Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door MOVisser
Vandaag om 16:00:45
Piko NS1100, materieelbespreking door nederbelg
Vandaag om 15:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:41:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"  (gelezen 21097 keer)

JvE

• Offline Offline
Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"
« Gepost op: 05 June 2015, 23:00:17 »
Baanplan te realiseren op twee of drie modules van 1,20 m  bij ca. 90 cm.

Thema: ergens langs de grens in zuid-oostelijk Nederland met Duitsland. In Duitsland staat dan Arnheim of Nimwegen op de borden boven de Autobahn.
Een baan waar ik met zowel NS danwel DB materieel kan rijden (bijv. Nijmegen-Kleve met Duits  dieselmaterieel, Roco plan V als stoptrein laten pendelen en misschien nog een getrokken NS trein voor zover de financiën het toelaat).
Ik las dat er misschien ook nog een plan U komt dit jaar als model. Die zou daar ook zo passen (Nijmegen-Venlo-Roermond).

Ik ga nog wel eens kijken wat mogelijk is. Een dorps station heb ik nog waar ik stoptreinen laat stoppen en intercity's voorbij laat razen.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2015, 23:02:25 door JvE »
Groetjes,
John

Rob van Kooy

• Offline Offline
Re: Baanplan grensstreek ergens bij"Arnheim of Nimwegen"
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2015, 00:10:45 »
Hallo John,

Dat lijkt me een reëel uitgangspunt zeker als je het grenstraject tussen "Nimwegen" en Kleve als voorbeeld neemt. Als het je lukt het boekje  "Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve 1957-1991" (uitgave van "Uquilair") alsnog op de kop te tikken (dat zou nog nèt wel kunnen lukken) zie je op bijna elk van de 128 bladzijden een foto van de treinen die op dat baanvak reden. Afgezien van de "Austria Express" is de lengte van het merendeel van de treinen "lekker kort", zodat je op de relatief kleine ruimte die tot je beschikking komt een heel overtuigend beeld kunt scheppen.

Veel succes met het plan!

Gegroet,

Rob 

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2015, 13:50:34 »
Wil je elektrisch of diesel, enkel- of dubbelspoor?

Diesel enkelspoor idd Kleve, anders zou je Duiven Arnhem Velperpoort? (met deel vd aansluiting Arnhem Goederen) of zoiets kunnen maken, wel veel ruimtenodig dan..
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2015, 20:43:55 »
Nijmegen-Kleve was volgens foto's in het al eerder genoemde boekje tot eind jaren 50 zelfs dubbelspoor (stoom DB, Diesel NS). Kan je veel fraais in de fantasie op loslaten!
ISBN nummer boekje: 978-90-71513-80-0 trouwens, als je 't wilt bestellen.
Succes
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

JvE

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2015, 22:25:09 »
Ik ben er nog op aan het broeden. Mijn eerdere baanplan van Amsterdam-Bonn-Rijndal (zie eerder topic van mij) moest ik helaas naar de prullenbak verwijzen. :'( Teveel ruimte die ik niet heb.

Zit nog wel te denken aan een gesloten modulebak met zijwanden waar de trein doorheen gaat zodat ik hem ook door een wat meer Duits landschap kan laten aankomen op z'n bestemming in de andere modulebak, en daar bijv. uit een bergtunnel weer tevoorschijn komt.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2015, 22:27:44 »
Ik ben ook nog even aan het verzinnen wat voor soort baan ik kwijt kan op twee modules van 90 bij 1,20 (dat is bij elkaar dus 2,40 m.). Het zogenaamde hondebot met een zijlijn, het klassieke ovaaltje, dubbel geklapt hondebot met hoogte verschil of nog een klassieker de acht-vorm en dan het station diagonaal (heb ik iets meer lengte voor wat langere perrons en meerdere perronsporen) met het kruisende spoor onder de module plaat door.

