Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159312 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #330 Gepost op: 26 August 2015, 23:16:24 »
tuurlijk kan dat, er is ook een UK blog, / forum waar eea opstaat. Maar we komen er wel achter hoor. Als je eenmaal snapt hoe het allemaal bedoelt is.. En natuurlijk je logisch verstand. Ik wil dus de rookkast kunnen openen, maar moet daardoor afwijken van de kit, dat weet ik dus niet, hoe ik het dan ga maken, en OF ik het wel ga doen. Betekent namelijk dat ik zelf iets moet gaan maken/verzinnen. Maar dat is dan ook weer de lol ervan, dus waarschijnlijk ga ik dat wel maken.

m'n 141r kan ook open....
 
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #331 Gepost op: 26 August 2015, 23:31:28 »
@Ed,
Als je die deur open gaat doen... wat zie je er dan achter? Bij de 141R is er heel wat te zien, maar hier is er (nog) niks.

Ik laat dat voorlopig voor wat het is en bouw de loc eerst af. Die deur kan altijd nog. Front zit helemaal los. Eerst de Nederlandse details maken en dan heel misschien nog eens verder kijken, maar ik denk.....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had eerst mijn twijfels of mijn 42 mm buis zou passen. Die hangt nu echt waterpas en dan blijft er max 0,3 mm over. Ken net.






« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 23:40:18 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #332 Gepost op: 27 August 2015, 09:46:20 »
0.3mm, hoeveel blijft er straks dan nog over als de lak erop zit? ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #333 Gepost op: 27 August 2015, 10:29:32 »
0,29.... meer als een vloeipapiertje.
Maar als de ketel scheef zou staan, dan zit je er bovenop en zit zelfs die 0,01 mm in de weg.

Dat heeft de ontwerper van de kit vast en zeker allemaal al eens uitgedacht, verkeerd gedaan en gecorrigeerd. Ik (en e.v.t. andere bouwers van dit project) gaan hier afwijken van de kit, dus zie dit als een aanwijzing bij het ontwerp voor een constructiewijziging.
Je kan dus:
- de stang in het middenstuk versmallen
- de voet van de draaipunten op de voetplaat 0,3 mm inkorten
- of zoals bij vele andere locomotieven, de as gebogen maken (maar dat willen we niet)
- de onderkant van de ketel vlak maken ( dat willen we helemaal niet)
« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 10:44:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #334 Gepost op: 27 August 2015, 11:43:55 »
De stoompijp moet nog op de rookkast worden aangesloten.



Een 0,5 mm plaatje is zo te zien te dik.
En die twee gaten zijn voor een leiding die ik op NS versies dan weer wel, dan weer niet zie.


2e poging: 0,2 mm.
En twee dingen tegelijk positioneren en solderen, dat is vragen om problemen.
M1 boutje/tapje (boutje pas later aan binnenzijde fixeren met 10-sec lijm als de buis correct door het gat in de voetplaat staat.



« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 12:32:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #335 Gepost op: 27 August 2015, 19:01:04 »
Nog een klein constructiepunt.

De ketel moet van onderaf in de rookkast worden vastgeschroefd. Nu ik besloten heb om het rookkastzadel los te laten, kan die niet als ankerpunt dienen. Ook wil ik vanaf de onderzijde geen dikke schroefkop zien.

Het moet blijven zoals op de foto.


Als oplossing heb ik een stukje 4x12 U profiel in de tussenliggende ruimte gesoldeerd.
Uit 2 mm draad heb ik een M2-tapeind van voldoende lengte gesneden. Boutje erop solderen, gleuf snijden en je hebt een schroefkop.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #336 Gepost op: 28 August 2015, 11:20:36 »
Het eerste Nederlandse detail op de loc...de verlengde schoorsteen.
Maten volgens de tekening die eerder in dit draadje gepubliceerd is. 550 mm hoog, 500 mm aan de top.

Gedraaid uit 12 mm staf.
Hellingshoek 3 graden




Hellingshoek binnnenzijde 5 graden


Zonder Nederelandse schoorsteen.


Met Nederlandse schoorsteen.


« Laatst bewerkt op: 28 August 2015, 12:01:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #337 Gepost op: 29 August 2015, 00:11:21 »
Vuldop zandkist:

Dit ding dus.
Er zijn er vier van en twee plat in de voetplaat (naast de vuurkist)


In model kan het onderdeel of aan de ketel of aan de voetplaat worden vastgezet. Niet aan beiden. Leuke klus hoe je dat positioneert en vastzet.

