Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 00:00:17
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
23 June 2025, 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 158848 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #225 Gepost op: 06 August 2015, 21:37:06 »
Waar te beginnen? Geen idee. Ik kies voor bovenaan, onderdeel 225. Vast of los? Voor het mechaniek mag het vast, maar voor het spuiten wil ik hem los. De dwars-as is 1,5 mm en ik heb een buisje genomen met een binnendiameter van 1,5 (buiten 2,5). Zo zit 225 vast maar ook weer los.
Jammer van die etsranden. Heb je met dikker materiaal al vrij snel. Chassisplaten van DJH kits staan er om bekend.

Maar los of vast? Het valt me op dat de koppelstangen helemaal natuurgetrouw en beweegbaar op de juiste punten zijn gemaakt. Kun je dan ook niet de schaarbeweging namaken zodat deze in helemaal vooruit en helemaal achteruit (en alles daartussen) kan worden gezet? Valt me op dat de meeste H0 modellen af fabriek in neutraal staan. Mijn modellen zet ik meestal voor het oog in de vooruit stand, maar dat is zelden gekoppeld aan de juiste stand in de schaar.

Behalve deze vraag is het een genot je updates te lezen en te bekijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #226 Gepost op: 06 August 2015, 23:04:25 »
@Ivo,

George Kohs maakt dat wel, maar dan met kleine motortjes zodat vooruit ook vooruit en achteruit ook achteruit is. Bij het omschakelen zie je de schaar dan ook eerst bewegen. Ik moet zeggen, een dergelijke constructie heb ik nog nooit gemaakt en of dat met dit model verstandig is... geen idee wat de consequenties zijn. Ik zal het wel in de bouwgroep gooien.

Wel frappant dat er in de kit twee soorten scharen zitten. In de handleiding wordt alleen melding gemaakt van de schaar (176) (links op de foto) die je instelt op vooruit rijden. Dus de stang (175) naar beneden en monteren in het "onderste" gaatje.
Waarom schaar (171)(rechts op de foto) erbij zit is mij niet duidelijk. Maar het zou zo maar kunnen dat als je 171 gebruikt, dat er problemen ontstaan. Misschien statisch model?. Ik gebruik vooralsnog 176. Even op zeker gaan.


« Laatst bewerkt op: 06 August 2015, 23:24:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #227 Gepost op: 07 August 2015, 12:03:14 »
Een tussendoortje

Onderwerp: hadden de NS loks serie 4300 nu wel of geen valrooster?
geschreven documenten zeggen van niet, maar de tekening van wel.

Een enkel zinnetje in het boek van Rowledge blz 13, linker kolom laatste regel.

In het kader van de beschrijving van de constructie van de vuurkist:
the first few had a simple drop grate, wich proved to be very poor in operating, largely due to the operating rods warping and jamming.

Je kan je wel afvragen hoeveel loks er zo gebouwd zijn (first few) gezien de tijd die er overheen gegaan is om dit euvel te constateren en of die exemplaren eventueel omgebouwd zijn. Maar als het er een paar waren, zou het goed kunnen dat dat al in Engeland, en dus niet pas in Mechelen, gebeurd zal zijn. Dat mede gezien de korte tijdsduur die een dergelijke constructiewijzing zou hebben geduurd.
Hoe dan ook, op de officiele NS tekening is  dit dus nooit aangepast en staat het onderdeel er wel op.

We blijven doorzoeken naar meer gegevens/bronnen over dit onderwerp.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #228 Gepost op: 07 August 2015, 14:46:52 »
Verder met het mechaniek....

Om het zwabberen van de schaar tegen te gaan heb ik er een buisje 2,5/1,5 tegenaan gezet. Positie midden.


Gemonteerd.


Stang 175.


Gemonteerd.


Oeps.... de gaten vallen niet samen. Stang 224 (verticaal) zit dus verkeerd om.


Bij 1:1 is dit overigens helemaal geen taps toelopend stangetje. Doe ik iets fout? Ik zie geen andere stangen in de kit die hier zouden kunnen, dus.... Ik kan ook zelf een stangetje maken als het moet.

Foto Jan de Haan



En dan het volgende probleem....bij de rode cirkels lopen de stangen zowat aan. Stang 170 (die zit vast aan de onderkant van de schaar) kan dus in ieder geval niet met boutje/moertje, maar zal met een tapje/boutje moeten. Niet vergeten dat die een "handje" heeft dus het wordt krap, heel krap..



Foto Jan de Haan

Eerst maar de aansluiting naar de cylinder monteren en kijken hoe 175 langs de schaarsteun komt.
Dan mogelijk de as-schaarbusjes vervangen en de positie van de schaar iets naar buiten zetten en/of de drijfstang weer 0,1 mm naar binnen te zetten door de afstandsring op het 3e wiel af te vlakken.
Tijd om even te pauzeren. En in de tuin moet ook nog het een en ander gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:10:53 door NS8714 »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #229 Gepost op: 07 August 2015, 15:44:44 »
Ik begin al te zwabberen als ik er naar kijk Frits.
Wat een klus! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #230 Gepost op: 07 August 2015, 17:55:46 »
@Jaap,

Jouw huisjes en hijskraan zijn toch ook aardbeving-proof? Wat is het verschil?
Gewoon goed bouwen en alles komt goed.
Alleen moet je dit soort projecten niet in korte tijd klaar willen hebben. En als je het even niet ziet zitten, ga je met een ander project verder (of de tuin onderhouden).

