Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 14:47:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:40:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:09:07
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:33
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 14:00:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:52:44
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
20 jaar BNLS door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:46:32
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 13:36:50
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door stoombr38
Vandaag om 13:13:40
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:10
Vraag iz ballast door Ronald69
Vandaag om 11:21:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:12:30
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 158870 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #405 Gepost op: 17 September 2015, 09:51:25 »
Rolf Hassler freest.

Ik koop mijn boutjes moertjes enz altijd bij GHW. Ze leveren binnen hele korte tijd. Ook bij "vorkasse".
Daarbij hebben ze een heel laag geprijsd assortioment Proxxon.

Op deze bladzijde ietsje naar beneden scrollen voor messing zeskantboutjes.
http://www.modellbauershop.de/schrauben/modellbauschraube-flacher-kopf-ghw-4000.php


guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #406 Gepost op: 17 September 2015, 10:14:27 »
5. In geopende stand.


Volgens mij hoort de handgreep aan de onderkant (in machinistenhuis) en niet aan de dakkant

Een immer stil van bewondering zijnde,

Kniesoor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #407 Gepost op: 17 September 2015, 10:46:34 »
De "greep" zit er nu meer als aanslag dan als handgreep en luikje/greep kunnen pas na het spuiten van het dak worden aangebracht.
Ik heb al zitten denken hoe de aanslag anders te maken. Van onderaf lijmen is te zwak en (alleen het luikje) solderen na het spuiten is risicovol. Niet onmogelijk, maar risicovol. Misschien met de WSA en dan luikje alsnog spuiten.

Vooralsnog moest ik voor gisteren even een luikje hebben dat er niet uit donderde.
Maar helemaal prima ....... oplettende lezers.


guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #408 Gepost op: 17 September 2015, 12:03:03 »
Ik heb al zitten denken hoe de aanslag anders te maken.

Gewoon "niet"  :P

In de dichtstand is het einde van de schuifrails de eindaanslag. In de openstand zijn de knokkels van de stoker veelal de eindnok  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 14:21:25 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #409 Gepost op: 17 September 2015, 13:31:15 »
ok ok. met dat luik.
Ik zal ook een 1:43,5 verbandtrommeltje maken.

De ringen om de ketel gingen probleemloos. Die over het midden van de vuurkist iets lastiger i.v.m. de rondingen/hollingen. Het exemplaar aan het eind ging dus even niet goed. Aan de binnenkant van de buis zit een constructieplaat en die zoog zoveel warmte weg dat er extra warmte nodig was. Dat vond de verbinding tussen de twee "tegengestelde" buisdelen weer niet leuk en de strip kan er ook niet goed tegen.  @#$#%^$$^&%^$$%$*.
Poging nummer twee met low-melt soldeer (70 graden) gedaan en dat ging stukken beter. Straks wel uitkijken als ik andere onderdelen ga aanbrengen.

« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 13:36:01 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #410 Gepost op: 17 September 2015, 14:11:22 »
 (y) geweldig mooi (y).
Voor je soldeerprobleem kun je ook koelpasta gebruiken, Metallex of Technoflux.
Voorheen werd er ook een soort klei gebruikt waarvan ik de naam niet meer weet. Het kan zijn dat het Brusselse aarde was :-\. Zou ik wel eens aan mijn zusje kunnen vragen die van oorsprong goud/zilversmid is.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 14:14:49 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #411 Gepost op: 17 September 2015, 19:15:08 »
@Ruud,
Dank voor de tip.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat grote onderdelen op de ketel...dat kleedt aan.



De dom heb ik van onderen zoveel mogelijk weg gevijld en de locatie waar de ketelband er onderdoor moet iets uitgebogen. Toen een lading soldeer er op aangebracht, en op de ketel gezet. Vloeimiddel erbij en de vlam er op.



Onder de veiligheid heb ik een sleuf voor de ketelband gemaakt en met wat solmuren krijg je dit..
Ik moest dit wel zo doen want de straal van de ketel kwam niet exact overeen met die van het gietdeel. Het minimale randje onder aan het gietdeel sneuvelde dus zowieso.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #412 Gepost op: 17 September 2015, 19:30:27 »
@Paul,
Het probleem van het luikje is geen probleem meer.

