Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 160040 keer)

guest7823

• Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #270 Gepost op: 14 August 2015, 17:37:40 »
Kennen jullie deze beschrijving van december 1946 ?

Volgens mij was het deze die ik bij Patrick Meeder gezien heb, al dacht ik dat die een versie had waarbij maar een deel van het rooster kantelbaar was. (alleen heb ik de afgelopen dagen heel veel stoomboeken gelezen dus het kan ijn dat dit mijn geheugen beinvloed heeft)

guest7823

• Gast
« Reactie #271 Gepost op: 14 August 2015, 17:55:33 »
Een tussendoortje

Onderwerp: hadden de NS loks serie 4300 nu wel of geen valrooster?
geschreven documenten zeggen van niet, maar de tekening van wel.

Een enkel zinnetje in het boek van Rowledge blz 13, linker kolom laatste regel.

In het kader van de beschrijving van de constructie van de vuurkist:
the first few had a simple drop grate, wich proved to be very poor in operating, largely due to the operating rods warping and jamming.

Je kan je wel afvragen hoeveel loks er zo gebouwd zijn (first few) gezien de tijd die er overheen gegaan is om dit euvel te constateren en of die exemplaren eventueel omgebouwd zijn. Maar als het er een paar waren, zou het goed kunnen dat dat al in Engeland, en dus niet pas in Mechelen, gebeurd zal zijn. Dat mede gezien de korte tijdsduur die een dergelijke constructiewijzing zou hebben geduurd.
Hoe dan ook, op de officiele NS tekening is  dit dus nooit aangepast en staat het onderdeel er wel op.

We blijven doorzoeken naar meer gegevens/bronnen over dit onderwerp.

Yep, DEZE heb ik dus gezien in de versie die Ptrick Meeder had (maar al aan iemand anders belooft had).

De versie van " NTM"  is van 1946. Ik heb geen idee van wanneer de versie is die Patrick had liggen.

Ik heb dus nog niet gevonden waar ik nu de info over de ombouw van UK naar NL versie ooit van opgeslagen heb, maar in ieder geval niet in "Woefelend." Ook in Paulus heb ik het zo 1-2-3 niet kunnen vinden.

guest7823

• Gast
« Reactie #272 Gepost op: 14 August 2015, 18:03:18 »

Item 2: 4300 hebben geen schud/val rooster (zijn twee verschillende dingen), 5000 hebben wel schudrooster.

Het plaatje van NTM is een schudrooster (dwz het hele rooster kan kantelen) en plaatje van FritsT is een valrooster (dwz enkel een deel van het rooster kan klappen)

Maar ik weet dus redelijk zeker dat ik ooit heb gelezen dat de UK loc's "klere dingen" waren totdat ze aangepast waren voor de NL dienst EN dat het stond in een boek dat gebruik maakte van de kennis van mannen die het nog hadden meegemaakt. Een van die aanpassingen was dus een schud of valrooster.

En ja: iedere dag een rooster ter grote van een 4300 of 5000 leegscheppen na einde dienst is een P-klus. Ik heb het bij vergelijkbare locs in de UK een aantal malen mogen/moeten doen. Daar wordt je niet blij van 

guest7823

• Gast
« Reactie #273 Gepost op: 14 August 2015, 18:09:46 »
Sorry voor het ver teruggrijpen, maar ik was op vakantie (feitelijk nog twee dagen) en jij gaat wel erg hard in je bouwverslagen  (y)

Je drijfwerkplaatjes doen me denken aan een 3,5" variant die bakkenschuiven heeft. Plaatjes (en uitleg hoe /waarom) volgen zodra ik weer achter een PC zit.

Maar ergens op de forum zwerft een bericht over de gesloten locjes van Pa Nieuwenhuis en daar bedoel ik d'r een van

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #274 Gepost op: 14 August 2015, 20:59:05 »
Misschien een stapje verder...de bovenste rij (blauwe) klinknagels/bouten.
De onderste (roze) klinknagels blijven nog onbekend.

Op blz 75 van het boek van J.W.P.Rowledge, (Austerity 2-8-0 & 2-10-0's) staat een foto waarop je een oliepot kan herkennen. Het is dat je vermoedt/weet, maar toch.. En bij de 5000 zit er op ongeveer die locatie zeker een oliepot. Duidelijk is wel dat er tussen blauw en roze niet één ding zit.
Maar waarom dan aan één zijde?

