende nevenbaan naar het 2e niveau heb ik wat inspiratie opgedaan met onderstaand filmpje. Nu is dit een hele grote baan die volgens mij helemaal rondloopt door de hele ruimte, maar dat is in het filmpje niet helemaal goed te zien (dat is ook de kunst van het filmen om het zo te filmen dat je nooit het geheel in een keer ziet).

Kijk en geniet mee ;).

https://youtu.be/OFjAYQByz20

Ik zal niet alles precies kunnen namaken omdat ik die ruimte helaas niet heb, maar ik kan er misschien wel wat ideeën uit overnemen qua scenery i.c.m. achtergrondplaat/foto.
« Laatst bewerkt op: 23 June 2016, 12:27:40 door JvE »
Groetjes,
John

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 June 2016, 14:12:56 »
Heb je de vervolgfilm Bahnbetrieb aus den Epochen III/IV ook gezien?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

JvE

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 23 June 2016, 16:33:24 »
Heb je de vervolgfilm Bahnbetrieb aus den Epochen III/IV ook gezien?
Jazeker. Er is zelfs een filmpje van ruim een uur van deze baan. Dat niveau zal ik niet halen want deze baan ziet er wel heel professioneel uit.
Groetjes,
John

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #51 Gepost op: 23 June 2016, 22:14:03 »
Hallo John,

Zie PB.

M.vr.gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Raages

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 26 June 2016, 07:58:30 »
Ik ben gisteravond weer even bezig geweest in Anyrail. Ik had eerst de Roco Geoline rails, maar nu heb ik ook de Rocoline (zonder bedding) erbij genomen. Deze heeft ook lange wissels, alleen kom ik er qua geometrie nog niet helemaal uit. Ik wil eigenlijk voor het station ook zo'n lange wissel leggen (om straks ook sneltreinen te laten passeren zonder ontsporen) alleen krijg ik het niet goed passend. Komt dit omdat ik elders in mijn baanplan wel de korte wissels heb gebruikt? Dit geldt ook voor de meegebogen wissels. De meegebogen wissels van Geoline zijn R2/R3 (als ik het goed heb), maar bij de lange gebogen wissels van Rocoline staat dit er niet duidelijk bij. Maar ook de afbuiging van de lange rechte wissel is anders dan bij de kortere wissels van Geoline.

Ik hoor graag jullie reactie.

Zelf teken ik ook met Anyrail en als ik ergens geen vaste verbinding kan maken gebruik ik de flexrail mogelijkheid. Die voorkomt toch dat je iets maakt wat niet kan, omdat ook de flexrail een minimum boogstraal aanhoudt. Soms is het behoorlijk passen en proberen en trekken aan de kruisjes.
Ik volg dit draadje omdat ik er zelf woon. (Westervoort)
« Laatst bewerkt op: 26 June 2016, 08:00:58 door Raages »

JvE

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 27 June 2016, 12:12:34 »
Een van de stationsgebouwtjes die ik nog heb. Ik heb dit station ooit voor m'n verjaardag gehad in mijn tienerjaren, (ik ben nu 42) dus het is al vrij oud, maar wel leuk dat Faller het nog steeds in z'n assortiment heeft, alleen onder een andere (plaats)naam dan toen.

