Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 09:56:19
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 09:50:49
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 09:26:15
20 jaar BNLS door spoorijzer
Vandaag om 09:13:13
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 09:08:29
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 08:51:02
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 08:50:19
Vraag iz ballast door Huup
Vandaag om 08:49:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:25
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:38:44
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 08:38:41
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 08:02:35
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:35:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:11:27
US diorama in H0 door Wim Vink
24 June 2025, 22:59:19
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
24 June 2025, 22:44:55
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
24 June 2025, 22:28:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
24 June 2025, 21:23:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 June 2025, 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 June 2025, 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
24 June 2025, 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 June 2025, 20:02:34
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
24 June 2025, 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
24 June 2025, 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
24 June 2025, 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
24 June 2025, 18:35:17
Station Roodeschool door Torikoos
24 June 2025, 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
24 June 2025, 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
24 June 2025, 16:57:12
Op YouTube! door Karben
24 June 2025, 16:48:59

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"  (gelezen 21107 keer)

JvE

• Offline Offline
Re: Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"
« Reactie #30 Gepost op: 25 April 2016, 12:27:34 »
Bedankt voor de info. Ik heb eventueel ook nog een andere variant in gedachte. Die ga ik ook in Anyrail zetten om te kijken hoe het dan uitkomt. Dan komt er geen echte klimspiraal maar gebruik ik de hele lengte van de baan die ik heb (dan wordt het een klimovaal die ik gewoon in het landschap inpas). De trein rijdt dan als het ware een extra rondje om boven te komen. Dit baanontwerp kwam ik nl. ook ergens anders tegen.

Tegelijk maak ik op niveau 1 nog een mogelijkheid om nog naar een later te maken module te kunnen doorrijden (een module met een wat groter kopstation bijv.).
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 19 May 2016, 10:52:15 »
Gisteravond nog even met mijn baanplan bezig geweest. Ik kreeg toen een update binnen van Anyrail 5. Nu heb ik na  installatie Anyrail 6 met de mogelijkheid van een 3D view! Ziet er goed uit en ik kan nu een beetje zien hoe het er visueel uit gaat zien. Alleen gebouwen en scenery geeft hij niet weer in de 3D-weergave, (dat is dan weer jammer :-\).
« Laatst bewerkt op: 19 May 2016, 11:35:42 door JvE. Reden: Aanvulling »
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 24 May 2016, 15:56:30 »
Ik ben pas bij de bouwmarkt geweest om naar schragen te kijken waar ik m'n modules op zou kunnen zetten. De houten schragen die ze hebben vond ik niet echt stabiel staan, maar ze hebben ook nog metalen schragen, hoewel daar weer een iets hoger prijskaartje aanhangt.
Nu kwam een kennis van me nog met het idee van een behangtafel, waar je de modules dan opzet wanneer je gaat rijden en weer opklapt wanneer je weer even uitgereden bent. Iemand ervaring hiermee?
Groetjes,
John

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #33 Gepost op: 25 May 2016, 07:32:51 »
Zonde van t geld,beide.
Je komt er al snel genoeg achter dat het te laag staat.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 May 2016, 07:40:15 »
Ik denk dat een behangtafel nog instabieler staat dan schragen.  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #35 Gepost op: 25 May 2016, 08:47:19 »
Behangtafel (tenminste het type dat ik ken) is erg instabiel.

Houten schagen: die zouden in principe goed stevig moeten staan. Netjes een driehoeksvorm enzo. Misschien moet je wèl schuin tussen de poten van elke helft een schuine lat monteren om te zorgen dat zo'n helft niet gaat verwringen.

Wel zoals tijgernootje zegt de hoogte in de gaten houden. Kan prima zijn als je erbij gaat zitten terwijl het te laag kan zijn als je staat. Hangt er van af wat je wilt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

JvE

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 25 May 2016, 12:41:03 »
Bedankt allen voor de reactie. Ik zal deels zittend en deels staand mijn baan gaan bedienen.

Wellicht dat mijn modulebakken wel twee lagen krijgen: een zichtbare en onzichtbare (schaduwstation). Vertrekpunt wordt waarschijnlijk Nimwegen (als kopstation???) waar twee lijnen zich splitsen. De lijn naar Kleve (zichtbaar en licht stijgend) en de andere lijn dubbelsporig die suggestief naar Oss en 's Hertogenbosch afbuigt gaat dan bij mij straks (iets dalend) het schaduwstation in.
De lijn naar Kleve rijdt straks door een modulewand (black box) heen en komt dan op de volgende module in een wat meer Duits landschap binnenrijden (ik weet dat het bij Kleve al een beetje heuvelachtig is, maar een beetje overdrijven met heuvels mag wel... ;)) Of suggestief rijdt mijn trein nog verder dan Kleve. Het Sauerland of de Eifel is niet eens zo heel ver bij Kleve vandaan als ik de kaart van Duitsland erbij pak. Het hoeft van mij ook niet helemaal precies te kloppen met de werkelijkheid. Zo wil ik bijv. voor Nijmegen het stationsgebouw van Bonn (bouwpakket) gebruiken (vandaar dat ik er dan Nimwegen van maak).