.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2015, 21:00:51 door FritsT »

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 14 August 2015, 21:05:09 »
Het lijkt er op dat de schaar niet klopt. Het schaarblokje moet van boven naar beneden door de gleuf kunnen glijden, bovenin is achteruit en onderin vooruit. Het draaipunt van de schaar zelf ligt aan de achterzijde, zie de foto op blz 403 van Waldorp (7e editie 2005)
Mvrgr
Koopmans

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #276 Gepost op: 14 August 2015, 21:12:16 »
Klopt.
Maar dan is de kans dat het in model niet goed funktioneert groot en kans op schade... Het bekende modelbouw compromis.
Ik ken eigenlijk geen fabrikanten (kleinserie) die dit funktioneel hebben, behalve Geoge Kohs.
We weten het, dat is het belangrijkste.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2015, 23:39:45 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #277 Gepost op: 14 August 2015, 23:21:28 »
Dus even geen machinistenhuis, dan maar de rookkast.

Eerst de klinknagels persen en dan pas uitgloeien !

Niet op het meegeleverde binnenwerk (nr 150) buigen, maar op en buis.

Resultaat na 1x uitgloeien.. herhalen tot er een mooie ronde vorm ontstaat

Op de geëtste gaten krijg je ALTIJD knikken. Vijlen/aaien met een zoetvijl (minimale krassen).
De lichtval laat je zien tot hoever je door moet gaan.

Dan de binnenring in de groef aan de binnenkant.

Ook de plaat aan de achterzijde en alles goed strak met tape vastzetten. Dat past allemaal mooi.

En dan is het schrikken....het gietdeel is te klein !
Het moet over de beplating vallen en niet "in" het gat.

Mijn oplossing:
Volgooien met soldeer en vijlen... nee. Heb ik ooit bij een andere kit wel gedaan, maar werd niks. Bij het schoonmaken en/of vorm geven ben je zomaar één of meerdere klinknagels kwijt. En juist dit punt, dat zie je.
Dan maar een nieuwe ring maken.

Uit 3 mm plaat heb ik een vorm gesneden en middenin een schroefgat van 8 mm zodat die schroefbaar en daardoor stevig op de pen voor de draaibank past.

Begint er al op te lijken.

Dat past beter.

Een gleuf voor de rand in de deur

Voila.

Nu nog 32 gaten boren voor echte klinknagels.

« Laatst bewerkt op: 15 August 2015, 12:08:04 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #278 Gepost op: 15 August 2015, 13:59:30 »
Het werd vannacht wat laat en vanmorgen weer verder.....maar ze zitten.
Wel enkele boortjes aan barrels. 3 mm dik is toch wel erg veel voor die kleine dingen. Mocht iemand dit willen nadoen...slijp de achterkant op de punten waar klinknagels komen gewoon weg. In dat geval kan je ook klinknagels met een iets dunnere schacht en  kop (0,6) nemen Deze zijn 0,8 met een schacht 0,6. En ja......soldeer en vloeimiddel..... raden maar. Lijmen vanaf de achterkant is aan te raden.

Maar... ik heb een passend front en dat was al het werk wel waard.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #279 Gepost op: 16 August 2015, 00:41:12 »
Om de rookkast en de bevestiging aan het frame te maken, heeft de ontwerper een mooie constructie bedacht. In de rookkast komt een horizontale balk met een moer voor de verbinding met het frame. De balk hangt tussen een voorplaat (5 mm vanaf de voorzijde) en een achterplaat die exact aan de achterzijde komt. In het ronde deel van rookkast (buitenbekleding) zit een uitsparing waar de achterplaat in past zodat die 100% weg gaat vallen.
Allemaal mooi, maar als je (zoals mij overkwam) gaat solderen en het zit net niet zoals het zou moeten, dan krijg je nooit meer alle soldeer uit die naad met het gevolg dat de rookkast aan de onderkant nooit meer sluitend kan worden.

Ik moest dus wel wat anders bedenken.

De balk met moer......prullenbak.

1. Eerst de voorplaat solderen zodat de naad aan de onderzijde sluitend wordt.

2. Geen moertje, maar een rond gevijld blokje messing met en M2-tapje.

3. Zo sluiten de plaatdelen gelijk strak op elkaar.

4.De achterplaat komt niet in het geëtste randje, maar iets naar binnen. Daarom moet je rondom er circa 0,5 mm vanaf vijlen. Tot die past !

5. De twee gaten in de achterplaat zijn bedoeld voor twee bouten die de verbinding met de ketel maken. Uitlijning met de door de ontwerper aangebrachte merktekens blijft dus nodig. En om geen verbuiging te krijgen, heb ik de achterplaat zover mogelijk naar achter gezet.