Op de foto zie je een handgreep die onder het luikje zou kunnen komen. De twee "steeltjes" zouden dan door het luikje steken en bovenop het luikje kunnen dan moeren of klinknagels.
De handgreep komt er in mijn model natuurlijk niet, maar de klinknagels of minimoeren wel.

Zo, kan ik weer gerust slapen vannacht.



ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #413 Gepost op: 17 September 2015, 20:28:49 »
@Frits: het is inderdaad Brusselse aarde. Werd/wordt oa gebruikt voor het repareren van ringen me stenen. De te luie goudsmid haalt de stenen niet uit de ring, maar begraaft die in een hoopje Brusselse aarde om daarna de ring te solderen zonder dat de stenen verkleuren door de hitte. Bovendien een stuk goedkoper dan alle stenen op nieuw te moeten zetten ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #414 Gepost op: 17 September 2015, 22:04:23 »
Zo, kan ik weer gerust slapen vannacht.

Da's gegeven het feit dat hobby's met name als ontspanning bedoeld zijn ook niet onbelangrijk  ;)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #415 Gepost op: 17 September 2015, 23:31:09 »
Het werk aan de 4300 gaat even stoppen. Er komt een andere modelbouwklus tussendoor die "even" af moet deze week. Een model van een bunker op Terschelling in schaal 0. Vanavond wat plaatjes hout gezaagd om aan het formaat te wennen en een bouwplan te maken. Even wennen, want als je hem 1:1 ziet is hij veel langer/platter. Komt omdat de onderste etage onder de grond zit. Je komt dus op de 1e etage binnen.



Tot ik weer verder ga.......een mooi plaatje op Keuvelaarkade.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #416 Gepost op: 22 September 2015, 20:56:28 »
Zo, de 4300 kan weer op tafel want de bunker is zo goed als klaar.

Ik dacht er drie tot vier weken voor nodig te hebben. Weken werden dagen.
Het geheel staat inmiddels in de grondverf en nu (t.z.t) kan het weatheren beginnen.  Eerst in het 1:1 exemplaar de tafel (5x3 meter) maken waar deze en eerdere bouwwerkjes op moeten komen ( mogelijk met een stukje spoor 0 smalspoor want de bouwmaterialen voor de bunkers werden aangevoerd door..........).

Zoals eerder gezegd, de bunker heeft een verdieping en de kelder ligt onder het zand. De "zwevende' deuren zijn dus geen meetfout.
Deuren, geschutskoepel, pijpjes enz. heb ik apart. Die monteer ik na het weatheren.

25. IMG_5727 (1024x730) by Nulpunt0, on Flickr

27. IMG_5729 (1024x768) by Nulpunt0, on Flickr

28. IMG_5730 (1024x718) by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 22 September 2015, 21:05:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #417 Gepost op: 27 September 2015, 23:23:39 »
Multitasking...overdag bunkermodelbouw en smalspoor 1:1  en in de avond de 4300.

De handrails:
Ik heb de originele ketelbeplating niet gebruikt, dus ik moet de maten zelf bepalen en de gaten boren. Veel foto's bekeken en goed uitkijken hoe alle posities, inclusief wasluiken, op elkaar afgestemd zijn.
Een INSTINKER ! De steunen zitten niet allemaal even ver van elkaar.
Ik kwam uit op:
rood   (1x): 32,7
groen (3x): 36,5
blauw (1x): 26,5



Gaten in de handrailhouders zijn 0,8 mm en de rails dus ook. Die is van staaldraad.




peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #418 Gepost op: 28 September 2015, 15:49:34 »
Maar kun je die maten en posities niet van de originele beplating uit de kit overnemen?
Tenslotte is de totale ketellengte toch hetzelfde als uit de kit?
Verder: nice  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11198
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #419 Gepost op: 28 September 2015, 18:04:09 »
Die stukken plaatwerk.....liggen in de prullenbak op ongeveer 200 kilometer afstand van hier.