Mijn werkwijze:

1. Op de ketel heb ik met plakband een strip als aanslag gezet (rode pijl) anders dondert de plaat direct tussen het frame of sluit niet strak tegen de ketel.. Een klein stukje soldeer en wat vloeimiddel. Dan de plaat positioneren en de vlam er even op. De soldeert vloeit achter de plaat en komt vanzelf naar voren... klaar


2. En dan krijg je dit:




3. Daarna het gietdeel op maat gebracht en op de zandkist gesoldeerd.


4. Voor de stevigheid ook aan de achterkant van de plaat solderen.


5. Zo ziet het er uit.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #338 Gepost op: 29 August 2015, 00:15:19 »
Hoog gehalte aan 4300-en vanavond.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #339 Gepost op: 30 August 2015, 17:10:08 »
Op de foto zie je dat er 6 deksels nodig zijn. 4 met een gebogen vulpijp en 2 met een rechte. In de kit zitten 3 identieke gietdelen met één kromme en één rechte vulpijp. Als de producent nu 4 gietdelen had geleverd, dam klopte het, maar nu moet ik (en Edwin overigens ook) een rechte ombouwen naar een (dikker) gebogen exemplaar. Niet onmogelijk, maar ja....



De deksels zitten niet strak op platen en voetplaat, maar net er boven.




peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #340 Gepost op: 30 August 2015, 18:52:28 »
....In de kit zitten 3 identieke gietdelen met één kromme en één rechte vulpijp. Als de producent nu 4 gietdelen had geleverd, ....

Worden dit soort 'onvolkomenheden' nog teruggekoppeld naar de ontwerper/producent? Nu zit iedereen die zo'n kit koopt met hetzelfde probleem.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #341 Gepost op: 30 August 2015, 18:55:45 »
Hij weet volgens mij van dit bouwverslag af leest denk ik wel mee.

Overigens is dit geen onoverkomelijk iets. Dat niet passende ketelfront was 1000x ernstiger. Nog eens kijken of de andere twee leden van de bouwgroep hetzelfde hebben. Maar je ziet in dit bouwverslag, alles is herstelbaar (desnoods met hulp van anderen).
Ook nog even memoreren: dat als ik van de kit afwijk, dat dat mijn eigen keuze is.

En eerdere manco's heeft Dave overigens heel correct aangevuld.

Als je dit model wilt gaan bouwen, doe je voordeel met de hier geplaatste ervaringen en zet je wensen in ieder geval bij de bestelling want een producent ziet liever een tevreden klant dan een mopperende.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2015, 19:27:30 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #342 Gepost op: 30 August 2015, 23:13:02 »
die buisjes zijn het probleem niet, heb bij de buitenste ook al de vulpijp naar de zandkist zelf gemaakt uit 3mm pijp, past het gietuitsteeksel (dunne) exact in), ga ik dus ook dien met de bovenliggende. Geen probleem daar.

Rookkast ben ik nog over aan het denken, ik ga dus, gezien Frits zijn ervaringen, het ronde etslaatje gelijk maken met het gietdeel, daarna het plaatwerk eroverheen solderen, zonder gebruik te maken van het frame wat de bouwer / ontwerper bedacht heeft. Dan kan ik de pijpenplaat er in maken, en de rest wat er in zit....
dat is dan de bedoeling, of het lukt.... maar dat is de lol dan wel.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #343 Gepost op: 30 August 2015, 23:31:40 »
En voor de lol doen we het .....

Maar wordt de rookkast dan niet te dun tov de ketel of heb jij een andere maat ring?
Afmetingen van de"afgekeurde" ring uit mijn kit: 38,67-38,84
en die van de ring die ik zelf heb gedraaid: 39,95.
Dus rondom kom je (bij ketel 42,0 mm) 0,5 mm te kort. Kan je over struikelen (of niet).

----------------------------------------------------------------------------------------------

Maar, lol ook hier.
Bovenop de rookkast zit nog een luik.

in de kit zit dit:...... wat kaal ! daar moet "lol" in worden gestoken.


Nog lang niet klaar, maar duidelijk is....op de goede weg.
Plaatje 0,2 met klinknagels er onder.
Nu de bouten op de bovenkant van het deksel nog. De kleinste zeskantboutjes die ik heb zijn te groot. Dus ik moet nu gaatjes boren en miniklinknagels plaatsen. En gaat het fout, dan is er niks verloren. Het onderdeel zelf bestaat uit 3 ringen  of een draaistukje.




« Laatst bewerkt op: 31 August 2015, 11:13:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #344 Gepost op: 31 August 2015, 13:57:24 »
Een gietdeel met moeren/bouten voor het imiteren van de verbinding van railplaten leverde kleinere, maar eigenlijk nog iets te grote, moeren. Beter iets dan niets.