6. Begint ineens op een locomotief te lijken.
Ketelring zit zuigend in de rookkast en is dus demontabel. Zo kan de ketel straks van binnenuit vastgeschroefd worden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #280 Gepost op: 16 August 2015, 10:05:47 »
Laat ik eerst beginnen met een compliment naar de bouwer, "Schitterend wat jij maakt"
Alleen het heeft een groot nadeel;
iedere die ooit eens het idee heeft gehad om aan een messingmodel te beginnen (doe ik wel even) krijg de schrik van zijn leven.... :o en ziet er dus gillend van af....
Ik blijf het met grote belangstelling volgen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #281 Gepost op: 16 August 2015, 10:56:35 »
Waarom krijg je de schrik van je leven als je hier alles stap voor stap aangeleverd krijgt?
En bedenk ook dat andere messingbouwers je op dit forum (of in de praktijk) best willen helpen.

Dus.........bouwen met die hap.

Maar wat je ook schrijft.. "doe ik wel even".. dat is niet zo. Neem de tijd.
Ik heb nu door omstandigheden ruim de tijd, maar anders ben je toch lekker een jaartje of zo aan het bouwen. Niks moet, alles mag.

De bouwgroep is eigenlijk altijd te vinden op Terug naar Toen (over 3 weken, locatie loods Beekbergen) en Rail (Houten). Kan je best even aanschuiven om je "koud-messing/watervrees" te laten verdwijnen. En dan is er altijd dit forum om tussentijds je vragen te stellen. Overigens, via Pb gebeurd dat in dit verhaal al vrij vaak !

« Laatst bewerkt op: 16 August 2015, 11:11:37 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #282 Gepost op: 16 August 2015, 11:10:20 »
De rookkastdeur wordt 1:1 vastgezet met een knevel. Dat ga ik hier in feite ook doen, al wordt de deur niet draaiend.
Solderen kan natuurlijk ook, maar massieve delen  vlak bij die kleine klinknagels....problemen met loslaten. En dit is ook leuk om te doen.

De as waar de grepen op moeten gaat naar de prullenbak en wordt vervangen door een 15 mm M-1,3 boutje. Kopje er natuurlijk af halen.

Vijlen tot de as de gewenste dikte heeft.

Het ziet er aan de achterkant niet allemaal zo uit zoals eigenlijk zou moeten...maar ja.
Je ziet ook dat ik wat heb weggeslepen om ruimte te maken voor de minimale boortgaatjes. Spaart boortjes.
Dan een stukje messingplaat en een moertje....
Aan de deur heb ik nog een pin gesoldeerd die correspondeert met een gat in de ring zodat de deur niet kan bewegen.

En dan het resultaat:

peterha

• Offline Offline
« Reactie #283 Gepost op: 16 August 2015, 11:19:56 »
Hi,

Zoals al eerder gezegd: het blijft fantastisch om te zien!

Maar, ik ben het wel voor een groot deel met Sobat Kras eens.
Ikzelf heb al een aantal messing modellen in elkaar gezet, w.o. een aantal Philotrain H0 modellen, die volgens mij best goed gelukt zijn. Dat was overigens best wel een opgave en je zou zeggen dat bouwen in schaal 0 'makkelijker' zou zijn omdat alles wat groter is. Maar als ik dit alles zo zie......  :P

Enige tijd terug wilde ik al eens vragen wat je allemaal aan gereedschap nodig hebt, maar gaande weg zag ik al soldeerbranders, draai- en freesbanken, zandstraal machines e.d. voorbijkomen. Allemaal zaken die een gemiddelde doe-het-zelver zoals ik niet heb en ook wel een kapitaal zal kosten om het aan te schaffen. Even buiten beschouwing gelaten dat je daarvoor ook een aparte ruimte moet hebben om alles te kunnen neerzetten/gebruiken en ook nog te kunnen laten staan. Tevens zou een eigen voorraad van allerlei onderdelen en accessoires (en welke?) helpen.

Ondanks dat ik zelf heel enthousiast was bij het in elkaar zetten van die messing modellen, ligt dit --ondanks de aanbeveling "...bouwen met die hap"-- voor mij buiten mijn bereik, hoe mooi ik het ook vind en hoe graag ik het ook wel zou willen.
Dan komt er natuurlijk ook nog het spuiten van het model bij. Heb al eens wat geprobeerd, maar blijkt echter niet mijn sterkste kant te zijn.  :-[

Rest mij alleen nog maar dit draadje te volgen en te genieten van al het moois dat gemaakt wordt.
Is e.e.a. trouwens nog in werkelijkheid te bewonderen?

Met vriendlijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #284 Gepost op: 16 August 2015, 11:25:33 »
Je hoeft niet te bouwen zoals Frits , ik heb ook geen draaibank, boorkolom enz. Eigenlijk alleen een brandertje en een paar vijltjes
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/