Het zijn een beetje de basismodellen voor een baan zoals ze in het boekje staan wat soms bij een startset zit. En daar kun je dan je eigen variaties op kwijt.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2015, 12:27:58 »
Het wordt ook een licht heuvelachtig decor (dat begint in het echt al in de omgeving van Nijmegen bij Berg en Dal, Zevenheuvelenweg naar Groesbeek).
Of het ook helemaal waarheidsgetrouw gaat worden weet ik niet, want heuvels zijn nl. ook uitstekend geschikt om treinen in te laten verdwijnen zodat het minder opvalt dat het een ovaalachtig rondje om de kerk wordt.
Hoe ik het op een plaat van 2x 1,20 bij 0,90 m. moet gaan proppen weet ik nog niet precies. Het moet een module gaan worden met een achterplaat waar ik dan een achtergrondposter tegenaan kan plakken waardoor het landschap lijkt alsof het doorloopt en het groter lijkt.

Ik hoop komende zomervakantie een fietsvakantie te gaan doen (de Ronde van Nederland via LF-routes) welke gaat v.a. Arnhem, via Nijmegen en Groesbeek. Kan ik nog even wat inspiratie opdoen om te kijken hoe het er daar echt uitziet en of we de oude lijn Nijmegen-Kleve nog kan zien liggen (of waar die gelegen heeft).
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2015, 12:33:20 »
Ik begin meestal met het tekenen uit de losse hand in een kladblokje en dan werk ik het later uit in Anyrail (om er dan soms achter te komen dat het niet past wat ik in gedachte had... :-[)
Groetjes,
John

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2015, 15:01:44 »
Kun je mooi even railfietsen van Groesbeek naar Kranenburg. Zeer aan te bevelen
http://grenzland-draisine.eu/index.php?lang=nl
Misschien is voormalig station Groesbeek wel een leuk thema met de overgang destijds van dubbel op enkelspoor.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JvE

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2015, 12:10:10 »
Ik ben thuis al even al wat aan het schetsen geweest in m'n kladblokje, voor een leuke eenvoudige baan: een doorgaande baan (toch idee ovaal) met een aftakende zijlijn die wat omhoog gaat lopen en achter een heuvel weer tevoorschijn komt. Ik wil proberen om een klein enkelsporig klimspiraal in een berg/heuvel te verstoppen om toch op een redelijk klein oppervlakte voldoende hoogte te kunnen winnen.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2015, 22:08:44 »
Hallo,

Ik heb inmiddels wel iets leuks in gedachten (en in klad). Ik zit alleen nog even met een praktisch probleem:
Hoe krijg ik twee modules met een heuvel naadloos aan elkaar zonder dat het opvalt dat er een naad recht door de heuvel heenloopt? Er loopt daarbij dus een spoor onzichtbaar achter of onder de heuvel langs.
Als iemand daar ideeën voor heeft hoor ik die graag.
Groetjes,
John

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2015, 22:50:43 »
Hoi,

Wordt het een HO of N-baan?
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

JvE

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 June 2015, 22:42:30 »
Hoi,

Wordt het een HO of N-baan?

Het wordt HO gelijkstroom (ofwel tweerail).
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2016, 12:26:12 »
Daar ben ik dan weer eens na lange tijd.
Heb ideeën opgedaan wat betreft verschillende soorten modules. Ik vind het idee van de "gesloten" module wel een hele goede. Eventueel gebruik makend van een fiddle-yard (weet niet of ik het goed geschreven heb). Je krijgt dan het zogenaamde kijkdoos-effect. Een volgende aansluitende module kan dan een totaal ander landschap krijgen.
Ik kwam dit idee op de volgende site tegen:  http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/msm-tmm-modelbaan. Er staan ook tekeningen van, maar aangezien ik niet weet of ik zo'n tekening zo kan overnemen om op dit forum te plaatsen, (i.v.m. auteursrechten) geef ik gewoon de link van de website door.

Ik vraag me tegelijk af of daar oude afgedankte keukenkastjes geschikt voor zouden zijn (wie krijgt er binnenkort een nieuwe keuken? ;)) als module. Bijv. een gootsteenkastje zijn al 2 kastjes aan elkaar zonder tussenschot en dan zit je al bijna aan de 1,20 lengte. Wel dan opletten dat de bodem niet verrot is door bijv. lekkage van de afvoer.
Groetjes,
John

JvE

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 March 2016, 12:28:25 »
Op Youtube staan ook leuke filmpjes van een leuke baan "Kannstehaben" (Erlebniswelt.de) met een eenvoudig doch leuk baanplan.

Ik zou er dan alleen nog een zijlijn aan toe willen voegen die eindigt bij een kopstation ergens boven op die berg.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2016, 13:31:28 door JvE »
Groetjes,
John