Als ik mijn hele woonkamer daarvoor gebruik zou ik zo'n 5 meter tot m'n beschikking hebben (wel hier en daar een stoel of bijzettafeltje opzij schuiven). Tja, het is niet anders als je verder geen aparte treinkamer hebt in een 2-kamer appartement. Als ik uitgereden (of uitgespeeld??? ;D) ben koppel ik de modules weer los en berg alles weer op in mijn inpandige schuur (ik heb gelukkig wel een ruime droge schuur waar ik alles kan opslaan)
Groetjes,
John

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 25 May 2016, 18:28:47 »
Als je baan 2 lagen krijgt,dan los je misschien deels het hoogte verhaal op,maar je krijgt er een ander potentieel probleem voor terug.
De meeste schragen zijn gemaakt van zoals ik t noem,waaibomen hout,of wel krom,gemaakt van dun hout,vast gezet met scharnieren die voor een kastdeur nog te klein zijn en vast gezet met schroeven waar je net de handgreep op een poppendeur kastje kan vast maken(ofwel klein)
Zet daarop een op den duur groter gewicht en gok is wat er kan gebeuren met die schraagjes,juist ,die geven de geest en alles ligt in mekaar gestort op de grond.
Een behangtafel is een set schragen met een plaatje hout erop en dus gemaakt van t zelfde gammele spul als de losse schragen,en daar wil jij je dure hobby en uren vretende bouw werken opzetten ?
Als je schuur zo ruim is en droog,waarom maak je daar dan geen vaste opstelling ondersteund door houten poten ?
Gaat dat niet dan zou ik toch kiezen om je te bouwen modules te voorzien van poten gemaakt van stevig hout,das altijd beter dan t voorgaande  ;)
Met vr gr

Floris

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 25 May 2016, 23:20:37 »
Hallo,

Ik ben het helemaal met de vorige spreker eens. Die schragen en behangtafels zijn om even wat op te zetten en niet om dure installaties op te zetten.
Als je per ongeluk er iets teveel op leunt kiept de hele zaak om.
Als je met modules werkt kunnen daar toch poten onder die je met een vleugelmoer vastzet zoals dat gedaan werd bij de prehistorische modules in de begintijd van hobbytrack.
Gewoon iets betrouwbaars eronder zou ik doen.

groeten jandcargo

JvE

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 26 May 2016, 12:19:58 »
Als je schuur zo ruim is en droog,waarom maak je daar dan geen vaste opstelling ondersteund door houten poten ?
Gaat dat niet dan zou ik toch kiezen om je te bouwen modules te voorzien van poten gemaakt van stevig hout,das altijd beter dan t voorgaande  ;)

Ik heb in mijn schuur helaas geen normaal stroom (220V), er hangt alleen een peertje aan het plafond die op 12V brand. Het is nog een oudere flat uit 1970. Dus een vaste opstelling in mijn schuur kan niet.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26 May 2016, 12:26:37 »
Dit is even het voorlopige baanplan van het Duitse deel.

In 3D zou dat er dan ongeveer zou uit komen te zien (helaas werkt de 3D-weergave in Anyrail nog niet helemaal optimaal).

Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 May 2016, 12:28:36 »
Maar misschien moet ik hem iets groter maken, want het is allemaal wel erg krap en net aan.
Deze module is 2 m. x 90 cm. Misschien op 2,10m x 0,95 misschien net iets meer ruimte.

Voor de andere modules, het Nederlandse gedeelte o.a. het station Nimwegen, ben ik gisteravond mee bezig geweest, maar nog niet zover dat ik het ontwerp hier al kan posten.
« Laatst bewerkt op: 26 May 2016, 12:57:13 door JvE »
Groetjes,
John

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 May 2016, 17:30:44 »
Ik heb in mijn schuur helaas geen normaal stroom (220V), er hangt alleen een peertje aan het plafond die op 12V brand. Het is nog een oudere flat uit 1970. Dus een vaste opstelling in mijn schuur kan niet.

Als die schuur in je eigen achtertuin staat en je tuin is afgesloten van de buitenwereld dmv b.v. een hek,wat is dan t bezwaar om in t simpelste geval een verleng snoer van huis naar je schuur te brengen.
Is je stroom probleem opgelost  :P
(ik ken die bouw deels,hier is t ook niet veel moderner qua bouwjaar  ;) )
Met vr gr

Floris

JvE

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 04 June 2016, 16:50:52 »
Hallo forumleden,

Over het opbergen van modules heb ik nog even zitten Googlen maar ik werd er niet direct echt wijzer van. Op beurzen (bijv. Eurospoor) zie ik wel eens clubleden die alle modules van hun clubbaan uit een grote trailer van een vrachtwagen halen, maar ook dat mensen met hun eigen module komen en deze uit een grote kist halen (of juist na afloop in een kist opborgen). Ik vind dat wel een handig systeem maar ik neem aan dat ze zulke kisten zelf maken?En aan die kisten zitten ook nog wieltjes zodat ze die zo naar hun auto slepen.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 13 June 2016, 12:21:56 »
Na veel denkwerk en gepuzzel het plan weer aangepast. 5 meter lengte lijkt veel, maar valt in schaal H0 toch nog tegen als je al een (kop)station hebt van zo'n 1,50, dan houdt je nog 3,50 meter over waarin je baan ook nog (scherp) moet afbuigen om hem een schaduwstation in te laten gaan...

Ik heb nu het idee opgevat om de lijn te laten doorlopen (door de achtergrondplaat heen) en aan de andere kant terug te laten gaan en dan ook met een achtergrond plaat met een ander soort landschap. De ene kant wordt dan meer een Nederlands landschap (Nimwegen richting Groesbeek) en de andere kant een wat meer Duits heuvellandschap. Over de breedte van de modules moet ik nog even gaan nadenken. Dan krijg ik waarschijnlijk 2 modules met de rug tegen elkaar aan. Ik heb dit idee weer opgedaan van een filmpje op Youtube (een baan op een beurs ergens in Duitsland).
Groetjes,
John