Dus... wanneer begin jij?
De Nederlandstalige handleiding is al voor je geschreven.

Wil je het model eerst nog eens in je handen hebben... over 4 weken bij Terug naar Toen (VSM), in de loods in Beekbergen.

M.v.g.
Zwabber.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2015, 17:59:54 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #231 Gepost op: 07 August 2015, 18:43:41 »
 (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #232 Gepost op: 07 August 2015, 19:05:41 »
Via internet te bestellen bij:

NS 4300: http://www.roxeymouldings.co.uk/product/686/7l18-wd-austerity-2-8-0/

NS 5000: http://www.roxeymouldings.co.uk/product/687/7l19-wd-austerity-2-10-0/

Voor de digitalisten: in de tender genoeg ruimte om er een printplaatje en speaker in te zetten.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2015, 19:13:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #233 Gepost op: 07 August 2015, 20:14:50 »
Ik heb de 1,5 mm tussenschijf tussen de koppel en drijfstangen op het 3e wiel vangen door twee plaatjes  0,5 mm en op het tweede wiel de bout echt plat geslepen met het asbusje. Kleiner kan dus niet. Alles loopt nog steeds mooi. Drijfstang staat nog redelijk recht, afhankelijk van de stand in de kruiskop, acceptabel !.

Cylinderstukken provisorisch aangebracht.
en toen onderstaande foto's gemaakt.

1. dat ziet er niet slecht uit... in ieder geval vrijlopend.


2. dat ziet er niet slecht uit in de gele cirkel. Zo te zien vrijlopend.
Dik 1 mm tussenruimte beschikbaar voor een "handje" van 0,5 (ex boutje). Dat wordt dan een tapje.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #234 Gepost op: 07 August 2015, 23:36:19 »
Het wordt spannend want nu moet ik werkzaamheden uitvoeren die niet makkelijk meer te herstellen zijn. Mazzel voor toekomstige bouwers dat er hier lering uit kan worden getrokken.

De aansluiting op de cylinder moet worden gemaakt. Dat gietstuk is op zich makkelijk te plaatsen. Lok rechtop op de bufferbalk in de bankschroef. Beide onderdelen voorvertinnen en het gietdeel warm stoken. Met gesmolten soldeer plaats je hem boven op de achterkant van de cylinder en dan heb je nog alle tijd om het te positioneren.

De vork die er in moet, moet je bewerken (boortje 1,6 en vijlen) en als de stang soepel glijd, dan met tapje M1 een schroefgat in de vork maken. Stang 168 komt daar verticaal doorheen. Op de foto nog niet gedaan, maar Jaap wil niet zwabberen, dus nog even opvulplaatjes er tussen. Dan.....je kan haast niet meer terug !.... de bout aan buitenzijde van de vorm afvijlen zodat die soepel in het gietstuk loopt. De handleiding zegt.. eerst solderen zodat soldeer in het schroefgat loopt en dan afvijlen.



Dan krijg je dit.
O ja, ik heb het taps toelopende verticale stangetje (224) vervangen door een stukje uit de fretrand.



Als je 1:1 bekijkt, moet er op de plaats van de messing pin nog een "handje" (177) op 175 worden gesoldeerd.

So far, so good...en alles nog demontabel.

De onderste stang (167) lijkt een makkie maar heeft bij 1:1 aan beide zijden een handje.... Solder when happy / Zoek het maar uit ! Dat moet je dus zelf maar fabriceren. Er zijn wel twee identieke etsdeeltjes, dus.....vouwen en plakken





« Laatst bewerkt op: 07 August 2015, 23:42:40 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #235 Gepost op: 08 August 2015, 02:01:57 »
Oef, en dat moet straks allemaal weer los om te spuiten? Heavy 8).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #236 Gepost op: 08 August 2015, 09:50:58 »
ding lijkt ook wat lang te wezen, vouwen zal dus zeker geen kwaad kunnen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #237 Gepost op: 08 August 2015, 10:53:32 »
@Ruud
Passen, meten. Daardoor is al tijdens het maken alles al 10 keer (of meer) in en uit elkaar gehaald.
Laat het een uitdaging voor je zijn.

@Floris.
De stangen hangen op de foto allemaal in een willekeurige positie en daardoor lijkt de stang te lang. Straks wordt het spannend als alles "rondom" vast gemonteerd moet worden. Ik blijf passen en meten (en in en uit elkaar halen)

Handje aan de achterzijde van 175 gesoldeerd.


Gemonteerd.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 10:57:40 door FritsT »

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #238 Gepost op: 08 August 2015, 11:17:40 »
Gebroken onderkaak van openvallen van mijne mond op de tafel van toetsenbord.
Weeral kosten voor den dokter . (y) (y)
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #239 Gepost op: 08 August 2015, 11:46:16 »
Vouwen en plakken....

Moertjes en boutje M0,8 en een draadje 0,8 om de moertjes "vrij" te houden.



Knijpen.
Rechts ietsje te strak geknepen. Ik moest "in" het handje weer wat wegslijpen om ruimte te krijgen voor de stang.



Solderen.



Passen en meten en vijlen....... niet ontevreden voor de zaterdagmorgen. Het loopt, en soepel ook nog.







« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 11:49:24 door FritsT »