Hoe ik het in mijn project ga inpassen weet ik nog niet, aangezien het niet echt op station Kranenburg of Kleve lijkt... Het zou wel in een Eifel-landschap passen. Dus ik zal mijn fantasie er nog wel eens over laten gaan... ;D
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 04 July 2016, 18:47:43 »
Ik ben afgelopen weekend ook nog even aan het denken geweest. Ik krijg het nog niet helemaal naar mijn zin. Het thema's leuk bedacht maar qua ruimte en wat ik wil uitbeelden krijg ik niet in de beschikbare ruimte die ik heb. Nimwegen (Nijmegen) is te groot en te complex en Kranenburg of Kleve zijn qua emplacement ook groter dan gedacht. En alleen een beetje heen en weer pendelen over een stationsemplacement bevredigt mij ook niet. Ik laat het nu maar even overzomeren en kijk na de vakantieperiode er weleens opnieuw naar. Misschien moet ik toch mijn thema enigszins aanpassen. Wellicht kom ik dan nog wat zuidelijker uit; in zuid-Limburg bijvoorbeeld. Ik heb van vroeger ook nog wat vakwerkhuisjes in dozen zitten en die kan ik dan gewoon weer hergebruiken. Passen zowel in de Duitse Eifel als in Nederlands Limburg. Dan is een NS plan V - treinstel die achter een heuvel vandaan komt of verdwijnt ook niet zo gek, ook niet als er even later een Duitse diesellocomotief met Umbau of Silberlingen weer tevoorschijn komt...
« Laatst bewerkt op: 04 July 2016, 19:32:30 door JvE »
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 05 July 2016, 12:50:04 »
N.a.v. wat ik gisteren schreef, ga ik mijn thema van mijn baanplan enigszins wijzigen: Baanplan grensstreek ergens langs de zuid-oostgrens van Nederland. Te denken valt dan aan waar de Zuid-Limburgse heuvels overgaan in de Duitse Eiffel. Met een dorpje bovenop een heuvel waar een (Duits) nevenlijntje naartoe loopt (diesellocomotief met 2 of 3 umbau-wagens). Misschien noem ik dit dorpje Höhen-kirchen am Rhein met een heel klein stationnetje. Het station beneden in het "dal" krijgt een wat meer Nederlandse plaatsnaam. De intercity Zandvoort-Maastricht (NS-loc met een plan E en ICR) zou theoretisch ook het station moeten kunnen passeren, evenals een Duitse D-trein of Regional express (Silberlingen). Het hoogteverschil tussen dal en heuvel zal waarschijnlijk niet veel meer dan 10 tot 15 cm. zijn.

Maar is het misschien handiger om een nieuw draadje hiervan te maken of kan ik ook gewoon onder dit draadje verder?
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 07 July 2016, 19:13:27 »
Wat is een betere volgorde; eerst het baanplan maken of eerst al het rollend materieel aanschaffen waar ik mee wil gaan rijden?
Een NS plan V (Roco) heb ik al in m'n bezit en een analoog diesellocomotiefje met wat goederenkarretjes uit een Roco startset. Ook een Lima plan E rijtuig en nog een Duits donkergroen personenrijtuigje. Wat ik nog nodig heb is een set Umbau met diesellocomotief, een setje Silberlingen (met een stuurstand) met diesellocomotief. Ik denk dan aan een ESU BR218 donkerrood, een Roco of ESU V200 of een V100, blauw of ook donkerrood. Dan ben ik wel al een paar honderd Euro armer...
Misschien is een V200 met sound van Roco goedkoper als dezelfde locomotief van ESU?

Ik wacht jullie reactie af.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2016, 19:15:41 door JvE »
Groetjes,
John

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #57 Gepost op: 07 July 2016, 20:04:25 »
Het een sluit het andere toch niet uit? Op mijn baan komen zo ook treinen die ik nu nog niet heb. Tegelijkertijd kocht ik treinen toen ik nog op een tweekamerappartrment woonde en van een modelbaan nog geen sprake was. Gewoon doen waar je zelf zin in hebt!  (y)

Grtz,
Niels

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 July 2016, 00:06:24 »
Hallo,

Ik sluit me aan bij de vorige reactie.
Als je het leuk blijft vinden krijg je steeds meer materieel en kun je dat afwisselend inzetten op je baan.
tegelijkertijd kun je je ook werken aan je baanopbouw.
gewoon lekker dingen op meerdere fronten kopen(voor zover je budget dit toelaat) en ook lekker hobbyen.
het is voor de fun en hoeft niet zo strak gedaan te worden

succes jandcargo

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 July 2016, 00:26:11 »
Na twee of drie treinen aangeschaft of gekregen te hebben, kreeg bij mij het afmaken van de baan de eerste voorkeur. Als je alleen treinen wil verzamelen of bij een club met clubbaan bent aangesloten, dan is een eigen baan ook minder belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2016, 00:28:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.